Gå til innhold

Ryggsmerter - når kontakte lege? Og sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt ryggsmerter i ca. 14 dager. Jeg vet ikke hva det kan skyldes, da jeg ikke har trent noe spesielt, løftet tungt, eller gjort noe annet fysisk som jeg vet om. Smertene sitter i øvre del av ryggen. Det virker nesten som det er en muskelknute som har "satt" seg fast. Jeg lurer derfor på når det er vanlig å oppsøke lege pga. ryggsmerter?

Jeg var hos legen et par ganger for ikke å lenge siden, og har ikke så lyst å være en "masete" pasient.

Smertene er slik at jeg overlever hverdagen, men jeg lurer på om det kan bli verre når jeg begynner på jobb igjen. Pga. løft. Smertene kan jeg merke når jeg sitter, ligger og når jeg går. Men det er mer sjeldent når jeg går.

Så hva synes dere jeg skal gjøre? Oppsøke lege? Og vet noen om noen behandlingsmetoder som er "trygge" og kan virke?

Jeg lurer også på om det blir for "dumt" å få sykemelding pga. dette. Om jeg går til legen vil jeg ikke mase om sykemelding heller. Men jeg tror det kan forverres pga. jobben.

Så jeg trenger litt hjelp fra dere... :)



Anonymous poster hash: 4b2fe...be5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor plagsomme smertene er. Er det "bare vondt" så venter jeg som regel til det går over av seg selv. Er det så vondt at jeg sliter med å komme meg opp av senga (f.eks lumbago) så er det strake veien til legen.

Gikk også i noen måneder "uten å puste", dvs. musklene låste seg slik at det strammet rundt brystet. Da ble kiropraktor løsningen. Da han fikk opp låsningen jeg hadde hatt mellom skulderbladene så normaliserte pusten seg også.

Så jeg tenker at for "vanlige" smerter som ikke direkte stopper meg fra å gjøre ting, så har jeg en grense på ca. 3 mnd før jeg søker hjelp. Unntaket var vel da jeg fikk en slags muskelgreie i korsryggen og ventet 1,5 år før jeg søkte hjelp. Det ble i lengste laget, særlig tatt i betraktning at osteopaten brukte ca. 2 behandlinger på å få mesteparten av smertene til å forsvinne... Jeg burde nok gått før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Kontakt legen din,og ta det derfa.Men hvis du har en jobb med mye løft,og det vil bli problematisk med tanke på ryggen er det ikke dumt å spørre om sykemelding.Har du vært plaget med det før? Du kan jo også spørre om henvisning til fysioterapi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke til lege om jeg har vondt i ryggen, men til fysioterapeut eller kiropraktor.

Legen kommer nok til å be deg gjøre det samme, evt gi deg noen piller. Forstår det slik at du ikke har vært på jobb på en stund uten at det blir bedre, så da er det nok behandling som må til.

Endret av Blånd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg går ikke til lege om jeg har vondt i ryggen, men til fysioterapeut eller kiropraktor.

Legen kommer nok til å be deg gjøre det samme, evt gi deg noen piller. Forstår det slik at du ikke har vært på jobb på en stund uten at det blir bedre, så da er det nok behandling som må til.

Men ts må jo til legen for å få henvisning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å gå rett til kiropraktor, trenger ikke henvisning. De kan sykmelde deg også, om nødvendig.

Jeg ble sykmeldt i 1 mnd av en kiropraktor, etter akutt låsning i leddene i ryggen. Fikk hverken sove eller puste skikkelig, og brukte sykmeldingstiden til intensiv behandling og lange gåturer.

Bedre å gå en gang for mye enn å gå og ha det vondt, syns nå jeg! :)

Anonymous poster hash: 66ebd...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk på senter der de hadde begge deler, kiropraktoren sendte meg etter noen behandlinger til fysioterapeut.

Har man skikkelige låsninger hjelper det fortest hos en kiropraktor, er min erfaring. Litt mer brutalt, men mye mer effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hatt ryggsmerter i ca. 14 dager. Jeg vet ikke hva det kan skyldes, da jeg ikke har trent noe spesielt, løftet tungt, eller gjort noe annet fysisk som jeg vet om. Smertene sitter i øvre del av ryggen. Det virker nesten som det er en muskelknute som har "satt" seg fast. Jeg lurer derfor på når det er vanlig å oppsøke lege pga. ryggsmerter?

Jeg var hos legen et par ganger for ikke å lenge siden, og har ikke så lyst å være en "masete" pasient.

Smertene er slik at jeg overlever hverdagen, men jeg lurer på om det kan bli verre når jeg begynner på jobb igjen. Pga. løft. Smertene kan jeg merke når jeg sitter, ligger og når jeg går. Men det er mer sjeldent når jeg går.

Så hva synes dere jeg skal gjøre? Oppsøke lege? Og vet noen om noen behandlingsmetoder som er "trygge" og kan virke?

Jeg lurer også på om det blir for "dumt" å få sykemelding pga. dette. Om jeg går til legen vil jeg ikke mase om sykemelding heller. Men jeg tror det kan forverres pga. jobben.

Så jeg trenger litt hjelp fra dere... :)

Anonymous poster hash: 4b2fe...be5

Lege MÅ oppsøkes når du har en eller flere av følgende; krafttap, nyoppstått vannlatingsproblem, vanskeligheter med å holde på avføring. Som oftest er krafttapet relatert til det området i ryggen hvor de nederste nerverøttene lett gnisser borti og blir betent av en skiveprolaps (som ofte er problemet), det vil si at krafttapet som oftest manifesterer seg med at du ikke kan stå på tær, løfte tær, eller løfte stortåen.

MR gjøres når det er spørsmål om det kan være noe som må opereres, enten akutt, eller over tid. Over tid, når du har smerter som ikke bedres av behandling i løpet av en 6 måneders tid, til tross for optimal konservativ behandling.

For å motvirke ryggsmerter, bør du trene ryggløft og markløft. Du bør trene som en bodybuilder/styrkeløfter, dvs 12 repetisjoner til fullstendig utmattelse, ca 30 sek varighet, øker vekten etterhvert som du blir sterkere, øker antall serier per trening og antall treninger per uke. Avslappende stiling, både med hofte og knær flektert til 90 grader og utstrakt stilling.

Nå er det jo mulig du har andre grunner til ryggvondt, som f.eks slitasje i leddene. Det er uansett ikke galt med rådene over. De samme NB gjelder.

Nå har jeg endelig betalt for VPN, så da driter jeg i om moderator begynner å sniffe i hvilken konto dette er, fordi de ser en suspekt bruker som gir medisinske råd. :) Jeg har bare jobbet med rygger i et halvt år, og jeg opererer ikke på de. Liker det allikevel så godt at jeg kan gi råd når jeg har fri. :)

Anonymous poster hash: b11c2...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...