Gå til innhold

Hvilke jentenavn signaliserer lav sosial status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Haha, man kommer over mye rart her inne. Har aldri tenkt at det finnes noen navn som signaliserer lav status, og navnet til personen bestemmer vel ikke hvor populær en person kommer til å bli? :)

Navnet har mye å si. Ronny for eksempel ville nok aldri ha blitt innkalt til intervju på beste vestkant. Men han hadde garantert blitt kalt inn til intervju som bilmekaniker, eller saksbehandler for NAV.

Navnet har MYE å si. Jeg har forandret mitt selv, og du aner ikke hvor stor forskjell det gjør med tanke på jobbsøknader for eksempel. Ingenting på CVen min har forandret seg nevneverdig, samme ord samme alt, nytt navn. Ble innkalt til gud vet hvor mange ganger flere jobbsøknader.

Men også når du introduserer deg, ingen som noen sinne har kalt mitt forrige navn fint. Men mitt nåværende, hver gang jeg introduserer meg selv til noen så "Oi, fint navn".

Alt overfladisk har reell betydning. Hvis det å ha ett fint navn, godt utseende eller andre ting ikke hadde gitt noen fordeler så hadde ikke folk irritert seg på det heller.

Anonymous poster hash: bad74...1d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en baby som heter Merédith... Altså, navnet i seg selv er pent, synes jeg, men ikke i Norge, ikke med norsk etternavn og IKKE med den malplasserte tegnsettinga! Og hva enda bedre er, ungen er oppkalt etter ingen ringere enn Meredith Grey.



Anonymous poster hash: e0a8b...283
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, med lav sosial status, snakker man jo ikke om folk som ikke er godt likt. Sosial status handler om utdanning, noe om inntektsnivå, kulturell kapital m.m.

Og da har vel bl.a. amerikanskklingende navn på norske barn vært en vinner til alle tider (Harry før, Liam nå). Leste et sted at noen navn beveger seg på tvers av byen over en del år. F.eks. at et navn oppdages på Oslo vest, for så å bli snappet opp av Oslo øst når det ikke regnes som like "hett" lenger. Så et navn kan gå fra å være trendy til å bli lavstaus, i følge navneforskere.

Ellers er vel oppkalling etter amerikanske såpefigurer o.l. ikke noe man typisk finner i øvre middelklasse.

Tja, Leah Isadora er jo Martha og Aris favorittserienavn fra Star Wars:-)

Mette-Marit...vel, alle husker faren så ikke mer å si på det.

Sofia er vel mer et hundenavn (?)

Anonymous poster hash: 3dda5...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera, Linda, Gry, Veronika, Kathinka, Julianne, Lillian, Wenche, Marita, Linn, Malin.. Og alle kombinasjonene som ender med Lill..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret står vel på forsiden FHM og ViMenn hver måned? Det er hvertfall fascinerende å observere hvor mange Jenny-Laila'er og Jeanett-Mari'er som florerer i de glansede magasiner.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å fy faleri og fantera da.

:hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp:

Vel, for å si det snilt i det minste, heller et såkalt trash-navn/lav status navn enn iq i andre enden av minusskalaen.

Please take me away, please take me away, please take me away :pls::herremann:

Pleeeeese :grine:



Anonymous poster hash: 9bd02...18e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Navnet har mye å si. Ronny for eksempel ville nok aldri ha blitt innkalt til intervju på beste vestkant. Men han hadde garantert blitt kalt inn til intervju som bilmekaniker, eller saksbehandler for NAV.

Navnet har MYE å si. Jeg har forandret mitt selv, og du aner ikke hvor stor forskjell det gjør med tanke på jobbsøknader for eksempel. Ingenting på CVen min har forandret seg nevneverdig, samme ord samme alt, nytt navn. Ble innkalt til gud vet hvor mange ganger flere jobbsøknader.

Men også når du introduserer deg, ingen som noen sinne har kalt mitt forrige navn fint. Men mitt nåværende, hver gang jeg introduserer meg selv til noen så "Oi, fint navn".

Alt overfladisk har reell betydning. Hvis det å ha ett fint navn, godt utseende eller andre ting ikke hadde gitt noen fordeler så hadde ikke folk irritert seg på det heller.

Anonymous poster hash: bad74...1d0

Navnet mitt er blitt nevnt i denne tråden, men jeg får ofte høre at jeg har ett vakkert navn. Jeg synes ikke Ronny er noe spesielt stygt navn. De arbeidsgiverne som ser på navnet og tror de da vet hvor arbeidsom personen er, kan ikke være særlig intelligente mennesker. Just saying.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lav-status navn er søte! Høy status navn tenker jeg er: Gro Elisabeth, Britt, Wenche o.s.v. Tenker det er veldig ordentlige kvinnemennesker med høy status jobb. Liker mange unge mødre navn jeg :rodmer: Grøss og brekk dere alt dere vil, men en baby som heter Gro?!. Heller Isabell.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navnet mitt er blitt nevnt i denne tråden, men jeg får ofte høre at jeg har ett vakkert navn. Jeg synes ikke Ronny er noe spesielt stygt navn. De arbeidsgiverne som ser på navnet og tror de da vet hvor arbeidsom personen er, kan ikke være særlig intelligente mennesker. Just saying.

Navnet sier mye om familien du kommer i fra, om foreldrene dine. Foreldrene sier generelt sett veldig mye om barna, for eksempel vil kun 15% av barna til foreldre som ikke har fullført videregående klare å fullføre høyere utdannelse, mot 80% av barna til foreldre som har høyere utdannelse, i Norge! Samtidig kan førsteintrykket folk danner seg på 10-20 sekunder ende opp med å være avgjørende for om du får en kontrakt på 200 millioner kroner.

Jeg vet det er å sette ting på spissen, men overfladiske ting betyr mye mer enn folk generelt sett er villige til å innrømme. På samme måte som enkelte arbeidsgivere kan diskriminere mot enkelte navn, så kan og enkelte av den arbeidsgiverens kunder gjøre det samme.

Som jeg sa i mitt forrige innlegg, jeg HAR selv skiftet navn. Fra ett helt normalt navn til ett som jeg selv syntes er mye finere. Det utgjør en stor forskjell



Anonymous poster hash: bad74...1d0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, man kommer over mye rart her inne. Har aldri tenkt at det finnes noen navn som signaliserer lav status, og navnet til personen bestemmer vel ikke hvor populær en person kommer til å bli? :)

Det er jo ganske veldokumentert dette med status og navn, da.

Men det handler nok ikke så mye om at en som heter Kim-Roger blir disponert for å bli vinningskriminell eller Lill-Jeanette for å bli toppløsmodell bare pga navnene sine, det handler mest om at de kommer fra en bakgrunn med et par foreldre som finner på å gi ungen sin det navnet. Fremtidens lavstatusnavn er de navnene som dagens lavstatusforeldre (ressurssvake og/eller lavkulturelle) gir barna sine, disse barna er mer disponert enn andre for å bli bensinstasjon-ranere og strippere pga foreldrenes sosioøkonomiske stand.

Anonymous poster hash: 0bd8d...7ad

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isabell og Celine er lavstatus og signaliserer at foreldrene ikke har fullført videregående.



Anonymous poster hash: 5c75a...0a1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine-Wenche, Othilie, Erna, Evelina, Sanna Alena,...

Generelt rare kombinasjoner eller overdådige navn.



Anonymous poster hash: 6e090...0ae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...