Gå til innhold

lavt stoffskifte - har du klart å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen min kan ikke noen ting om det virker det som, så jeg få bare beskjed om at jeg er heldig som ikke er enda større. Det er ganske frustrerende, da jeg er sikker 15 kilo for mye, trener og spiser sunt, men ikke går ned i vekt.

Kan jo ikke leve på 1300 kc om dagen. Det er jo veldig lite.



Anonymous poster hash: ff04a...991
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har både lavt stoffskifte og PCO! Har likevel bare så vidt vært lett overvektig (i følge bmi). Vekten har gått litt opp og ned, men nå sist gikk jeg ned 6 kg, har vel en bmi på 22-23 og har holdt vekten en stund. Jeg klarte dette ved å spise MER. Jeg tvang meg til å spise 1300 kalorier (lå på 8-900) og følge et Roede-opplegg. Spis sunt og ofte, få i deg nok av det du trenger. Etterhvert gikk vekten plutselig opp igjen, kursleder mente det var fordi jeg var så aktiv, så da gikk jeg opp til 1600 kcal, og gikk ned i vekt igjen. Men jeg trente mye da.

Anonymous poster hash: 60baf...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tilføye at stoffskiftet mitt kanskje ikke er så veldig lavt, de sa bare "du har litt lavt stoffskifte så du bør få det sjekket regelmessig". Jeg går ikke på noe medisinfor det....burde jeg? :s Hakker tenner om det er under 28 grader, stortrives i 35! :P

Anonymous poster hash: 60baf...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min kan ikke noen ting om det virker det som, så jeg få bare beskjed om at jeg er heldig som ikke er enda større. Det er ganske frustrerende, da jeg er sikker 15 kilo for mye, trener og spiser sunt, men ikke går ned i vekt.

Kan jo ikke leve på 1300 kc om dagen. Det er jo veldig lite.

Anonymous poster hash: ff04a...991

1300 er det absolutt minste man kan leve på for å få i seg det man trenger av næringsstoffer. Men det forutsetter at man er liten som meg, lite aktiv og vil gå ned i vekt. Om jeg er aktiv eller vil holde vekten burde jeg ligge på 1600. For meg er altså 1300 ikke lite. Men de litt større pleide legge seg på 1600 for å gå ned i vekt (men aner ingenting om stoffskiftet deres)

Anonymous poster hash: 60baf...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tilføye at stoffskiftet mitt kanskje ikke er så veldig lavt, de sa bare "du har litt lavt stoffskifte så du bør få det sjekket regelmessig". Jeg går ikke på noe medisinfor det....burde jeg? :s Hakker tenner om det er under 28 grader, stortrives i 35! :P

Anonymous poster hash: 60baf...7db

Det er forskjell på å ha hypotheriose, og å ha litt lavt stoffskifte i ny og ne, men ja, du burde jo ta blodprøver ofte for å sjekke om du trenger gå på noen medisiner.

Anonymous poster hash: ff04a...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 7 år, slitt med overvekt fra da til 27 år men gått på levaxin sia jeg var 18-19 år. Fant et kosthold som fungerte for meg etter siste fødsel litt over 2 år sia og siden det gått ned ca 35 kg. spiser hver 3 time og holder meg til 15-1700 kcal pr dag og trener 3 - 4 timer pr dag , går ned halv til 1 kg i uka. Så ja det er mulig og gå ned :) vi trenger bare litt mer tid og strev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 7 år, slitt med overvekt fra da til 27 år men gått på levaxin sia jeg var 18-19 år. Fant et kosthold som fungerte for meg etter siste fødsel litt over 2 år sia og siden det gått ned ca 35 kg. spiser hver 3 time og holder meg til 15-1700 kcal pr dag og trener 3 - 4 timer pr dag , går ned halv til 1 kg i uka. Så ja det er mulig og gå ned :) vi trenger bare litt mer tid og strev :)

3-4 timer hver dag? ? Oi!

Jeg er i full jobb og har små barn, så jeg er fornøyd om jeg får til én treningsøkt i uka.]

Anonymous poster hash: 9d910...7b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 7 år, slitt med overvekt fra da til 27 år men gått på levaxin sia jeg var 18-19 år. Fant et kosthold som fungerte for meg etter siste fødsel litt over 2 år sia og siden det gått ned ca 35 kg. spiser hver 3 time og holder meg til 15-1700 kcal pr dag og trener 3 - 4 timer pr dag , går ned halv til 1 kg i uka. Så ja det er mulig og gå ned :) vi trenger bare litt mer tid og strev :)

3-4 timer hver dag? Kan jeg få spørre om hvordan du trener? Det virker litt mye, med mindre du er en profesjonell idrettsutøver :fnis:

Anonymous poster hash: c9744...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Enig med ABene over, 3-4 timer trening hver eneste dag høres litt i overkant mye ut i mine ører, spesielt kombinert med ett såpass lavt kalori inntak i løpet av dagen. 1500-1700 kalorier er altfor lite hvis du trener såpass mye, det høres direkte usunt ut, det kommer selvsagt an på hva du trener.

Jeg har også lavt stoffskifte, går på levaxin, har klart å gå ned ca. 1kg i uka ved å spise 1500 kalorier hver dag og trene 2-3 ganger i uka, da ca. 1, 5-2 timer hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hypothyreose i ca 8-9 år nå, og har alltid vært slank og normalvektig (167 cm, 56 kg). Nylig har jeg gått ned i fettprosent og fått mer muskler etter god innsats på trenings- og kostholdsfronten. Jeg har fokusert på å spise mer proteiner, mindre karbohydrater og ikke minst å holde blodsukkeret stabilt gjennom dagen. Hvis det går for lang tid mellom to måltider merker jeg det utrolig godt på humøret, så jeg må være streng med å huske å spise. Så ja, det går helt fint an å være tynn og til og med forbrenne fett med lavt stoffskifte.

Ser at noen her skriver at de lever på 1000 kalorier om dagen. Jeg er ingen ekspert, men 1000 kalorier pr dag høres altfor lite ut. Det er ikke måten å gå ned i vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Vekt handler om energibalansen. Går man i overskudd går man opp i vekt, går man i underskudd går man ned i vekt. Går man ikke ned i vekt, går man ikke i underskudd.

Går man ikke i underskudd, spiser man for mye.

Spis mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Vekt handler om energibalansen. Går man i overskudd går man opp i vekt, går man i underskudd går man ned i vekt. Går man ikke ned i vekt, går man ikke i underskudd.

Går man ikke i underskudd, spiser man for mye.

Spis mindre

Jeg ligger på 1000-1300 kcal om dagen. Mrner du virkelig at jeg skal spise mindre? :klo:

Simplifiseringen din kan du ta med et annet sted. Det er sikkert tilfelle for friske folk, som har en kropp som fungerer som normalt, men med lavt (eller høyt) stoffskifte settes hele kroppen i lavgir (eller høy).

Disse kalkulatorene som beregner dagsbehov, gir meg en dagsrasjon på 2650 kcal for å holde vekta, men jeg hadde lagt på meg av "så mye". Jeg holder vekta stabil på rundt 18-1900, og må altså enda lavere for å gå ned.

Ja, det handler om forbruk versus inntak, men en stoffskiftesyk kropp fungerer ikke som normalt. Den vil forbrenne vesentlig mindre enn en frisk, tilsvarende kropp. Da må man justere deretter, men det er mildt sagt frustrerende at folk tror du overspiser i skjul når du egentlig lever på det som ville vært slankekur for andre, fordi du legger på deg om du spiser "normalt".

Det er nettopp derfor jeg ville høre om andres erfaringer: om det var et spesielt kosthold som hjalp, om de måtte øke medisineringen osv. Vi har betydelig større utfordring enn friske mennesker, å slanke seg med lavt stoffskifte kan sammenlignes med å kjøre med håndbrekket på.

Anonymous poster hash: 9d910...7b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, noen er diagnosert med lavt stoffskifte og andre har det og er enda ikke og blir kanskje aldri diagnosert...

Er du diagnosert så er ikke dette forumet det beste å spørre om råd i, fordi det er få brukere med diagnosen her og av de få dette gjelder er det ikke sikkert dem ser innom hovedemnet her en gang.

Når det er sagt gjelder jo de samme mekanismer for vektnedgang i alle tilfeller,de må oppnå kaloriunderskudd med tanke på inntak sett i lys av forbruk.

Til informasjon så er lavt stoffskifte en vanlig sykdom og det er mange her på forumet som har det, dessverre. Undertegnede er en av dem.

Anonymous poster hash: c2dd0...711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan noen av dere som har funnet et opplegg som fungerer(uten at man blir utsultet eller trener 5 timer om dagen) skrive litt om hav drer gjør og spiser? Hadde blir veldig glad da :)



Anonymous poster hash: ff04a...991
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det må justeres med medisiner. Samtidig så er det små marginer på dosering som kan gi utslag på vekta. I tillegg så har det noe med hvilket nivå du fungerer best på.

Jeg merker godt når jeg er for lavt medisinert, men allikevel godt innenfor "normalen". Det slår direkte ut på vekta, men vi snakker kun 2-3 kilo.

Anonymous poster hash: ede90...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffskiftet bør vel først og fremst justerast med medisinar, så vidt eg kjenner til?

Men kjære deg, det er vekt vi snakker om å justere. Ikke stoffskifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Men kjære deg, det er vekt vi snakker om å justere. Ikke stoffskifte.

Eg går ut frå at når ts seier at legen er klar over at dette er lågt stoffskifte så er det konstatert på medisinsk grunnlag. Og i slike tilfelle kan det regulerast med medisinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffskiftet bør vel først og fremst justerast med medisinar, så vidt eg kjenner til?

Vel, kosthold og trening har en STOR påvirkning på stoffskifte.

Ingen her som snakker om å ikke medisinere seg, men hva man kan gjøre ved siden av!!

Anonymous poster hash: ff04a...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 timer hver dag? Kan jeg få spørre om hvordan du trener? Det virker litt mye, med mindre du er en profesjonell idrettsutøver :fnis:

Anonymous poster hash: c9744...7dc

Jeg er på AAP uten tiltak så jeg har tid :) bruker å gå rask gange i 2 timer + en zumba økt på morgen og tar meg tid til en zumba økt på kvelden igjen. Hadde jeg ikke hatt vanlig stoffskifte hadde jeg kanskje ikke følt at jeg måtte bruke så mye tid på det men vil ned den halve - 1 kg i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...