Gå til innhold

Papihuahua - erfaringer? (bilde)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte hund av blandingen Papillon og Chihuahua i mars i år. Har aldri hatt hund før, men har en god del erfaring fordi det alltid har vært hunder i familien og jeg har ofte vært i kontakt med dem. Hadde fra før inntrykk av at Chihuahua er en ganske rolig hund, som trives godt i fanget til eierene og ofte har en litt mild fremtoning. Hadde ingen erfaring med papillon fra før, men har jeg rett hvis jeg sier at de er en ganske livlig rase? Fikk møtt både mor (papillon) og far (chihuahua) til hunden min, og begge var nydelige! Men UTROLIG livlige - noe som min hund tydeligvis har arvet en god del av.

Har søkt på nettet og ser at omtrent alle papihuahuaer ser slik ut:

bizrn.jpg

Mens min papihuahua ser slik ut:

34s55ar.jpg

Resultatet av krysningen ser i mine øyne veldig bra ut, men det jeg merker spesielt med min hund, er at hun har en helt annen personlighet enn en alle de chihuahuaene jeg har møtt. Hun har et enormt jaktinnstinkt, usedvanlig aktiv, veeeeldig egenrådig (kan knurre og bite), og vokter meg uansett hvor jeg går. Hun er generelt veldig modig, og sier i fra tvert hun ikke er fornøyd. Også veldig dominerende mot andre, (også mye større hunder), når hun møter dem første ganger. Dette har hun vel og merke begynt å legge fra seg, da hun har blitt litt skremt når hun oppdager at det faktisk ikke alltid er hun som er sjefen.

Har inntrykket av at hun har arvet utseende til Chihuahua og gemyttet til en Papillon - kan dette stemme? Håper å høre fra eiere av disse to rasene.

Anonymous poster hash: 4a17c...bc2
Skrevet

Den ligner ikke en rasetypisk chihuahua, men ja jeg kan se at det er chihuahua i den ja.

Og sånn du beskriver personligheten/gemyttet så synst ikke jeg det hørtes ut som en hund med dårlig gemytt. Noe hverken chihuahuar eller papiloner som brukes i avl bør ha.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Når man blander to raser, så får man ikke automatisk en mellomting. Man kan få alle nyanser mellom den ene til den andre rasen. Så at din ligner en chi med store ører, og er aktiv som en papillon, er fult mulig. Synes hunden din høres kul ut. Høres ut som en hund.

Møtte en lik blanding for noen dager siden. Jeg trodde det var en ren papillon da den hadde både utseendet og attituden. Kul voffe.

Endret av Belle Gunnes
  • Liker 1
Gjest Murica
Skrevet

Høres ut som den har fått ganske mye fra begge sidene. Chihuahua'er er ikke akkurat bare kosehunder heller, de kan være veldig sjefete av seg. Som din hund er.

Er ikke noe galt i det, så lenge hunden din ikke er aggressiv, så høres det ut som du har fått en fin frisk hund.

Skrevet

Det du beskriver er det inntrykket jeg har av chihuahuaer.. at de er aktive vakthunder som kan være både snappy og sta og viljesterke. Men så kjenner jeg ingen da, det er bare et inntrykk fra de jeg har møtt..:)

Skrevet

Jeg kjøpte hund av blandingen Papillon og Chihuahua i mars i år. Har aldri hatt hund før, men har en god del erfaring fordi det alltid har vært hunder i familien og jeg har ofte vært i kontakt med dem. Hadde fra før inntrykk av at Chihuahua er en ganske rolig hund, som trives godt i fanget til eierene og ofte har en litt mild fremtoning. Hadde ingen erfaring med papillon fra før, men har jeg rett hvis jeg sier at de er en ganske livlig rase? Fikk møtt både mor (papillon) og far (chihuahua) til hunden min, og begge var nydelige! Men UTROLIG livlige - noe som min hund tydeligvis har arvet en god del av.

Resultatet av krysningen ser i mine øyne veldig bra ut, men det jeg merker spesielt med min hund, er at hun har en helt annen personlighet enn en alle de chihuahuaene jeg har møtt. Hun har et enormt jaktinnstinkt, usedvanlig aktiv, veeeeldig egenrådig (kan knurre og bite), og vokter meg uansett hvor jeg går. Hun er generelt veldig modig, og sier i fra tvert hun ikke er fornøyd. Også veldig dominerende mot andre, (også mye større hunder), når hun møter dem første ganger. Dette har hun vel og merke begynt å legge fra seg, da hun har blitt litt skremt når hun oppdager at det faktisk ikke alltid er hun som er sjefen.

Det du nevner der er omtrent det stikk motsatte av hva jeg har erfart med venners chihuahuaer :)

Chihuahuaer er store hunder pakket inn i en liten kropp.

• Liker 2
Skrevet

Den ligner ikke en rasetypisk chihuahua, men ja jeg kan se at det er chihuahua i den ja.

Og sånn du beskriver personligheten/gemyttet så synst ikke jeg det hørtes ut som en hund med dårlig gemytt. Noe hverken chihuahuar eller papiloner som brukes i avl bør ha.

Vil bare legge litt til her og beklage at jeg kanskje var litt kjapt ute med å være negativ.

Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i chihuahua, avl og utsilling, og er ikke noe fan av blanding av raser, og vet at mange av disse blandingene er både aggresive og gneldrete. Så mulig jeg la litt mer i det TS skrev enn hva som faktisk er tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge litt til her og beklage at jeg kanskje var litt kjapt ute med å være negativ.

Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i chihuahua, avl og utsilling, og er ikke noe fan av blanding av raser, og vet at mange av disse blandingene er både aggresive og gneldrete. Så mulig jeg la litt mer i det TS skrev enn hva som faktisk er tilfelle.

Skjønner til en viss grad hva du mener, at det eventuelt kan høres ut som hun har litt dårlig gemytt med det jeg forklarte, at hun kun knurre og bite. Men for å legge til at det skjer kun om hun er trøtt, lei og vil være i fred, og til gjengjeld er hun verdens herligste når man får roet henne ned og helst når man har henne på tomannshånd. Akkurat som hun skjønner det og prøver å trøste om jeg er lei meg, og er spesielt i herlig humør på morgenen. Hund med fart i! Ikke en jeg hadde vært redd for å bruke i avl :-)

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si "småhundeiere" stadig forundrer meg....

Synes du virkelig det er greit at hunden din knurrer til deg, og til og med prøver å bite?? Seriøst?

Jeg har lang erfaring med hunder, og eier selv en Dobermann. Hva tror du ville skje hvis min hund hadde en slik adferd?

Synes dere det er greit at småhunder får gjøre som de vil, fordi de er små og ikke kan gjøre alvorlig skade?

Småhundavlen er helt ute av kontroll! Det avles på "rått og råta" fordi det skal tjenes penger. Det er overhodet ingen krav til god mentalitet, og det er ofte folk som kun skal ha en "koseklut" med null peiling på hunder som kjøper dem.

Så får de seg en stor overraskelse da denne lille krabaten faktisk har masse energi og sterk egenvilje, som de ikke klarer å oppdra.

Jeg har sett så mye dårlig mentalitet på småhunder, og eiere som ler av det hele.

Bare tragisk spør du meg....

Søk hjelp hos en hundeklubb. Gå dressurkurs, og lær deg om hundespråk og grensesetting. På tide at småhundene og ikke minst deres eiere stilles krav til!

Anonymous poster hash: bb46e...c59
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes du virkelig det er greit at hunden din knurrer til deg, og til og med prøver å bite?? Seriøst?

Jeg har lang erfaring med hunder, og eier selv en Dobermann. Hva tror du ville skje hvis min hund hadde en slik adferd?

Synes dere det er greit at småhunder får gjøre som de vil, fordi de er små og ikke kan gjøre alvorlig skade?

Jeg har sett så mye dårlig mentalitet på småhunder, og eiere som ler av det hele.

Nå synes jeg du muligens tar litt hardt i hvis du sikter til meg som småhundeier, fordi jeg har verken sagt at jeg ler av det hele og jeg sier klart og konsekvent NEI, når hun tyr til slik oppførsel. Å ta meg av henne føler jeg heller at jeg ikke har noe problemer med, du. Med tanke på at hunden enda er valp, og hun får beskjed hva som er rett og galt - så føler jeg ikke noe behov for å "temme villdyret" ned til det som vil være å overkjøre den stakkars hunden totalt! Selvfølgelig er det viktig å være bestemt, og veilede hunden på riktig vei, men om jeg skal være enda strengere enn jeg er med henne til dags dato når hun oppfører seg knurrete og sjefete, vil det overskride mine grenser. Å ty til fysisk avstraffelse av hunden er langt fra greit, selv om det mest sannsynlig ikke er det du sikter til. Å få hjelp av en hundeklubb er en ide jeg gjerne skal ta til meg! Og eventuelt prøve :-)

- TS

Skrevet

Har ingen erfaring med rasen, eller små hunder generelt, men jeg må få si: For ei utrolig skjønn og sjarmerende lita frøken du har :)

Skrevet

Småhundavlen er helt ute av kontroll! Det avles på "rått og råta" fordi det skal tjenes penger. Det er overhodet ingen krav til god mentalitet, og det er ofte folk som kun skal ha en "koseklut" med null peiling på hunder som kjøper dem.

Så får de seg en stor overraskelse da denne lille krabaten faktisk har masse energi og sterk egenvilje, som de ikke klarer å oppdra.

Søk hjelp hos en hundeklubb. Gå dressurkurs, og lær deg om hundespråk og grensesetting. På tide at småhundene og ikke minst deres eiere stilles krav til!

Plasser problemet der det hører hjemme! Ja, jeg ser at du delvis gjør det.

Det er ikke de små hundenes skyld, det er eieren.

En liten hund har like stort behov for regler, dressur og trygge omgivelser som en stor.

Den har ofte et enda større behov for å passe "intimgrensene" sine, da den er så liten at den ikke tåler en trøkk på samme måte som en mastiff.

De hundeeierne som har rabiate småhunder er de samme eierne som har rabiate store hunder. Poenget er at de store hundene ser farligere ut, og blir dermed omplassert eller avlivet. De små derimot er "søte når de er sinte" og ikke respektert som individer.

Videre er jeg motstander av å blande to raser og finne på et fresh kombinasjon av navnenen og kalle bastarden for det. Det finnes haugevis av fine hunderaser. Hvorfor støtte avl av bastarder? Det er som regel ikke resultat av uhell når det er det 3, 4 eller 5 kullet i samme kombinasjon. Useriøs bastardavl der ingen regler følges er hverken eiere eller hunder tjent med.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er haugevis av småhunder som har ett problem, uavhengig av eieren. Dårlig avel er grunnen til dette. Når de da i tillegg får eiere med null peil, blir det et enda større problem.

Jeg er overhodet ikke tillhenger av fysisk avstraffelse på hund, og trener min Dobermann med lek og go'biter. MEN, hvis det kommer til adferd som er helt uakseptabel, så hadde jeg ikke gått av veien for å tak skikkelig tak i henne, hvis hun gjorde noe som kunne bli et stort problem for meg og andre mennesker og dyr.

Heldigvis er hun en meget trygg og mentalt god hund, og en flott representant for en "skummel rase".

Jeg hadde aldri godtatt at hunden min knurret til meg, eller bet etter meg. Da hadde jeg hatt et stort problem, og det synes jeg eiee av slike småhunder har også.

Jeg synes helt ærlig uerfarne småhundeiere burde gå kurs og sette seg mer inn i hundespråk og hundehold før de kjøper en hund. Det er som det sies over her, en HUND som skal oppdras på lik linje med en stor hund.

Etter mange år som aktiv hundeeier har jeg sett så mye rart når det kommer til småhunder og deres eiere, at det er helt vilt. Men at dette er et sårt tema, har jeg jo forstått...

Mitt store ønske er at god mentalitet ble et krav for avl på småhunder så vel som store, og at folk går kurs og skaffer seg informasjon om hunder og hundehold FØR de kjøper hund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men... er det ingen som reagerer på at TS sin hund ikke ser ut som en blanding av Chi og Papillon? Tegningene og pelsen tilsier jo at det er andre rase® her.

Anonymous poster hash: b2aa6...68a
AnonymBruker
Skrevet

Men... er det ingen som reagerer på at TS sin hund ikke ser ut som en blanding av Chi og Papillon? Tegningene og pelsen tilsier jo at det er andre rase® her.

Kan være black & tan chihuahua mikset med pappe. Og med slike mikser kommer ikke alltid fargene nøyaktig det samme ut.

Anonymous poster hash: 9d564...ec6

Skrevet

Ser ut som den har arvet black and tan genet og korthårsgenet fra en chihuahua. Hodet og snuten ser mer papilon ut, evt en veldig dårlig chihuahua. En chihuahua skal ha trill rundt hodet, med en kort snute, men er VELDIG mange som har et mer avlangt hodet med en lengre og spissere snute. Det er IKKE korrekt, og bør heller ikke avles på.

Skrevet

For min del høres den ut som de chihuahuaer jeg kjenner :) Aktiv biten derimot har jeg mest erfaring med hos papilon, så ja, dette høres ut som en god blanding! Aktiv liten sak, og trossalt en valp ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...