Gå til innhold

Når skal man fortelle på jobb at man er gravid?


Liveurlife

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bli gravid. Jeg lurer på når i svangerskapet burde jet fortelle om graviditeten? Tidligst mulig eller senest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på forholdet til sjefen, jobben og om du er mye dårlig og sånn. I min jobb har det aldri blitt sett på som et "problem" at noen er gravide, så der har det pleid å være slik at den ansatte har fortalt det til sjefen når hun har ønsket, før 3 måneder. De fleste sier vel fra rundt 2 måneder vil jeg tro, men er man mye dårlig og sånn kan det være at man sier i fra før. De andre på jobben får vite det etter det går har gått tre måneder og familie og venner vet det.



Anonymous poster hash: 59ff2...3d7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på forholdet til sjefen, jobben og om du er mye dårlig og sånn. I min jobb har det aldri blitt sett på som et "problem" at noen er gravide, så der har det pleid å være slik at den ansatte har fortalt det til sjefen når hun har ønsket, før 3 måneder. De fleste sier vel fra rundt 2 måneder vil jeg tro, men er man mye dårlig og sånn kan det være at man sier i fra før. De andre på jobben får vite det etter det går har gått tre måneder og familie og venner vet det.

Anonymous poster hash: 59ff2...3d7

Er det en regel at arbeidsgiver skal vite om graviditet før 3 mnd?

Anonymous poster hash: 2025b...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en regel at arbeidsgiver skal vite om graviditet før 3 mnd?

Anonymous poster hash: 2025b...714

http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2012/3/rettigheter-for-gravide/

Nei, det er det ikke. I linken over står det greit sammenfattet om rettigheter og plikter for gravide i jobb. Du må si fra i god tid før permisjonen, men innen den fristen går ut vil det jo være synlig for lenge siden. De fleste vil jo imidlertid velge å si det ganske tidlig, sånn for velviljens skyld - det er gjerne greit for sjefen å få vite det så tidlig som mulig. Samtidig skal du ikke måtte fortelle det tidligere enn du er komfortabel med, det er tross alt i stor grad en privatsak, og mange er ikke komfortable med å si fra før risikoen for SA er blitt svært lav, f.eks.

Selv ventet jeg til omtrent uke 14. Ville egentlig ventet lenger, men det var rett før ferien, og jeg følte det var for lenge å vente til etter den, for da ville det begynne å bli synlig, og jeg syntes det var mest realt å si fra før det kom så langt. Jeg var i god form og trengte ikke tilrettelegging i starten, da, det gjelder jo ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver skal vite at man er gravid senest 3 mnd før man går ut i permisjon, da er man pliktig til å informere om det, da er man ca 5 mnd på vei. De fleste går ut i perm 3 uker før termin, er ikke lov å jobbe lengre uansett. De fleste forteller det før den tid og ofte synes det lenge før og. Grunnen til at man er pliktig til å si i fra da er så arbeidsgiver skal ha tid på seg til å finne en vikar og eventuelt ordne andre ting.

Min plan var å si det på jobb etter ordinær ultralyd i uke 19, men så fikk jeg så mye bekkensmerter at jeg måtte si i fra tidligere i uke 15. For jeg måtte ha tilrettelegging på jobb og fri til fysiotimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å bli gravid. Jeg lurer på når i svangerskapet burde jet fortelle om graviditeten? Tidligst mulig eller senest mulig?

Du plikter ikke å si fra om graviditet, men du plikter å opplyse om permisjon som varer utover et år senest 12 uker før perm.start.

Anonymous poster hash: 5ce3c...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du plikter ikke å si fra om graviditet, men du plikter å opplyse om permisjon som varer utover et år senest 12 uker før perm.start.

Anonymous poster hash: 5ce3c...d64

Ergo at man er gravid. Man må være veldig spesiell om man ikke vil fortelle arbeidsgiver at permisjonen er fordi man skal ha barn, spesielt om man står der med en stor mage ;)

Anonymous poster hash: 8707e...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa i fra i uke 9, men har et godt forhold til sjefen. Hadde egentlig tenkt å vente litt, men plutselig hadde jeg sagt det. Samboeren min sier ikke ifra på sin jobb før etter ultralyden.



Anonymous poster hash: 84699...b17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven seier:

§ 12-7. Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

Er vanleg å sei i frå tidlegare, men du har ikkje plikt til det. Trenger du tilrettelegging på arbeidsplassen så bør du gjerne seie det tidlegare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det da jeg var ca 5 uker på vei denne gangen. Dette var fordi jeg hadde mistet noen ganger før dette, og ønsket at de skulle vite det på forhånd om det skulle gå galt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Første gang sa jeg det til sjefen allerede i uke 6, pga bekkenløsning.

Sa i fra til sjefen rundt uke 12, andre gang. Resten av kollegaene min rundt uke 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det til sjefen da jeg var i uke ni. Skulle på tidlig UL så syntes det var greit å di fra. De andre på jobben fikk vite det nå i uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa det i uke 6. Vi tar gjerne på oss ganske langvarige prosjekter og er en liten bedrift, så det er bra å vite det tidlig med tanke på planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har løfting på jobb, så jeg måtte fortelle tidlig.

Men ellers er det mest normalt å vente til etter 3 mnd.
Noen venter mye lengre også, men så sant man ikke står i fare for å miste jobben så ser jeg ikke grunnen til å vente.



Anonymous poster hash: f4c58...b6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til uke 18/ordinær UL for å fortelle det om det ikke var synlig før.

Hadde jeg vært mye dårlig hadde jeg nok fortalt grunnen tidligere dersom det ikke forelå avgjørelser som kunne falle negativt ut for meg om de visste jeg var gravid(eks at jeg ventet på forlengelse av vikariat/engasjement ol).

Grunnen til å vente kan være at man ikke er redd for å miste jobben, men barnet........rart at ikke flere tenker på det som gyldig grunn :)



Anonymous poster hash: f03d2...f28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til uke 18/ordinær UL for å fortelle det om det ikke var synlig før.

Hadde jeg vært mye dårlig hadde jeg nok fortalt grunnen tidligere dersom det ikke forelå avgjørelser som kunne falle negativt ut for meg om de visste jeg var gravid(eks at jeg ventet på forlengelse av vikariat/engasjement ol).

Grunnen til å vente kan være at man ikke er redd for å miste jobben, men barnet........rart at ikke flere tenker på det som gyldig grunn :)

Anonymous poster hash: f03d2...f28

Er jo nettopp derfor mange venter med å fortelle det til etter uke 12, i frykt for å miste barnet. Men det er oftest de som har mistet før, mange som aldri har mistet tenker at det alltid går bra.

Anonymous poster hash: 8707e...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...