AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Typen min skal alltid ta sine "små" høneblunder på dagen. Hvis vi har en plan så skal han gjerne bare ta en liten blund før vi setter igang med hva vi skal gjøre. ender med at han sover i flere timer. Hvis jeg skal vekke han etter 30 minutt så sovner han videre og blir bare sur hver gang jeg prøver å vekke han "jaaaa jeg kommer" sier han, før han sovner på ny. Jeg blir så irritert! Vi var invitert av en venn av han på grilling i hagen en dag. To timer før vi skulle dra vlle han ta en liten blund, noe som var ok for det var trossalt to timer før vi skulle dra. Jeg kan bare si at jeg måtte gå alene til kompisen hans fordi han sov videre i flere timer. Jeg prøver å fortelle han at det er irriterende, at han alltid må sove og ikke klarer å ta en 20 minutters, han sier han loooover å våkne etter 20 minutter, men det blir alltid samme verset hver gang jeg må vekke han igjen. Hva pokker skal jeg gjøre?? Anonymous poster hash: 3987f...a9e
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Sover han dårlig på natten? Får han for lite søvn i løpet av natten? Er det alltid slik?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 foreslå at han legger seg tidligere om kveldene?virker som han har underskudd på søvn Anonymous poster hash: f52cf...7fa 1
Gjest Conradine Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Det å sove middag går det fint an å venne seg av med. Jeg husker at jeg gjorde det selv en periode i ungdommen. La meg til å sove etter jobb - bare tull og gjorde at jeg sov dårlig på nettene. Man kommer inn i en dårlig sirkel. 2
Frøken askepott Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Kanskje han burde sjekke B12 nivået sitt eller andre verdier i kroppen. Vet ikke hvor gammel han er, men er vel ikke ormalt at en frisk og oppegående person skal måtte ha behov for å hvile på dag tid med mindre han bare har 4 timers søvn om natten.. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 Det å sove middag går det fint an å venne seg av med. Jeg husker at jeg gjorde det selv en periode i ungdommen. La meg til å sove etter jobb - bare tull og gjorde at jeg sov dårlig på nettene. Man kommer inn i en dårlig sirkel. Ja han er i en ond sirkel, han sovner ikke før 2-3 om natten på ukedager og våkner klokka 7 om morgenen for å dra på jobb, han sover på dagtid etter jobb i flere timer. Noenganger prøver han å unngå soving på dagen etter jobb for han vet han sovner sent da, men han sitter våken til langt på natt uansett.. Inatt sovnet han i 3 tiden og våknet klokken 13.00 og sovnet igjen før 16.00 nå og sover enda.. Anonymous poster hash: bf9b5...743
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Hadde ikke gidda å vekt han når han blir sur hver gang. Anonymous poster hash: 8a88d...3f7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Ta en prat med han og be han om å venne det av seg, klarer han det ikke så kan det jo være noe som feiler han så da bør han ta seg en tur til legen, og om så få utelukket at noe er galt. Anonymous poster hash: f2a32...f86 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Legesjekk! Kan jo ikke være greit for ham heller å ha det slik? Og er det ikke noe annet galt så kan han kanskje prøve innsovningstabletter en periode. Sånne som inneholder hormoner, som en ikke blir avhengig av. Anonymous poster hash: ad01d...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #10 Skrevet 11. august 2013 Høres ut som min eks. Han sov seg ifra alt som var ubehagelig, alt som krevde noe av ham, og alt han ikke hadde lyst til å gjøre. Jobben inkludert. Han hadde fleksitid, men slet med å rekke kjernetida. Om det derimot var noe han hadde lyst til var han aldri trøtt. Siden dere garantert kommer til å spørre: Jeg sendte ham til legen, opptil flere ganger, og de fant ingen feil. Normale B12-nivåer, ingen snorkeproblemer osv. Mulig det hadde noe med forholdet vårt å gjøre, for han har aldri vært så våken som etter at først barna og til slutt jeg hadde flyttet. Anonymous poster hash: 7e2fc...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 Jobber han, mens du er hjemme og driver dank hver dag og sover til langt på dag? Anonymous poster hash: 3cbcc...389 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #12 Skrevet 11. august 2013 Jobber han, mens du er hjemme og driver dank hver dag og sover til langt på dag? Anonymous poster hash: 3cbcc...389 Før du er så krass kan du vell spørre normalt. Nei vi begge jobber 100% så jeg driver ikke noe dank eller sover til langt på dag! Anonymous poster hash: bf9b5...743
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #13 Skrevet 11. august 2013 Jobber mye, stress, eventuelt sykdom? Min kjæreste var sånn før, da han drev eget firma og jobbet seg ihjel. Gikk over helt av deg selv da han fikk seg en vanlig 8-16 jobb. Anonymous poster hash: f578b...373
Flekk Skrevet 11. august 2013 #14 Skrevet 11. august 2013 Sånn er jeg og. Klarer aldri å powernappe og noen ganger sover jeg i 6 timer, men som oftest 2-3 timer hver dag i tillegg til natten. Du kan be han drikke kaffe/redbull før han skal sove i ''20'' minutter også vekker du han etter 20 minutter. Om han sover lengre så blir man bare trøttere. Det tar jo 20 minutter eller noe til koffeinet kikker inn. Regn med at han bruker 5 eller 10 minutter før han faktisk sovner. Det kan hjelpe med lysbehandling, altså se inn i et spesielt lys eller ta solarium. Jeg klarer ikke å slutte med den vanen, jeg blir alltid kvalm eller får vondt i hode om jeg skipper høneblund.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2013 #15 Skrevet 11. august 2013 Har slitt mye med søvn selv. Kan være at han her bør til utredning, det kan være noe feil med hans melatoninnivå e.l. Google "circadian rhythm," les og lær. Ingen vits å bli irritert hvis det er noe medisinsk!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #16 Skrevet 11. august 2013 Eksen min var sånn. Ble helt sprø av det, da han koblet helt ut når han sovnet og ikke hørte telefonen. Har ikke tall på hvor mange ganger han sovnet fra avtaler vi hadde! Anonymous poster hash: c16bc...e78
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #17 Skrevet 12. august 2013 Bare gi grei beskjed om at fra nå av er det helt slutt på dagsoving og at hqn skal i seng tidligere. Det kan jo selvfølgelig være greit å sjekke b12 pg jern hos legen, men han er neppe syk når han kan sitte våken til langt på natt. Det er der problemet ligger. Det blir tøft de første ukene, men etterhvert går det bedre. Noen kan bare ikke sove middagslur, jeg har samme problemet som kjæresten din og kan ikke legge meg nedpå for da sover jeg timesvis. Anonymous poster hash: 13f44...ff3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #18 Skrevet 12. august 2013 Min er likedan. Jeg ruller han ut av sofaen, så får han selv sørge for å ta seg for. Han klarer å stå opp, han bare vil ikke, eller klarer ikke motivere seg selv. Jeg er så jævli lei nå at jeg sier på forhånd at "står du ikke opp om 30 minutter, så dytter jeg deg ut av sofaen, drar vekk dyna eller heller vann på deg". Han blir jo dritsur hver gang, men det får han opp. Etterpå sier han unnskyld, men dagen etter er det pån igjen. Gjør meg ingenting å få kjeft for dette, må bare ta i bruk de midlene man har.. Det høres brutalt og slemt ut, men jeg var lei av å alltid si til venner og familie at "Even ble ikke med likevel, for han sover / gidder ikke / eier ikke viljestyrke". Familien min hadde ikke sett han på 2 måneder, og de bor borti gata. Anonymous poster hash: b4957...140
aquiz Skrevet 12. august 2013 #19 Skrevet 12. august 2013 Jeg er helt lik.... Jeg klarer ikke ta meg en høneblund midt på dagen og prøver derfor å unngå dette så godt jeg kan! Jeg blir sur og irritabel når man prøver å vekke meg etter 20 min.. Helt forferdelig! Tatt masse blodprøver og slikt i tillegg for å være helt sikker på at jeg ikke mangler noe, men siden jeg ikke har hørt noe er alt bra. Og natta er værre... Jeg kan uten noe problem sove i 14-16 timer på natta, og jeg hverken snorker eller sover urolig... Som et tips så kan folk få meg opp ved å sette seg ved siden av meg, og begynner å snakke til meg og spørre meg om ting. Så snart jeg kommer ut av dvalemodusen er jeg ikke krass i det heletatt og er hellere litt flau.
I Grosny Skrevet 12. august 2013 #20 Skrevet 12. august 2013 Typen din trenger søvn. Så enkelt er det. Han har tydeligvis delt opp søvnen i to gode døgnlige doser. Det er naturlig for han, men ser ut til å matche din søvnrytme dårlig. Spør han om han ønsker å endre søvnrytmen, og la han evt. gjøre noe med det. Klarer han å sovne dersom han legger seg klokka 23 (kanskje forutsatt at han kutter ut middagsluren den dagen)? Det heiteste søvntipset mitt: Ta en voldsom langøkt i senga, og bare fall i søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå