Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!

Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Hvordan er formen om dagen? Jeg har hatt forskjellige plager nå de siste dagene.. Svimmel, hodepine og vondt her og der.. Får se hvordan ting er i morgen, kanskje greit med en tur til legen om det ikke blir bedre? Skal til jordmor neste uke da, hun er lettere å prate med om alt man lurer på syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt nytt år, alle sammen :)

De siste par ukene føler jeg at ting har forandret seg litt. Lillegutt er mye mer aktiv, jeg føler meg generelt bedre, opplever rastløse legger hver natt (hat), sover dårlig (dvs oppe lenge, opp å tisse/spise, sover lenge, slitsomt), har begynt å klø på leggene om natten (prøver å huske å ha på tynn bukse og smøre med eis-gel), har mer halsbrann og annerledes enn før, har mindre magetrøbbel. Litt fascinerende.

Kl. er 3 og jeg er oppe. Er naturligvis trøtt, men likevel. Leggene driver og tuller med meg...

Det nærmer seg 3. tri med stormskritt. Det er nesten litt vemodig, men også herlig. Jeg sa til samboer at det føles ut som å skulle begynne på videregående ;) Har allerede begynt å fantasere om å få tilbake kroppen min og gå i vårklær, hehe, men jeg kommer til å savne magen tror jeg :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer også til å savne magen (på dagtid ihvertfall) og turningen inni der. Vemodig å tenke på at dette er siste gangen jeg får oppleve det... Men når det er sagt ville jeg absolutt ikke vært gravid igjen, med alt av plager det medfører. Takke meg til å ha ungen på utsida! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er bare 3 måneder igjen og innspurt, har jeg innledet det nye året med å lage en dagbok ;) Tror det kan være spennende for meg å bla i den senere. Dere finner den i signaturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har postet noe nå. For en måned siden kunne man nesten ikke se at jeg var gravid, og nå føler jeg at den er gigantisk! Synes den blir merkbart større nesten fra dag til dag. Er det normalt at magen har sånne ekstreme vokseperioder? Håper den ikke fortsetter med samme fart i nesten fire mnd til, for da kommer den nesten til å sprekke tror jeg.

Hvordan går det med dere andre? Dere som har termin i begynnelsen av mars har ikke lenge igjen! Så spennende at tiden nærmer seg. Hvordan er det med helseplager? Jeg har hatt et velsig enkelt svangerskap hittil. Det eneste jeg merker er at jeg blir fortere anpusten + ryggen begynner å protestere om jeg sitter lenge eller går mye på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har også magen vokst noe voldsomt i det siste, - jeg som håpet at denne ville bli mindre enn sist.. Men ser nok ikke slik ut... :P Har generelt lite plager, men merker litt på bekkenløsning. Denne er overkommelig så lenge jeg lytter til kroppen, men det er jo ikke alltid så lett å få til.

Synes også det er litt rart å tenke at dette er siste gang jeg har baby i magen. Det er nok med to barn for meg. De skal følges opp og koster jo tross alt en del i dagens samfunn.... 1 mill per barn... Er det ikke det de sier?

Uansett så gleder jeg meg veldig til å treffe henne nå. Gleder meg faktisk til fødselen og barselperioden på sykehuset (av alle ting). Var så uerfaren sist gang, men denne gangen tror jeg det blir lettere da jeg vet litt hva jeg går til.. SÅ krysser vi bare fingrene for at alt står bra til da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår alle sammen!

I dag er jeg 27+0. Formen er bedre enn på lenge med unntak av litt bekkenproblemer. Går til fysio grunnet det. Utover det så hjalp det nok å få ryddet unna noen stressmomenter før jul, så hverdagen føles så mye bedre nå.

Nå har vi kjøpt seng og stellekommode, og har et håp om å klare å bestemme oss for vogn til helgen. Andre som har kjøpt inn litt utstyr og vil dele hva de har kjøpt?

I morgen skal vi på 3D UL. Andre som har vært på det eller har planer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet noe her, skjer ikke så mye. Men formen er bra og junior lager liv og røre i magen :)

Vi har plutselig fått ganske mye på plass:

- Sprinkelseng (husker ikke hva den het, men har lenket til den i dagboka)

- Vogn, Emmaljunga mondial duo

- Babygymfra Skip Hop (treefriends)

- Stelleveske fra Oioi

- Skuvseng (til han blir litt større, har arvet den)

- Babycall

- Lammeskinn

- Bilsete, besafe izi go

- Litt klær, men mangler en del i de minste størrelsene (arvet en del i str 62)

- Dyne til vogna og senga

- Litt sengetøy

Ja, det er vel det. Så det store et stort sett på plass bortsett fra stelleplass og madrass til senga. Har handla mye på salg både før og etter jul, ellers hadde vi nok ikke hatt så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har kjøpt inn litt utstyr og vil dele hva de har kjøpt?

I morgen skal vi på 3D UL. Andre som har vært på det eller har planer om det?

Nja, har ikke blitt så mye denne gangen da vi har mesteparten fra sist... Men kan jo skrive hva vi kjøpte den gang, og hva vi vil bruke nå.

Seng: Kommer til å samsove frem til 4-6 mnd men etter det får lillesøster sprinkelsengen til storebror, og han flytter over i en kjøpt og oppusset uttrekks-seng.

Vogn: Simo duo sport. Modell fra 2012. Storebror sover enda dagsluren i vognen, så har fått tak i en softbag som vi kan ha i sportsdelen. Da slipper vi å bygge hele overdelen, men kan ta inn og ut baggen. Jeg trodde kombi skulle være noe drit, men virker utrolig genialt nå. Hadde jeg visst det sist gang......

Stelleplass: Har veldig lite bad, og steller nok neppe på soverommet (det skal jo være kjølig), så har stellematten på benken m/vasken. Veldig greit frem til ca 6 mnd.

Lekegrind: Hvit lekegrind m/2 nivå. Genialt siden vi har hund (men da får hun fred fra storebror)

Bilstol: Besafe Izi Go. Fantastisk! Lett og enkel å montere i bilen

Klær: Arver mye fra storebror. Kjøpt inn noe i jentefarger.

Bæresjal: Musthave! Både Caboo og Manduca.

Brystpumpe: Avent håndpumpe (ikke elektrisk). Veldig fornøyd

Babycall: Har Avent stasjonær på soverommet, og Neonate til å ta med v/reise og soving i vogn ute. Veldig god og laaaaaaang rekkevidde. Neonate kan vi også bruke når lillesøster kommer, da vi kan "koble på" en enhet til.

Badebalje: Har kjøpt sånn badebalje som ser ut som en bøtte fra sist gang. Den skal visst minne om livet i magen, og storebror elsket å bade i den. Fant roen, og synes det hjalp ift mage. Det sies at den skal lindre kolikk, og det tror jeg gjerne.

Stol: Stokke Tripptrapp får vi av svigers. Har en fra før til storebror. Tror vi kanskje kjøper newborn setet sånn at hun kan få delta ved middagsbordet uten at jeg må holde henne. Syntes det var kjekt å ha storebror med bordet sist, men ble stress å holde han..

Babygym: Kjøpt brukt sist gang. Fungerer nok fint enda selv om batteriet ikke virker. Blir bare brukt fra ca 2-4 mnd uansett (med storebror).

Må kjøpe inn:

- Dyne til vogn og seng

- Sengtøy (greit med noe som ikke bare er blått)

- Ny stellematte (disse slites fort ut altså!!)

Føler med andre ord at vi er ganske klar. Har alt det viktige fra før. Litt kjipt egentlig, for er jo så koselig å kjøpe babyting. Men, fint for lommeboka da ;)

Nå er det en uke til vi reiser på ferie. Vi skal ha oss en sydenferie til Kanariøyene. Jeg er litt splittet, da jeg VET at 6 timer i flysetet kan bli tøft med bekkenet, en liten på 2 år som skal underholdes og sengene i Spania/sørover er jo ikke akkurat myke. Jeg vurderer å legge en dyne oppå madrassen her hjemme, for synes det blir hardt :| Men, satser på at alt går fint. Blir godt med litt sol på kroppen.

Vi tok ikke 3D Ul sist, og gjør det nok ikke denne gangen heller. Ikke det at det ikke hadde vært koselig, men tror de som tar her vi bor er sånn halvveis.... Derimot skal vi ta magebilder snart, og det gleder jeg meg til. Da skal storebror være med på bildene, og det blir sikkert kjempekoselig..

Sånn, nå føler jeg at jeg har skrevet nok for denne mnd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 3D UL tidligere denne uken. Har bare en ting å si: fantastisk! Jeg ble helt satt ut og så rørt. Satt på jobben og gråt etterpå :-) Virkelig litt av en opplevelse, og egentlig helt uvirkelig å se hvordan den lille ser ut.

Litt oppsummering på utstyr herfra:

Sprinkelseng: fra IKEA . Mangler madrass.

Dyne: Dundyne fra KID

Stellebord: Kjøpte en brukt stellekommode på FINN (har vært i IKEA-sortimentet tidligere). Skal male den hvit. Har en topp som man kan slå ut slik at det blir en stelleplass på toppen av kommoden. Synes det er praktisk med skuffer hvor man kan ha klær og diverse. Må kjøpe stellematte, men har ikke bestemt oss for hvilken enda.

Vogn: ikke kjøpt enda. Men tror vi i går ble enige om en Emmaljunga citycross.

Klær: har kjøpt litt diverse etter den orinære ultralyden. Har pysjer, strømpebukser, bodyer og diverse andre klær.

Bæresjal: har bestemt meg for at jeg vil ha, men har ikke bestemt meg for hvilket enda.

Vippestol: skal ha dette, men har ikke kjøpt enda.

Er en del vi mangler enda, men kjøper fortløpende nå i tiden som kommer.

Jeg er litt usikker på det med madrass. Ser at det anbefales at man kjøper en ganske hard madrass. Noen som har gode erfaringer fra tidligere, eller har bestemt seg for hvilken de skal kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vi har skaffet av utstyr:

Seng: Har kjøpt moseskurv med stativ, sånn at det blir en vugge. Skal ha den ved siden av senga vår til å begynne med. Har arvet sprinkelseng. Mangler madrass til den, men det haster ikke. Har kjøpt inn den minste dyna og korthåret lammeskinn.

Vogn: TFK joggster twist. Våre kriterier var at den måtte ta liten plass baki bilen, veie lite og ha tre hjul. Leste mye bra om tfk, og den virker veldig god og stabil å trille.

Stelleplass: Har skaffet oss det stellebordet med to hyller under fra Ikea. Tar ganske liten plass, så det er perfekt på badet vårt:) Er også akkurat nok plass til å gjemme en badebalje under den nederste hylla.

Bilstol: Maxi cosi med easy fix. Vi har ikke isofix i bilen vår.

Klær: Har bare kjøpt bittelitt. Regner med at vi kommer til å få en del, så får vi heller supplere utover. Synes det er vanskelig å vite om vi bør kjøpe inn noe i str 50, eller om hun kan gå rett inn i 56. Både jeg og mannen var så vidt over 50 cm og ca 3,5 kg da vi ble født, så jeg lurer på om 50 blir for lite med en gang. Del gjerne erfaringer!

Bæresjal: Har null erfaring med det, men det virker som en utrolig koselig og kjekk ting å ha. Hadde egentlig tenkt å kjøpe moby wrap, men endte opp med Caboo Carrier. Det virker mye enklere å slippe unna brettingen. Planen er å gå over til Ergobaby når hun blir større. Har hørt så mye bra om den.

Brystpumpe: Har overhode ikke tenkt over. Er det noe man trenger helt fra starten, eller holder det å skaffe det når pappa skal ha perm?

Babycall: Har ikke kjøpt inn ennå. Venter med det i tilfelle noen av besteforeldrene vil gi det i gave. Hun skal jo sove inne hos oss uansett, så trenger det ikke før hun legges i vogn ute.

Stol: Har sååå lyst på tripp trapp med newborn-setet. Angrer veldig på at vi ikke kjøpte det på tilbud før jul, men da var det liksom så tidlig... Så vi venter litt med det og ser om det dukker opp noen tilbud etterhvert.

Babygym: Har arvet en. Skal se hvordan hun liker den før vi tenker noe mer på den saken. Er uansett leeenge til hun kan bruke den ennå.

Må kjøpe inn:

- En del småting. Ammeinnlegg, ammebh, salver og andre stelleprodukter. (Venter med det til vi har fått prøvd ut det som er i de rimi/libero/apotek-pakkene).

- Trenger mer klær, men vi får vente og se hva vi får i gaver først.

- Voksipose. Siden termin ikke er før 24. april, regner jeg med at det holder med dyne+evt teppe nå i vår. Har også lammeskinn som skal være i bunn. Så det venter vi med til høsten kommer.

Føler at vi har det meste under kontroll :)

Ellers er det rett under fire uker igjen til 3D-ultralyd. Gleder oss masse! Kjenner at hun begynner å bli ganske stor inni der nå, så jeg lurer litt på hvordan hun skal ha plass til å vokse i 14 uker til. Da må jeg jo nesten eksplodere på slutten! Hun er en meget aktiv liten krabat, så jeg håper det ikke stemmer, det med at masse liv i magen=masse liv når hun kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte brystpumpe fra jeg kom hjem fra sykehuset sist, men det er jo veldig individuelt. Her sendte jeg ut mannen den dagen vi kom hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes... Ser at vi må slutte å bare snakke om ting å heller begynne å kjøpe de ;) har kun ett par bodyer i hus!

Blir jo stressa av å ikke ha noe klart...men det er forhåpentligvis enda god tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner vi å nærme oss når det gjelder utstyr nå. Har vært ganske flink til å følge med på tilbud, så det aller meste er faktisk kjøpt på salg på 30-70%!:

Vogn Brio Go + regntrekk og insektsnett

Vognpose Odenwalder

Tripp trapp med newborn sete

Stokke sammenleggbar badebalje med babysete

Dyner (både til sprinkelseng og vogn/vugge)

Sengetøy

Lammeskinn

Div klær i forskjellige størrelser

Babygym og leketeppe

Reiseseng

Stelleveske

Seng og stellekommode skal kjøpes på Ikea når vi bare kommer oss ut dit med tilhenger, og da blir det nok også madrass, sengekant og madrassbeskytter derfra. Ellers trenger vi i allefall babycall, stelleunderlag og brystpumpe, og sikkert en haug andre ting jeg ikke kommer på. Vi får låne endel av gode venner, så slipper å tenke på bilsete, vippestol, bæresele og vugge. Stelleprodukter tenkte jeg å vente med til jeg ser hva som er i gratispakkene. Har også kjøpt endel småting på nett, som feks uro til å henge over sengen og knotter til garderobeskapet.

Er det forresten noen av dere som har sydd babynest? Jeg tenkte å forsøke meg på det til helgen igjen. Det ser ganske enkelt ut (mulig jeg overvurderer egne syferdigheter her...), men hadde vært kjekt å høre om noen har erfaring med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Brystpumpe: Har overhode ikke tenkt over. Er det noe man trenger helt fra starten, eller holder det å skaffe det når pappa skal ha perm?

Brystpumpe kan være veldig kjekt å ha i hus. Jeg fikk plutselig veldig mye melk når vi kom hjem fra sykehuset, og måtte pumpe ut litt for å ikke sprenges i hjel (og få betennelse!). Ble bedre etter hvert som storebror ble større og drakk mer.

Andre trenger pumpe for å stimulere til mer melkeproduksjon.

Men det er veldig individuelt. Jeg var derimot veldig glad for at jeg hadde pumpe når brystene var to store murklosser dagen etter vi var kommet hjem. Det er noe av det vondeste jeg vet,- å ha melkespreng.... *gruer meg*

Jeg er litt usikker på det med madrass. Ser at det anbefales at man kjøper en ganske hard madrass. Noen som har gode erfaringer fra tidligere, eller har bestemt seg for hvilken de skal kjøpe?

Skal mye til for at en madrass blir for myk tror jeg. Her har vi mange forskjellige, og enda ikke opplevd en som er for myk. Vi kjøpte inn en skummadrass til sprinkelsengen med overmadrass (Babydry - unngå våt madrass ved uhell )på barnashus. Helt grei da du kan klippe den til riktig fasong for DIN seng. Har derimot enda ikke opplevd at storebror har hatt "uhell" i senga, men grei å ha uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har termin 13.mars. Det er nr to så vi har det meste fra før.

-stellebord dropper vi, har bare en ikea stellematte på baderomsgulvet og klær/bleier i en skuff rett ved.

-i starten skal hun ligge i en Byssanlullvugge, etter hvert blir det en arvet sprinkelseng. Madrassen fikk vi i gave, kjøpt på Barnas Hus tror jeg. Har dyne og sengetøy fra før.

-har to lammeskinn, så blir nok ett i vuggen og ett...i lekgrinda kanskje.

-storesøster må snart gi slipp på vogna si, en Mountain Buggy Urban Jungle. Har kjøpt en bag til den på Finn, er ikke så nøye med å kjøpe alt nytt som jeg var sist. Nå vet jeg hvor kort tid disse tingene skal brukes;) vogna er helt ok, men litt lite lagringsplass under og en håpløs brems. Men det overlever jeg.

- klær:fra str 62 har vi veldig mye etter storesøster, men har måttet kjøpe en del i str 50 og 56. Sist hadde vi bare klær i str 56,og ikke noe ull. Så da vi fikk en liten spurveunge(hun var 51 cm og 3200 g, men var likevel så bitteliten) måtte far ut og kjøpe klær mens vi var på sykehuset. Og han endte med å kjøpe slike tullete pakker fra HM, med blant annet en tskjorte i som det står "Born in 2011" på. Greit nok, men det varmet jo ikke i det hele tatt. Det viste seg også å være veldig vanskelig å få tak i ull til små babyer på den tiden (april), og moren min hadde bare strikket klær i str 62. Så hun strikket små jakker i all hast, og vi tagg besteforeldre om å gi oss ull i gave istedet for noe annet. Når de er nyfødte er de så kalde og tynne, dey var i hvert fall min. Så denne gangen har moren min strikket et arsenal av strikkedresser, bukser og jakker i ministørrelse. De fleste av de er strikket slik at de kan brettes ut etter hvert som babyen vokser. Har også kjøpt to ullbodyer og to strømpebukser i ull, og skal kjøpe en av de gode Nøstebarnpysjene med fot. De er gull verdt, spesielt for de babyene som sparker av seg dyna.

-vognpose-har min gamle ullpose med cordfløyel som vi bruker i vår. Når hun vokser ut av den har vi en voksi urban, men sist trengte vi ikke den før hun var rundt 15 mnd så det er en stund til.

-har strikket Mor Signe helsetepper i ull, og har et par andre gode tepper også som skal brukes mye. Har også fått mamma til å strikke en tykk kjørepose til bilen.

-bilstol er Maxicosi, den fungerte veldig bra sist.

-arvet lekegrind skal stå i stua, den er fin å ha når man har storesøsken og hund i nærheten...

-tripptrappstol med sete kjøpte vi på tilbud før jul. Sist hadde vi vippestolen til Babybjørn, og den var fin da, men nå er det viktigere at lillesøster kan bli med på felles måltider. Vippestolen blir heller noe vi tar med når vi drar bort tror jeg.

-sist tullet jeg masse med tøybleier. Det dropper jeg denne gangen. Det ble mye vasking, de tok opp plass, mye jobb og lukt, og etter et halvår så mistet de sugeevnen selv om jeg prøvde alle mulige råd.

-til vasking av baby bruker jeg gaskluter som er klippet i fire. Dypper i vann med litt olje på.

-stelleveske fikk jeg i vervepremie, husker ikke merket men den ser grei ut. Den har et gult mønster på seg og er ikke altfor stor.

-har babygym fra ikea og en uro fra Madagaskar, som er fra storesøster

-har også en stor gymmatte som kan rulles ut, den brukte vi mye før. Baby lå på den og lekte, den var fin fordi den ikke krøllet seg slik som leketepper gjør. Kjøpes i sportsbutikker eller i babybutikkene.

-bæresele er Manduca og Mobywrap. Men klarer ikke å ta de på meg alene så vet ikke hva jeg gjør med det. Sånn sett var Babybjørnen vi hadde før mye bedre.

-moren min skal sy et babynest til babyen. Tror den kan være fin å ha i sofaen, i senga vår, lekegrinda og på besøk.

-kjøpte apotekvarer som Purelansalve og ammeinnlegg i går.

-bor i leilighet så trenger ikke babycall

-har badebalje fra ikea. Den er egentlig for stor men tror ikke vi kjøper ny.

-brystpumpe har jeg men hater den, får uansett ikke bruk for den på lenge.

-smokk og flasker kjøper vi lett på matbutikken om det skulle bli nødvendig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-bæresele er Manduca og Mobywrap. Men klarer ikke å ta de på meg alene så vet ikke hva jeg gjør med det. Sånn sett var Babybjørnen vi hadde før mye bedre.

Jeg synes ikke det var noe problem å ta på Manducaen alene når jeg bare skjønte hvordan. Klikka bare på det beltet rundt hoftene og la selen flatt i fanget, la babyen oppå og løfta hele selen på. Skjønte du det? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var noe problem å ta på Manducaen alene når jeg bare skjønte hvordan. Klikka bare på det beltet rundt hoftene og la selen flatt i fanget, la babyen oppå og løfta hele selen på. Skjønte du det? :fnise:

Tror det:) Ja, jeg må jo bare prøve det.... Det blir nok litt enklere med en baby også, vi kjøpte Manducaen når storesøster var nesten et år gammel. Da skal hun jo helst sitte bak og ikke foran. Og da var det ikke så lett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om babyen er foran, er det jo fortsatt en lås som skal klikkes på bak, som holder ryggselene sammen...får du den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...