Gå til innhold

Menn som ikke går til legen. Så frustrerende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trengte å ventilere litt her inne. Den middelaldrende faren min klarte akkurat å falle ned fra en stige og rive opp klærne og slå seg, dermed kommer han seg stønnende opp og sier litt senere at han tror selv han har brekt noen ribbein mens han ynker seg hver gang han beveger seg. Dermed klatrer han opp og fortsetter å jobbe tross mine protester! "Slutt å mase", sier han. Greit, kanskje ikke ribbeinsbrudd er noe man kan gjøre så mye med, men det er da vel normalt og sjekke om man har fått noen andre skader i det minste? Eller ihvertfall slappe av litt. Og han har i tillegg andre ryggproblemer som kanskje kan ha forverret seg etter fallet. Men neida, han skal være tøff og hardbarka mann som aldri drar til legen. Kjerringråd er visst det eneste han stoler på. Han tror vel han er udødelig også kan jeg tenke meg. Argh. Frustrerende for oss som faktisk bryr oss om helsa hans. Ble jo vettskremt jeg!

Anonymous poster hash: 8d258...e65

Anonymous poster hash: 8d258...e65
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mann trenger jo ikke å gå til legen bare fordi mann faller og slår seg godt, dersom det har skjedd en mer alvorlig skade enn ribbebeins brudd, vil disse vise i løp av kvelden/ neste dager, og det som evt da dukker opp, er ikke noe som ville vært avdekket hos legen uasnsett. bare rtg/CT/MR kan avdekke evt forværringer av ryggskaden, og det er ikke henvisninger mann får uten videre. Det er også vente tid på å komme til på CT/MR.
Skjønner at det er lett å bli skremt over slike fall, men mann må bare stole på dem som har opplevd skaden selv.

Anonymous poster hash: 1f69e...f3a
  • Liker 3
Skrevet

Mann trenger jo ikke å gå til legen bare fordi mann faller og slår seg godt, dersom det har skjedd en mer alvorlig skade enn ribbebeins brudd, vil disse vise i løp av kvelden/ neste dager, og det som evt da dukker opp, er ikke noe som ville vært avdekket hos legen uasnsett. bare rtg/CT/MR kan avdekke evt forværringer av ryggskaden, og det er ikke henvisninger mann får uten videre. Det er også vente tid på å komme til på CT/MR.

Skjønner at det er lett å bli skremt over slike fall, men mann må bare stole på dem som har opplevd skaden selv.

Anonymous poster hash: 1f69e...f3a

Samboer er en sånn mann som aldri går til lege, og han slo seg veldig og trodde at han brakk ribbein, men syntes ikke det var noe "vits" i å gå til legen og ville vente og se.

Han fikk dobbel lungebetennelse i tillegg til at han hadde tre brukne ribbein, fordi han ikke hadde fått til å puste skikkelig. Det sa legen at hadde vært unngått om han hadde kommet med en gang.

I tillegg til dette besvimte han på gårdsplassen av smerte, og jeg måtte bruke en hel arbeidsdag på å kjøre han til og fra sykehus, pluss to permdager på å hjelpe han rundt i huset. Også dette kunne vært unngått hvis han hadde dratt med en gang - så jo, man skal til legen når man slår seg skikkelig og ting ikke føles som de skal.

Anonymous poster hash: 0cc07...743

• Liker 6
Skrevet

Ribbeinsbrudd kan faktisk være farlig da. Er man uheldig kan man stikke hull på lungene.

Anonymous poster hash: dd8bc...baa
Gjest Oppgitt
Skrevet

Det er godt å høre at jeg ikke er den eneste som har en mann i hus som nekter å dra til legen. Han nekter å dra til legen, tannlegen og han vil heller ikke vaksinere seg. Men hva skal man gjøre? Man kan jo ikke tvinge de heller...? :-/

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er godt å høre at jeg ikke er den eneste som har en mann i hus som nekter å dra til legen. Han nekter å dra til legen, tannlegen og han vil heller ikke vaksinere seg. Men hva skal man gjøre? Man kan jo ikke tvinge de heller...? :-/

Overse dem. Min mann var sånn. Gikk med et lidende ansikt og la seg på sofaen for å være riktig synlig. Jeg ble oppgitt og sint fordi han ikke kunne oppsøke lege når det åpenbart var noe mer enn vanlig klaging. Jeg sa at han kunne legge seg på soveværelset og la barna og meg få slippe å liste oss på tærne og være stille, for han måtte hvile, stakkar.

• Liker 1
Gjest Oppgitt
Skrevet

Overse dem. Min mann var sånn. Gikk med et lidende ansikt og la seg på sofaen for å være riktig synlig. Jeg ble oppgitt og sint fordi han ikke kunne oppsøke lege når det åpenbart var noe mer enn vanlig klaging. Jeg sa at han kunne legge seg på soveværelset og la barna og meg få slippe å liste oss på tærne og være stille, for han måtte hvile, stakkar.

Kjenner igjen den. Min forteller ofte at han tror han har kreft fordi han finner 'kuler' over hele kroppen, men gå til legen...? Nei. Hva er poenget? Er det en form for sympatisanking? Jeg gir meg over.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Kjenner igjen den. Min forteller ofte at han tror han har kreft fordi han finner 'kuler' over hele kroppen, men gå til legen...? Nei. Hva er poenget? Er det en form for sympatisanking? Jeg gir meg over.

Det er nok det. Men jeg har svært liten tålmodighet med voksne mennesker som klager og klager, vondt her, vondt der, får ikke puste, og fanden og hans oldemor. Oppsøk lege for svingende! :fnise:

Hva tror du slike menn ville ha gjort hvis de bodde alene og ikke hadde hatt noen å klage til?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet

Enig. Stefaren min nekter. Er 99% sikker på at han har kols.

Gjest Eurodice
Skrevet

Enig. Stefaren min nekter. Er 99% sikker på at han har kols.

Jeg forstår ikke den motstanden spesielt menn har mot å gå til lege, tannlege eller hva det måtte være. Tror de at de blir mindre mandige, kanskje?

Skrevet

Vaksinere seg?

Anonymous poster hash: f1681...7d8

Skrevet

Så lenge de ikke har hørt legenes dom over kroppen kan de innbille seg at det ikke er noe alvorlig i veien.

Klagingen er for å sanke sympati.

Veldig lurt.

Mistet et nært familiemedlem som nektet å gå til legen så kreften fikk fritt leide til å spre seg. Tok meget kort tid før han døde da det til slutt ble oppdaget.

• Liker 3
Gjest Svampebob1
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal man gå til legen når man fortsatt klarer å jobbe?

Bortkastet tid og energi! ;-)

Skrevet

Menn blir oppdratt til å måtte klare seg selv, og da er det ikke rart at den holdningen også kommer frem når det gjelder helsa. På godt og vondt.

Anonymous poster hash: 9f4ae...ddb
Skrevet

Ja, ikke sant!

Man kreker seg på jobb, selv om man er på graves rand.

Ingenting er bedre enn å smitte hele avdelingen med omgangssyke!

Lege går man ikke til før alt håp er ute uansett.

Men hjemme er det så godt å syte. Få litt sympati. La de andre husstandsmedlemmene ta ekstra hensyn og dekre med deg. For det har du jo fortjent når du er så tapper og ikke går til legen!

:sarkasme:

• Liker 2
Gjest Svampebob1
Skrevet

Ja, ikke sant!

Men hjemme er det så godt å syte. Få litt sympati. La de andre husstandsmedlemmene ta ekstra hensyn og dekre med deg. For det har du jo fortjent når du er så tapper og ikke går til legen!

Hahah! :-D

Ååh som jeg elsker sympati!! Jeg må prøve å ramle ned fra stigen litt oftere selv. Så lenge jeg ikke blir sengeliggende, så er det greit, for det er drit kjedelig! ;-)

Gjest Snørev
Skrevet (endret)

Det er ikke så kult å klage til legen og finne ut at man ikke er så syk som man trodde. De fleste ting ordner seg også med litt hvile og mye mindre enn legen pakker på deg.

Men enig ingen liker sutretr og må værr lov å be dem slutte å skape seg om de bare ligger og ynker seg.

Endret av Snørev
Skrevet

Ja, ikke sant!

Om det er vanlig sykdom, så er det vel ikke noe galt i å bli tatt litt hensyn til hjemme. Som regel er det ufarlig, men man kan fint bli veldig slapp av f. eks en influensa, så da orker man nødvendigvis litt mindre hjemme. Og det hjelper jo ikke å gå til legen med det, han vil uansett bare sende deg hjem igjen med ordre om å hvile.

Skrevet

Om det er vanlig sykdom, så er det vel ikke noe galt i å bli tatt litt hensyn til hjemme. Som regel er det ufarlig, men man kan fint bli veldig slapp av f. eks en influensa, så da orker man nødvendigvis litt mindre hjemme. Og det hjelper jo ikke å gå til legen med det, han vil uansett bare sende deg hjem igjen med ordre om å hvile.

Nå hørte vi jo tilfeller der menn klager over vonde kuler i kroppen og smerter etter ulykker der man kan ha brukket ribbeina. Ikke litt forkjølelse, liksom.

Selvsagt løper man ikke til legen for en influensa med mindre man trenger sykemeldig.

Symptomer på kreft, bruddskader og andre merkelige sykdommer bør derimot sjekkes opp.

Om man nekter å sjekke opp alvorlige symptomer, så er det temmelig hensynsløst å gå og sutre konstant om de hjemme.

Det er også fornuftig å trekke seg stille tilbake til soverommet om man vil ha fred og ro hjemme. Ikke ligge og trone midt i stua og forvente at alle lister seg på tå rundt personen.

Forøvrig:

Skrevet

Hørt om forebygging? ;)

Greit å oppdage kreft tidlig for å kunne gjøre noe med det. Samme med hjertesykdom. Høyt blodtrykk kan gi både demens, hjerneslag (der man risikerer å bli pleiepasient resten av sitt liv) og en del andre alvorlige tilstander.

Anonymous poster hash: 019ab...657

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...