Gå til innhold

lavt stoffskifte - har du klart å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har lavt stoffskifte, har dere klart å gå ned i vekt? Isåfall, hvordan?

Den eneste måten jeg får vekta til å rikke seg, er å kombinere lavkarbo med lavkalori. Dvs, lite karbohydrater og generelt lite mat (to måltider i døgnet). Ligger vel på rundt 1000kcal.

Det er veldig frustrerende og ikke enkelt å holde seg til. Ikke føles det særlig lurt heller, men det er det jo ikke å ha 25kg for mye heller.

Hva er din historie?

Anonymous poster hash: 9d910...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min har lavt stoffskifte, det kombinert med å være over 50 år så klarer hun ennå å holde normal vekt etter vektnedgang som skjedde ved å kutte ut usunn mat og alkohol. Hun spiser passe lite og snacksen er som regel bær.

Når du har så store problemer og såpass med overvekt bør du vel snakke med legen om dette?



Anonymous poster hash: 5a89f...317
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest og hørt så mye rart om lavt stoffskifte og vektnedgang at jeg ikke lengre vet hva jeg skal tro:P Men jeg har tatt av meg 15 kg, det gikk ikke fort, men det gikk. Man må nok bare ville det litt mer. Lå på rundt 1200-1300 kalorier mens jeg gikk/syklet til og fra jobb, tok trappen i stedet for rulletrapp etc. trente cardio 3 ganger i uka og styrke 2 ganger. Tok en intervall økt om jeg ikke fikk tid til cardio. Svømte også en del(1 times svømming svir av rimelig heftig med kalorier) På det meste(en periode jeg ikke hadde jobb), så gikk jeg også en times tur med 10kg på ryggen(husk god sekk! Vekta skal ligge på hoftene IKKE ryggen!). Kostholdsmessig holdte jeg meg mye unna karbohydrater, uten å kjøre lavkarbo. Masse grønt! Dent Oi og Ifa pastiller ble redningen da jeg var søtsugen:P Gikk også i funlight-gele.



Anonymous poster hash: 56d6f...09c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:

Så bra at du klarer å være så aktiv, ab over meg!

Jeg har dessverre ikke den energien, jeg bruker som regel opp det jeg har på jobb og småbarn. Men kan jo prøve å gå litt turer med barn på ryggen.

Jeg har en jevn dialog med fastlegen, vi jobber med å få stoffskiftet under kontroll nå. Mulig ting blir bedre når jeg finner den optimale medisindosen.

Anonymous poster hash: 9d910...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å gå ned i vekt på tross av lavt stoffskifte. Måtte også kombinere en slags lavkalori og lavkarbo, pluss at jeg har spist rundt 1000 kcal hver dag. Dette har jeg klart fordi jeg har laget kalorifattige middager, ellers hadde det aldri gått. Det føles veldig urettferdig at venninner av meg kan ligge på 1500 - 1700 kcal og gå ned like mye som meg, men sånn er virkeligheten dessverre.

Selvsagt er det ikke sunt å spise bare 1000 kcal hver dag, men jeg tenker slik at det er sunnere å spise så lite en periode på et halvt år +/- og bli normalvaktig fremfor å være overvektig resten av livet. Plager heller kroppen min over en relativt kort periode fremfor titalls år fremover. Føler at hver eneste dag har vært en liten kamp, men det er definitivt verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange oppfatninger om stoffskiftet, men da jeg som 21-22 åring fikk diagnosen, fikk jeg beskjed av legen at det lave stoffskiftet var grunnen til at jeg plutselig hadde lagt på meg. Var normalvektig før det.

Nå 10 år senere har jeg jo også sett at det ikke nødvendigvis er så "vanskelig" å gå ned i vekt som fryktet med en slik diagnose.
Jeg spiser hva jeg vil, dietter og slankekurer har jeg gitt opp. MEN jeg spiser lite og ofte, samt er i bevegelse. Vanlig trening noen dager i uka har også hjulpet på.

Med så enkle justeringer har jeg klart å gå ned ca 10 kg, så man trenger ikke absolutt å måtte klamre seg til en av disse utallige kurene som finnes :)

Er man bundet til noe man egentlig ikke er motivert for så er det fort gjort å sprekke, derfor unner jeg meg heller det jeg vil ha, men bare ikke i store mengder, og som sagt har jeg likevel gått ned 10 kg ;)



Anonymous poster hash: a5813...f30
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg gikk ned nesten 10 kg for et år siden, og har holdt vekten etter det. Jeg gikk ned ganske raskt, ca 1 kg i uka, men spiste også veldig lite. Godt under den "neineineineidagårduisparebluss!!!!"-grensen som folk snakker om her inne. Spiste mye grønnsaker (og generelt kalorifattige matvarer), men tror likevel ikke det var sunt for kroppen å spise så lite. Men som andre har sagt over her, det er jo ikke sunt å være overvektig heller! I tillegg til å spise lite, gikk jeg noen kilometer hver dag, alt etter hvor mye jeg klarte uten å falle sammen av utmattelse/trøtthet etterpå. Nå er jeg heldigvis i bedre form og kan trene ordentlig.

De kiloene er likevel bare halvparten av det jeg la på meg gjennom de to årene jeg var syk før jeg fikk begynne på Levaxin...



Anonymous poster hash: 89481...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så handler ikke denne tråden om at alle feite skylder på lavt stoffskite, men hvordan de som faktisk har påvist lavt stoffskifte har gått ned i vekt. Jeg sier ikke at jeg ble overvektig bare fordi jeg har lavt stoffskifte, jeg spiste dårlig og trente lite. Poenget er at mange med lavt stoffskifte opplever at det kan være litt mer vanskelig å gå ned i vekt og gjerne vil høre tips og råd fra andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så handler ikke denne tråden om at alle feite skylder på lavt stoffskite, men hvordan de som faktisk har påvist lavt stoffskifte har gått ned i vekt. Jeg sier ikke at jeg ble overvektig bare fordi jeg har lavt stoffskifte, jeg spiste dårlig og trente lite. Poenget er at mange med lavt stoffskifte opplever at det kan være litt mer vanskelig å gå ned i vekt og gjerne vil høre tips og råd fra andre.

Takk! Det er akkurat det jeg var ute etter. At andre har sine oppfatninger om hvordan ting henger sammen (er godt vant med å bli dømt ut fra de ekstra kiloene mine, gitt) får jeg ikke gjort stort med.

Men jeg vet at jeg, og mange andre stoffskiftesyke med meg, opplever at slanking er nesten umulig, fordi vi måså tilde ggrader i kaloriunderskudd. Hvis man ikke er optimalt medisinert kan man i tillegg nesten glemme hele prosjektet. Jeg ble satt på en ekstremdiett av ernæringsfysiolog, hvor jeg i to måneder lå på 800kcal om dagen. Gikk ned totalt en eneste kilo, og dama trodde ikke på at jeg hadde holdt meg til dietten.. men da hadde jeg ennå ikke begynt med levaxin.

Anonymous poster hash: 9d910...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spise ofte for ikke å få for lavt blodsukker, for hvis jeg får det orker jeg ingenting. Så jeg prøver å spise mange små måltider for å holde blodsukkeret jevnt. Passer også på å ha med meg et eller annet å spise hvis jeg skal noe, slik at jeg ender med å spise en nutrilettbar i stedet for en kebab hvis jeg ikke er hjemme til planlagt tid. Jeg prøver å spise en del proteiner til hvert måltid, men jeg spiser også karbohydrater, ellers får jeg ikke nok energi til å trene. Jeg prøver å trene ca annenhver dag og så går jeg en del i tillegg. I det siste har det blitt mye styrketrening i stedet for cardio pga kranglete knær. Jeg har gått ned ca ti kilo, men jeg brukte vel et år på det. Jeg ligger på ca 1600-1700 kcal om dagen (ca 1800-1900 hvis jeg trener), og har en spisedag i uka. Da unngår jeg å bli gal av å aldri få spise noe av drittmaten jeg er så glad i. Jeg veier 59 kg og er 166 cm, og er godt fornøyd med det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forskjellige forum som dette er lavt stoffskifte ett hyppig tema, mange påberoper seg det eller tror dem har det. I virkeligheten er det heldigvis få som har dette, da vi snakker om alvorlig sykdom med mange følgessykdommer.

Nær alle her er friske, med helt normal forbrenning. Det jeg vil frem til er at temaet her er overfokusert (for å uttrykke det mildt).

Mistenker du lavt stoffskifte så besøk lege og få svar, forumet her kan lite hjelpe og ved en eventuell diagnose vil du få medisiner og veiledning.

Aktuelt her er heller at nær alle som tror dem har lavt stoffskifte fordi dem ikke går ned i vekt eller er overvektige, i realiteten er friske og fungerer helt nofmalt - det pleier å være kunnskapen om ernæring som skrottes på, altså at dem har feil livsstil.

Problemet er så stort at fagfolk ikke kan lytte til noen som sier at dem spiser sunt og slankende men går ikke ned i vekt, i så mange tilfeller viser det seg at dem ikke spiser sunt og slankende likevell - tidvis tvert imot.

Derfor må folk ofte bevisstgjøres egne vaner, mange blir da sjokkert når dem får en slik bevisstgjøring. Dessverre får for få det, da for få får hjelp for å forebygge fedme.

Først når dem får kunnskapen til å forstå egne valg kan dem gjøre noe med egen situasjon, inntil de vet det finnes for mange fallgruber selv blandt matvaner man hører om at er sunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forskjellige forum som dette er lavt stoffskifte ett hyppig tema, mange påberoper seg det eller tror dem har det. I virkeligheten er det heldigvis få som har dette, da vi snakker om alvorlig sykdom med mange følgessykdommer.

Nær alle her er friske, med helt normal forbrenning. Det jeg vil frem til er at temaet her er overfokusert (for å uttrykke det mildt).

Mistenker du lavt stoffskifte så besøk lege og få svar, forumet her kan lite hjelpe og ved en eventuell diagnose vil du få medisiner og veiledning.

Aktuelt her er heller at nær alle som tror dem har lavt stoffskifte fordi dem ikke går ned i vekt eller er overvektige, i realiteten er friske og fungerer helt nofmalt - det pleier å være kunnskapen om ernæring som skrottes på, altså at dem har feil livsstil.

Du er veldig arrogant som antar at jeg IKKE har diagnosert lavt stoffskifte! Må jeg legge ut journalen min, kanskje? Oppgittelefonnummer til fastlegen så du kan ringe og sjekke?

Igjen, jeg etterlyser erfaringer med vektnedgang hos de som HAR lavt stoffskifte. At du mener de innbiller seg det, er en avsporing.

Anonymous poster hash: 9d910...7b7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk diagnosen i forbindelse med svangerskap, og hadde helt ville verdier. Legen måtte ta ny blodprøve, fordi han ikke trodde det kunne stemme – men det gjorde det. Likevel klarte jeg å gå ned ca 10 kilo. Jeg gjorde det ved å gå på Grete Roede-kurs, men brukte dobbelt så lang tid som de andre på å gå ned. Da var jeg ikke stabilisert med medisiner i det hele tatt. Nå, derimot, når jeg har vært stabil i flere år, sliter jeg med vektnedgang. Men så skal det sies at jeg ikke er like disiplinert nå som jeg var første gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vi liksom TRO vi har hypotyreose?? Ja, jeg bare TROR at jeg får helt vill TSH, T3 og T4 uten levaxin, og jeg bare TROR legen sa at jeg har lavt stoffskifte og må gå på levaxin hele livet. Videre bare TROR jeg at jeg har massevis av symptomer som tilfeldigvis stemmer akkurat med symptomer det er vanlig å få i forbindelse med lavt stoffskifte og vanskeligheter med å finne rett dose. Tror jammen jeg bare finner på legetimene og blodprøvene jeg ofte må ta, også, jeg.

Dette er en tråd om hypotyreose. Derfor stemmer det virkelig ikke at nær alle her ikke har hypotyreose.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så handler ikke denne tråden om at alle feite skylder på lavt stoffskite, men hvordan de som faktisk har påvist lavt stoffskifte har gått ned i vekt. Jeg sier ikke at jeg ble overvektig bare fordi jeg har lavt stoffskifte, jeg spiste dårlig og trente lite. Poenget er at mange med lavt stoffskifte opplever at det kan være litt mer vanskelig å gå ned i vekt og gjerne vil høre tips og råd fra andre.

Jeg klarte det ikke, og klarer ikke generelt styre vekten særlig på egenhånd både når det gjelder oppgang og nedgang.

Jeg levde på 1300 kcal(og forsøkte også mer), trente som en galning - forsøkte forskjellige "triks" osv i flere år, og på det meste mistet jeg 2 kg.

Jeg raste ned 12 kg i vekt når jeg startet "karrieren" med forhøyet stoffskifte(var normalvektig i utgangspunktet og ble på kanten til undervektig), etter operasjon av kjertelen fikk jeg for lavt(og fikk ikke nok Levaxin av legen over noen år) gikk jeg igjen opp 20 kg(til øvre grense normal BMI) - og så fikk jeg igjen forhøyet, som førte til 20 kg minus igjen.

Jeg har i denne perioden gjerne trent 4 ganger i uken og holdt nøye oversikt over kosthold(for å se om det var noe jeg gjorde "feil") som vel ligger på rundt 1800 kcal og litt mer de dagene man trener. Vekten rikker seg kun når jeg endrer Levaxindose, rett og slett både på pluss og minussiden.Jeg har som sagt trent og spist likt kosthold hele veien.

Nå har jeg bittelitt for høyt samtidig som jeg er gravid - jeg skulle vel gått opp kanskje 4 kg eller noe normalt sett, men har istedet gått ned 6 kg(dette skjedde samtidig som jeg økte dosen fordi man får økt behov for Levaxin som gravid).

Så for meg er stoffskiftet veldig styrende for vekta, på pluss- og minusside. Men jeg har venninner med samme sykdom som har klart å gå ned - de har bare måttet bruke endel lengre tid enn andre.

Anonymous poster hash: 0f68e...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For all del, noen er diagnosert med lavt stoffskifte og andre har det og er enda ikke og blir kanskje aldri diagnosert...

Er du diagnosert så er ikke dette forumet det beste å spørre om råd i, fordi det er få brukere med diagnosen her og av de få dette gjelder er det ikke sikkert dem ser innom hovedemnet her en gang.

Når det er sagt gjelder jo de samme mekanismer for vektnedgang i alle tilfeller,de må oppnå kaloriunderskudd med tanke på inntak sett i lys av forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

For all del, noen er diagnosert med lavt stoffskifte og andre har det og er enda ikke og blir kanskje aldri diagnosert...

Er du diagnosert så er ikke dette forumet det beste å spørre om råd i, fordi det er få brukere med diagnosen her og av de få dette gjelder er det ikke sikkert dem ser innom hovedemnet her en gang.

Når det er sagt gjelder jo de samme mekanismer for vektnedgang i alle tilfeller,de må oppnå kaloriunderskudd med tanke på inntak sett i lys av forbruk.

Du.......er alt greit idag, eller? Du maser jo i denne og den andre delte tråden om hvordan så få her har diagnosen, og hvordan du er allvitende orakel til kunnskap om hypothyreose.

Vi er nok av folk her inne som har diagnosen, vi har egne tråder på emnet og mange forskjellige svarer fra gang til gang.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du har så ekstremt hangup på dette temaet og hvorfor du gjentar de samme tingene i innlegg etter innlegg. Jøsses.......makan til hakk i plata :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Skulle vi liksom TRO vi har hypotyreose?? Ja, jeg bare TROR at jeg får helt vill TSH, T3 og T4 uten levaxin, og jeg bare TROR legen sa at jeg har lavt stoffskifte og må gå på levaxin hele livet. Videre bare TROR jeg at jeg har massevis av symptomer som tilfeldigvis stemmer akkurat med symptomer det er vanlig å få i forbindelse med lavt stoffskifte og vanskeligheter med å finne rett dose. Tror jammen jeg bare finner på legetimene og blodprøvene jeg ofte må ta, også, jeg.

Dette er en tråd om hypotyreose. Derfor stemmer det virkelig ikke at nær alle her ikke har hypotyreose.

:fnise:

Når du sier det sånn så kan det være at det jeg trodde var celleprøver i halsen og en operasjon av skjoldbruskkjertelen for mange år siden egentlig var UFO kidnapping i outer space hvor de installerte en ufoovervåkingsting i halsen min :ler:

De blodprøvene vi tar er egentlig bare en stor konspirasjon mot et slags farlig prosjekt de har lurt oss med på alle som en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født med lavt stoffskifte, men har som barn og ungdom alltid vært normalvektig. Men de siste ti årene gikk vekta oppover og oppover. Så i år har jeg tatt noen grep, og gått ned ca 30 kg.

Jeg var veldig slapp og trøtt og tiltaksløs, men etter jeg gikk ned noen kilo og ble bedre i formen fikk jeg mer og mer energi.

Jeg begynte med å gå en lang tur hver dag (ca 2-3 t). Etterhvert begynte jeg og jogge deler av turene. nå elsker jeg og jogge (trodde aldri i verden jeg noen gang ville komme til å elske å jogge!!), men har fått løpenekt av legen og fysio pga beinhinnebetennelse i begge beina. Har vist gått litt vel ivrig til verks gitt.. Så nå går jeg snart på veggen,6 uker uten jogging.. men har begynt å trene pilates hjemme.

Jeg spiser normalt, men mindre karbo enn jeg gjorde før. Bytt brød med cottage cheese eller knekkebrød:)

Og godteri bare på lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...