Gå til innhold

Tjostolv Moland er død?


Gjest LadyAntebellum

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lincoln

Og trekke bistand? Er det slik vi skal forvalte bistandspolitikken vår? Som et pressmiddel for å tvinge land til å gi opp sin suverenitet og råderett over interne forhold?

Ja, det høres faktisk ut som en perfekt måte å forvalte bistandspolitikken på. Har man et korrupt statsapparat og et ikke-fungerende rettsvesen så får man ingenting. Slik burde det være.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke bevises at de drepte sjåføren. De har selv vært helt klare på at det ikke var dem som drepte han. "Vitnet" som sier han så at Moland drepte sjåføren krever flere millioner i oppreisning. I rettsaken ble det vist frem et bilde av et softgun som som en av dem hadde på telefonen sin. Det ble brukt som bevis. Et annet bilde som var tatt på en fest i Norge med en kompis med et militært hodeplagg ble påstått å være deres sjef i Norge. Et bilde av Moland i uniform fra Garden ble brukt som bevis for at de spionerte på oppdrag for den norske kongen. I tillegg ble de beskyldt for å planlegge å smugle ut en okapi (utrydningstruet dyr) som den norske kongen skulle ha i sin dyrehage. Moland ble dømt til døden fem ganger og French ble dømt til døden fire ganger. I tillegg ble Norge dømt til å betale 3 mrd til Kongo på grunn av spionasje. Hele rettsaken var en vits!

Du glemmer dette?

http://bildr.no/view/ZUlZRG16

Endret av Bond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres faktisk ut som en perfekt måte å forvalte bistandspolitikken på. Har man et korrupt statsapparat og et ikke-fungerende rettsvesen så får man ingenting. Slik burde det være.

Yes, for all del, bekjemp korrupsjon ved å bli en korrupt bananstat. Om man ikke vil gi penger til korrupte land uten fungerende statsapparatet, så får det være et generelt prinsipp. Ikke noe man plutselig kommer på når nordmenn har plantet begge beina i salaten. Jeg er nemlig ganske sikker på at Kongo var et korrupt land uten tilfredsstillende rettsapparat før 2009 også.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og trekke bistand? Er det slik vi skal forvalte bistandspolitikken vår? Som et pressmiddel for å tvinge land til å gi opp sin suverenitet og råderett over interne forhold?

Ja.

Bistand bør brukes som et pressmiddel. Nettopp derfor trekkes bistand fra korrupte regimer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Bistand bør brukes som et pressmiddel. Nettopp derfor trekkes bistand fra korrupte regimer.

Korrupte regimer burde ikke få bistand i utgangspunktet. Og bistand som pressmiddel for å få spesialbehandling for et par av sine egne, er latterlig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva er forklaringen på bildet av en smilende Moland som vasker blod fra bilsetet?

De brukte bilden til å rømme vekk fra skytedramaet. Kanskje det ikke føltes så ok å sitte i blodet til en som var skutt? "Smilet" ser ganske hysterisk ut. De sa selv at de var veldig redde.

De forklarte at det var to andre i bilen også. Moland og French var ute og urinerte da de hørte skudd fra bilen. Slik jeg har forstått det var sjåføren død og de to andre var borte da de våget seg tilbake til bilen. De var midt i jungelen og brukte derfor bilen til å komme seg videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres faktisk ut som en perfekt måte å forvalte bistandspolitikken på. Har man et korrupt statsapparat og et ikke-fungerende rettsvesen så får man ingenting. Slik burde det være.

Har man et godt fungerende statsapparat og rettsvesen så er vel sjansen stor for at det ikke er nødvendig med bistandsmidler.

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrupte regimer burde ikke få bistand i utgangspunktet. Og bistand som pressmiddel for å få spesialbehandling for et par av sine egne, er latterlig.

Meg bekjent kan regimer endre seg, f.eks. ved endring av ledere, kupp m.m. Ergo er det helt kurant å bruke bistand som pressmiddel. I utgangspunktet skal ikke regimer være korrupte for å få bistandspenger, men den regelen er såvidt jeg husker ikke så altfor gammel. Det har blitt, og blir fremdeles, strenger hvordan bistandspenger forvaltes i forhold til hvordan diverse regimer utøver makt i sine stater.

Jeg har ikke nevnt noenting om pressmiddel som spesialbehandling i denne saken, som du helt sikkert evner å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva søren er galt med det? Frp-kortet blir brukt for alt det er verdt og ofte totalt ute av kontekst.

Det er galt fordi vedkommende benytter enhver mulighet til å spre frps propaganda, det er totalt upassende å forsøke å presse det inn i tråden, avsporing er det også. Kg har regler mot ensidig meningspåvirkning osv.

Anonymous poster hash: 74f03...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte bilden til å rømme vekk fra skytedramaet. Kanskje det ikke føltes så ok å sitte i blodet til en som var skutt? "Smilet" ser ganske hysterisk ut. De sa selv at de var veldig redde.

De forklarte at det var to andre i bilen også. Moland og French var ute og urinerte da de hørte skudd fra bilen. Slik jeg har forstått det var sjåføren død og de to andre var borte da de våget seg tilbake til bilen. De var midt i jungelen og brukte derfor bilen til å komme seg videre med.

Mhm, om jeg er livredd, på flukt fra skyting og på grensa til å implodere, så tror jeg at det hadde fallt meg helt naturlig å stoppe bilen, og finne frem kameraet for å forevige blodvasking med et smil.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man et godt fungerende statsapparat og rettsvesen så er vel kjangsen stor for at det ikke er nødvendig med bistandsmidler.

Nå ja. Det er ganske mange land som er rævkjørt etter kolonitiden. Og som har slitt med ræva regimer siden. Bistand er blant annet med på å hjelpe slik at disse statsapparatene og rettsvesenet skal få et bedre grunnlag til å utvikle seg på, blant annet ved at det stilles krav til statene som skal motta bistandspenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er galt fordi vedkommende benytter enhver mulighet til å spre frps propaganda, det er totalt upassende å forsøke å presse det inn i tråden, avsporing er det også. Kg har regler mot ensidig meningspåvirkning osv. Anonymous poster hash: 74f03...110

Hva, hallo, slapp av . Jeg har aldri lagt skjul på mine meninger . Mener du jeg må predike litt sv politikk innimellom? Betyr det at du må snakke mot dine meninger og av og til ? Eller har du jo ensidig mening .....

Hellige enfold....

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beviset på at de er utrolig dumme! Hvorfor i alle verdens dager tar man ett slikt bilde som ikke på noen annen måte vil bli brukt mot deg.

Dette bilde beviser selvfølgelig ingenting, forklaringen deres kan være sann, men det vet vi ikke fordi det ikke har blitt tatt noen tester eller forsket skikkelig.

Endret av Bond
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent kan regimer endre seg, f.eks. ved endring av ledere, kupp m.m. Ergo er det helt kurant å bruke bistand som pressmiddel. I utgangspunktet skal ikke regimer være korrupte for å få bistandspenger, men den regelen er såvidt jeg husker ikke så altfor gammel. Det har blitt, og blir fremdeles, strenger hvordan bistandspenger forvaltes i forhold til hvordan diverse regimer utøver makt i sine stater.

Jeg har ikke nevnt noenting om pressmiddel som spesialbehandling i denne saken, som du helt sikkert evner å se.

Og jeg regner med at du evner å se at jeg har skrevet at en debatt om hvem som skal få bistand, og hvilke krav man skal stille til de som skal forvalte pengene, er en fair debatt? Om det er vanskelig å tolke, så kan jeg godt forklare at det er en ganske stor forskjell på å bruke bistand som et pressmiddel for å oppnå en generell endring i et land, kontra å bruke det som et pressmiddel for å sikre særrettigheter for sine egne. Som feks når folk hyler at bistanden burde trekkes FORDI Moland og French, som norske statsborgere, ikke fikk spesialbehandling.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke glemme at det er store muligheter for at guttenes familier kan lese her inne. Ta derfor litt hensyn å vis respekt når dere skriver.



Anonymous poster hash: 743c2...e65
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir skremt av noen sine meninger her! Moland er død og det ikke bevis for at han har gjort noen ting. Det eneste som er sikkert er at han ble pint til døden i et fremmed land. I en slik situasjon, både i respekt for pårørende og venner men også for Moland selv er det lureste og ikke si noe om man ikke har noe fint å si. Men vi må vel bare finne oss i at noen dessverre ikke har fått nok kjærlighet og oppmerksomhet i barndommen sin og lar møkka si flyte der det passer seg som minst!



Anonymous poster hash: f39d2...ecf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, om jeg er livredd, på flukt fra skyting og på grensa til å implodere, så tror jeg at det hadde fallt meg helt naturlig å stoppe bilen, og finne frem kameraet for å forevige blodvasking med et smil.

Kanskje de reagerte annerledes enn du ville gjort? Moland tok jo også bilder av skudd som hadde truffet sekken hans mens han var på flukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bråkar

Moland hadde blitt dømt her til lands også. Det for være måte med å synes synd på folk.

Ja, det høres faktisk ut som en perfekt måte å forvalte bistandspolitikken på. Har man et korrupt statsapparat og et ikke-fungerende rettsvesen så får man ingenting. Slik burde det være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...