Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk i dag vite at min bror lenge har hatt tanker om selvmord. fikk vite det takket være ei fra amerika som har snakket med han via en FB side. heldigvis blir det tatt tak i men hva i alle dager skal jeg gjøre da? :(

jeg er 4 timer unna å det er ikke barebare å dra opp for å passe lillebror :(

sikkert posta på heeelt feil sted men klarer ikke tenke nå. alt er helt kaos og jeg har tenkt mye på hva som skjer hvis han ville blitt borte for meg :(

Anonymous poster hash: 1b92b...546
Videoannonse
Annonse
Skrevet

fikk i dag vite at min bror lenge har hatt tanker om selvmord. fikk vite det takket være ei fra amerika som har snakket med han via en FB side. heldigvis blir det tatt tak i men hva i alle dager skal jeg gjøre da? :(

jeg er 4 timer unna å det er ikke barebare å dra opp for å passe lillebror :(

sikkert posta på heeelt feil sted men klarer ikke tenke nå. alt er helt kaos og jeg har tenkt mye på hva som skjer hvis han ville blitt borte for meg :(

Anonymous poster hash: 1b92b...546

Hei!

Jeg sender en klem, og skjønner at dette må være tungt og vanskelig.

Har du og din bror jevnlig kontakt på telefon?

Har han andre i deres familie i nærheten av der han bor?

Skrevet

Hei!

Jeg sender en klem, og skjønner at dette må være tungt og vanskelig.

Har du og din bror jevnlig kontakt på telefon?

Har han andre i deres familie i nærheten av der han bor?

vi har desverre litt for lite kontakt. jeg er ikke flink nok til å ta kontakt med han. han er bare 13 år, å det er så alt for tidlig å ha sånne plager :( han skal jo bare være et barn å leke :(

Anonymous poster hash: c09d1...29a

Skrevet

vi har desverre litt for lite kontakt. jeg er ikke flink nok til å ta kontakt med han. han er bare 13 år, å det er så alt for tidlig å ha sånne plager :( han skal jo bare være et barn å leke :(

Kan du ta kontakt med han litt oftere?

Hvordan er forholdet mellom deres foreldre og dere barna?

Får broren din hjelp fra psykiatrien?

Jeg håper at broren din får hjelp og at han får det bedre snart.

Skrevet

Huff, jeg føler med deg. Jeg har ingen fasit, men i vår mistet jeg min egen lillebror i selvmord så måtte bare svare. Han hadde tidligere forsøk, men siden det virket som det gikk bedre og han fikk hjelp var det et stort sjokk. Jeg kan si litt om hva jeg har lest meg opp på og hva jeg skulle ønske jeg hadde gjort.

Ikke vær redd for å snakke med han om dette. Ikke beskriv metoder for å gjøre det om noe slikt skulle bli nevnt, men det å la han snakke om tankene sine er ikke farlig, det kan heller vær en lettelse. Om det er mulig, pass på at han får ordentlig behandling, utrdelse og opplegg, og at han møter til timer hos psykolog etc. Broren min møtte ikke til de siste timene, men ga inntrykk av at han hadde det..og den hjelpa han fikk fra BUP i starten sa han selv ikke var bra nok. Har selv dårlig personlig erfaring med BUP, men kanskje vi var uheldige. Det er lov å bytte psykolog om man ikke synes det fungerer med den han har fått.

Avtal med han hvem han skal ta kontakt med når tankene blir veldig ille, feks livskrisehjelp, psykolog, familiemedlem. Få han til å love han skal gjøre dette.

Ta ofte kontakt og snakk ærlig om slike ting, spør hvordan han har det, del av deg selv, men snakk også om vanlige ting. Jeg angrer bittert på at jeg ikke ringte siste gang jeg tenkte å gjøre det..

Siden han er så ung drar han vel ikke ofte bort alene? Gjem farlige ting.

La han merke at han betyr mye for mange og at dere ikke skammer dere over han, og at han ikke er til bry (vanlig tanke, "de får det bedre uten meg").

Ta han med på ting, gjør noe gøy, opplev noe nytt, la han få masse positive opplevelser. Skjønner det er litt avstand, jeg og min bror bodde på hver vår kant av landet og jeg har vært mye utenlands. Skulle ønske jeg likevel hadde benyttet meg av flere muligheter til å ta han med på ting, besøke han etc. Kanskje du kan reise dit litt oftere en periode, ellers vise at du er glad i han og tenker på han ved bruk av tlf, fb, snap, skype, mobilspill, hva enn som faller naturlig.

Jeg er ingen ekspert, men dette er ting jeg har ønsket jeg gjorde mer. Det fins sider på nettet om hvordan man kan forholde seg til noen med selvmordstanker, google det. Stor klem til deg og din bror!

Anonymous poster hash: 5907f...cc0

• Liker 2
Skrevet

Hvis han er 13 år så bor han vel hjemme hos moren og/eller faren din? Kontakt de og fortell hva du har fått vite så de som er rundt han daglig er infortmert.

Skrevet

Jepp, snakk med foreldrene deres. Om han ønsker å ta selvmord er ikke dette en sak du skal ta på deg alene. Det er bare ekstremt dumt med mindre du er psykiater.

Foreldrene deres må kontakte skole, som kan kontakte BUP/PPT og få han til behandling.

Ring foreldrene dine med EN GANG. Be de ta en prat med din bror, og be de kontakte skolen. Uansett hvor kjipt det føles å blande inn voksne, og evt legge en byrde på skuldrene til dine foreldre. Men du skal vite at de får en enda større byrde om gutten virkelig tar livet sitt.

IKKE prøv å gjør noe med det selv. Vær der for han, ta gjerne kontakt med han, men overlat ham til de som vet hvordan de skal holde på med slikt.

Skrevet

har snakka med mamma om det, å de visste det men ville ikke si noe til meg enda....

jeg må jo bare prøve å ta mer kontakt med han. han får hjelp fra lege og BUP nå som jeg skjønte. han hadde visst egentlig ikke lyst, men han veit at han må :/

uff lillebroren min<3 takk for helt fantastiske svar dere!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...