Marina30 Skrevet 26. november 2013 #701 Del Skrevet 26. november 2013 Skulle nesten tro bebisen har vokst masse i natt. Har en slags kontur rundt magen og er helt støl og dødssliten Det begynner å bli litt skummelt å bli større Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleEkorn Skrevet 27. november 2013 #702 Del Skrevet 27. november 2013 Time hos jordmor idag! Gleder meg 💜 Hun er verdens søteste, så hun skulle jeg gjerne pakket med meg i fødebagen og hatt med meg på sykehuset 😉 Alltid stas å høre hjertelyden til veslesnupp og ta en prat. Selv om dette er nr 2, så har man jo tanker rundt dette. Ikke er dette svangerskapet noe likt det forrige heller.. Jeg la fortere på meg denne gangen, er vel ca 8 kg nå, og er 26 uker på vei idag! Synes jeg er enorm jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 29. november 2013 #703 Del Skrevet 29. november 2013 Er i ganske god form om dagen, men opplevde noe ubehagelig for et par dager siden. Var en liten tur ute for å gjøre et par ærend i et noen butikker. Når jeg stod og skulle betale for en vare kjente jeg plutselig at det begynte å flimre for øynene mine, og tenkte at nå kom jeg til å svime av. Heldigvis var det en stol like ved som jeg kunne sette meg ned på, så det avverget at det gikk galt. Regner med at det enten hadde sammenheng med blodsukkeret eller at jeg hadde et blodtrykksfall. Er det noen av dere andre som har opplevd liknende? Enten i denne gravididteten eller forrige? Hørtes fryktelig kjent ut. Jeg har ikke vært plaget med det denne gangen, men de to andre gangene jeg var gravid (hvorav et var MA) hadde jeg blodtrykksfall. Det første (store) opplevde jeg på ferietur til Pica. Vi satt på en restaurant og hadde bestilt da jeg plutselig følte meg skikkelig dårlig. Litt sånn bilsykuggen. Det begynte å prikke i fingrene mine, jeg ble helt likblek og utav det blå så forsvant synet. Jeg så ikke en dritt!!! Slik ble jeg sittende et par sek før jeg svimet av. Heldigvis var jeg ikke alene. Det var skikkelig ubehagelig og sambo ble skremt han også.. SÅ merker du (eller noen andre) et slikt ubehag, så sett dere for all den ned med en gang. Om det så er på gulvet. Bedre det en å svime av nå som magen begynner å bli stor. Ikke noe bra å falle "ukontrollert" med en større babymage. Ellers har jeg også lagt på meg fortere enn sist gang. Gikk jo ned 3 kilo i starten, men disse har jeg nå tatt igjen + lagt på meg 5,5 kg. Magen er kjempe stor synes jeg. Masse spark og dult hver dag nå. Tror jeg har ei jente som aldri sover, eller som trener karate mens hun sover... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleEkorn Skrevet 29. november 2013 #704 Del Skrevet 29. november 2013 Samme her, hadde skikkelig blodtrykksfall en gang med storebror. På t-banen i Oslo, det var ikke akkurat noe gøy.. Denne gangen har jeg opplevd blodtrykksfall 2 ganger. Ekle greier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 2. desember 2013 #705 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Wææ, graviditetshormoner altså! Begynte å strigråte av en film som ikke var trist i det hele tatt nå i stad:/ Vi så en helt gjennomsnittlig komedie (Anywhere But Home), og i en liten periode i filmen så gikk paret hvert til sitt. Det var ikke trist i det hele tatt, og jeg skjønte jo at det kom til å ende godt, men tårene rant. Også fikk jeg skikkelig latterkrampe fordi jeg ikke skjønte hvorfor jeg gråt. Så gubben så veldig rart på meg og kunne ikke skjønne hvorfor jeg hikstet av latter mens tårene rant. Jeg skal definitivt ikke se Titanic eller noe lignende! Tør ikke tenke på hvordan jeg kommer til å reagere da. Endret 2. desember 2013 av MarenogAron Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 3. desember 2013 #706 Del Skrevet 3. desember 2013 Godt det ikke bare er mine hormoner som er på bærtur for tida! Jeg ble akutt lettrørt etter at førstemann kom, men nå som jeg er gravid igjen har det tatt helt av... De skulle ha fest i barnehagen før helga, og tårene kom allerede da jeg så fakkelboksene på utsida.. Da jeg kom inn og så alle de pynta barna ble det enda verre, så jeg måtte gjemme meg litt før noen så meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maman Skrevet 3. desember 2013 #707 Del Skrevet 3. desember 2013 Wææ, graviditetshormoner altså! Begynte å strigråte av en film som ikke var trist i det hele tatt nå i stad:/ Vi så en helt gjennomsnittlig komedie (Anywhere But Home), og i en liten periode i filmen så gikk paret hvert til sitt. Det var ikke trist i det hele tatt, og jeg skjønte jo at det kom til å ende godt, men tårene rant. Også fikk jeg skikkelig latterkrampe fordi jeg ikke skjønte hvorfor jeg gråt. Så gubben så veldig rart på meg og kunne ikke skjønne hvorfor jeg hikstet av latter mens tårene rant. Jeg skal definitivt ikke se Titanic eller noe lignende! Tør ikke tenke på hvordan jeg kommer til å reagere da. Samme her...blir på gråten av INGENTING. Sjefen sa "husk å si i fra hvis noe galt skjer med prosjektet ditt" og jeg måtte inn på doen for å gråte etterpå. Hæ?? Ja, for tenk om noe skulle gå galt med prosjektet jeg har ansvar for, så får jeg skylda og alt blir ødelagt og buhuuuu... Halloo. Og i går satt jeg på venteværelset på sykehuset, da en alarm gikk og tre sykepleiere løp gjennom korridoren. Måtte kjempe mot tårene. Det er fullstendig latterlig. Var ikke sånn sist gang, som jeg kan huske. Har faktisk aldri vært spesielt hormonell, i forhold til PMS eller noe sånt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 3. desember 2013 #708 Del Skrevet 3. desember 2013 Bare lurte på en ting: Når er det vanlig å måtte begynne med mammabukser? Jeg får fortsatt på meg de vanlige olabuksene mine uten problem. Arbeidsbuksa er litt høyere i livet, så der har jeg akkurat måtte åpne knappen. Er 20 uker nå, hadde vært gøy om det snart gikk ann å se at jeg er gravid... (De som vet at jeg er det ser det så vidt om jeg bare har på meg en topp.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-T- Skrevet 3. desember 2013 #709 Del Skrevet 3. desember 2013 Er 21 uker i morgen, å her begynner bukser å bli ett problem har vært mye oppblåst hele svangerskapet så de trangeste jeansene er det lenge siden jeg måtte legge bort, men er kun de siste ukene at det virkelig har begynt å skje noe! Hvordan er det med bevegelse hos dere? Kjenner endel, men ikke like mye hver dag, men det er vell normalt enda? At det varierer litt? Ellers har jeg kjøpt den første bodyen i dag så koselig! Men ser jo det blir litt utfordring når jeg ikke vet kjønn... Det meste er jo rosa eller blått! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 3. desember 2013 #710 Del Skrevet 3. desember 2013 Kjente spark første gang da jeg var 18+1, og har merket det daglig siden. De første dagene var det kjempesvakt. Første gangen mannen merket henne var jeg 18+6. Synes hun har sparket litt svakere igjen de siste dagene, men merker at hun holder på et par-tre ganger om dagen. Så koselig:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 4. desember 2013 #711 Del Skrevet 4. desember 2013 Jeg begynte med mammabukser da jeg var litt over 20 uker. Plutselig poppa magen ut Men noen kan jo bruke sine vanlige bukser omtrent hele graviditeten. Helt normalt at det varierer litt med liv ja. Her har jeg merka at jeg kjenner litt mindre i helgene, for da beveger jeg meg mer og legger ikke like mye merke til det. Og de er gjerne mer aktive om man sitter stille (hvertfall min). I dag er det 100 dager igjen. Syns tida plutselig går skikkelig fort jeg. Fikk vogna vår i går, og holder på å kjøpe inn en del som er i julekalenderen til Barnas Hus. Sier ikke nei takk til å spare 30% på dyner og 40% på sengetøy bl.a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 4. desember 2013 #712 Del Skrevet 4. desember 2013 Jeg er annengangs, og magen kom mye tidligere denne gangen enn sist. Begynte vel med mammabukser i uke 14 tror jeg. Ååh så deilig! Mammabukser er det beste med hele graviditeten! Bortsett fra spark osv da såklart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 4. desember 2013 #713 Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) Jeg er også annengangs, og her kom magen allerede i uke 15 ca. Eller, da merket jeg at det var en hump der som ikke gikk bort uansett hvor mye jeg trakk inn magen... Jeg begynte med mammabukser ca uke 18. Da fant jeg tilfeldigvis en kjempe fin bukse på H&M til 150kr!!! Den satt som ett skudd, og har blitt brukt mye siden. Ellers går jeg mye i halvlange, inntilsittende gensere og sprømpebukse. Synes det er lettere å kle seg fint da enn å daffe rundt i joggebukse osv.... Synes også det er fint med shorts under litt tykke gensere, men da krepper jeg opp knappen og har en singlet over. Jenta mi ligger ganske lavt nedi magen, så har mest mage helt nederst... Da blir det vanskelig samme hva jeg har på! til og med mammabukser til tider... Ellers MYE liv i magen enda. Var litt mer tilfeldig spark fra 17-22 uker, men nå er det liv hele tiden. -T- Her i Norge er vi ikke særlig flinke på kjønnsnøytrale klær. Det er veldig mye blått eller rosa. Helt enig. Prøver å finne litt kjønnsnøytrale klær til storebror (i og med at lillesøster skal arve noe av det), men er så og si umulig nå. Jeg synes derimot at kappahl har en del fine kjønnsnøytrale klær til nyfødt/småbarn, og den Newbie kolleksjonen deres er bare såå søt. Verre blir det med en gang du skal opp i 1-2 år. Men regner med du vet kjønnet innen den tid Endret 4. desember 2013 av Charlie28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SaltnPepa Skrevet 7. desember 2013 #714 Del Skrevet 7. desember 2013 Magen min kom tidlig selv om dette er mitt første barn. Har ikke blitt større andre steder enn mage op pupper, så jeg får på meg de gamle buksene mine, men får de ikke igjen i livet. Derfor har jeg gått med gravidebukser fra H&M ganske lenge allerede. PÅ felere av gravideappene står det nå at: "Magen begynner kanskje å bli synlig for omverden", og da må jeg flire for meg selv, for det var synlig allerede rundt 14-15 uker. Fortalte det på jobben rundt den tiden, og da hadde alle allerede skjønt det.... Var hos gynekologen min her om dagen og han "sveipet" over med ultralyden. Han så også en jente der inne som de gjorde på OUL, så da har jeg blitt enda litt sikker :-). Det er mye aktivitet nå. Den siste uken synes jeg det har tatt seg opp med styrken i bevegelsene der inne. Kjenner henne mange ganger om dagen, helt utrolig følelse. I dag har vi vært ute og sett etter barnevogn. Mannen synes egentlig det er litt tidlig enda, men ble litt overrasket da han skjønte at det faktisk kan være lang leveringstid på noen av de :-) Vi så oss ut en favoritt, men får undersøke litt videre. Noen av dere som har barn fra før av som har tips i forhold til antall hjul, type hjul o.l? Evt andre ting som kan være greit å tenke over før vi bestemmer oss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amens Skrevet 8. desember 2013 #715 Del Skrevet 8. desember 2013 Magen min kom tidlig selv om dette er mitt første barn. Har ikke blitt større andre steder enn mage op pupper, så jeg får på meg de gamle buksene mine, men får de ikke igjen i livet. Derfor har jeg gått med gravidebukser fra H&M ganske lenge allerede. PÅ felere av gravideappene står det nå at: "Magen begynner kanskje å bli synlig for omverden", og da må jeg flire for meg selv, for det var synlig allerede rundt 14-15 uker. Fortalte det på jobben rundt den tiden, og da hadde alle allerede skjønt det.... Var hos gynekologen min her om dagen og han "sveipet" over med ultralyden. Han så også en jente der inne som de gjorde på OUL, så da har jeg blitt enda litt sikker :-). Det er mye aktivitet nå. Den siste uken synes jeg det har tatt seg opp med styrken i bevegelsene der inne. Kjenner henne mange ganger om dagen, helt utrolig følelse. I dag har vi vært ute og sett etter barnevogn. Mannen synes egentlig det er litt tidlig enda, men ble litt overrasket da han skjønte at det faktisk kan være lang leveringstid på noen av de :-) Vi så oss ut en favoritt, men får undersøke litt videre. Noen av dere som har barn fra før av som har tips i forhold til antall hjul, type hjul o.l? Evt andre ting som kan være greit å tenke over før vi bestemmer oss? Jeg tror det kan være lurt å tenke litt på hvordan en vogn vil være på vinteren... Det var kraftig snøfall om fredagen når jeg gikk til jobb og det var ikke brøytet og da så jeg en mamma som virkelig måtte kjempe for å få vognen nedover mot bussterminalen. Hun hadde en litt sånn mindre vogn med uavhengige hjul. Funker sikkert utrolig de resterende 364 dagene av året når det ikke er tykt snøfall her i Bergen;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 8. desember 2013 #716 Del Skrevet 8. desember 2013 For oss er det viktig med en vogn hvor barnet kan sitte vendt mot oss i sportsdelen. Eldstejenta mi var 6 mnd da hun flyttet ut av bagen, og jeg var så glad for at hun kunne ha blikkontakt med meg hele tida om hun ville Vi hadde emmaljunga city cross sist. Var veldig fornøyd med bagdelen, men ble aldri helt fortrolig med sportsdelen. Denne gangen har vi kjøpt babyjogger city versa, en av få vogner som tilsynelatende oppfyller de fleste av kravene våre. Merker at jeg vet mer konkret hva som er viktig denne gangen. Vekt f.eks. = superviktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 8. desember 2013 #717 Del Skrevet 8. desember 2013 Har noen av dere tenkt på stellebord ennå? Jeg synes at alle er så stygge! Den eneste jeg liker er den her http://www.jollyroom.no/barn-baby/stelle/stellebord/gulvtsllebord/troll-skotbyra-royal-vit.html#beskrivning Men til den prisen er det totalt uaktuelt. Det eneste andre som ser ok ut og samtidig virker praktisk, er Gulliver stellebord fra Ikea. Ser for meg at det blir ganske ryddig med div. kurver under til bleier, bodyer osv. Noen som har andre gode tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 8. desember 2013 #718 Del Skrevet 8. desember 2013 Når det gjelder vogn så er det viktig å tenke over: - Bor vi i x etasje å må bære vognen opp mange trapper? - Hvor skal vognen brukes? Byen/landet? - Hvor stor plass har vi i bilen? - Skal vi gå mye turer, og hvor skal vi gå? - Tyngde - Pris Vårt valg falt på Simo vognen modell 2012. Den er ikke fullt så stor som de tidligere Simo vognene, og tar helt OK plass i bilen. Vi bor i en enebolig, med få trapper ut. Vi har heller ingen problemer med å bære vognen inn og ut av bil/hus/trapper osv når det må gjøres (sjelden). For oss var det viktigste at vognen var skikkelig vind og vanntett, og at det var god plass til vognpose, pute, teppe osv i vognen slik at mini ikke frøs når han sov ute. Vi bor littlandlig til, så bedre med 4 solide hjul enn tre som snurrer. Vi ville også ha lufthjul da disse føltes litt mer behagelige mtp demping ved humper. Kan også snu bagdel/sittedel begge veier alt etter som minsten ønsker å se litt mer. Alt i alt VELDIG fornøyd med vognen vi har valgt Hadde jeg derimot bodd i byen, så er jeg ikke sikker på hvilken vogn jeg hadde valgt. Men de fleste som selges i dag er jo gode uansett Stellebord har vi ikke plass til på badet (det er akkurat litt for lite), så med storebror la vi bare stellematten oppå benken v/vasken. Det viste seg å være veldig praktisk! Skaper og vann i nærheten. Når han ble større så måtte vi legge stellematten på gulvet da han aldri lå stille. Det hadde vi nok måtte gjøre om vi hadde et dyrt og fansy stellebord også. Vi gjør nok det samme med lillesøster. Hun skal derimot få en ny stellematte, for den vi har er godt brukt Ellers har jeg klart å pådra meg UVI. Det har jeg sikkert hatt i 10 uker nå, da de har funnet blodspor i urin på kontrollene fra uke 16 ca. JIPPI!!! Jeg har sagt at jeg har følt litt ubehag, men det var først jordmoren som tok det alvorlig å fikk det sjekket. Utrolig frustrerende. Først vil ikke legen henvise til tidlig UL fordi "det går nok fint denne gangen" (MA sist gang og bekymret) og nå har jeg hatt UVI leeeenge. Kjennes ut som livmoren skal revne til tider. Drittlege!! Med min flax vil jeg nok også trenge en soppkur etter antibiotikaen, da jeg har hørt at det er vanlig hos gravide... Men uten om det så er alt fint. Masse spark og bevegelse. Lillesøster sparker sånn at det gjør skikkelig vondt til tider. Men koselig er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 8. desember 2013 #719 Del Skrevet 8. desember 2013 SaltnPepa: Jeg tror det er viktig, som Charlie28 sier, å tenke over hvordan du kommer til å bruke vogna. Er man avhengig av bil/kollektiv trafikk for å komme seg rundt? Da kan det kanskje være lurt å kjøpe en lett og smal/liten vogn som er lett å håndtere. Hva slags vær er det der du bor? Vi bodde i by under første permisjon og kjøpte Mountain Buggy Urban Jungle. Superfornøyd! Her vi bor nå (mindre by) ser vi imidlertid at brøytestandarden er elendig, så da hadde det kanskje vært mer praktisk med 4 hjul (selv om forhjulet kan låses også på Mountain Buggy'en. På den måten kan man "brøyte" seg frem. Hjelper betraktelig, så det blir helt levelig å bruke den fortsatt ) Ønsker man å ha blikkontakt med barnet også i sportsdel? Hos oss var ikke det noe krav og det var også noe som M mistrivdes med - hun ville se veien og folket rundt seg! Vi var ganske kjedelige Kjørecomfort synes jeg også er kjempeviktig! Så gå i butikken og trill rundt! Prøv å snurre og manøvrere rundt hvis du for eksempel kan se for deg at du skal gå i butikker og på kjøpesentre, for å se om vogna klarer den typen bruk lett. Mountain Buggy var helt suveren der. Nå ser vi etter søskenvogn, og da står det mellom Mountain Buggy i søskenversjon eller Babyjogger City Select for oss MarenogAron: Jeg synes heller ikke det er noen fine stellebord Derfor tok vi en vanlig Hemnes kommode fra IKEA og snekret en ramme til stellemadrassen for å legge oppå. Kommoden kan dermed brukes i lang tid også etter "stelleperioden" Kan se om jeg finner link til oppskriften vi brukte hvis du er interessert? Fant det på en interiørblogg husker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 8. desember 2013 #720 Del Skrevet 8. desember 2013 TuttaV: Det hadde vært supert om du fant igjen den forklaringa:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå