Gå til innhold

bil uten isofix


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere uten Isofix i bilen, hvilken bilstol valgte dere for 0-13kg?



Anonymous poster hash: bd5b0...9b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maxi cosi cabriofix med base :) Har vært veldig fornøyd med den!



Anonymous poster hash: 80929...8e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Maxi Cosi Pebble med beltebase. Anbefaler virkelig beltebase altså, er mye lettere å ta stolen inn og ut av bilen, slippe å styre med selen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Vi har Maxi Cosi Pebble med beltebase. Anbefaler virkelig beltebase altså, er mye lettere å ta stolen inn og ut av bilen, slippe å styre med selen hele tiden.

Må innrømme at jeg ikke har peiling på hva du snakker om, hehe. Begynte å se på bilstolrr på nettet i dag og fant da ut at det er noe som heter isofix og sjekket så bilen min :P Første barnet ja.

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brienne of Tarth

Britax Baby-Safe Plus med beltebase.

Jeg ante heller ikke at det var noe som het isofix og ante fred og ingen fare da vi fikk tilbud om å kjøpe en pent brukt bilsete med isofix-base. Da hun spurte om vi hadde isofix, så vi visst ut som noen spørsmålstegn, men vi fant fort ut at vi ikke hadde det. ;)

Men beltebasen er kjempeenkel å montere, så jeg anbefaler å kjøpe det framfor å spenne fast selve setet med selen. (Jeg har aldri prøvd det selv, men jeg ser for meg at det blir utrolig knotete framfor bare å klikke det på plass i basen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Må innrømme at jeg ikke har peiling på hva du snakker om, hehe. Begynte å se på bilstolrr på nettet i dag og fant da ut at det er noe som heter isofix og sjekket så bilen min :P Første barnet ja.

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Base er en "innretning" som festes og blir stående i bilen, enten med setebeltet eller isofix. bilstolen klikkes enkelt fast i basen og løsnes like lett. Mye mindre styr enn om man skulle feste bilstolen med setebeltet for hver gang. Risikoen for å feste bilstolen feil er også mindre med base, så sant man forsikrer seg om at basen er festet riktig.

Anonymous poster hash: e45c2...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Base er en "innretning" som festes og blir stående i bilen, enten med setebeltet eller isofix. bilstolen klikkes enkelt fast i basen og løsnes like lett. Mye mindre styr enn om man skulle feste bilstolen med setebeltet for hver gang. Risikoen for å feste bilstolen feil er også mindre med base, så sant man forsikrer seg om at basen er festet riktig.

Anonymous poster hash: e45c2...d91

Men har ikke både isofix og ikke-isofix base da? Vet bare at jeg vil ha en hvor man kan ta ut setet og bruke som bærekurv el hva det heter, og vet at de sitter på en base, ikke-isofix har vel det og?

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke både isofix og ikke-isofix base da? Vet bare at jeg vil ha en hvor man kan ta ut setet og bruke som bærekurv el hva det heter, og vet at de sitter på en base, ikke-isofix har vel det og?

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Du kan få baser som kun kan festes med isofix, baser som festes kun med setebleter og baser som kan festes med enten eller.

Noen eksempler er

Maxi Cosi Familyfix, kan kun festes med isofix og kan brukes til bilstolene Maxi Cosi Cabriofix og Maxi Cosi Pebble.

Maxi Cosi Easy Base 2, festes med kun setebelter, kan brukes til Cabriofix eller Pebble.

Maxi Cosi Esay Fix base, festes med enten Isofix eller setebelter. Brukes til Cabriofix. Tror denne basen er på vei ut at produksjon, så ikke sikkert den er så enkel å få tak i etterhvert.

Anonymous poster hash: e45c2...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt med en som kan festes med begge deler da vi kommer til å bytte ut samboer sin bil snart (han har en to-seters) og kanskje det er isofix i den nye. Det er jo kjekt med en bilstol vi kan ha i begge bilene om den ene havner på verksted eller andre grunner.



Anonymous poster hash: bd5b0...9b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt med en som kan festes med begge deler da vi kommer til å bytte ut samboer sin bil snart (han har en to-seters) og kanskje det er isofix i den nye. Det er jo kjekt med en bilstol vi kan ha i begge bilene om den ene havner på verksted eller andre grunner.

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

De aller fleste babybilstoler(0-13) kan festes med setebelter, altså uten base. Så de er ikke sånn at man MÅ ha base, det bare forenkler festingen(og kan gjøre den sikrere)

Anonymous poster hash: e45c2...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har relativt ny bil så kan isofix også ettermonteres i bilen hvis det er ønskelig. Koster noen få hundrelapper. Mye mindre sjanse for å feste sete/base feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brienne of Tarth

Hadde vært kjekt med en som kan festes med begge deler da vi kommer til å bytte ut samboer sin bil snart (han har en to-seters) og kanskje det er isofix i den nye. Det er jo kjekt med en bilstol vi kan ha i begge bilene om den ene havner på verksted eller andre grunner.

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Det går jo fint an å bruke beltebase selv om bilen har isofix. Det er andre veien det blir vanskelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste babybilstoler(0-13) kan festes med setebelter, altså uten base. Så de er ikke sånn at man MÅ ha base, det bare forenkler festingen(og kan gjøre den sikrere)

Anonymous poster hash: e45c2...d91

Jo men har ikke alle bilstoler som har håndtak så man kan bære babyen i stolen, en base? Vil ha en slik stol.

Hvis dere har relativt ny bil så kan isofix også ettermonteres i bilen hvis det er ønskelig. Koster noen få hundrelapper. Mye mindre sjanse for å feste sete/base feil da.

Jeg har en 2000-modell, og den er en ganske enkel bil, har ikke noe feste for å ettermontere. Har studert bilen. Har lest om det nå og for å ettermontere isofix så må bilen ha et slags feste for det, hvis ikke blir det ikke festet ordentlig og det er farlig og ulovlig.

Det går jo fint an å bruke beltebase selv om bilen har isofix. Det er andre veien det blir vanskelig. ;)

Hehe, tenkte ikke på det ;)

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brienne of Tarth

Jo men har ikke alle bilstoler som har håndtak så man kan bære babyen i stolen, en base? Vil ha en slik stol.

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Er det et slikt understell med hjul på så man kan bruke bilstolen til vogn du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000-modell er ikke akkurat en ny bil, da.

Det er enkelt å feste basen med setebeltet, så ville ikke tenkt så mye over akkurat det! :) Vi hadde isofix i bilen vår, men var så lite opplyst at vi kjøpte bilstol med beltefeste.. :fnise: Men det går helt fint, det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et slikt understell med hjul på så man kan bruke bilstolen til vogn du tenker på?

Nei for å bære babyen i. Selvsagt ikke for lange gåturer, har ikke tenkt på å ha den på vogna.

2000-modell er ikke akkurat en ny bil, da.

Det er enkelt å feste basen med setebeltet, så ville ikke tenkt så mye over akkurat det! :) Vi hadde isofix i bilen vår, men var så lite opplyst at vi kjøpte bilstol med beltefeste.. :fnise: Men det går helt fint, det da.

Ja var det jeg mente, at 2000 ikke er nytt. Håper jeg finner en slik stol som jeg ønsker her, er ikke massevis av butikker, og litt skeptisk til nettshopping når det er dyre ting.

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde MaxiCosi CabrioFix med EasyFix base, og denne var ihvertfall mulig å feste med belter i vår 2000-modell passat. Denne har vel Iso-fix fester også (mener ihvertfall at samboeren monterte den med dette i den nye bilen vår), og er dermed grei å bruke i både gamle og nye biler.

Iso-fix ble forøvrig tatt inn som standard på alle biler fra 2007.

TS:

Et babysete er som oftest et slikt sete du snakker om (typen som du kan bære som en kurv). De fleste av denne typen babyseter har en tilhørende base man kan kjøpe, og da er det slik at denne basen festes fast i bilen og blir stående der hele tiden, imens setet i selv selv enkelt settes fast på basen og fjernes med et håndgrep. Disse setene kan også brukes uten base, men da må man hele tiden feste de fast med setebeltene, og setet blir mer tungvindt i bruk.

Vil du gjøre det enkelt for deg selv så foreslår jeg at du går for en kombinasjon som f.eks denne fra Babyshop:

http://www.babyshop.no/bilseter-og-tilbehor/bilseter-gruppe-0-/cabriofix-bilstol-med-base-sort?utm_source=zmags&utm_medium=digidm&utm_campaign=sommer2013

Da får du både sete og base som kan festes med belter (og Iso-fix hvis jeg ikke husker helt feil), og du slipper å lure på noe mer rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde MaxiCosi CabrioFix med EasyFix base, og denne var ihvertfall mulig å feste med belter i vår 2000-modell passat. Denne har vel Iso-fix fester også (mener ihvertfall at samboeren monterte den med dette i den nye bilen vår), og er dermed grei å bruke i både gamle og nye biler.

Iso-fix ble forøvrig tatt inn som standard på alle biler fra 2007.

TS:

Et babysete er som oftest et slikt sete du snakker om (typen som du kan bære som en kurv). De fleste av denne typen babyseter har en tilhørende base man kan kjøpe, og da er det slik at denne basen festes fast i bilen og blir stående der hele tiden, imens setet i selv selv enkelt settes fast på basen og fjernes med et håndgrep. Disse setene kan også brukes uten base, men da må man hele tiden feste de fast med setebeltene, og setet blir mer tungvindt i bruk.

Vil du gjøre det enkelt for deg selv så foreslår jeg at du går for en kombinasjon som f.eks denne fra Babyshop:

http://www.babyshop.no/bilseter-og-tilbehor/bilseter-gruppe-0-/cabriofix-bilstol-med-base-sort?utm_source=zmags&utm_medium=digidm&utm_campaign=sommer2013

Da får du både sete og base som kan festes med belter (og Iso-fix hvis jeg ikke husker helt feil), og du slipper å lure på noe mer rundt dette.

Jeg vet at det er en base til slike stoler og at det er en fordel :P Har bare ikke planer om å bruke den på en vogn. Men takk for svaret og tipset hos Babyshop :)

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er en base til slike stoler og at det er en fordel :P Har bare ikke planer om å bruke den på en vogn. Men takk for svaret og tipset hos Babyshop :)

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Jammen denne basen brukes ikke på vogna, ingen som har nevnt noe om vogn..

Hvis du ser på bildet i linken så er altså selve setet med håndtak, denne kan du kjøpe for seg selv og feste i bilen med bilens setebelte. Den svarte dingsen under setet er basen, den monteres i bilen med enten setebelte eller festet med isofix, da klikker man bare på selve setet på basen i bilen.

Vi har forøvrig og Maxi cosi cabriofix, veldig fornøyd med det. Vi har ikke base til da, så fester det kun med setebelte i bilen.

Anonymous poster hash: 91753...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen denne basen brukes ikke på vogna, ingen som har nevnt noe om vogn..

Hvis du ser på bildet i linken så er altså selve setet med håndtak, denne kan du kjøpe for seg selv og feste i bilen med bilens setebelte. Den svarte dingsen under setet er basen, den monteres i bilen med enten setebelte eller festet med isofix, da klikker man bare på selve setet på basen i bilen.

Vi har forøvrig og Maxi cosi cabriofix, veldig fornøyd med det. Vi har ikke base til da, så fester det kun med setebelte i bilen.

Anonymous poster hash: 91753...fd8

Jo SmallTalk spurte meg om jeg hadde tenkt på en til vogn :)

Du trenger ikke forklare meg bildet, jeg vet hva jeg ser ;)

Anonymous poster hash: bd5b0...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...