Gå til innhold

Å snakke bokmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor tror østlendinger de snakker bokmål, mens resten av landet snakker dialekt. Lærer de ikke på skolen at bokmål er et skriftspråk?

Selvsagt gjelder ikke dette alle østlendinger, men påfallende mange.

Dette har irritert meg lenge.

Anonymous poster hash: 4256a...9bb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aldri hørt noen østlending tro det. Har riktignok hørt noen si "snakke nynorsk", men de sluttet med det før vi gikk ut av skolen.

Uansett tror jeg nok ikke de som eventuelt sier det ikke har skjønt at bokmål bare er et skriftspråk, jeg tror bare det er en måte å klassifisere dialekter på: Om brukerne skriftlig bruker bokmål eller nynorsk. At bokmål og nynorsk begge er skriftspråk er så elementær kunnskap at de aller fleste vet det, også på Østlandet.

Anonymous poster hash: 9927d...2f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner mange vestlendinger som tror de snakker nynorsk.

Det synes jeg heller ingenting om! Hvorfor tror folk dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og her om dagen midt i nynorskland overhørte jeg noen dialektsnakkende prate om "i Oslo hvor de snakker sånn (fise)fin bokmål"

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke østlendinger er det som tror dette?

Jeg har bodd på østlandet hele mitt liv og har aldri møtt noen som mener de snakker bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg trodde det var kvener og samer som snakker bokmål jeg.... ? De har jo i tidligere generasjoner lært norsk på denne måten.

Anonymous poster hash: 1ae65...647
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tror østlendinger de snakker bokmål, mens resten av landet snakker dialekt. Lærer de ikke på skolen at bokmål er et skriftspråk?

Selvsagt gjelder ikke dette alle østlendinger, men påfallende mange.

Dette har irritert meg lenge.

Østlendinger flest snakker standard østnorsk og altså ikke dialekt. Jeg kjenner ikke til noen som snakker bokmål fordi bokmål eksplisitt betyr statens egen rettskrivning for norsk. Den mer utbredte varianten heter riksmål og er både et skriftspråk og et talespråk.

Anonymous poster hash: ea842...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ei kjent sak at alle i Oslogryta trur dei snakkar bokmål, medan alle me andre snakkar dialekt. Dei som ikkje visste om dette bur enten i Oslogryta eller føljer ikkje med....

Anonymous poster hash: 14930...5f0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bodde i Oslo fikk jeg høre at jeg som er nordlending snakka nynorsk, skjønte aldri den. Ivar Aasen kom seg aldri til Nord-Norge når han lagde nynorsk så nynorsk har ingenting med dialektene i Nord-Norge å gjøre. Hørte aldri noen si i Oslo at de prater bokmål, men har hørt nordlendinger som har sagt at folk sørpå snakker bokmål :P Det irriterer meg ikke, irriterer meg over verre ting, men vet jo at bokmål kun er et skriftspråk, nynorsk og.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ei kjent sak at alle i Oslogryta trur dei snakkar bokmål, medan alle me andre snakkar dialekt. Dei som ikkje visste om dette bur enten i Oslogryta eller føljer ikkje med....

Dette er rett og slett ikke sant. Det er ikke en utbredt misforståelse hverken i Oslo eller andre steder. Jeg skjønner det er fristende å snakke ned om Oslo ved enhver anledning, men det bør i det minste medføre en viss riktighet likevel.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke en kjent sak. Det er ingen i Oslo som snakker "bokmål" fordi det ikke er et talespråk, men en statlig rettskrivning (som dessuten er/var svært omstridt). Folk flest i Oslo skriver riksmål og snakker standard østnorsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og det er helt korrekt at Oslofolk flest ikke snakker dialekt. De eneste som snakker dialekt er innflyttere fra andre landsdeler og noen få eldre folk på østkanten.

Hvis du tror alle snakker dialekt (som betyr stedsegent lokalt talemål) tar du feil, og bør sette deg inn i forskjellen på dialekt, sosiolekt og standardspråk, og andre grunnleggende lingvistiske begreper.

Det helt dominerende talespråket i Osloregionen (http://no.wikipedia.org/wiki/Standardspr%C3%A5k ) har ingenting med Oslo å gjøre og er derfor ikke noe stedsegent talemål (dialekt), men brukes i hele landsdelen som felles standardspråk.

Dette er Oslodialekt (nesten utdød):

http://no.wikipedia.org/wiki/Oslodialekt:

"A'Kari blei lært opp av n'Per. Hu skøyt en bjønn utafor kjærka, i dærn."

"Åffer gjorde du detta? Å ska jæ gjøra (gjørra) nå?"

"A'mor fløtta seg for'n, fordi n'hadde hønn."

"Nå ser jæ dom komma."

"Hu snakka som vårs, da hu var i huset demses."

"Hu spørte om a'ville spelle på fabbrikken for arrbeidera."

http://no.wikipedia.org/wiki/Oslodialekt

På standard østnorsk sier vi i stedet:

"Kari ble lært opp av Per. Hun skjøt en bjørn utenfor kirken i dalen."

"Hvorfor gjorde du dette? Hva skal jeg gjøre nå?"

"Mor (mamma) flyttet seg for ham, fordi han hadde horn."

"Nå ser jeg dem komme."

"Hun snakket som oss, da hun var i huset deres."

"Hun spurte om hun ville spille på fabrikken for arbeiderne."

http://no.wikipedia.org/wiki/Standard_%C3%B8stnorsk

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym over har rett. Det er ikke alle som snakker dialekt. Noen snakker, ja..bokmål. Det er en stor misforståelse at det ikke finnes mennesker som har talt bokmål som morsmål. Talt bokmål stammer fra dansk skriftspråk, i motsetning til norske dialekter, som har sine røtter i eldre former for norsk. Dette praktiseres i stor grad i Oslo, og da særlig Oslo-Vest.

For øvrig går det også an å snakke nynorsk. Hør bare på nyhetene. Forskjellen her ligger bare i at det ikke er noen som er født med nynorsk-standard som morsmål.

Og forresten, så har vi nylig snakka om finnmarkinger her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=752043&page=2#entry12860653

...og i den anledning kom vi inn på det å snakke bokmål. Jeg viste da til blant annet dette utdraget:

post-52235-0-23638600-1371765673_thumb.p fra Nordnorske dialekter (1996).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er rett og slett ikke sant. Det er ikke en utbredt misforståelse hverken i Oslo eller andre steder. Jeg skjønner det er fristende å snakke ned om Oslo ved enhver anledning, men det bør i det minste medføre en viss riktighet likevel.

Beklagar å skuffe deg, men det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke en kjent sak. Det er ingen i Oslo som snakker "bokmål" fordi det ikke er et talespråk, men en statlig rettskrivning (som dessuten er/var svært omstridt). Folk flest i Oslo skriver riksmål og snakker standard østnorsk.

Legg merke til ordet "trur". Dei trur dei snakkar bokmål.Dei snakkar diakekt som alle oss andre nord for Sinsekrysset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dere er en forbanna gjeng med drittunger. Det går jo ikke an å ha én jævla saklig diskusjon her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stått opp på feil fot i dag, Drue? Einig med deg at nivået på diskusjonane er på så låg botn sidan eg kom inn hit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...