AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 Ok, her er situasjonen: Jeg og min kjæreste har vært sammen i noen år nå, bodd sammen en stund og alt er egentlig fint. Trodde jeg. Har i mange år slitt med klaustrofobi, som gjør at jeg sliter noe enormt med å ta lappen, men har jo et ønske om å få tatt den... Han på sin side elsker alt som har med bil å gjøre, og er utrolig flink til å kjøre. Får bilkjøring til å se ut som en lek. Her om dagen snakket vi om fremtiden oss i mellom, og han har drevet å sagt mye ting som "i bryllupet vårt hadde datten vært kult" "når vi gifter oss..." slike ting. Jeg svarte han at det er jo merkelig å skulle planlegge et bryllup uten å engang være forlovet. Han på sin side svarte meg da at "det er litt vondt for meg, for jeg føler jeg må lyve hele tiden til deg når vi snakker om forlovelse". Jeg er usikker på om vi har en fremtid når du ikke har lappen, og det er slitsomt for meg å måtte kjære hver gang". Selvsagt har jeg respekt for det, men han SER jo hvor mye jeg sliter hver gang vi er ute å øvelseskjører, han ser jo hvor redd jeg er, hvor langt jeg faktisk har kommet. Har har nødvendigvis visst det godt når han ble sammen med meg. Ærlighet er en fin ting det, men føler meg lurt siden han ikke har sagt noe slikt før. Kan legge til at han har i ettertid sagt at han ikke mente det så brutalt, men jeg har faktisk litt vanskeligheter med å tro på akkurat det per nå... Hva mener dere? Anonymous poster hash: b5979...7f1
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 Merkelig, et livslangt forhold innebærer så mye mer enn å ha gratis sjåfør...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 Svært underlig. Å ta lappen er ikke så vanskelig, men det krever jo en viss innsats. Og andre kan hjelpe til. Dessuten, med mindre man bor langt ute i skogen så er det som regel et tilfredsstillende tilbud på kollektiv trafikk utenom.Anonymous poster hash: e2e05...c11 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 eksen min var sånn han å. å vi bodde ganske langt fra nærmeste buss. så jeg måtte gå en halvtime/sykle i et kvarter for å komme dit, men det var jo en vanesak. å han var jo grei hvis jeg spurte om han kunne kjøre meg et sted fordi jeg skulle ta en storhandel eller noe. er ikke bare bare å ta lappen når man ikke har råd til det heller feks. du må bare si at du ble redd når han sa det på den måten, for han sa jo rett ut hva han følte (kunne sagt det tidligere) Anonymous poster hash: 8bc58...a0c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #5 Skrevet 15. august 2013 Flytt nærmere et sted med buss forbindelse. Anonymous poster hash: 4ca67...1eb
Alja Skrevet 15. august 2013 #6 Skrevet 15. august 2013 Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge for å være helt ærlig. Kan du ikke belage deg på å ta buss? Buss frem og tilbake til jobb/skole. Ellers så er det jo helt normalt at den med lappen i forholdet kjører hit og dit dersom det er noe annet enn skole/jobb. Men dersom han kjører deg veldig mye syntes jeg faktisk det er på sin plass at du hjelper til med bensin, forsikring, veiavgifter osv. Dersom han mener det er usikker fremtid pga du er uten sertifikat, ser jeg uansett på hele greia som utrolig latterlig fra hans side. Men ja, du må gjøre en innsats du og. 15
Sugerøret Skrevet 15. august 2013 #7 Skrevet 15. august 2013 Rare ting folk tror er viktig. Om du ikke får lappen= Ha det? Da er det ikke mye kjærlighet som ligger i bunn .. Om du sliter med angst,så oppsøk hjelp.Samt få en kjørelærer istedenfor kjæresten til å lære deg å kjøre bil. 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #8 Skrevet 15. august 2013 Problemet mitt er at jeg sliter så innmari å ta lappen. Er ekstremt redd for å kjøre bil pga klaustrofobien, og dette vet han GODT. For meg føltes det som en virkelig knekk i forholdet når han sa det der. Skjønner jo at han synes det er slitsomt, er klar over det. Derfor prøver jeg jo å ta lappen, tvinger meg selv til å kjøre. Han på sin side mener at han ikke trodde det skulle ta så langt tid. Forøvrig kjører han MIN bil om dagen og har gjort det i 1 år nå pga salg av noen biler og han skal kjøpe seg ny bil. Alt som ikke går på deler er det jeg som står for. Derfor jeg føler dette var skikkelig slemt sagt. Nei, jeg har ikke lappen, og prøver derfor å komme meg rundt dit jeg skal. Vi flyttet nylig sammen, det vil si, jeg flyttet inn til han. Han har ønsket dette lenge, men problemet der hvor vi bor er at det er vanskelig å komme seg rundt uten lappen. Igjen, alt dette har han visst godt! Forøvrig har jeg egentlig en kjørelærer, men bilen er vanskelig å kjøre, og han er ikke noe flink til å lære bort. Ja, jeg kunne funnet meg en annen lærer, men får lappen av mine foreldre så det blir litt vanskelig. Vi er forøvrig i midten av 20-årene. Anonymous poster hash: b5979...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #9 Skrevet 15. august 2013 Ts over her forøvrig. Anonymous poster hash: b5979...7f1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #10 Skrevet 15. august 2013 Virker som kjæresten din ikke viser så veldig mye forståelse mot at du har klaus. Har du forklart det til han skikkelig, eller bare "nei, jeg orker ikke å ta lappen!". Kjæresten min har heller ikke lappen, jeg synes det kan være litt irriterende, men han har heller ikke klaustrofobi å kunne skylde på. Som den som alltid kjører, kan jeg bekrefte at det hadde vært fint om noen andre også kunne kjørt hjem fra vennemiddag, slik at også jeg kan ta meg et glass rødvin i godt lag av og til. ...men dumpegrunn? Nei, det synes jeg ikke at det er. Anonymous poster hash: eebe7...446
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #11 Skrevet 15. august 2013 Virker som kjæresten din ikke viser så veldig mye forståelse mot at du har klaus. Har du forklart det til han skikkelig, eller bare "nei, jeg orker ikke å ta lappen!". Kjæresten min har heller ikke lappen, jeg synes det kan være litt irriterende, men han har heller ikke klaustrofobi å kunne skylde på. Som den som alltid kjører, kan jeg bekrefte at det hadde vært fint om noen andre også kunne kjørt hjem fra vennemiddag, slik at også jeg kan ta meg et glass rødvin i godt lag av og til. ...men dumpegrunn? Nei, det synes jeg ikke at det er. Anonymous poster hash: eebe7...446 Trooo meg, har forklart det opp og ned i mente til han mange ganger! Det går liksom ikke inn! Fryktelig frustrerende når jeg føler jeg har forklart han alt, for så å være tilbake ved startpunkt igjen... Anonymous poster hash: b5979...7f1
Gjest Skrevet 15. august 2013 #12 Skrevet 15. august 2013 Han høres ikke helt god ut! Begynn å stå på egne bein. For det første, så tar du tilbake bilnøklene dine. Din bil brukes bare når du er med. Han får ordne For det andre, ikke øvelseskjør med han. Han regner seg som superflink, mener du er treg, du føler at du ikke strekker til, osv. Hør med far, mor, onkler, tanter, søsken, venninner. Det er sikkert noen som gidder hjelpe deg. Sett deg i respekt! Han tar deg for gitt i dag. Forklar for foreldrene hvorfor du ikke synes det fungerer med læreren du har i dag. Hvis de ikke har veldig viktige grunner så bør de la deg bytte. Blir jo billigere å få tatt lappen på kortere tid med en lærer som fungerer. Ta tak i klaustrofobien din. Hjelper det å kjøre med åpne vindue? Er det trafikken rundt som er vanskelig? I hvilke situasjoner sliter du? Jeg kjører selv en del mer enn gjennomsnittet. Du får lov til å kontakte meg direkte om du vil prate mer. Mulig jeg har noen tips. 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #13 Skrevet 15. august 2013 Han høres ikke helt god ut! Begynn å stå på egne bein. For det første, så tar du tilbake bilnøklene dine. Din bil brukes bare når du er med. Han får ordne For det andre, ikke øvelseskjør med han. Han regner seg som superflink, mener du er treg, du føler at du ikke strekker til, osv. Hør med far, mor, onkler, tanter, søsken, venninner. Det er sikkert noen som gidder hjelpe deg. Problemet er at min mor ikke er flink til å kjøre bil, jeg og min far hadde bare begynt å krangle og ingen jeg kjenner har hatt lappen lenge nok/er gamle nok til å kunne kjøre med meg Sett deg i respekt! Han tar deg for gitt i dag. Vet, men vet ikke helt hvordan egentlig Forklar for foreldrene hvorfor du ikke synes det fungerer med læreren du har i dag. Hvis de ikke har veldig viktige grunner så bør de la deg bytte. Blir jo billigere å få tatt lappen på kortere tid med en lærer som fungerer. De har gode grunner for at jeg ikke kan bytte, desverre. Ta tak i klaustrofobien din. Hjelper det å kjøre med åpne vindue? Er det trafikken rundt som er vanskelig? I hvilke situasjoner sliter du? Tror jeg har prøvd alt. Sliter mest med å kjøre igang, samt gire fra 2 til 3 gir. Følelsen av å ikke ha kontroll. Har kræsjet før, så er livredd for å miste kontrollen over bilen igjen. Jeg kjører selv en del mer enn gjennomsnittet. Du får lov til å kontakte meg direkte om du vil prate mer. Mulig jeg har noen tips. Vet at jeg høres veldig tafatt ut, men blir bare så oppgitt! Både mtp meg selv og han. Vil jo lære å kjøre bil, men blir så redd hver eneste gang jeg skal kjøre. Følelsen av å ikke ha kontroll er vel egentlig det værste, samt det å ikke ha muligheten til å "komme seg ut" om det gir noe mening. Anonymous poster hash: b5979...7f1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #14 Skrevet 15. august 2013 Jeg møtte typen min da jeg var 22 og hadde hatt lappen siden jeg var 18. Han kjørte ikke opp før jeg var 26. Jeg syntes det var kjipt at jeg alltid måtte kjøre, og det begrenset oss litt. Jeg liker å kjøre på lange turer, men vil da reise med noen som har lappen, som kan bytte på å kjøre. Ikke lenge etter han kjørte opp, ble det roadtrip i USA og vi kjørte opp til Sogn og Møre, fra Østlandet. Søndagsturer ble det også flere av etter han fikk lappen. Og vi bytter på å være sjåfør om det er noe festligheter et sted. Mange har merkelige grunner til å ikke kjøre opp. Er det angst, så bør man jo prøve å få den vekk. Ved eksponering og ufarliggjøring. Tror du har bedre av å ta lappen, enn å for all tid sitte på hos kjæresten eller ta bussen... Det blir godt for DEG, tror typen tenker på det og. Anonymous poster hash: d699c...138 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #15 Skrevet 15. august 2013 Jeg møtte typen min da jeg var 22 og hadde hatt lappen siden jeg var 18. Han kjørte ikke opp før jeg var 26. Jeg syntes det var kjipt at jeg alltid måtte kjøre, og det begrenset oss litt. Jeg liker å kjøre på lange turer, men vil da reise med noen som har lappen, som kan bytte på å kjøre. Ikke lenge etter han kjørte opp, ble det roadtrip i USA og vi kjørte opp til Sogn og Møre, fra Østlandet. Søndagsturer ble det også flere av etter han fikk lappen. Og vi bytter på å være sjåfør om det er noe festligheter et sted. Mange har merkelige grunner til å ikke kjøre opp. Er det angst, så bør man jo prøve å få den vekk. Ved eksponering og ufarliggjøring. Tror du har bedre av å ta lappen, enn å for all tid sitte på hos kjæresten eller ta bussen... Det blir godt for DEG, tror typen tenker på det og. Anonymous poster hash: d699c...138 Ts her: Ja jeg vet alt det der, og slike ting får bare den allerede svarte samvittigheten min værre og det blir bare værre å skulle kjøre. Føler meg presset til å ta lappen, og har prøvd å få angsten for å kjøre til å gå bort siden jeg var 16 år gammel. Føles bare værre for hver gang jeg skal kjøre. At jeg ikke får det til, at han alltid må kjøre, at jeg ikke strekker til, at jeg ikke er god nok, og når jeg da får det bekreftet. Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, men dersom han trodde det skulle hjelpe meg ved å si det der har det jo bare hatt motsatt effekt?! Anonymous poster hash: b5979...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #16 Skrevet 15. august 2013 Ts her: Ja jeg vet alt det der, og slike ting får bare den allerede svarte samvittigheten min værre og det blir bare værre å skulle kjøre. Føler meg presset til å ta lappen, og har prøvd å få angsten for å kjøre til å gå bort siden jeg var 16 år gammel. Føles bare værre for hver gang jeg skal kjøre. At jeg ikke får det til, at han alltid må kjøre, at jeg ikke strekker til, at jeg ikke er god nok, og når jeg da får det bekreftet. Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, men dersom han trodde det skulle hjelpe meg ved å si det der har det jo bare hatt motsatt effekt?! Anonymous poster hash: b5979...7f1 Jeg vet akkurat hva du snakker om. Bortsett fra at jeg ikke slet med klaustrofobi da. Men jeg var veldig redd for å kjøre, følte meg ikke trygg, var nervøs og følte ikke at jeg hadde kontroll. Kjæresten min ble jo ganske oppgitt, og alle rundt meg spurte om jeg ikke skulle ta og kjøre snart. Fikk skikkelig dårlig samvittighet, fordi kjæresten min måtte kjøre meg rundt, og jeg ble ganske frustrert på meg selv og han. Fordi jeg skjønte jo at det ikke er så kult å måtte kjøre meg rundt overalt, men det er jo skikkelig vanskelig å ignorere den frykten og bare "hoppe i det". For det er ikke bare til å hoppe i det, hadde det vært så enkelt så hadde det liksom ikke vært noe problem i utgangspunktet. Da hadde jeg jo gjort det for lengst! Men en dag vi var ute og kjørte, meg og typen, så sa jeg plutselig "kjør til siden, nå vil jeg kjøre." Vet ikke hvor det kom fra, men det kom bare plutselig til meg. Og jeg har kjørt siden.. Tror det var godt for meg å få gjort det på mitt eget tempo, at det ble mitt initiativ. Det funker liksom ikke på meg å mase og tvinge meg. Anonymous poster hash: 60b2d...59b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #17 Skrevet 15. august 2013 Hvorfor i all verden har du bil, når du ikke har lappen? Da er det jo som om du forventer at andre skal kjøre deg da... Anonymous poster hash: d699c...138 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #18 Skrevet 15. august 2013 Vil heller ikke giftet meg med noen jeg måtte være gratis taxisjåfør for resten av livet. Tenk hvis dere får barn, så må han ordne alt det praktiske med kjøring/henting barnehagen, kjøre/hente fritidsaktivteter, kjøre/hente bursdager, kjøre/hente på kamper. Skjønner godt at han ikke gidder å få barn med noen som ikke kan ta sin del av ansvaret. Anonymous poster hash: b60c4...7de 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #19 Skrevet 15. august 2013 Vil heller ikke giftet meg med noen jeg måtte være gratis taxisjåfør for resten av livet. Tenk hvis dere får barn, så må han ordne alt det praktiske med kjøring/henting barnehagen, kjøre/hente fritidsaktivteter, kjøre/hente bursdager, kjøre/hente på kamper. Skjønner godt at han ikke gidder å få barn med noen som ikke kan ta sin del av ansvaret. Anonymous poster hash: b60c4...7de nå er jo folk forskjellig da. alle har ikke noe imot å kjøre den man er glad i. Faren min giftet seg jo med min mor, selv om hun ikke hadde lappen hun fikk ikke lappen før rundt 12-13 år senere. Men han klaget da ikke over at han måtte kjøre henne og oss forskjellige steder. Men nå var jo hun veldig flink til å sykle sammen med oss til barnehagen/skolen osv da. Kanskje det kunne vært noe for ts? Skjønner at det kanskje ikke frister om det er langt å sykle (halvtime-tre kvarter) eller om det er på vinteren. men om det ikke er så langt å sykle, så kunne jo det funket? Jeg har heller ikke lappen, men jeg forventer ikke at typen skal kjøre meg overalt heller da. Blir heller slik at om jeg skal noe, for eksempel en tur på apoteket, eller i gata eller noe slik, så tar jeg det samtidig som de gangene han skal på butikken bor såpass langt unna sentrum at å sykle eller går, det frister ikke, med mindre jeg virkelig MÅ. buss går det heller ikke, bortsett fra en skolebuss som går klokken 8 på morgenen og tilbake igjen klokken 2 på dagen Anonymous poster hash: 4e355...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #20 Skrevet 15. august 2013 nå er jo folk forskjellig da. alle har ikke noe imot å kjøre den man er glad i. Faren min giftet seg jo med min mor, selv om hun ikke hadde lappen hun fikk ikke lappen før rundt 12-13 år senere. Men han klaget da ikke over at han måtte kjøre henne og oss forskjellige steder. Men nå var jo hun veldig flink til å sykle sammen med oss til barnehagen/skolen osv da. Kanskje det kunne vært noe for ts? Skjønner at det kanskje ikke frister om det er langt å sykle (halvtime-tre kvarter) eller om det er på vinteren. men om det ikke er så langt å sykle, så kunne jo det funket? Jeg har heller ikke lappen, men jeg forventer ikke at typen skal kjøre meg overalt heller da. Blir heller slik at om jeg skal noe, for eksempel en tur på apoteket, eller i gata eller noe slik, så tar jeg det samtidig som de gangene han skal på butikken bor såpass langt unna sentrum at å sykle eller går, det frister ikke, med mindre jeg virkelig MÅ. buss går det heller ikke, bortsett fra en skolebuss som går klokken 8 på morgenen og tilbake igjen klokken 2 på dagen Anonymous poster hash: 4e355...0a0 Hvordan kommer du deg på jobb når bussen bare går to ganger om dagen? Kjører typen deg på jobb hver dag? Anonymous poster hash: b60c4...7de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå