Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer prater hele tiden på når vi får barn. Jeg har begynt å se på babyting og legger veldig merke til alle gravide rundt meg.. Er så syk på å bli gravid men etter ett par år sykmeldt er jeg nødt til å jobbe noen mnd før vi blir gravide så håper noen jobb dukker opp etterhvert. Har gått ett år uten p-piller nå. håper prøvinga går fort. hvor lenge må man jobbe for å få rett til penger?? må man jobbe fullt? Både samboer å jeg gleder oss til å kjenne spark i magen min.. ;-) klarer ikke la vær å tenke på det...

Anonymous poster hash: 7a35e...75c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man må jobbe 6 av de 10 siste månedene før man går ut i permisjon, for å få foreldrepengene.. Troor jeg..

EDIT: "Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til"
- Nav.no

Endret av LillaFrosk
AnonymBruker
Skrevet

Da var det som jeg trodde :-) tusen takk for svar. Får man foreldrepenger ut fra hvor mange % en har jobba eller er det fast sats? Hva skjer om man blir sykmeldt før de 6 mnd da? For å spørre dumt liksom...

Skrevet

Da var det som jeg trodde :-) tusen takk for svar. Får man foreldrepenger ut fra hvor mange % en har jobba eller er det fast sats? Hva skjer om man blir sykmeldt før de 6 mnd da? For å spørre dumt liksom...

Jeg har egentlig ikke særlig peiling på dette, men vil anbefale deg å lese her: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

Står bl.a. at sykepenger og diverse andre ting, er likestilt med arbeid.

Håper det hjelper! :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk men det vil jo si at jeg som har gått på arbeidsavklaringspenger i 1,5 år har rett på penger i å med at det regnes som arbeid... Da er det jo bare å kjøre på <3

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke ment sårende, men synes du ikke livet ditt bør være litt mer ordnet før du planlegger barn? Hvis du virkelig har vært sykmeldt så lenge, er du klar for å ta vare på et barn 24 timer i døgnet? Og det at du "kalkulerer" hvor mye du må jobbe for å få barn, vitner om trygdesnylting, spør du meg... Er det ikke bedre å komme seg ut i jobb først, og så prøve med god

samvittighet?

Anonymous poster hash: 55aa0...2c0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke trygdesnylting å vente med graviditet til en har opparbeidet seg permisjonsrettigheter. Det er ansvarlig familieøkonomi. I et livsløp vil antall skattebetalerår jevne seg ut for de fleste.

Omsorsevne og arbeidsevne kan være nært linket, men det trenger ikke være det, avhengig av hvilket helseproblem man har. Det har vi ingen rett til å vite. Det står heller ingenting om at hennes mann skulle ha noe redusert helse. Ville du latt være å få barn om din mann ikke var frisk? Eller ufør? Hvis en av foreldrene har grei helse, så kan den ta hovedjobben med barnet.

Anonymous poster hash: 6c79f...72d
Skrevet

Det er ikke trygdesnylting å vente med graviditet til en har opparbeidet seg permisjonsrettigheter. Det er ansvarlig familieøkonomi. I et livsløp vil antall skattebetalerår jevne seg ut for de fleste.

Omsorsevne og arbeidsevne kan være nært linket, men det trenger ikke være det, avhengig av hvilket helseproblem man har. Det har vi ingen rett til å vite. Det står heller ingenting om at hennes mann skulle ha noe redusert helse. Ville du latt være å få barn om din mann ikke var frisk? Eller ufør? Hvis en av foreldrene har grei helse, så kan den ta hovedjobben med barnet.

Anonymous poster hash: 6c79f...72d

Det er trygdesnylting når man har vært sykemeldt i flere år, og så plutselig er man frisk nok til å jobbe kun for å opparbeide seg rett til foreldrepenger..

Syns det er uhørt at den instilligen skal spres videre til et avkom av TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å se på babyting

Sorry, altså, men for meg stopper det allerede her. Man ønsker ikke å bli mor fordi man liker søte "babyting", men fordi man er voksen og moden nok til å ta ansvar. Kan jeg spørre hvor gammel du er, ts?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å gjøre det helt klinkende klart for di som gjør alt de kan for kritisere meg for helsa mi....

Så jobba jeg altfor lenge med alvorlig sykdom men ville ikke sykmelde meg og for det andre så har jeg vært gjennom en stor operasjon som gjorde at jeg ble frisk etter jeg våkna fra narkosen... dere bør bruke hodet og vite litt mere før dere kritiserer...... vi er begge friske!!!

og jeg har begynt å jobbe og har bestemt meg for å få fast jobb først så slapp helt av........

AnonymBruker
Skrevet

jeg er 25 og har utdanning innen barn... så veit hva jeg snakker om...

AnonymBruker
Skrevet

og jeg har begynt å jobbe og har bestemt meg for å få fast jobb først så slapp helt av........

Ehhh... Ok? Du skrev i første innlegg at du håpet en jobb dukket opp snart? Det virket veldig som om du forsøkte å finne ut hvordan du kunne utnytte systemet best mulig, når du spør om du MÅ jobbe fullt, og hva som skjer hvis du blir sykmeldt igjen... Og nå skriver du at du er helt frisk?

Hvis du er 25 år og er utdannet til å jobbe med barn, håper jeg du vet at barn handler om mer enn "babyting"... Det var måten du snakket om at du ønsket deg barn som fikk meg til å steile. Altfor mange der ute som virker opptatt av å skape en dukkedrøm med baby og rosa og søte ting, inspirert av rosablogger... Gjør meg litt matt.

• Liker 2
Skrevet

Ehhh... Ok? Du skrev i første innlegg at du håpet en jobb dukket opp snart? Det virket veldig som om du forsøkte å finne ut hvordan du kunne utnytte systemet best mulig, når du spør om du MÅ jobbe fullt, og hva som skjer hvis du blir sykmeldt igjen... Og nå skriver du at du er helt frisk?

Hvis du er 25 år og er utdannet til å jobbe med barn, håper jeg du vet at barn handler om mer enn "babyting"... Det var måten du snakket om at du ønsket deg barn som fikk meg til å steile. Altfor mange der ute som virker opptatt av å skape en dukkedrøm med baby og rosa og søte ting, inspirert av rosablogger... Gjør meg litt matt.

What (s)he said.. :P

AnonymBruker
Skrevet

jeg har begynt i 30 % som vikar men veit ikke hvor lenge det er...er forløpig bare ferie men er muligens mulighet for fast...

Har vel lov til å stille spørsmål jeg å som alle andre?

er ikke interresert i å utnytte systemet, så da formulerte jeg meg vel feil da... liker veldig godt å jobbe, ja har fått friskmelding fra Rikshospitalet.... det jeg tenkte på med å jobbe fullt var om jeg fikk penger hvis jeg ble gravid i mindre stilling(ikke planlagt, det kan jo skje)

er fullstendig klar over det med unger. men starter med babyting... å når du går i butikker ser du nusselige små klær....

dessuten er vel jeg rette alderen for å stifte familie??? skal vel ikke være noe problem det fordi om jeg har vært syk??? eller???

Skrevet

jeg har begynt i 30 % som vikar men veit ikke hvor lenge det er...er forløpig bare ferie men er muligens mulighet for fast...

Har vel lov til å stille spørsmål jeg å som alle andre?

er ikke interresert i å utnytte systemet, så da formulerte jeg meg vel feil da... liker veldig godt å jobbe, ja har fått friskmelding fra Rikshospitalet.... det jeg tenkte på med å jobbe fullt var om jeg fikk penger hvis jeg ble gravid i mindre stilling(ikke planlagt, det kan jo skje)

er fullstendig klar over det med unger. men starter med babyting... å når du går i butikker ser du nusselige små klær....

dessuten er vel jeg rette alderen for å stifte familie??? skal vel ikke være noe problem det fordi om jeg har vært syk??? eller???

Ja du har lov å stille spørsmål. Men vi har også lov å svare deg ut ifra hvordan du ordlegger deg.

Som vi da har gjort.

Hvis du leser HI en gang med et objektivt øye, så ser du sikkert akkurat hva vi så. Det kunne tolkes som at du ikke var helt moden og klar for å snylte litt...

AnonymBruker
Skrevet

skulle stå at jeg foreløpig er vikar i ferie..

tenkte jeg måtte skrive det så det ikke ble noe misforståelser..

AnonymBruker
Skrevet

var ikke det jeg mente... men samme det..

jeg er både klar for å jobbe og moden for stifte familie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...