Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!

Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Nei uff, den ryggbæringa klarte ikke jeg heller alene! :fnise: Så masse youtubefilmer av hvordan man kunne sette barnet på hofta og svinge det bak og rundt, men fikk aldri helt taket på det ;)

Den som holder ryggselene sammen er såpass høyt oppe på ryggen at jeg mener det gikk fint å få klikka den på på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynner også å få endel ting på plass, og godt er det! Greit å slippe å stresse med alt i siste liten..

- Sprinkelseng fra Ikea (arvet)

- Sengeklær og sengesett
- Vogn, Brio Happy Duo (Barnas Hus). Det er en lett vogn som tar liten plass, eneste minus er at bagdelen er litt liten.
- Babygym
- Stelleveske og bilstol Besafe Izi go (Barnas Hus)
- Babycall (arvet, mulig vi må kjøpe ny)
- Masse arvede klær, og endel nyinnkjøpt fra familie
- Har strikket babyteppe (jeg som ikke kan å strikke...) :)

- Lekegrind (arvet)

også er det noen ting jeg lurer på om er nødvendig å kjøpe inn på forhånd, og om det i det heletatt trengs.

- Babysete til Stokke Tripp Trapp, det ser så praktisk ut at babyen kan være med oss under våre måltider mens han er liten. Tripp Trapp har vi fra før, men er usikker på om den er kompatibel med babystolen.

- Bæresele. Her har jeg lest at Ergobaby er veldig bra både for den som bærer og blir bært. Kan bæres både på rygg og foran. Eneste ulempe er at babyen ikke kan være forovervendt. Men det må da være noe man blir vant med? Er bæresele et uunnværlig hjelpemiddel for foreldrene?

- Brystpumpe. Her har jeg lyst på Medela elektrisk pumpe. Men er det noen vits i å kjøpe før man vet om man har bruk for det?

Jeg har rabattkupong på 15 % på barnas hus som må brukes innen januar er over. Alle disse 3 tingene har de på barnas hus, men så var det spørsmålet om det virkelig er behov for disse tingene?

Vi blir jo advart både fra jordmor, bekjente og familie om at vi ikke må kjøpe ting før vi vet om vi trenger de...

Samtidig lurer jeg på dette med vippestol.. Har man egentlig bruk for det? Ser jo at de fleste småbarnsforeldre har en, men siden vi har lekegrind, kan den erstatte vippestolen når jeg skal små ærend på kjøkken og bad? Babyer skal uansett ikke sitte/ligge lenge i vippestol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner også å få endel ting på plass, og godt er det! Greit å slippe å stresse med alt i siste liten..

- Sprinkelseng fra Ikea (arvet)

- Sengeklær og sengesett- Vogn, Brio Happy Duo (Barnas Hus). Det er en lett vogn som tar liten plass, eneste minus er at bagdelen er litt liten. - Babygym - Stelleveske og bilstol Besafe Izi go (Barnas Hus)- Babycall (arvet, mulig vi må kjøpe ny)- Masse arvede klær, og endel nyinnkjøpt fra familie- Har strikket babyteppe (jeg som ikke kan å strikke...) :)

- Lekegrind (arvet)

også er det noen ting jeg lurer på om er nødvendig å kjøpe inn på forhånd, og om det i det heletatt trengs.

- Babysete til Stokke Tripp Trapp, det ser så praktisk ut at babyen kan være med oss under våre måltider mens han er liten. Tripp Trapp har vi fra før, men er usikker på om den er kompatibel med babystolen.

- Bæresele. Her har jeg lest at Ergobaby er veldig bra både for den som bærer og blir bært. Kan bæres både på rygg og foran. Eneste ulempe er at babyen ikke kan være forovervendt. Men det må da være noe man blir vant med? Er bæresele et uunnværlig hjelpemiddel for foreldrene?

- Brystpumpe. Her har jeg lyst på Medela elektrisk pumpe. Men er det noen vits i å kjøpe før man vet om man har bruk for det?

Jeg har rabattkupong på 15 % på barnas hus som må brukes innen januar er over. Alle disse 3 tingene har de på barnas hus, men så var det spørsmålet om det virkelig er behov for disse tingene?

Vi blir jo advart både fra jordmor, bekjente og familie om at vi ikke må kjøpe ting før vi vet om vi trenger de...

Samtidig lurer jeg på dette med vippestol.. Har man egentlig bruk for det? Ser jo at de fleste småbarnsforeldre har en, men siden vi har lekegrind, kan den erstatte vippestolen når jeg skal små ærend på kjøkken og bad? Babyer skal uansett ikke sitte/ligge lenge i vippestol..

Kan svare på noe av det i hvert fall....

Brystpumpe ville jeg ventet med til jeg trengte det.

Jeg tror tripptrappstolen må være fra etter 2007 for å være kompatibel med babystolen. Luringer de på Stokke...var nok et problem at tripptrappstoler går i arv.

Vippestol er nyttig feks når du skal lage middag eller spise middag, eller babyen krever å være med deg selv om du bare skal på do. Men det er ikke noe du måå ha så du kan jo avvente litt...vi kjøpte det da baby var tre mnd sist, og jeg husker det var utrolig deilig..før det måtte jeg ha henne på fanget mens jeg spiste for eksempel. En lekegrind er fin, men den kan jo ikke flyttes rundt. Kjøper du babysetet til tripptrapp så får du dekket mange av situasjonene der også, så du kan jo se ann behovet og hvordan babyen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på svangerskapskontroll i dag, 4 uker etter skjema. Synes det gikk fint, men det var vist litt mye sukker i urinen min og jeg skal til legen i neste uke for å foretatt en sukkerbelastning. Man vil forsikre seg om at jeg har for høyt blodsukker... Håper det går bra. Eller kunne hun fortelle at jeg hadde en fin mage. Hva nå enn det betyr...

Også har jeg faktisk gått opp, fra rundt 60 kg til 68,7^_^

Vi har ikke fått så mye utstyr i hus enda, men det er fordi det ligger på loftet hos mamma og mine besteforeldre, arver heldigvis mye fra meg selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt babysetet til TrippTrapp, Stokke Bounce 'n sleep, BabyBjørn vippestol og Ergobaby sele. Merkehore? Mhhhm. Glad i praktiske løsninger, må kunne slenge fra seg ungen ulike steder ;) Selen er veldig fin! Gikk for denne: http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product//toy/toys/image2/ergobaby_barsele_design_chai_mandala-25809876-2009706327-.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå er det en stund siden det var aktivitet her i tråden.. Hvordan går det med alle?

Her har vi nettopp kommet hjem fra "ferie". Det ble mye ferie og kos for storebror på ca 2 år, men vi voksne er helt utslitt... Sengene var veldig harde, så jeg hadde kronisk vondt i bekkenet og var helt hemmet hele ferien. Følte meg som en 90 åring og begrenset veldig aktivitetene vi kunne gjøre. :( Mat ble det heller ikke så mye av, da maten på hotellet smakte lite godt, og det å gå ut å spise viste seg å være en prøvelse med gutten. Det var jo bare kjekt i 20 min.. Så måtte sluke maten. Begrenset hva man får i seg på 20 min altså.

Men nå vet vi det. :P

Ellers har jeg vokst veldig lite, og lagt på meg 0 kg på 3 uker.. Vært utrolig travelt, så vært i mye aktivitet og blitt begrenset med ekstra kcal.. Så blir spennende å høre hos jordmor i morgen om jeg har vokst greit eller ei :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det fint.

Synes imidlertid jeg legger på meg for mye. Er vel i uke 27 nå, og har gått opp ca 12 kg.

Jordmor bemerket min vektoppgang for noen uker siden, til da hadde jeg gått opp "bare" 10 kg.

Så er spent på hva slags kommentar jeg får i neste uke når jeg skal på ny kontroll...

Får imidlertid kommentarer på at jeg har svææær mage, men est ut lite ellers på kroppen. Det synes jeg er vanskelig å tro, da kulen på magen neppe veier 12 kg ;)

Livmora mi var litt større enn snittet, og selv var jeg en stor baby (4,7 kg), så er spent på målingene som blir tatt fremover.

Trodde ikke jeg skulle legge på meg så mye og så fort siden jeg trener jevnlig, men tydeligvis må jeg ha selektiv hukommelse når det gjelder matinntak ;)

Merker også at jeg har endel vann i kroppen. Armbåndsuret klistrer seg til arma, ringen på fingern er ikke like løs som før, og sokkene etterlater stygge merker når de tas av for kvelden.

Ellers må jeg si jeg nyter graviditeten til fulle, det er så koselig å kjenne sparkene og dultene som kommer jevnt fordelt over hele dagen. Blir like fascinert hver gang :) spesielt gøy er det når han dulter/strekker seg og det buler skikkelig ut fra magen :)

Tror jeg kommer til å savne å være gravid etter han er ute. Men den værste tiden gjenstår vel ennå, så kan hende jeg skifter mening om 2,5 mnd ;)

Jeg har unngått de værste "plagene", men det som er ille til meg, er at jeg har vært konstant tett i nesa siden i høst. Håper virkelig det går over når han er ute. ikke hjelper det nevneverdig med neseskylling heller.

Jeg får litt vondt i bekkenet etter jobb (kontorjobb), og får av og til halsbrann.

Før jeg ble gravid hadde jeg hodepine 1-2 ganger i mnd, men den har nå forvsunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sykemeldt frem til permisjonsstart 1. mars pga ryggen. Prøver å nyte graviditeten, men merker nå at det begynner å bli alvorlig tungt, og at magen stadig oftere er i veien. Har gått opp 15 kilo ( :daane: ), men vekta har stått omtrent stille siden før jul, så jeg håper det "verste" er overstått i så måte. Gikk opp mye tidlig sist også, så kroppen min er vel bare sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen varierende. Bekkenløsningen veksler fra at jeg nesten ikke kjenner noe, til at jeg nesten hyler av smerte. Er halvt sykemeldt ut denne uken grunnet det og økende antall kynnere. Får nå også kynnere når jeg er ute og går. Hvordan er det med dere andre? Kjenner dere kynnerne godt? Jeg får også kynnere etter at jeg har lagt meg om kvelden, når jeg skifter liggestilling, og merker de er ekstra kraftige når jeg våkner om natten og må på do. Regner med at det er blære som trigget det.

Har også fått litt væske i kroppen. Har gitt opp å gå med ringen da jeg stort sett må ta den av hver dag. Går med den rundt halsen istedenfor.

Var på siste kontroll for 2 uker siden (28 ukers kontroll). Hadde da gått opp 10 kg samlet sett. Jeg spurte jordmor om jeg er stor da det er så mange som kommenterer magen min. Hun mente jeg var som jeg skulle. Noen legger på seg tidlig og andre sent. Og det som er viktig å huske på er at det er flere ting i kroppen enn babyen som veier ekstra nå: økt blodvolum, økt væske, livmor, fostervann, baby osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at dere andre også har gått opp litt i vekt ;) Jeg var på 28 ukers kontroll i forrige uke og hadde da gått opp 10kg. Føler at det stort sett bare er magen som har blitt større, men bør vel bli litt flinkere å trene/gå tur igjen. Har liksom ikke kommet igang igjen etter jul...

Formen min er fortsatt veldig fin! Hovner opp i beina i løpet av arbeidsdagen (har kontorjobb), så skal etter råd fra jordmor prøve støttestrømper og huske å ta litt pauser for å bevege på meg i løpet av dagen. Ellers har jeg litt halsbrann og sure oppstøt, men i det store å hele er det ingenting å klage over.

På kontrollen i forrige uke kjente jordmor at babyen har lagt seg med hodet ned, og da er visst sjansen liten for at hun snur seg "feil vei" igjen før fødsel. Det er jo veldig betryggende, og ikke minst er det litt kjekt å vite hvordan hun ligger når jeg kjenner spark og bevegelse der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 28 nå, og har gått opp 9 kg. Synes det er ganske skremmende at jeg har gått opp 0,5-1 kg i uka i snart to mnd. Fortsetter det sånn, så kommer jeg til å ende på 18 kg! Så jeg håper virkelig at vektøkningen blir litt mindre snart.

Eller må jeg si at det er utrolig hvor fort plagene kommer! For en måned siden var jeg helt super, den eneste plagen da var at jeg måtte på do hele tida. Nå har jeg vondt nederst i korsryggen. Varierer fra å nesten ikke merke det til å stønne når jeg må reise meg. Har kontorjobb, så jeg måtte ha 40% sykemelding. Er umulig å sitte en hel dag.

I tillegg våkner jeg av og til av skikkelig leggkrampe. Da er jeg støl i dagesvis etterpå. Får stadig oftere sure oppstøt. Er konstant tett i nesa når jeg ligger, så jeg våkner hver natt av uttørkede lepper og munn. Skal vi se.. hva mer.. Jeg blir veldig fort sliten nå, og må hvile/sove 30 min midt på dagen. Er litt utrolig at alt det har kommet på bare 2-3 uker, så jeg merker at jeg er litt bekymret for de tre siste mnd. Men, men. Det er mange som har det mye verre enn meg, så jeg skal ikke klage. Gleder meg veeeeldig til vesla endelig kommer.

Den positive tingen: Nå er det bare 11 dager til 3D ultralyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er halvt sykemeldt ut denne uken grunnet det og økende antall kynnere. Får nå også kynnere når jeg er ute og går. Hvordan er det med dere andre? Kjenner dere kynnerne godt?

Kynnere jo. Det er det mye av, og de er intense. De gjør ikke vondt, men er mye kraftigere enn sist gang. Minner faktisk litt om de første riene jeg fikk da vannet var gått forrige gang. Så er spent på om fødselen går litt fortere denne gangen, da kynnerne er kraftigere enn sist. :klo: Men, så sies det jo at fleregangsfødende ofte får kraftigere kynnere enn førstegangs.. Livmoren har jo gjort det en gang før....

Har også halsbrann. Spesielt om kvelden. Slik var det sist gang også, og da er det bare tablett(er) om kvelden som hjelper. Og ligge på venstre side.. (Herregud så lei jeg var av å ligge på den siden sist gang!!) Men det er helt normalt, og neste alle gravide sliter med det i slutten.

Her har jeg gått opp usle 7 kg på 32+5 uker. Var 53 før og er 60 nå. Jeg gikk opp 13 kg sist, og husker at mye kom på slutten, så får se om det skjer denne gangen også. Når jeg sammenligner magen med magebilder fra sist, så er jeg derimot MYE mindre enn jeg var på denne tiden med storebror.... Så er virkelig spent på str til lillemor :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg nesten stem som skriver dette, men jeg er fortsatt i kjempeform. Ikke noen vondter eller plager, og sover kjempegodt på natta. I morgen er jeg 34 uker og har gått opp 8 kg (for en uke siden, tror jeg kanskje har gått opp en halvkilo etter det). Men kjenner at jeg blir stiv i korsryggen etter en dag på jobb, jobber på kontor jeg også.

Nå har jeg akkurat vært på bassengtrening som er en del av det fødselsforberedende kurset her. Skikkelig deilig, tror jeg skal prøve å trimme litt i vann før fødsel. Hvertfall i permisjonen når jeg kan gjøre det på dagtid :) Barselavdelinga her er pussa opp da,så nå er det bare enkeltrom der far også kan sove. Hurra for barsel! :strix:

Edit: skriveleif

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang kynnere: Hvordan føles det? Det hender at jeg plutselig får vondt i hele magen på en gang når jeg er i aktivitet,men det varer bare i kanskje 30-60 sekunder. Er det en kynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg nesten stem som skriver dette, men jeg er fortsatt i kjempeform. Ikke noen vondter eller plager, og sover kjempegodt på natta.

Hihi.. Ikke slemt av deg å skrive det. Bare kjekt det :)

Ang kynnere: Hvordan føles det? Det hender at jeg plutselig får vondt i hele magen på en gang når jeg er i aktivitet,men det varer bare i kanskje 30-60 sekunder. Er det en kynner?

Hørtes ut som en kynner ja. Det typiske er at hele magen blir hard og alt presses litt inn og nedover (spesielt i slutten av graviditeten). Skal ikke være vond, men kan være ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det egentlig veldig fint, men merker såklart at det begynner å bli tyngre og er mer sliten nå.

Rundt jul begynte jeg å sove dårligere, våkner når jeg skifter stilling og må ha ekstra puter som støtte som jeg styrer fælt med. Føles ut som om det ikke blir mange timer søvn til sammen hver natt, og dette er vel bare en forsmak på hva jeg har i vente når lillemann kommer?! ;) Har vært heldig å sluppet unna andre plager etter at jeg sluttet å kaste opp i uke 25, men nå tror jeg bekkenet protesterer litt etter en runde med støvsugeren her om dagen. Satser på at det er forbigående!

Vekten har bekymret meg, siden jeg bare har gått opp i underkant av 4,5 kg og nå er i uke 35. Er ikke så høy og helt normalvektig i utgangspunktet, men har nok aldri spist så sunt som nå siden jeg har avsmak på søtt og fett. Alt er bra i følge jordmor/lege, og symfysemålet har ligget akkurat på den røde streken hele veien. Nå er endelig matlysten mer tilbake igjen, så kanskje dette snur og jeg legger på meg mer på slutten? :rolleyes:

Det meste av utstyr er på plass. Noe har vi arvet eller fått i gave, men det aller meste har vi passet på å kjøpe ved gode tilbud og salg. Mye penger å spare! Nå er det vel også snart på tide å vaske klær og diverse, samt å pakke det vi skal ha med på sykehuset. :rodmer: Helt uvirkelig og samtidig så etterlengtet. Håper jeg kan fortsette å kose meg like mye med magen, alle knuff og spark frem mot termin. Ingen tvil om at det er en veldig aktiv tass der inne, og jeg tror jeg kommer til å savne denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler jeg banner litt i kjerka nå, men jeg begynner å bli passe lei av å være gravid. Og jeg har omtrentlig INGEN plager. Litt mer sliten enn normalt, men jeg kan ta hjemmekontor når det måtte passe og jeg sover på det som skal bli barnerommet slik at min mann ikke skal vekkes hver gang jeg står opp og må på do. Begynner å bli knot å få på seg sko og sokker.

Eneste var at når jeg var til 28 ukers kontroll så var det litt mye sukker i urinen (tok kvelds urin en dag jeg hadde bakt skillingsboller) og jordmor ville jeg skulle ta en glukosebelastningstest. Man må faste før man begynner på testen, så jeg fikk ikke morgenkaffe og frokost før 11:30... Dro hjem etterpå og sovna på sofaen.

Ellers så tror jeg hun i magen har det bra, hun har perioder der hun livner til og sparker nå så hardt enkelte dager at det føles som jeg har blåmerker på innsiden av magen. Dog veldig fint å kjenner hvor sterk hun er allerede^_^ Har en misstanke om at hun blir en bestemt pike, håper det.

Har vist lagt passelig på meg, 8.4 kilo. Prøver å uppe fruktinntaket og spise enda mer sunt, men det er ikke så lett når bakverk er noe av det beste jeg vet og nå begynner jeg å få nogelunde dreisen...

Også holder jeg på å ta lappen, sto på teorien igår så nå mangler bare oppkjøringa... Hadde vært så greit med sertifikat når mini kommer, særlig siden vi har kjøpt ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med både ny bil og bestått teoriprøve, Amens! :danse: Krysser fingrene for at oppkjøringen går like bra, masse lykke til. Jeg hadde ikke klart meg uten lappen og bil selv, så skjønner godt at du ønsker å bli ferdig med det før mini kommer.

Det må være lov å si at man er lei og kanskje ser frem til at graviditeten er over, selv på tross av få eller ingen plager? Slik det også bør være rom for å kunne si at man trives veldig godt som gravid, aldri har hatt det bedre eller hva det måtte være. Vi er alle forskjellige og ingen svangerskap er like, det tror jeg er viktig å huske på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med både ny bil og bestått teoriprøve, Amens! :danse: Krysser fingrene for at oppkjøringen går like bra, masse lykke til. Jeg hadde ikke klart meg uten lappen og bil selv, så skjønner godt at du ønsker å bli ferdig med det før mini kommer.

Det må være lov å si at man er lei og kanskje ser frem til at graviditeten er over, selv på tross av få eller ingen plager? Slik det også bør være rom for å kunne si at man trives veldig godt som gravid, aldri har hatt det bedre eller hva det måtte være. Vi er alle forskjellige og ingen svangerskap er like, det tror jeg er viktig å huske på. :)

Vi bor ganske sentralt, og vi tar begge Bergen sin ByBane til jobb, så bil er ikke så ekstremt viktig i hverdagen, men til alle de gangene man skal i familie besøk, gjøre litt storinnkjøp, dra til en butikk på andre siden av byen og slikt, så er det ganske stress uten bil. Og det blir for dumt at jeg skal måtte forholde meg til at min mann kan kjøre hele tiden.

Jeg tror nok at grunnen til at jeg ikke synes det er veldig stas med å være gravid er at jeg aldri har hatt noe sterkt ønske om å bli mamma. Dette er ikke en livslang drøm som går i oppfyllelse. For meg er dette ett steg videre i livets gang. At mange synes dette er en fantastisk opplevelse synes jeg er flott^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 29 uker nå å har vell lagt på meg 5-6 kg... Regner med det går fortere nå fremover, ungen skal jo vokse endel nå på slutten..

Ellers er jeg sykemeldt da, har vondt både her og der! Umulig å sove behagelig... Er nok en sånn suttrende gravid ;) kan ikke stå rett opp og ned noe særlig lenge, da får jeg kynnere i ett sett, og de er vonde, ikke bare ubehagelige... Har vært hos både jordmor å lege å ting ser fint ut men bekymrer meg fordi... Skjønner jo at det er mye som skjer i kroppen, men skal man ha smerter hver dag? Alt fra menssmerter og murringer til stikk både i magen og lenger nedover? Tror jo innimellom at det er fortidlig fødsel på gang! Jordmor time neste uke da, skal høre om det er mulig med en sjekk på sykehuset så man kanskje slipper å bekymre seg hele tiden..

Blæh.. Greit å få suttra fra seg litt her så man slipper å tenke på alt dette alene! mannfolka skjønner jo ikke så mye av dette med kynnere/smerter/bekken osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...