Gå til innhold

"Du må skynde deg å få barn"-stress!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg ser det er mange som reagerer på at media skal stresse kvinner opp, men dette er jo faktisk et fysisk problem: en mann produserer konstant sæd (dog kvaliteten blir dårligere jo eldre mannen blir) og kan derfor bli far helt opp i 80-årene! En kvinne er født med sitt antall egg.

Derfor har det jo også vært noen skrekkhistorier om kvinner som har havnet i overgangsalderen når de har vært rundt 20!

Istedenfor å miste livsglede fordi man konstant er bekymret for at det skal gå for lang tid, foreslår jeg å gå på en klinikk der man kan få sjekket hvor mange fruktbare år man har igjen, ved å telle innholdet i eggstokkene. Der kan man i verste fall fryse ned egg hvis det viser seg at man ikke har mange fruktbare år igjen.

Skulle til å skrive om det med å sjekke med fertilitet helt til jeg så ditt innlegg. Veldig, veldig enig! Greit å sjekke slike ting, da minsker faktorene for stress rundt det med barn :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://touch.vg.no/article.php?artid=10111221

Noen andre enn meg som får angst av sånne saker eller?! Jeg er 27 år, har veldig lyst på barn, men det PASSER IKKE, og jeg er så redd for å måtte vente for lenge :(

Har verdens fineste kjæreste, men:

Jobber freelance. Har travle måneder og måneder som er veldig rolige (dvs lite inntekt). Et svangerskap kommer til å gjøre økonomien vår ekstremt vanskelig. Hvordan funker permisjon, økonomisk støtte og selvstendig næringsdrivende forresten?

Bor på 35 kvadrat i 4 etasje uten heis i en gammel bygård (Oslo øst) - ikke ideell på noen som helst måte.

Ser ikke helt for meg at jeg skal klare å få meg fast jobb OG finne en større mer barnevennlig leilighet vi har råd til på 3 år, og for alt jeg vet er jeg alt infertil!

Anonymous poster hash: 745f5...ee3

Du er ikke alene om og føle det sånn. Jeg føler det også litt sånn, jeg er 18 år og har ikke kjæreste. Jeg er heller ikke forelsket ennå .. Jeg får press fordi "alle" rundt meg får barn i hitt og pine. Både familie medlemmer, venner og venners venner. Jeg har begynt og bli bekymret for at det aldri blir noe ...

Og det er teit, for jeg er bare 18!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg blir 28 til uka.

Jeg har funnet mannen, så slik sett er jeg heldig, men jeg ønsker at vi er gift før vi eventuelt får barn og det kommer vel neppe til å skje før tidligst neste år.

I tillegg har jeg store vanskeligheter med å få meg fast jobb, går fra vikariat til vikariat og det føles utrygt. Kjærestens jobbsituasjon er heller ikke ideell.

Vi leier bolig og jeg kan ikke se for meg at vi kommer til å kjøpe noe heller de nærmeste årene.

Disse tre tingene er det jeg alltid har tenkt er de viktigste rammene rundt det å ha barn. Være gift, ha fast stabil jobb/økonomi og eie egnet bolig. På samme tid har jeg alltid tenkt at man bør få i hvert fall første barnet før man blir 30. Jeg ser nå at det har jeg ikke mulighet til å rekke, dersom mine tre kriterier skal være oppfylt.

I tillegg har jeg rett og slett ikke lyst på barn nå, ikke i det hele tatt. Jeg er også sterkt i tvil om jeg noen gang kommer til å ønske barn. På samme tid føler jeg at jeg egentlig ikke har tid til denne tvilen og usikkerheten, med tanke på alderen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sånne artikler dukker opp fordi mange venter for lenge med å få barn, og dermed må ha hjelp. Dette koster ressurser, så klart. I dag er det blitt sånn at vi skal gå i mot biologien fordi det er så mye annet man skal gjøre først. Vel, hvis man skal se sånn på det, så passer det egentlig aldri å få barn.

Jeg er nå 45, og aldri i livet om jeg hadde orket å ha små barn igjen. Det er meningen at man skal ha barn i de årene man er mest fruktbar, har mest energi og overskudd og tåler mindre søvn en periode. Jeg jobber i barnehage, så energinåvået er det vel ikke så mye å si på, men kroppen min hadde nok ikke hatt godt av graviditet og fødsel nå.

Få barn når det passer best for deg, men husk at det ikke er noen selvfølge å kunne bli gravid når man er blitt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne artikler dukker opp fordi mange venter for lenge med å få barn, og dermed må ha hjelp. Dette koster ressurser, så klart. I dag er det blitt sånn at vi skal gå i mot biologien fordi det er så mye annet man skal gjøre først. Vel, hvis man skal se sånn på det, så passer det egentlig aldri å få barn.

Jeg er nå 45, og aldri i livet om jeg hadde orket å ha små barn igjen. Det er meningen at man skal ha barn i de årene man er mest fruktbar, har mest energi og overskudd og tåler mindre søvn en periode. Jeg jobber i barnehage, så energinåvået er det vel ikke så mye å si på, men kroppen min hadde nok ikke hatt godt av graviditet og fødsel nå.

Få barn når det passer best for deg, men husk at det ikke er noen selvfølge å kunne bli gravid når man er blitt eldre.

Dette synes jeg var ett godt innlegg. så enig. Det med at man ikke skal få barn hvis man ikke er klar men det å også sette grenser for når man tenker det er greit å få barn med tanke på alderen. Som jeg skrev lengre opp så skal man føle seg klar til å få barn og for meg selv har jeg en grense på 32 siden mamma var det og jeg synes det er helt greit. Men nå kunne jeg aldri tenkt meg det pga min helse. jeg vil ikke ha barn på "samfunnets premisser"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At det haster så innmari at 27-åringer (attpåtil 27-åringer MED mann) bør skynde seg, er noe tull.

Les dette, f.eks.

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2013/07/how-long-can-you-wait-to-have-a-baby/309374/

Vi må tenke litt over hvorfor dette med å "skynde seg å få barn" og at kvinner over 35 blir fremstilt som nærmest infertile, blir så utrolig fokusert på i media osv. Sannsynligvis for å påvirke flest mulig kvinner til å få barn (på bekostning av arbeid?). Forskning og journalistikk oppstår ikke i et vakuum.... Hvem betaler for, og har interesse av, informasjonen vi blir foret med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JOda, det passer ikke noen gang osv. Men jeg synes da det er uansvarlig å gå inn for å få barn når man ikke har penger, sted å bo eller mann i livet.



Anonymous poster hash: e2a65...189
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Hvem betaler for, og har interesse av, informasjonen vi blir foret med?

Det er nå engang slik at det finnes mange infertile mennesker. 1 av 6 har problemer med å reprodusere, i varierende grad. Det er jo også slik, at man finner ut av ting når man forsker på hvorfor mennesker ikke kan bli gravide eller være gravide når de først blir det. Alt fra mannlig faktor og implantasjon av embryo til genetiske feil og kvinner som er sekundært infertile blir studert og så har det seg slik da, at man finner ut av ting som også gjelder fertile mennesker. Som blant annet at fertiliteten synker ettersom årene går og kan synke ganske drastisk når man når en viss alder.

Når 1 av 6 altså har fertilitetsproblemer, så er det svært, svært mange av oss det gjelder. Derfor er det selvsagt et stort marked for analyser av disse problemene og siden funn, hold deg fast, PUBLISERES, så er veien derfra til både seriøs journalistikk og tabloidaviser kort.

Det er altså ikke en konspirasjonsteori, slik du ser ut til å tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg tror ikke akkurat det er en konspirasjonsteori, men det er jo snakk om massiv eksponering over tid. Forskning er bestilt og betalt, og media nører oppunder "bålet"... Forsking blir publisert ja - men hvilke resultater er det som blir allment kjente? Og hvorfor? Det er ikke akkurat slik at alle forskningsresultater havner på forsida av VG ;) Det er naivt å ta det for gitt at den forskningen det blir fokusert mest på, er den "rette".

Det er en kjent sak at kvinner ikke er fruktbare til evig tid. Men at man bør få panikk ved 30 års alder og at man nærmest er utgått på dato ved 35, er noe vi har "lært oss" å mene og tro på. Det er jo bare å se på denne tråden - kvinner godt under 30 år som er redd de er for gamle til å få barn...

Det finnes selvsagt infertile personer, men dette handler om andre årsaker enn alder. Det eneste argumentet for å få barn i ung alder her, er jo at da har man bedre tid på seg til å gjennomføre eventuelle behandlinger som ass. befruktning osv.

Man kan selvsagt aldri vite hvorvidt man er fertil eller ikke. Men regelmessig menstruasjon og fravær av problemer med store smerter o.l. er en rimelig god indikasjon på at man er fruktbar. En normalt fertil kvinne vil sannsynligvis kunne bli gravid uten problemer til 40-års alder.

Endret av Riskjeks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen myte at for eksempel FSH forandrer seg ved alder. Får man for høy FSH, vil man kunne ha problemer med å bli gravid. Denne øker ved alder og snittet er for eksempel 7.0 ved 33 og 8.5 ved 41.

Det er ingen som sier at ingen over 35 kan bli gravide, men at sjansene reduseres. Det er absolutt ingenting å kverulere over, like lite som at ingen sier at en på 45 ikke kan bli gravid naturlig.

Regelmessig menstruasjon indikerer IKKE fertilitet ved høy alder, da det er slik at fruktbarheten reduseres drastisk flere år før forventet OA. Dog vet jo ingen når OA setter inn for den enkelte, for noen er det ved 45, andre 55 og andre igjen sikkert senere. Men det nytter ikke å komme rett før OA og forvente at man kan bli gravid, simpelthen fordi man har regelmessig menstruasjon, for det skjer simpelthen ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Som sagt, det er et faktum at kvinnens fruktbarhet reduseres med alderen, men denne voldsomme fokuseringen på dette, synes jeg det er greit å være kritisk til.

Forskning kan være relativt villedende når alle spør de samme spørsmålene, og fokus er så ensidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at fokuset er ensidig. Det er mange som får barn i høy alder, men du kan jo se på ivf-statistikken og se at det ligger nok av hjelp der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er jo en grunn til at fokuset er ensidig. Det er mange som får barn i høy alder, men du kan jo se på ivf-statistikken og se at det ligger nok av hjelp der.

Nettopp - fordi det stort sett ikke er noe problem å få det ;)

Bruk av assistert befruktning er stort sett nødvendig pga "feil", ikke pga alder. At de fleste som får ass. befruktning må regnes som "gamle" foreldre, kommer jo stort sett av at ting tar tid... Først skal man prøve på egenhånd minst 1-2 år, så skal man utredes, noe som gjerne tar tid, så prøver man gjerne andre tiltak (som hormonbehandling), og så skal man prøve med ass. befruktning. Da har det gjerne gått en del år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil heller ha barn tidlig og nyte alderdommen (40+) uten barneskrik og bleier. Mye mer digg.

Anonymous poster hash: 269ba...e44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Nå syns jeg du er naiv, Riskjeks.

Hvorfor?

Synes heller du er det, som tror på absolutt all propagandaen vi blir foret med på dette området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Riskjeks

Vil heller ha barn tidlig og nyte alderdommen (40+) uten barneskrik og bleier. Mye mer digg.

Anonymous poster hash: 269ba...e44

At du ser på 40+ som alderdom sier vel sitt...

Mange synes sikkert motsatt - at de vil nyte ungdomstiden uten barneskrik og bleier.

Jeg fikk barn i begynnelsen av tjueårene selv, angrer ikke på det, men har ingen problemer med å se fordelene ved å vente til man er 30+ heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at jeg kunne fått barn tidlig, er for at de skal ha friske og spreke besteforeldre.

Selv har jeg hatt enorm glede av mine besteforeldre, og unner eventuelle barn det samme.

Men det blir jo helt feil, sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva definerer dere som "tidlig", egentlig?



Anonymous poster hash: 8a980...260
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på min omgangskrets og tenker at under 30 er tidlig. Når jeg tenker på at mine eventuelle barn skal få glede av spreke besteforeldre, så må jeg begynne reproduksjonen ASAP. Jeg er 23 år og syntes det er kjempeungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...