Gå til innhold

"Du må skynde deg å få barn"-stress!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://touch.vg.no/article.php?artid=10111221

Noen andre enn meg som får angst av sånne saker eller?! Jeg er 27 år, har veldig lyst på barn, men det PASSER IKKE, og jeg er så redd for å måtte vente for lenge :(

Har verdens fineste kjæreste, men:

Jobber freelance. Har travle måneder og måneder som er veldig rolige (dvs lite inntekt). Et svangerskap kommer til å gjøre økonomien vår ekstremt vanskelig. Hvordan funker permisjon, økonomisk støtte og selvstendig næringsdrivende forresten?

Bor på 35 kvadrat i 4 etasje uten heis i en gammel bygård (Oslo øst) - ikke ideell på noen som helst måte.

Ser ikke helt for meg at jeg skal klare å få meg fast jobb OG finne en større mer barnevennlig leilighet vi har råd til på 3 år, og for alt jeg vet er jeg alt infertil!

Anonymous poster hash: 745f5...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stresser også, men er 31 og har enda dårligere tid. Vi har riktignok både enebolig, stasjonsvogn, stabile jobber og barnehagedekning, men har rett og slett ikke lyst på barn ennå. Vi ønsker oss jo barn i fremtiden, men ikke ennå! Føler det blir helt feil å sette i gang bare pga. alder, og ikke pga. et brennende ønske om å bli gravid...

Akkurat nå føler jeg at det å få barn bare er et nødvendig onde for å ha familie rundt oss senere i livet. Vil jo ikke bli gammel uten å ha masse familie rundt oss, men har overhodet ikke lyst på baby nå. :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser også, men er 31 og har enda dårligere tid. Vi har riktignok både enebolig, stasjonsvogn, stabile jobber og barnehagedekning, men har rett og slett ikke lyst på barn ennå. Vi ønsker oss jo barn i fremtiden, men ikke ennå! Føler det blir helt feil å sette i gang bare pga. alder, og ikke pga. et brennende ønske om å bli gravid...

Akkurat nå føler jeg at det å få barn bare er et nødvendig onde for å ha familie rundt oss senere i livet. Vil jo ikke bli gammel uten å ha masse familie rundt oss, men har overhodet ikke lyst på baby nå. :(

Jeg skjønner hva du mener :-/

Kunne godt tenke meg å fortsette med freelance-jobben, ta spennende oppdrag, møte fantastiske mennesker, krype opp i den lille sofaen sammen med kjæresten og slappe av om kveldene. Jeg er på mange måter ikke klar, men tenker jeg blir det på 9 mnd.. Både jeg og mannen har lyst på barn. Kunne ønske man ikke trengte bekymre seg over eggene før man var 45 :(

Anonymous poster hash: abb19...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress. Jeg er straks 26 og er den eneste i min vennegjeng som kunne tenke seg barn. =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i midten av tyveårene og har ikke planer om å få barn før jeg er godt over 30. Jeg orker ikke å stresse bare fordi media forteller meg at jeg skal gjøre det. Kjenner utrolig mange som ble foreldre i 30-årene. Min mor var i slutten av tyveårene da hun fikk sitt første barn, over 30 da hun fikk sitt andre barn og i midten av 30-årene da hun fikk meg.



Anonymous poster hash: af2e5...7c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress. Jeg er straks 26 og er den eneste i min vennegjeng som kunne tenke seg barn. =)

Det er så mange av mine venninner som har det mest nødvendige på plass, så de kan få barn i morgen om de bestemmer seg for det. De har partner, bra bolig, fast jobb, familie i nærheten osv.

Om jeg skal få barn innen 3 år, må jeg sette i gang og gjøre en del grep.. Så da er det vel ikke så rart at jeg stresser litt :-/ om jeg får beskjed som 30-åring at jeg er for seint ute, kommer jeg til å bli knust!

Anonymous poster hash: abb19...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud, hvor LEI jeg er av disse folkene som maser høl i hue på at når man er så og så gammel så er det for sent osv. Mediaskapt onde. Få barn når man er klar og drit i sånne.

http://m.guardian.co.uk/society/2007/oct/28/parenthood

Riktignok en gammel link, men det er MANGE kvinner som er godt voksen som får barn. Stresser man blir det bare verre. Stress kan og, etter hva jeg vet, påvirke sjansen til å få barn.

TIME hadde en gravid kvinne på 50 på forsiden sin engang. Hun sa at hun var overlykkelig over å ha fått barn. Det passet ikke før sa hun. Nei, for noen så passer ikke det å ha barn inn i alt mulig. Man får barn når man er klar for det.

Anonymous poster hash: d897b...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine

Jeg tenker at det viktigste her er at man vet hva man gjør. Dvs. at det er en reell mulighet for at man får problemer med å bli gravid om man utsetter det for lenge. Det er et biologisk faktum at kvinner har en periode i livet sitt hvor de kan bli gravide. Ønsker man å gjøre "alt annet" først, så er det selvsagt helt fint, men det er da vesentlig at man også er klar over hvilke konsekvenser dette valget KAN få.

For mange er det ikke noe problem å bli gravide sent i 30-årene/tidlig i 40-årene, men det er ikke gitt at det er like enkelt som da man var 25. Og det er vel bedre at man er klar over at dette kan bli en problemstilling, enn at informasjonen om det ikke spres, i frkyt for å "stresse" noen?!?!

for meg blir innlegg som i denne tråden (nok) en bekreftelse på det krav-samfunnet vi nå har fått/skapt. Man SKAL ha ditt og datt, men man skal ikke prioritere, og ens valg skal ikke ha noen konsekvenser. Sånn er dessverre ikke livet. Og velger du å utsette å få barn, ja da kan det bli en evig utsettelse. Konsekvens kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det viktigste her er at man vet hva man gjør. Dvs. at det er en reell mulighet for at man får problemer med å bli gravid om man utsetter det for lenge. Det er et biologisk faktum at kvinner har en periode i livet sitt hvor de kan bli gravide. Ønsker man å gjøre "alt annet" først, så er det selvsagt helt fint, men det er da vesentlig at man også er klar over hvilke konsekvenser dette valget KAN få.

For mange er det ikke noe problem å bli gravide sent i 30-årene/tidlig i 40-årene, men det er ikke gitt at det er like enkelt som da man var 25. Og det er vel bedre at man er klar over at dette kan bli en problemstilling, enn at informasjonen om det ikke spres, i frkyt for å "stresse" noen?!?!

for meg blir innlegg som i denne tråden (nok) en bekreftelse på det krav-samfunnet vi nå har fått/skapt. Man SKAL ha ditt og datt, men man skal ikke prioritere, og ens valg skal ikke ha noen konsekvenser. Sånn er dessverre ikke livet. Og velger du å utsette å få barn, ja da kan det bli en evig utsettelse. Konsekvens kalles det.

Jeg fikk ikke plusset innlegget ditt, men jeg er enig i det du sier.

Jeg ble sterkt kritisert da jeg valgte å få barn før jeg var 25, uten at "alt var på plass". Jeg var student, mannen jobbet. Vi leide bolig, hadde ikke bil, og levde på en inntekt + studielån, og måtte prioritere bort mange ting de tok som en selvfølge.

15 år senere måtte jeg trøste de samme menneskene som kritiserte meg, og som da endelig var klare for å få barn, men som hadde mistet sjansen sin.

Valg har konsekvenser!

Det er helt greit å velge å ikke få barn før man er 35/40 år, men da har man også valgt konsekvensene!

Anonymous poster hash: 4409a...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også stresset. Jeg er singel og 30. Jeg kan rett og slett ikke få barn nå. Jeg trenger en å få det med. Også skal jeg få pressa opp i trynet sånne saker om at nå er det for sent om jeg ikke har startet enda. Drit og dra.



Anonymous poster hash: e2a65...189
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige det idelle alderen for de som skal ha barn er når de selv er klar for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også stresset. Jeg er singel og 30. Jeg kan rett og slett ikke få barn nå. Jeg trenger en å få det med. Også skal jeg få pressa opp i trynet sånne saker om at nå er det for sent om jeg ikke har startet enda. Drit og dra.

Anonymous poster hash: e2a65...189

Samma her. Jeg er også over 32, singel uten noen som helst mann i sikte. Blir visst gammel og alene, jeg også. Får skaffe meg katte istedet.

Anonymous poster hash: 0f1a2...9fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ønske man ikke trengte bekymre seg over eggene før man var 45 :(

Anonymous poster hash: abb19...872

Det trenger man jo strengt tatt ikke, dersom man er villig til å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pingvine

Merker at jeg også stresser med dette. Nærmere 30 for hver dag, fortsatt ingen mann... Og så bør man jo helst ha kjent den eventuelle mannen en stund før man bestemmer seg for å få barn med han.

Ikke vet jeg om jeg egentlig har lyst på barn heller, men jeg er litt redd for å sitte der en dag og ha lyst på det, for så å oppdage at "toget har gått."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shandy

Er 28, blir 29 i år, og singel. Har kjempelyst på barn, men må liksom ha noen å ha de med. Det er så visst ikke mitt valg å starte sent med å få barn:( Jeg er klar over at det er risikofaktorer med å vente sent med å få barn og at det er vanskeligere, og at det er nødvendig at man er opplyst om det. Men blir stresset og lei meg av alt skriveri om dette, i tillegg til kommentarer som at man "har valgt konsekvensene". Dette er så visst ikke tilfelle for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det er mange som reagerer på at media skal stresse kvinner opp, men dette er jo faktisk et fysisk problem: en mann produserer konstant sæd (dog kvaliteten blir dårligere jo eldre mannen blir) og kan derfor bli far helt opp i 80-årene! En kvinne er født med sitt antall egg.

Derfor har det jo også vært noen skrekkhistorier om kvinner som har havnet i overgangsalderen når de har vært rundt 20!

Istedenfor å miste livsglede fordi man konstant er bekymret for at det skal gå for lang tid, foreslår jeg å gå på en klinikk der man kan få sjekket hvor mange fruktbare år man har igjen, ved å telle innholdet i eggstokkene. Der kan man i verste fall fryse ned egg hvis det viser seg at man ikke har mange fruktbare år igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg vil si det er ansvarsfullt å vente til man har orden på økonomi, er i et stabilt forhold, bor greit osv. Og at man får barn fordi man virkelig ønsker det, ikke bare fordi man føler man må eller er redd det blir for sent. Et barn skal være ønsket, og det er mange foreldre som angrer på at de fikk barn, de burde kanskje ha ventet litt eller avstått.

Min mor fikk forøvrig siste barn da hun var 42.

Personlig har jeg for lengst tatt avgjørelsen om ikke få barn, og det er deilig å slippe å tenke på den biologiske klokka.



Anonymous poster hash: 0923b...7fc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en aktuell problemstilling, og det de sier er jo sant. Jeg likte godt utrykket "de harde 30-åra", for det er jo sant det legen sier at det er det tiåret mange vil presse alt inn i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det noen gang vil "passe" å få barn, og om det noen gang gjør det så er du kanskje 50 år, og så er det for sent biologisk sett. Du kan ikke vente på det "perfekte" tidspunktet, av og til så må man bare hoppe i det, og det går som regel bra for de aller fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://touch.vg.no/article.php?artid=10111221

Noen andre enn meg som får angst av sånne saker eller?! Jeg er 27 år, har veldig lyst på barn, men det PASSER IKKE, og jeg er så redd for å måtte vente for lenge :(

Har verdens fineste kjæreste, men:

Jobber freelance. Har travle måneder og måneder som er veldig rolige (dvs lite inntekt). Et svangerskap kommer til å gjøre økonomien vår ekstremt vanskelig. Hvordan funker permisjon, økonomisk støtte og selvstendig næringsdrivende forresten?

Bor på 35 kvadrat i 4 etasje uten heis i en gammel bygård (Oslo øst) - ikke ideell på noen som helst måte.

Ser ikke helt for meg at jeg skal klare å få meg fast jobb OG finne en større mer barnevennlig leilighet vi har råd til på 3 år, og for alt jeg vet er jeg alt infertil!

Anonymous poster hash: 745f5...ee3

Klart man sikkert føler ett press på det. Jeg blir selv 24 år har verken kjæreste eller lyst på barn nå, fordi det ikke passer meg. Jeg har hatt lyst på barn i fremtiden, men ikke for en hver pris. Jeg har valgt å ikke stresse grunnet mine psykiske problemer. Føler rett og slett ikke at jeg kan ta vare på meg selv for tiden og da hvertfall ikke sette ett barn til verden. Selvom venninner av meg har fått unger så stresser jeg ikke så mye med det. Jeg vil føle jeg har noe å gi til barn, jeg vil ha en psykisk helse som er 100% bedre enn den er nå, en familie rett og slett. Jeg har sett for meg i mitt eget hode at jeg vil ha barn senest når jeg er 32, og det bygger på at mamma fikk meg da hun var 32 og i år blir hun 56 og jeg 24 så synes det er greit, men tanke på at man skal kunne følge opp. Men jeg vil ikke ha barn hvis livet mitt er like kaotisk som nå. Jeg elsker unger, men det ansvaret hadde jeg ikke taklet, og da tar jeg mine forholdsregler etter det. Alder er en ting, livssituasjonen en annen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...