Gå til innhold

Hva kan jeg forvente i startlønn som psykolog


spelo

Anbefalte innlegg

Er klar over at lønn ikke er det som skal være avgjørende. Men har kommet inn på to studier og ønsker å gå begge to. Så da blir faktisk lønn avgjørende, for meg!

Har søkt en del på nettet og finner gj.snittslønn og at det varierer osv. men er det noen som kan gi meg eksempler på startlønn som psykolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes vel nesten ikke noe sånt som startlønn for en pyskolog. I starten må du gjerne opparbeide deg en kundekrets, men når du først har faste kunder som kommer en gang i måneden vil du tjene godt. Belag deg på at de 2-3 første årene kan bli mye hardere.

Kundelisten til en psykolog kan og ofte selges, eller kjøpes. Da tar man gjerne over kundene fra noen som skal pensjoneres eller flytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel nesten ikke noe sånt som startlønn for en pyskolog. I starten må du gjerne opparbeide deg en kundekrets, men når du først har faste kunder som kommer en gang i måneden vil du tjene godt. Belag deg på at de 2-3 første årene kan bli mye hardere.

Kundelisten til en psykolog kan og ofte selges, eller kjøpes. Da tar man gjerne over kundene fra noen som skal pensjoneres eller flytte.

Takk for svar. Men regner med du nå snakker om privatpraktiserende? Andre steder da? Sykehus, ppt o.l? vil ha noen års erfaring før jeg evt. starter privat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei!

Her fikk du ikke noe særlig svar på spørsmålet ditt. Det er lenge siden du postet spørsmålet, men jeg tenker det kan være greit å gi deg et svar likevel - det kan jo tenkes at andre også ser etter informasjon.

De færreste går rett ut i privatpraksis når de er nyutdannede, og vanlige arbeidssteder er gjerne spesialisthelsetjenesten eller PPT. Nå blir det også flere og flere kommunepsykologstillinger (altså psykologer i kommunale helse- og omsorgstjenester), og spesielt i litt mindre kommuner langt unna de store byene kan det være muligheter for nyutdannede.

Vanlig begynnerlønn for psykologer i offentlige stillinger ligger de fleste steder rundt 450 000-470 000 kr. Det er store forskjeller avhengig av hvor i landet du jobber. I og rundt de store byene er det mange om beinet, og det er vanskelig å få jobb. Derfor trenger ikke arbeidsgiver å lønne like godt som arbeidsgivere i distriktene som er avhengige av å rekruttere og beholde psykologer.

Jeg vet ikke hva du valgte, men dersom du valgte å bli psykolog må jeg gratulere deg med et godt yrkesvalg, og uansett må du ha lykke til videre!

Hilsen psykolog

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...