Gå til innhold

Dårlig økonomi og altfor mange å gi gaver til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samboer, vi har ingen barn og trives med det. Jeg har to brødre som er gift og som har to barn hver. Det kommer sikkert flere barn etter hvert også, i hvert fall ett eller to til. Det vil si at jeg "må" gi gaver til mine brødre, deres koner og fire barn, hittil 8 mennesker, sikkert 10 til slutt. Jeg føler meg forpliktet til å gi bursdagsgaver og julegaver både til brødrene mine og deres koner, siden de gir til meg og min samboer. I tillegg blir jeg invitert i barnebursdager og må jo komme med en gave. Jeg syns det er gøy å gi barna gaver, det er jo mine tantebarn som jeg er glad i. Men det blir så mange anledninger å kjøpe gaver til, som hver gang et nytt barn blir født (som har vært ganske ofte i det siste), dåp o.l. Dåpsgaver skal være flottere enn "vanlige" gaver, og der har det gått ekstra mye penger. Jeg føler det blir forventet at jeg skal gi både koner og barn gaver til jul, bursdag og andre anledninger, og jeg syns det er trist hvis man skal slutte å gi gaver til de voksne når de har fått barn. Og siden det er flest barn og flest anledninger det er naturlig å gi barna noe er det i grunn barnegavene som er det største problemet.

Jeg liker godt å gi gaver, men jeg tror kanskje brødrene mine ikke tenker over hvor lite penger jeg har og hvor mye dette går ut over min økonomi. Jeg blir også litt... jeg vet ikke, litt såret kanskje, for når jeg får gaver av dem føler jeg ikke de har tenkt så veldig over hva jeg blir glad for å få. Jeg legger ned mye arbeid i gaver for å gi folk noe de blir glad for å få, selv om jeg sikkert tenker mer på gavene til brødrene mine enn konene deres. Så der kunne jeg sikkert blitt flinkere. Men gavene min samboer får av dem er enda mindre gjennomtenkte.

Før i år fikk vi oss hund, og det er noe vi har tenkt på lenge, og som har vært veldig stort for oss. Jeg vet at for dem kan ikke det å få barn og det å få hund sammenlignes, men jeg hadde trodd vi hvert fall skulle få en entusiastisk gratulerer-melding. Kanskje til og med en liten gave til hunden. Men nei da. Det er også litt sårende, spesielt siden jeg kjører langt for å hilse på deres barn og gi gaver. De kunne sendt en sms, et kort eller en hundeleke til 50 kroner i posten...

Er det normalt å gi gaver til søsknenes ektefeller og alle barna, til alle anledninger? Det er greit å gi til jul, men å kjøpe gaver til alle bursdager blir litt mye. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle få sagt dette uten å såre noen heller... Så da blir det til at jeg bruker altfor mye penger. Hvordan har dere løst sånne problemer?

Anonymous poster hash: 2828b...25f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir bursdagsgaver til alle som feirer, men det er bare barna og (beste)foreldre som får julegave.

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi gir til alle søsken og deres ektefeller og tantebarn til bursdager. Til jul gir vi kun til barn, eller til voksne om de ikke har fått barn (en enighet). For meg er det viktigere å gi fødselsdagsgave enn til jul og jeg ser på det som en selvfølge. Men det er jo lov å tilpasse summen etter økonomi :)

Skrevet (endret)

Vi gir kun til barna. De voksne får noe om det passer seg sånn, men som oftest bare en hilsen og et kort kanskje.

Har forresten aldri hørt at det er vanlig å sende gaver til valper??

Endret av Løvetanten
  • Liker 9
Skrevet

Når voksne produserer unger slutter jeg å gi de voksne gaver til jul. Det har jeg fortalt familie og venner. Nå er det ikke så vanlig i min vennegjeng å gi hverandre gaver til jul, men de nærmeste venners barn har fått de siste årene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir bursdagsgaver til alle som feirer, men det er bare barna og (beste)foreldre som får julegave.

Men siden jeg ga til de voksne før de fikk barn føler jeg det blir litt vanskelig å skulle si "sorry, men nå har du barn, så nå får du ikke gave av meg mer, selv om du fikk før, og selv om du gir meg gave"... Jeg er redd for å såre folk...

Skrevet

Vanskelig dette - har vurdert å ta dette opp med mine søsken også. Men samtidig er jeg kanskje den med best økonomi av oss... (Vi gir fortsatt til alle voksne og barn, ser også den at det blir flere barn etterhvert og vi voksne har jo egentlig alt vi trenger.)

Gjest Murica
Skrevet

Jeg gir gave til de voksne, men ikke om de har barn. Da får bare barna gave.

Med to brødre og en søster som alle har 2 barn hver og to av de har enda en til på vei, pluss venninner, kompiser osv...hele lønna mi ville gått til gaver. Så de som har barn, får bare gaver til barna.

Og da bare til bursdag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regnet med den kom til å bli kommentert, ja. Jeg har både gitt og fått hundegaver før, så helt uvanlig er det ikke i min omgangskrets hvert fall :) De kunne hvert fall sendt en sms og vist litt entusiasme, mener jeg.

Det blir så voldsomt når jeg gir til alle barn og voksne. Og min samboer syns det er merkelig at alle ektefeller skal gi hverandre også. Min samboer ser nesten aldri mine brødres ektefeller, likevel ber alle hverandre om ønskelister og det er tydelig at de forventer både å gi og få gave fra samboeren min. Vi syns det blir litt mye. Men siden det har vært sånn en stund er det vanskelig å endre på det. Skulle ønske vi alle kunne gi hverandre litt mindre.

Skrevet

Vi gir kun til barna. De voksne får noe om det passer seg sånn, men som oftest bare en hilsen og et kort kanskje.

Da jeg fikk meg hund, fikk hunden masse gaver av alle jeg kjente. Folk kom langveisfra for å se på hunden og hadde med gaver. Hunden får også bursdags- og julegaver av folk.

Jeg ANTE ikke at dette var vanlig, og forsto INGENTING. Julen 2012 fikk faktisk bikkja mi flere gaver enn meg. Jeg for min del ante ikke at dette med "barselsgave" og julegave til hunder var en greie, så ingen hunder jeg vet om har fått noe av meg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men siden jeg ga til de voksne før de fikk barn føler jeg det blir litt vanskelig å skulle si "sorry, men nå har du barn, så nå får du ikke gave av meg mer, selv om du fikk før, og selv om du gir meg gave"... Jeg er redd for å såre folk...

Det er de voksne du har kjennskap til. ikke barna dems.

Anonymous poster hash: 4661e...9b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er de voksne du har kjennskap til. ikke barna dems.

Hæ? Det er jo mine nieser og nevøer...

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Det er jo mine nieser og nevøer...

ja selvfølgelig. Beklager. Tenkte at du mente vevnninnene dine jeg nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser poenget ditt, men sånn er det mer eller mindre for alle.. nå vet jeg ikke hvor dårlig økonomien din er, men gaver trenger ikke nødvendigvis alltid vere kjempedyrt :) Nille, europris, kremmerhuset, sparkjøp osv... Viss man har barn, og det er mange i familien, så blir det ofte sånn at gavene ikke alltid er like gjennomtenkt.. å kjøpe gaver til andre er ikke alltid like lett :P Vertfall ikke til jul og høytid, da er det så mange som skal handles til!
Er du litt kreativ så kan du bake kjeks eller lage konfekt selv :) det er personlige gaver folk setter pris på!
I fjor avtalte vi søsken at bare barna skulle få gaver, og det funka egentlig greit :)

men jeg hadde aldri komt på å kjøpe gave til et kjeledyr. Hund, hest eller katt, det blir litt rart spør du meg..
ja, det hadde vert hyggelig om de hadde gratuleret deg, men det er ikke alle som bryr seg om dyr på samme måten..:) akkurat den tror jeg bare du må heve deg over.

Anonymous poster hash: adaeb...59e
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler behov for å begrense det, begrens det! Så enkelt må det bare være. Bare å ta en liten prat med familien det...

Uansett, å kutte gaver etter feks fylte 15 år. Og bursdagsgaver til voksne bør være helt greit.

Samtidig kan man begrense beløpene. I vår familie har det kun vert vanlig med ca 300 kr per "barnegave" til andres barn. Men beløpene har vert litt sånn at jo eldre du ble jo mindre fikk du.

Samtidig syntes jeg det er viktig med en liten oppmerksomhet. Så 150-200 kr er jo ett greit beløp da.

Anonymous poster hash: 87460...bd9
Skrevet

Her er vi en stor familie med mye unger. Vi voksne har snakket litt om det, og vi tar med gaver til de som feirer bursdag. Stort sett blir det da bare barna og de som har runde år som får - det passer bra :)

Til jul kjøper vi kun til nieser og nevøer. Legger heller litt ekstra i det, enn å kjøpe noe til foreldrene. Virker som om alle er veldig fornøyde med den ordningen :)

• Liker 1
Skrevet

Slutt å gi bursdagsgåver til dei voksne! Gi ein enkel beskjed imforkant av bursdagen om at no blir det så mange, og så vanskelig å finne fine ting å gi bort, at du prioriterer barna. Sånn gjer me det, men barnløse søsken får gåve, pluss at me har med noko om me blir invitert i selskap/på kake i forbindelse med bursdag. For eksempel ein bukett/blomst, vinflaske eller hermetiserte plommer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må sette dine egne grenser selv, og så forklare dem for de andre. Begrunner man det økonomisk så burde det gå bra.

Anonymous poster hash: 5b9f0...7bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regnet med den kom til å bli kommentert, ja. Jeg har både gitt og fått hundegaver før, så helt uvanlig er det ikke i min omgangskrets hvert fall :) De kunne hvert fall sendt en sms og vist litt entusiasme, mener jeg.

Det blir så voldsomt når jeg gir til alle barn og voksne. Og min samboer syns det er merkelig at alle ektefeller skal gi hverandre også. Min samboer ser nesten aldri mine brødres ektefeller, likevel ber alle hverandre om ønskelister og det er tydelig at de forventer både å gi og få gave fra samboeren min. Vi syns det blir litt mye. Men siden det har vært sånn en stund er det vanskelig å endre på det. Skulle ønske vi alle kunne gi hverandre litt mindre.

Altså - det er forventa at din mann skal gi gave fra seg til dine brødres ektefeller....?! Ikke fra dere sammen som par til det andre paret?

Det ville aldri falt meg inn. Foreldrene mine gir gaver til svigersønn, men jeg utveksler ikke gaver med min svoger. Ville vært enda mere unaturlig at min partner skulle gitt gaver til min svoger.

Og slett ikke for sent å lage nye ordninger selv om ting har vært sånn lenge - familier forandrer seg og nye behov oppstår :) bedre å ta det opp med familien din enn å gå og gnage på det. De kan jo ikke vite at det er et problem for deg om du ikke sier fra?

Anonymous poster hash: 20f54...438

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synesbrødrene dine er litt tankeløse når de ikke legger ned mer i gaver som du får. Jeg er i samme situasjon som dem, jeg har fire barn og søsteren min har ingen. Da sier det seg selv (synes jeg) at jeg kjøper gaver til henne både fra meg selv og barna, og gjerne litt dyre ting også. Hun har god økonomi og liker å kjøpe gaver, men likevel synes jeg at det vi gir henne må stå litt i stil til det hun kjøper til oss. Noe annet ville blitt veldig urettferdig over tid.

Ellers kan du jo også lufte dette med gavebegrensning. Det kan godt hende at andre også har tenkt på det og synes det blir mye gavestyr rundt julen...

Anonymous poster hash: 59139...4a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...