Gå til innhold

Overvektig flyvertinne, er det i det hele tatt lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner TS til en viss grad, jeg.

Altså - midjemål og regler er helt klart å overdrive, men jeg forstår frustrasjonen når noens kroppsstørrelse går utover en selv uten at man kan gjøre noe for å forhindre det. Folk skal få veie det de vil, men i visse yrker er det rett og slett en viss grense for hva som er praktisk. Midtgangen på fly er smal, men ikke slik at man er nødt til å være noen modell for å ha plass. Om det er så innmari viktig for en å bli akkurat flyvertinne, kan man bruke det som en motivasjon til å gå ned litt - for helsas skyld.



Anonymous poster hash: 20c4a...7b9
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha lest litt overfladisk om flyvertinneutdannelse etter et kjapt google-søk er jeg er overbevist om at det i dette yrket finnes regler på både størrelse og vekt i bakgrunn av sikkerhet og kanskje også drivstoffkostnader.

Jeg siterer fra studentum.no: "Andre krav for å komme inn på kabinpersonalutdanning er at du må ha god helse og godt syn."

Om denne dama var på flyet i jobb så må en vel gå ut i fra at hun har blitt godkjent av den instansen som bestemmer hva som er god helse, og man må gå ut i fra at de oppsjekking på de ansattes helse med jevne mellomrom basert på alder.



Anonymous poster hash: 2f05f...0f1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke ha god helse selv om man er feit? Jeg er litt overvektig å jeg har god helse. Får alltid skryt for å ha et godt hjerte og blodtrykk når jeg har tatt tester.



Anonymous poster hash: c418d...d49
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke ha god helse selv om man er feit? Jeg er litt overvektig å jeg har god helse. Får alltid skryt for å ha et godt hjerte og blodtrykk når jeg har tatt tester.

Anonymous poster hash: c418d...d49

En må og regne med at siden arbeiderne på disse flyene er ansvarlige for sikkerhet og evakuering, så må de også møte visse krav om størrelse. Høyde, omfang osv. Jeg går ut i fra at vi alle vet hvor trange fly kan være. Så ja, man kan godt være i god form selv om man er feit. Man kan vel være bodybuilder og være i god form. Eller kulekaster. Men det er vel tvilsomt om slike personer får jobb som kabinpersonale om de er fysisk for store.

Anonymous poster hash: 2f05f...0f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det øyet som ser. Noen mener jo at de som veier 5 kg for mye er smellfeite, så at TS mente at hun var for overvektig trenger ikke å stemme. Og det er ikke vanskelig å dulte borti folk i midtgangen på fly, det er jo trangt. Jeg blir alltid dultet borti når jeg sitter ytterst av alle som går forbi uansett størrelse.



Anonymous poster hash: 34696...c47
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS skal kontakte flyselskapet og klage. Husk å oppgi dato og flightnummer!

Eller ikke. Av alt man kan irritere seg over...det var ingen skrikende unger ombord også vel? Få det med i klagen isåfall!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alt man kan irritere seg over...det var ingen skrikende unger ombord også vel? Få det med i klagen isåfall!

Når man flyr mye i jobben er flyturen tilbake perfekt for å ta seg en middagslur. Ørepropper hjelper mot skrikende unger og overivrige flystyrmenn som maser over høytaleranlegget, men ikke så mye mot overvektige flyvertinner som dulter borti deg hele tiden.

Jeg foretrekker ellers å sitte ved midtgangen, men kanskje ikke nå lenger, etter dette.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det øyet som ser. Noen mener jo at de som veier 5 kg for mye er smellfeite, så at TS mente at hun var for overvektig trenger ikke å stemme.

Anonymous poster hash: 34696...c47

Når du ser personen dulte borti hver eneste seterad og de som ev. sitter ytterst, så "trenger det å stemme", jo.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du sove i natt TS ?

Eller lå du våken og tenkte på denne overvektige flyvertinnen ?

.....mye rart her på KG ass.

Ironisk nok var jo hele poenget her at flyvertinnen vekket meg hver gang hun passerte.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok var jo hele poenget her at flyvertinnen vekket meg hver gang hun passerte.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

Uff vi får bare krysse fingrene for at du overlever denne tragedien..

føler virkelig med deg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff vi får bare krysse fingrene for at du overlever denne tragedien..

føler virkelig med deg altså.

Jeg har ikke kalt det en tragedie, men stilt det relevante spørsmålet om ikke det er en grense for hvilken størrelse man kan ha som flyvertinne. Det er faktisk et yrke innen sikkerhet.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kalt det en tragedie, men stilt det relevante spørsmålet om ikke det er en grense for hvilken størrelse man kan ha som flyvertinne. Det er faktisk et yrke innen sikkerhet.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

Jeg kan GARANTERE deg at dersom denne flyvertinnen faktisk var overvektig (pr definisjon altså, ikke at hun har 5 kg for mye i dine øyner) hadde hun ikke fått jobbet som flyvertinne. At hun dultet borti deg i midtgangen sier minst like mye om deg. Kanskje satt du og lente deg "ut" mot midtgangen? Kanskje er du bredskuldret eller overvektig selv ?

Jeg vet iallefall at i SAS er det krav til høyde/vekt hos kabinpersonalet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du ser personen dulte borti hver eneste seterad og de som ev. sitter ytterst, så "trenger det å stemme", jo.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

Bare av nysgjerrighet, hvilken flytype var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet, hvilken flytype var dette?

Normalt norsk rutefly av merket Boeing.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan GARANTERE deg at dersom denne flyvertinnen faktisk var overvektig (pr definisjon altså, ikke at hun har 5 kg for mye i dine øyner) hadde hun ikke fått jobbet som flyvertinne. At hun dultet borti deg i midtgangen sier minst like mye om deg. Kanskje satt du og lente deg "ut" mot midtgangen? Kanskje er du bredskuldret eller overvektig selv ?

Jeg vet iallefall at i SAS er det krav til høyde/vekt hos kabinpersonalet.

Det er derfor jeg etterspør grenser her. Det er ikke antall kg som er viktig, man kan fint være høy og ha mange kg uten at man er så veldig brei.

Er det høydeintervall, i så fall hvilket?

Hvordan defineres "for stor"? Er det midjemål, skulderbredde, BMI?

Når det gjelder denne dama, som var middelaldrende, så har hun sikkert jobber som flyvertinne i årevis, men blitt litt og litt større med årene, så kanskje ikke så lett å ta opp problemet for arbeidsgiver. Men de har kanskje standardiserte årlige tester hvor de går gjennom de fysiske kravene?

Anonymous poster hash: bfcee...f08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva loven krever

  • Vanlig god helse, både fysisk og psykisk
  • Høyde minimum 165-190 cm – normal vekt i forhold til høyden
  • Godt syn
  • Svømmedyktig min. 200 meter
  • Kunne vise ren vandelsattest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva loven krever

  • Høyde minimum 165-190 cm – normal vekt i forhold til høyden

Hah! Ikke rart hun jobber der fortsatt, kravene er så lite konkrete.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg vondt på flyvertinnens vegne. Så lenge hun gjør en god jobb så spiller vel ikke vekten noen rolle?

Det er jo poenget, det er ikke å gjøre en god jobb å dulte borti folk hver gang man går gjennom midtgangen. Altså er størrelsen hemmende.

Anonymous poster hash: bfcee...f08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...