Gå til innhold

Hva er " et illebefinnende" ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymous poster hash: b1443...a0a
Gjest sweetsugar
Skrevet

Et type anfall eller noe? Uansett, google er 3 tastetrykk unna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan feks bety plutselig problemer med hjertet, lite hjerteinfarkt, et slags anfall eller noe lignende. La oss si at jeg kjørte en bil og plutselig besvimte jeg og kjørte av veien. Da har jeg fått et illebefinnende som gjorde til at jeg kjørte av veien.

Anonymous poster hash: 17470...d67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et type anfall eller noe? Uansett, google er 3 tastetrykk unna.

Veldig ukonkrete svar der.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan feks bety plutselig problemer med hjertet, lite hjerteinfarkt, et slags anfall eller noe lignende. La oss si at jeg kjørte en bil og plutselig besvimte jeg og kjørte av veien. Da har jeg fått et illebefinnende som gjorde til at jeg kjørte av veien.

Anonymous poster hash: 17470...d67

Takk!

• Liker 1
Gjest sweetsugar
Skrevet

Veldig ukonkrete svar der.

okidoki

Skrevet

"Illebefinnende" er et gammeldags uttrykk, fra Viktoriatiden, faktisk, og utelukkende brukt om kvinner, ikke ulikt "hysteri". Vi kaller det "raseriutbrudd" i våre dager, som på den tiden ble sykeliggjort, fordi, ifølge datidens vitenskap var ikke kvinnen i stand til å føle sinne. Idag bruker vi "illebefinnende" om en rekke helseplager som plutselig slår ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tolket det som at noen har blitt plutselig dårlig og at man ikke helt vet hva som feiler personen.

Anonymous poster hash: f7dbc...1b6
  • Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Brått så dårlig/ute av det at personen ikke har kontroll på situasjonen, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trodd at det betyr at de får et hjerteattak, men i følge snl er det:

Illebefinnende, kortvarig og plutselig tilstand av ubehag eller sykelig tilstand, kan gi seg utslag i besvimelse.

Anonymous poster hash: c92eb...440
Skrevet

Hvis du faller oppå en dildo, slik at du penetreres vil jeg kalle det et illebefinnende.

Skrevet

Det betyr at et menneske mister kontrollen og ikke er i stand til å operere som normalt.

Det kan være at man svimer av, sterkt migreneanfall, hjerteproblemer, hjerneblødning...Ikke fyll.

Det er ikke noe å spøke med. Det er veldig kjipt og kan være til stor skade.

En busssjåfør som svimer av for eks... Til skogs med bussen :buss:

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett er det synonymt med fyll.

Hva har det med fyll å gjøre?

Anonymous poster hash: b71e3...bfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...