Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Snehvit (ikke innlogget)
Skrevet

Vi har planlagt en ferietur til Lofoten i sommer, og jeg håper derfor at dere kan gi oss noen tips. :-)

Vi kommer nok til å ta Hurtigruten fra Bodø, men lønner det seg å gå av i Stamsund eller Svolvær? Og hvilket sted er anbefalt å overnatte - Stamsund, Svolvær eller Henningsvær? Eller andre steder? Holder det å overnatte samme sted under hele oppholdet, eller vil vi få mer ut av å overnatte på forskjellige steder?

Gjest Anonymous
Skrevet

ååå hva jeg misunner deg.. det begynner å bli et par år siden jeg var der men jammen meg så fint det var.... har drømt om å reise tilbake mangen gang...

vel det lønner seg så klart å overnatte flere steder for å få med seg mer. selv overnattet jeg i å, og i reine. og reine er definitivt nydlig.. en liten by hvor du finne trange gater og små butikker på hjørnet, hele nede ved brygga... så vakkert.. i å var vi på tørrfiskmuseum også fint her da men ikke like fint som reine.. i å bodde vi i sånne små uthus ved vannet.. om du skal få med deg noe helt uforglemmelig anbefaler jeg deg å dra til bunesstranden. det er nok en dagstur for du må regne med å gå en del, men når du kommer frem skal jeg love deg at du ser bare lang hvit sandstrand så langt øyet kan se... helt perfekt.. eneste negative er at havet kommer inn her og det er piiiiissss kaldt å bade.. men stranda er nydlig, med sånne små grotter der også.

lofoten er det perfekte naturstedet og jeg vil gjerne høre fra deg om hvod du ender;) god tur

Skrevet

Vil i full fart anbefale deg å få med deg Kabelvåg også. Nydelig lite sted!

Gjest Poirot
Skrevet

Har hørt det er veldig bra å sykle der og overnatte på ulike steder.

Skrevet
Vil i full fart anbefale deg å få med deg Kabelvåg også. Nydelig lite sted!

Enig!

Og ikke bare er selve stedet pent; der ligger også Lofotmuseet, Lofotakvariet og ikke minst Galleri Espolin.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville gått av i Svolvær. Veldig greit å komme seg videre derfra med kollektivt hvis dere ikke har bil.

Når det gjelder overnatting så har du Kabelvåg... Der kan du leie Rorbuer. Det er aldeles nydelig.

Dere har også en del hoteller i Svolvær som er veldig bra.

Her har du en link som forteller deg masse om området, samt overnattingsmuligheter etc etc...

http://www.lofoten.info/infoguide/no/

Lurer du på noe kan du sende meg en PM så kan jeg svare så godt jeg kan. Jeg vokste opp i Svolvær og Kabelvåg og er godt kjent der i nord.

Skrevet

Det var jeg som skrev det over. Glemte å logge meg på... :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har syklet i Lofoten, og det er FANTASTISK!

Dersom du/dere liker å sykle, vil jeg virkelig anbefale det, fordi du kommer veldig tett innpå naturen da. Terrenget er heller ikke vanskelig, for veiene går stort sett langs sjøen.

Vi syklet dagsetapper på ca 5 mil, og overnattet på disse stedene:

* Vandrerhjemmet på Værøy (Værøy bør dere få med dere, selv om dere må båte dit!)

* Rorbu i Nusfjord (bittelite fiskevær, utrolig idyllisk)

* I et naust på Eggum (vi kom dit sent på kvelden og skulle se midnattsola, og så var vandrerhjemmet nedlagt året før... :ler: Heldigvis fikk vi låne et naust av en snill mann - men en kald natt ble det, uten sovepose!)

* Rorbu i Henningsvær (veldig fint sted!)

* Rorbu i Svolvær (der feiret vi sankthans - veldig fint det også!)

Dere trenger ikke ta hurtigrute, det går også vanlige hurtigbåter fra Bodø. De går i alle fall til Røst, Svolvær, Moskenes og Værøy. Men det er en fin tur med hurtigruta også!

• 1 måned senere...
Skrevet

Det begynner å bli en stund siden jeg startet denne tråden, men nå er jeg midt oppe i planleggingen og lurer derfor på hvor mange dager vi minimum bør sette av til et besøk i Lofoten? Fikk mange tips i denne tråden i fjor (da ble det dessverre ikke tid til noen tur likevel), men jeg tar gladelig imot alle tips dere kan komme med!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nydelig i Lofoten. Jeg har vært mest på spissen, alså fra Svolvær til Å.

Fra Svolvær til Å er det ca. 12 mil. Vi pleier å ta fergen fra Bodø til Moskenes som ligger like ved Å.

Mellom Svolvær og Å ligger det mange fantastiske steder. Husker spesiellt godt Nusfjorden som ble nevnt i et annet innlegg her.

Og selvfølgelig Reine som flere ganger er blitt kåret til verdens vakreste plass. Og kjører du mot Å som er enden av Lofotveggen kommer du til Sørvågen som også en nydelig. Stopp ved et spisested som heter Maren Anna. På uteplassen sitter du med fiskebåtene "under deg", og kan følge med å livet i det lille fiskeværet fra orkesterplass.

Også mange rorbuer som man kan overnatte i. Like ved ligger også Gloppen. Der finnes det et nedlagt fyr som man kan nærmere i øyesyn. Når man står ved fyret ser man "hele" havet.

Havet og fjellene gjør at man føler seg veldig liten.... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...