Gå til innhold

Kittfarget/beige avføring. Bør jeg oppsøke lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag da jeg var på dø så hadde jeg kittfarget/beige avføring. Noe jeg aldri har hatt før!

Jeg leste litt på nettet om dette, og at det kan skyldes at noe er gale med leveren eller galleblæren. Eller at det muligens er hepatitt :s

Og hepatitt er vel smittsomt ved sex? For jeg har fått ny sexpartner, men vi har nettopp begynt å ha sex. Kan det gi symptomer så fort da?

Men jeg slet også med diare i noen få dager, for kun noen få dager siden. Jeg leste også at avføringen kan ha annerledes farge etter diare.

Men jeg blir litt usikker...Jeg hadde også litt smerter i nederste del av magen da jeg var på do.

Bør jeg gå til legen? Eller skal jeg gi det et et par dager, over helgen feks, for å se om det gir seg?

Leste jo også på symptomene på hepatitt, og følte jeg kjente meg igjen i flere av de :P Men kan hende jeg er litt hypokonder. Jeg har også tidligere kjent meg igjen i sykdommer, uten at jeg har hatt de.



Anonymous poster hash: fc385...5e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, gå til lege! Er avføringen lys (kitt, beige) eller helt svart er det et faretegn. Lys avføring er tegn på at det er noe feil med galleblære eller lever, ja. (Helt svart betyr blod).

Anonymous poster hash: f9062...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er ett tegn på at noe er galt - men du skriver ingenting om hva du spiste i går? Tror muligens svaret dit ligger det.

Anonymous poster hash: 6d368...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hepatitt B og C smitter seksuelt også. Man kan vaksinere seg mot hepatitt B. Det er vanligere blant sprøytenarkomane og i sydligere land i Europa (samt Afrika, Asia og Sør-Amerika).

Anonymous poster hash: f9062...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gå til lege! Er avføringen lys (kitt, beige) eller helt svart er det et faretegn. Lys avføring er tegn på at det er noe feil med galleblære eller lever, ja. (Helt svart betyr blod).

Anonymous poster hash: f9062...071

Eller jern.

Anonymous poster hash: 406af...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller jern. Anonymous poster hash: 406af...1d9

Som også er i blod (eller jerntilskudd, ja).

Anonymous poster hash: f9062...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt mulig det er ett tegn på at noe er galt - men du skriver ingenting om hva du spiste i går? Tror muligens svaret dit ligger det.Anonymous poster hash: 6d368...a4a

Uansett hva man spiser, skal ikke avføringen være lys. Lærte av en foreleser at da var det noe galt.

Anonymous poster hash: f9062...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hepatitt B og C smitter seksuelt også. Man kan vaksinere seg mot hepatitt B. Det er vanligere blant sprøytenarkomane og i sydligere land i Europa (samt Afrika, Asia og Sør-Amerika).Anonymous poster hash: f9062...071

Samt de som har ubeskyttet sex med mange.

Anonymous poster hash: f9062...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man spiser, skal ikke avføringen være lys. Lærte av en foreleser at da var det noe galt.Anonymous poster hash: f9062...071

OK, det kan godt være. Da bør det vel bli legen neste da..

Anonymous poster hash: 6d368...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er ett tegn på at noe er galt - men du skriver ingenting om hva du spiste i går? Tror muligens svaret dit ligger det.

Anonymous poster hash: 6d368...a4a

hmmm..nå må jeg tenke...

spiste knekkebrød med diverse pålegg og pizza. Har spist den typen pizza før og også påleggene...

Men bør jeg vente til over helgen med å oppsøke lege? Så kan jeg jo se om det endrer seg...Hvis jeg ikke tar feil så var dette første gang jeg fikk avføring etter diaren, om det kan ha noe å si?

Anonymous poster hash: fc385...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det selv, men det gikk greit over. Vet ikke hva det kommer av i mitt tilfelle, men antar at det er helt ufarlig ettersom det gikk seg til etter noen dager. Kan komme tilbake litt episodisk, men ikke ofte nok til at jeg bryr meg... Nevnte det for øvrig for en gastrolege jeg går til grunnet andre ting, og han så ikke ut til å bry seg nevneverdig om det. Jeg ville med andre ord aventet før jeg gikk til lege utelukkende for dette.

Objektivt sett, derimot, bør du kontakte fastlegen. Du kan jo ringe legekontoret og høre med dem? Hvis min lege på gastro tar feil og de andre her har rett, kan det være at du bør få sjekket det ut innen rimelig tid. De kommer trolig til å be deg om å ta en avføringsprøve, så det er en fordel om du får det gjort mens det fremdeles pågår - da risikerer du ikke min utfordring på den fronten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm..nå må jeg tenke...spiste knekkebrød med diverse pålegg og pizza. Har spist den typen pizza før og også påleggene...Men bør jeg vente til over helgen med å oppsøke lege? Så kan jeg jo se om det endrer seg...Hvis jeg ikke tar feil så var dette første gang jeg fikk avføring etter diaren, om det kan ha noe å si? Anonymous poster hash: fc385...5e6

Ja, du kan sikkert vente om du ikke føler deg veldig dårlig. Om det fortsetter hadde i alle fall jeg tatt en tur til legen. Og særlig om man føler seg dårligere.

Anonymous poster hash: f9062...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd det selv, men det gikk greit over. Vet ikke hva det kommer av i mitt tilfelle, men antar at det er helt ufarlig ettersom det gikk seg til etter noen dager. Kan komme tilbake litt episodisk, men ikke ofte nok til at jeg bryr meg... Nevnte det for øvrig for en gastrolege jeg går til grunnet andre ting, og han så ikke ut til å bry seg nevneverdig om det. Jeg ville med andre ord aventet før jeg gikk til lege utelukkende for dette.

Objektivt sett, derimot, bør du kontakte fastlegen. Du kan jo ringe legekontoret og høre med dem? Hvis min lege på gastro tar feil og de andre her har rett, kan det være at du bør få sjekket det ut innen rimelig tid. De kommer trolig til å be deg om å ta en avføringsprøve, så det er en fordel om du får det gjort mens det fremdeles pågår - da risikerer du ikke min utfordring på den fronten.

Hvordan tar man en avføringsprøve da?

Anonymous poster hash: fc385...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar man en avføringsprøve da?

Anonymous poster hash: fc385...5e6

Du får et bittelite "hefte" og noen små skjeer. Og hver dag skal du skrape opp en liten bit bæsj og smøre utover et lite område i det "heftet"

Men du må bæsje oppi noe, for prøver du å skrape det opp fra doen så blir det feil :fnise:

Anonymous poster hash: 406af...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får et bittelite "hefte" og noen små skjeer. Og hver dag skal du skrape opp en liten bit bæsj og smøre utover et lite område i det "heftet"

Men du må bæsje oppi noe, for prøver du å skrape det opp fra doen så blir det feil :fnise:

Anonymous poster hash: 406af...1d9

Hva om man ikke bæsjer hver dag da? :P Må man vente dobbelt så lenge...? Er det sånn man får tak i på apotek, eller må man oppsøke lege først?

Anonymous poster hash: fc385...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva om man ikke bæsjer hver dag da? :P Må man vente dobbelt så lenge...? Er det sånn man får tak i på apotek, eller må man oppsøke lege først?

Anonymous poster hash: fc385...5e6

Avføringsprøven som beskrives i innlegget som var sitert, er for å se etter blod i avføringen. Det er neppe aktuelt i ditt tilfelle.

Det er klart at du bør gå til legen og få sjekket leverenzymer og bilirubin, spesielt da du har fått ny sexpartner. Er du gul på øynene? En enkelt sexpartner er tilstrekkelig for smitte av virushepatitt, selv om risikoen naturligvis øker med antall partnere.

Hepatitt A smitter som regel gjennom mat, men det er vanskelig å finne smittekilden, da inkubasjonstiden er gjennomsnittlig 4 uker og kan variere mye.

Ellers varierer jo avføringen ganske mye i farge og konsistens normalt, og det er slett ikke sikkert du er syk i det hele tatt. En kan dog ha akutt hepatitt uten å føle seg særlig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skje dersom du har spist mye fett. Dersom det er slik over tid ville jeg imidlertid kontaktet lege.

Anonymous poster hash: 0159a...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra ts her...

Jeg hadde kittfarget, men litt brunligere avføring i dag. Muligens det går seg til, at avføringen blir gradvis mørkere igjen etter den dårlige magen min?

Jeg kom også på at jeg noen ganger har litt slim i avføringen (ikke alltid, og heller ikke mye). Dette kan være blankt/oransjeaktig.

Noen som vet noe om dette?

Tenkte å gi det en dag til før lege...



Anonymous poster hash: fc385...5e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...