AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #21 Del Skrevet 31. januar 2017 Er det flere som har kommentarer og/ eller noe som de ønsker å dele i denne tråden? Anonymkode: fda76...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #22 Del Skrevet 31. januar 2017 Kan hvertfall dele at jeg kjenner meg godt igjen, veldig god link, var verdt å lese hele. Anonymkode: 9dcb8...eb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #23 Del Skrevet 1. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: god link, var verdt å lese hele. Anonymkode: 9dcb8...eb5 " Det vanligste kjennetegnet er som tidligere nevnt vekslingen mellom invasjon av overveldende følelser og total avstumping av følelser. En annen person har hatt makt over hen, en annen person har kontrollert hen. Hen har gradvis mistet kontakt med sin indre stemme og sine egne behov. Hen har levd i en verden hvor det er en annen som definerer hva hen skal eller ikke skal gjøre. Flere forfattere beskriver denne gradvise uthviskingen av den voldsutsattes selv og indre stemme. Mangel på indre stemme som fungerer som veileder i livet og hverdagen er symptomatisk, det er vanlig at den voldsutsatte er avhengig av andres perspektiver og verdensforståelser og selv ikke har kontakt med sin indre stemme. De lever ofte i de andres blikk, og prøver å leve opp til andres forventninger. Dette henger sammen med at kvinner som har levd i flere år i mishandlingsforhold har anvendt flere forskjellige strategier for å få slutt på volden, de har vært sinte på voldsutøver, de har vært grensesettende, eller rolige og selvoppofrende. Uansett hvordan de har oppført seg så har volden vært stabil og dette fører til en prosess hvor de gir opp tanken på forandring og forsøker istedenfor å akseptere sin situasjon, det er spesielt denne prosessen som for en utenforstående virker helt uforståelig" Kjenner meg godt igjen Anonymkode: 710d2...fca 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #24 Del Skrevet 16. september 2017 ^ Anonymkode: fda76...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #25 Del Skrevet 16. september 2017 Nå har ikke jeg vært i et voldelig forhold, men jeg innbiller meg at den psykiske volden er den verste? At man blir så manipulert og tråkket ned psykisk at man mister all egenverdi? Anonymkode: e2838...11d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #26 Del Skrevet 14. februar 2018 På 16.9.2017 den 15.41, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg vært i et voldelig forhold, men jeg innbiller meg at den psykiske volden er den verste? At man blir så manipulert og tråkket ned psykisk at man mister all egenverdi? Anonymkode: e2838...11d Ja, det stemmer. Psykisk vold er mer ødeleggende enn fysisk vold. I verste fall kan man få uopprettelige skader av psykisk vold, dessverre. Anonymkode: fda76...59b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille96 Skrevet 14. februar 2018 #27 Del Skrevet 14. februar 2018 Jeg har selv opplevd vold i nære relasjoner, dette med samboer. Jeg har desverre heller ikke "klart" å gå. Etter 4 år med noen episoder innimellom, noen perioder mer enn andre. Volden har ikke vært varende når det først har skjedd. Det er som regel en eller to episoder nære også kan det gå noen mnd før det eventuelt skjer igjen. For meg tror jeg at jeg har funnet ut hvorfor det kanskje kan være så vanskelig å gå. Dette har med psykopater å gjøre også, for psykologen min/ psykologene og familien min mener at samboeren min også er psykopat. Jeg vet jeg burde gå. Jeg vet jeg burde bygge meg selv opp igjen, alene. Men jeg er så avhengig å ha noen "andre" der, hvis jeg skal gå fra han. Og jeg kan ikke forestille meg et liv uten han engang, så å gå er egentlig ikke noe alternativ. Så fucked er det her hos meg. Forklaringen min er at de gangene jeg har fått nok og prøver å gå, så går jeg fra en "verden" som jeg kaller det, som jeg vil beskrive som et helvete, men samtidig himmelen. Og det er det som er skummelt. Fordi du forlater ikke bare noe som er jævlig, men faktisk noe som er det beste du vet om. Mens jeg er i denne himmel-helvete verden, er jeg ikke blind. Jeg kan se over til den andre "verden" som ligger nære. Jeg ser sol, varme og grønt gress. (som er en metafor for den normale siden) Men, det som er annerledes med denne verdenen er at det er sånn nesten hele tiden, i verste fall regner det litt innimellom, men det blir alltid fint vær igjen ganske snart. Selvfølgelig er det jo denne "verdenen" som er mest stabil og trygg. Og man tenker at det er mest safe å være der. Men det som er så vanskleig med "helvete-himlen verden" er at når det stormer der, stromer det helt jævlig. Det er flodbølger, du drukner nesten. Det lyner, det tordner. Det er jordskjelv. Men, når det er fint der, er det så mye finere enn den andre verden. Det er store slott, det er hester, det er mye varmere enn på den andre siden, solen er dobbelt så stor sammenliknet med den andre siden. Det er sikkert litt vanskelig å følge med her nå, men håper dere forstår hittil og forstår hva jeg referer til. Så det som skjer når du da forlater "helvete-himlen verden" er at da er det jo mest sannsynlig helvete der. Så du drar, og du har "en fot" over i den "normale verdenen" der det meste er stabilt. Men du er redd. Du er redd for å angre, for å miste "helvete himmel verden" du er redd det aldri kommer tilbake. Hvorfor? Jo, fordi "helvete-himmel verdenen, er soleklart mer ustabil enn "normal verden", men "helvete-himmel verden", er så SINNSYKT mye bedre enn "normal verden" når den er bra. Så det er derfor jeg er redd. En annen ting som alltid for meg tilbake, som sier seg selv er at når du forlater "helvete-himmel verden" og du blir borte fra den. Savner den deg etter noen dager kanskje, og da forvandler den seg til å bli fantastisk og har alt du noengang kunne drømme om der. Du vet det er utsabilt, men du klarer ikke si nei. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #28 Del Skrevet 14. februar 2018 1 time siden, Mille96 skrev: Jo, fordi "helvete-himmel verdenen, er soleklart mer ustabil enn "normal verden", men "helvete-himmel verden", er så SINNSYKT mye bedre enn "normal verden" når den er bra. Det stemmer ikke. Grunnen til at du føler det slik, er fordi du er blitt avhengig av den. Når man er avhengig av noe, føler man noe som oppleves som lykke, men som ikke egentlig er lykke. Les om mekanismene bak hekt her; https://psykologisk.no/2015/03/hekta-pa-et-hap-om-kjarlighet/ og les om trauma bonding ved å søke på google. Anonymkode: d4ac7...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #29 Del Skrevet 14. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det stemmer. Psykisk vold er mer ødeleggende enn fysisk vold. I verste fall kan man få uopprettelige skader av psykisk vold, dessverre. Anonymkode: fda76...59b Det kan man så absolutt av fysisk vold også. Det å skulle påstå at en type vold er verre enn en annen, er bare nedrig. Anonymkode: d4ac7...cfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #30 Del Skrevet 14. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det stemmer. Psykisk vold er mer ødeleggende enn fysisk vold. I verste fall kan man få uopprettelige skader av psykisk vold, dessverre. Anonymkode: fda76...59b I et forhold som er voldelig tror jeg ikke det er mulig å oppleve fysisk vold uten at det også er psykisk vold tilstede. Det er noe med usikkerheten som ligger der, og ikke minst noe emosjonelt med det at en som sier h*n er glad i deg klarer å gå over den grensen å faktisk skade deg fysisk. Jeg har opplevd både psykisk og fysisk vold. Det har satt store spor og det er veldig vanskelig å forholde seg til. En del av den psykiske mishandlingen kunne jeg overbevise meg selv om at han ikke helt forsto. Det var "bare ord" og et veldig begrenset rom av "lovlige handlinger og bevegelsesrom" som han på en måte trengte for å beskytte seg selv. De gangene han også slo, så kunne jeg ikke bruke den unnskyldningen. Han visste at han brukte makt for å vise at jeg ikke skulle tro at jeg hadde rett til å ta egne beslutninger eller for å vise at han var misfornøyd og at jeg ikke var flink nok, bra nok, For å vise at han hadde "rett" til å bestemme hva, når og hvordan jeg skulle gjøre eller si ting. Og til å endre reglene slik han ville. I alle fall er det at en voldelig partner har vist seg villig til å bruke fysisk vold en konstant psykisk/emosjonell belastning, for man vet aldri om eller neste gang kommer, heller ikke hvor mye vold h*n er villig til å bruke for å føle kontroll. Den utryggheten er vond å leve med psykisk. Den eneste fysiske volden jeg kan se for meg kanskje ikke også setter psykiske eller emosjonelle spor - er enkelthendelser som er ulykker eller reflekser. Hvor partneren ikke var bevisst at h*n slo. Avhengig av hvor alvorlig den fysiske volden var, så leger kroppen mye. Derfor tror jeg mange som har opplevd begge deler sier at den psykiske delen er vanskeligst å legge bak seg. Det betyr ikke at du kan ta ut et element og si at det ikke er så farlig som et annet. Fordi det blir en totalbelastning og vi er hele individer. Anonymkode: 3fbc7...968 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #31 Del Skrevet 14. februar 2018 Kom deg ut av er voldelig forhold så raskt som mulig. Der er mye bra å oppleve ferdige og unødig å bygge på skadet grunn. Anonymkode: bb226...91f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #32 Del Skrevet 14. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan man så absolutt av fysisk vold også. Det å skulle påstå at en type vold er verre enn en annen, er bare nedrig. Anonymkode: d4ac7...cfb Beklager, men det er fakta. Anonymkode: fda76...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #33 Del Skrevet 6. desember 2018 ^^ Anonymkode: fda76...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #34 Del Skrevet 29. desember 2018 ^^ Anonymkode: fda76...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #35 Del Skrevet 30. desember 2018 På 14.2.2018 den 2.36, Mille96 skrev: Jeg vet jeg burde gå. Jeg vet jeg burde bygge meg selv opp igjen, alene. Men jeg er så avhengig å ha noen "andre" der, hvis jeg skal gå fra han. Og jeg kan ikke forestille meg et liv uten han engang, så å gå er egentlig ikke noe alternativ. Så fucked er det her hos meg. Hvordan går det med deg nå? Har du greid å gå fra han? Har du funnet noen å snakke med som kan gi deg støtte og råd? Anonymkode: fda76...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #36 Del Skrevet 30. desember 2018 Jeg har opplevd både psykisk og fysisk vold, og for meg var den psykiske volden absolutt den verste . Anonymkode: e2838...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #37 Del Skrevet 30. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har opplevd både psykisk og fysisk vold, og for meg var den psykiske volden absolutt den verste . Anonymkode: e2838...11d Så leit at du også har opplevd det. Har du kommet deg bort fra de menneskene som mishandlet deg? Anonymkode: fda76...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #38 Del Skrevet 30. desember 2018 På 14.02.2018 den 4.02, AnonymBruker skrev: Det kan man så absolutt av fysisk vold også. Det å skulle påstå at en type vold er verre enn en annen, er bare nedrig. Anonymkode: d4ac7...cfb For å forklare hvorfor jeg syntes den psykiske volden absolutt var den verste. Den fysiske volden har vi blitt matet med allerede fra da vi var små, ala det er ikke lov å slå etc. Den var så lett å plassere hos den som slo, "han må være gal!". Den psykiske volden var mer snikende, man blir usikker på om det er noe galt med en selv, kanskje det virkelig stemmer det han sier ? I tillegg var den totalt usynlig for alle andre,blåmerkene var på innsiden og man kunne få kommentarer som, Er du sikker på at du husker det riktig? Det er sikkert bare du som har misforstått, han er jo så hyggelig. Du har nå alltid vært litt følsom, så du har sikkert misforstått etc. Anonymkode: e2838...11d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #39 Del Skrevet 30. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så leit at du også har opplevd det. Har du kommet deg bort fra de menneskene som mishandlet deg? Anonymkode: fda76...59b Ja! Anonymkode: e2838...11d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #40 Del Skrevet 30. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja! Anonymkode: e2838...11d Så bra at du har kommet deg bort fra de! Anonymkode: fda76...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå