Gå til innhold

Ta opp fag?

Flynn

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker å ta opp fag fra videregående i år så jeg har mulighet til å komme inn på flere studier neste år. Jeg blir 21 år i år, og har jobbet i 2 år etter videregående. Snittet mitt nå er så vidt 41,1, så det må nok bli litt høyere... Men jeg har ikke helt skjønt dette med å ta opp fag. Kan noen forklare meg dette? Hvilke muligheter er det? Kan jeg ta opp hvilket som helst fag? Er det bare slik at man tar eksamen, eller er det prøver underveis? Kan man studere alt selv og så bare melde seg opp til eksamen, eller burde jeg gå på Bjørknes eller noe slikt? Håper på hjelp fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan melde deg som privatist, dvs. at du leser selv og tar eksamen på skolen. Da betaler du bare for eksamen, noen hundre kroner tror jeg. Dette gjør du på privatistweb på internett.

I noen fag kan du være hospitant, hvis læreren tillater det. Dvs. at du sitter i undervisningen, men læreren gir deg ikke karakter (bare selve eksamen).

Hvis du ønsker å ta fag med undervisning, oppgaver og oppfølging fra lærere så kan du melde deg på privatskoler som Sonans eller Bjørknes. Dette koster ganske mange tusen per fag. Det kommer jo an på deg selv, hvordan du lærer mest: alene eller i undervisning.

Anbefaler at du tar en prat med veileder på skolen, for å finne ut hvilke fag du kan få bedre karakter i, og hvordan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Det finnes flere mulighet for å gjøre dette på Hjulvispen..Hvor i landet bor du? Selv tok jeg opp fag på Sonans, og de har skole i Oslo, Drammen, Tr.heim, Kr.sand, Stavanger, Tromsø, Bergen og Porsgrunn.

Jeg tok opp matte, engelsk, norsk, men mulighetene er langt flere. Det er som å gå på "ungdomsskolen", altså at man har undervisning så så mange timer i uka (innleveringene var frivillige, men det er jo en fordel å gjøre det for å vite hvor du står). Eksamen er da man vanligvis har eksamen etter et skoleår (man kan også ta opp fagene på et halvt år, men det er ikke noe jeg anbefaler ihvertfall), altså i mai/juni. Dette er jo relativt kostbart, men de aller, aller fleste går ut med gode karakterer. Nettstudier er langt billigere, men da må du virkelig være motivert selv. Da har man en veileder som du kommuniserer med gjennom nettet og sender inn innleveringsoppgaver der. Og så går man opp til eksamen i mai/juni.

Du kan jo ta en titt her ---> http://www.sonans.no/?gclid=CPGCrt2YorgCFRR7cAod6SEAbg

(klikk på "privatist" ... forbedre karakter betyr å prøve å få en bedre karakter fra fag du allerede har, mens ta opp fag betyr å ta et fag som du mangler eller som du har strøket i)

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Da skjønner jeg litt bedre. Tror jeg bare vil forbedre karakter i et par fag for å få opp snittet. Jeg bor litt utenfor Oslo, så kan jo gå på Bjørknes eller Sonans, så vidt jeg har forstått. Er jo 2 år siden jeg har sittet på skolebenken, så vet ikke hvor flink jeg er til å være strukturert selv... Men har ikke så mye penger å bruke på dette. Tenkte å ha jobb ved siden av i dette året, noen som har erfaring med det? Går det å ha fulltidsjobb ved siden av? Eller burde jeg se etter 80 % for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Tusen takk for svar :) Da skjønner jeg litt bedre. Tror jeg bare vil forbedre karakter i et par fag for å få opp snittet. Jeg bor litt utenfor Oslo, så kan jo gå på Bjørknes eller Sonans, så vidt jeg har forstått. Er jo 2 år siden jeg har sittet på skolebenken, så vet ikke hvor flink jeg er til å være strukturert selv... Men har ikke så mye penger å bruke på dette. Tenkte å ha jobb ved siden av i dette året, noen som har erfaring med det? Går det å ha fulltidsjobb ved siden av? Eller burde jeg se etter 80 % for eksempel?

2 år siden sist du var på skolebenke er "ingenting"... Jeg møtte mange på Sonans som ikke hadde hatt noe som helst med skole å gjøre på både 15 og 20 år.. :)

Du kan velge til en viss grad når når på dagen eller kvelden du vil ta disse fagene.. Jeg forsempel, timeplanen min sa at jeg hadde norsk kl 9 på mandag morgning, men siden samme undervisning gikk på onsdag kl 12 og, så fikk jeg bytta over til den, Det er såpass mange klasser der at igjennom en uke så går den samme undervisningen en del ganger (altså at læreren sier og lærer bort det samme til forskjellige klasser hver time i samme uke). Det er også muligheter for kveldsundervisning, dersom du jobber på dagtid forsempel.

Du sier du vil ta opp et par fag, hvis "et par" er så bokstavlig som 2 fag så skulle jeg tro at det går helt fint å jobbe, men jeg ville nok ikke anbefale å jobbe mer enn 80% (men du vet bedre enn meg hva du har kapasitet til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så bra svar Noz :) Da skal jeg tenke igjennom og regne litt på hvor mye jeg vil ha snittet mitt opp, og så er det vel bare å kontakte Sonans eller Bjørknes. Får håpe viljestyrken holder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

Tusen takk for så bra svar Noz :) Da skal jeg tenke igjennom og regne litt på hvor mye jeg vil ha snittet mitt opp, og så er det vel bare å kontakte Sonans eller Bjørknes. Får håpe viljestyrken holder :P

Bare hyggelig :5: ...Bare å spørre om mer om det er noe som helst! (....bare for å si en ting; Noe "studentmiljø" eller "bli kjent"-greier eksisterer ikke idet heeele tatt der!)

Hvilke fag har du tenkt til å ta opp egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Jeg ønsker å ta opp fag fra videregående i år så jeg har mulighet til å komme inn på flere studier neste år. Jeg blir 21 år i år, og har jobbet i 2 år etter videregående. Snittet mitt nå er så vidt 41,1, så det må nok bli litt høyere... Men jeg har ikke helt skjønt dette med å ta opp fag. Kan noen forklare meg dette? Hvilke muligheter er det? Kan jeg ta opp hvilket som helst fag? Er det bare slik at man tar eksamen, eller er det prøver underveis? Kan man studere alt selv og så bare melde seg opp til eksamen, eller burde jeg gå på Bjørknes eller noe slikt? Håper på hjelp fra dere :)

Hei ;) Jeg skal selv gå på Sonans til Høsten for å ta opp fag. Du kan ta opp igjen hvilket som helst fag ja, og du tar kun eksamen. Uansett om du går på nettskole, bjørknes, sonans eller bare leser for deg selv så vil det kun være eksamensresultatet som teller. Og det teller kun dersom du får bedre karakter enn det du allerede hadde.

Fordelen med å gå på feks Bjørknes eller Sonans er at undervisningen er veldig eksamensrettet, etter det jeg har forstått hander alt der om at du skal gjøre det godt når du tar eksamen.

Du kan gå opp som privatist for deg selv, men da får du ingen støtte fra lånekassen.

Hvis du går på Bjørknes eller Sonans vil du kunne ha mulighet til å få støtte fra lånekassen.

Hvis du feks er arbeidsledig, og får dagpenger eller annen støtte. Så har du ingen mulighet til å avlegge eksamen, og hvis du allikevel gjør det kan du ende opp med store problemet og store beløper du må tilbakebetale.

Hvis du er i full jobb, og har muligheten til å fortsette med det. Så ville jeg kun ha valgt meg ut noen få fag, og enten lest selv eller gått via feks NKI eller Sonans sine nettstudier, avhengig av faget. Feks Norsk eller Matte vil de fleste ha stor nytte av lærer, mens feks i Samfunnsfag eller Historie er det bare pugging som gjelder allikevel.

Anonymous poster hash: 84f83...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Hei ;) Jeg skal selv gå på Sonans til Høsten for å ta opp fag. Du kan ta opp igjen hvilket som helst fag ja, og du tar kun eksamen. Uansett om du går på nettskole, bjørknes, sonans eller bare leser for deg selv så vil det kun være eksamensresultatet som teller. Og det teller kun dersom du får bedre karakter enn det du allerede hadde.

Fordelen med å gå på feks Bjørknes eller Sonans er at undervisningen er veldig eksamensrettet, etter det jeg har forstått hander alt der om at du skal gjøre det godt når du tar eksamen.

Du kan gå opp som privatist for deg selv, men da får du ingen støtte fra lånekassen.

Hvis du går på Bjørknes eller Sonans vil du kunne ha mulighet til å få støtte fra lånekassen.

Hvis du feks er arbeidsledig, og får dagpenger eller annen støtte. Så har du ingen mulighet til å avlegge eksamen, og hvis du allikevel gjør det kan du ende opp med store problemet og store beløper du må tilbakebetale.

Hvis du er i full jobb, og har muligheten til å fortsette med det. Så ville jeg kun ha valgt meg ut noen få fag, og enten lest selv eller gått via feks NKI eller Sonans sine nettstudier, avhengig av faget. Feks Norsk eller Matte vil de fleste ha stor nytte av lærer, mens feks i Samfunnsfag eller Historie er det bare pugging som gjelder allikevel.

Heheheeee, jo selvfølgelig kan man ta eksamen selv om man får en eller annen form for stønad :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heheheeee, jo selvfølgelig kan man ta eksamen selv om man får en eller annen form for stønad :lol:

Dersom du er for eksempel er på dagpenger og går opp til privatisteksamen, kan du risikere å bli skyldig dagpenger for det siste halvåret. Dersom du er på enkelte typer stønad, så kan du få det godkjent av NAV at du får lov til å ta eksamen. Men det er unntakene som bekrefter regelen.

Så før du oppfordrer folk til å gjøre noe de ikke har lov til, tenk på at de kan ende opp med en baksmell på mangfoldige tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med masse svar :D Dere hjelper veldig :) Da håper jeg jeg skal klare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Dersom du er for eksempel er på dagpenger og går opp til privatisteksamen, kan du risikere å bli skyldig dagpenger for det siste halvåret. Dersom du er på enkelte typer stønad, så kan du få det godkjent av NAV at du får lov til å ta eksamen. Men det er unntakene som bekrefter regelen.

Så før du oppfordrer folk til å gjøre noe de ikke har lov til, tenk på at de kan ende opp med en baksmell på mangfoldige tusen kroner.

heheee, rolig nå :ler: ... oppfordre folk? Hjulvispen har da virkelig ikke nevnt noe om at hun går på stønad... Hun tenker jo å jobbe ved siden av skolen..

Men da skjønner jeg hva du mener...Jeg gikk nemlig på Sonans og mottok AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Herlig med masse svar :D Dere hjelper veldig :) Da håper jeg jeg skal klare det :)

selvfølgelig gjør du det! Jeg har troa på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, skal jobbe ved siden av :) Håper jeg får meg en 80%-stilling, og kan klare det ved siden av fagene. Vet ikke hvor mange jeg skal ta opp, men kanskje forsøke å få 5 i noen fag jeg har 4 i, som historie, samfunnsfag og naturfag. Disse kan jeg kanskje ta på nett. Men matte trenger jeg nok hjelp til, så det burde jeg nok ta på Sonans eller Bjørknes. Høres det ut som en god ide?

Hva tror dere er best av Bjørknes og Sonans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

heheee, rolig nå :ler: ... oppfordre folk? Hjulvispen har da virkelig ikke nevnt noe om at hun går på stønad... Hun tenker jo å jobbe ved siden av skolen..

Men da skjønner jeg hva du mener...Jeg gikk nemlig på Sonans og mottok AAP.

Sier bare klart i fra, kjenner selv folk som har vert aktive arbeidssøkere og avlagt en enkelt eksamen. (hun gikk fra en 4'er til en 5'er i engelsk muntlig) For så og måtte betale tilbake i overkant av 70 000 kroner.

Slike tabber, svir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Ja, skal jobbe ved siden av :) Håper jeg får meg en 80%-stilling, og kan klare det ved siden av fagene. Vet ikke hvor mange jeg skal ta opp, men kanskje forsøke å få 5 i noen fag jeg har 4 i, som historie, samfunnsfag og naturfag. Disse kan jeg kanskje ta på nett. Men matte trenger jeg nok hjelp til, så det burde jeg nok ta på Sonans eller Bjørknes. Høres det ut som en god ide?

bestekompisen min tok opp historie, samf. og naturfag på sonans (ikke via nett altså), jeg mener å huske at han fikk 5ere i alle fagene.. (muligens en 4`er :klo: ). Han var fornøyd med opplegget på skolen ihvertfall og hvordan det blir å ta på nett har jeg desverre ikke så mye å si på. Men det jeg vet, det er at det i såfall blir myyyyye å lese og pugge!

Jeg vet ikke hva som er best.. men jeg lurer nesten litt på Bjørknes.. Jeg var fornøyd med Sonans i de fagene jeg hadde god lærer. Synes det var veldig avhengig av læreren faktsik! Jeg tok også opp matte, og på Sonans så tilbyr de "matte, inn med teskje" noe som kom meg veldig til gode ihvertfall....Mulig de gjør det på Bjøknes og, men det aner jeg ikke. Titt litt på priser kanskje? Jeg vet at ihvertfall sonans tilbyr diverse pakkeløsninger med disse fagene du vil ta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

For å si det sånn så får vel begge en 6'er selv karaktermessig. Men med en liten knapp på Bjørknes, men husk at Bjørknes kun er i Oslo. Mens Sonans er i veldig mange byer.

Men for all del, har stort sett bare hørt solskinnshistorier begge veier. Men de gangene jeg har sett folk uttale seg om temaet, spesielt de som har gått på begge. Så vil jeg si at kanskje noe sånt som 2\3 foretrekker Bjørknes 1\3 foretrekker Sonans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...