AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Vi har kommet i et dilemma vi ikke helt vet hvordan vi bør takle. Skal vi være verdens kjipeste brudepar og bare sette ned foten eller skal vi bare akseptere at vi får "et annet bryllup" enn det vi egentlig ønsker oss? Vi har invitert ca 100 gjester, og svarfristen nærmer seg. Tre par har svart at de kommer, men de må ha med seg xxxxx. I samme åndedrag har de sagt at de regner med det går bra siden xxxxx er så liten og det var jo vanskelig å få barnevakt til så små. (barna vil da bryllupet finner sted være 9 mnd, 12 mnd og 13 mnd) Jeg ble helt paff og fikk egentlig ikke svart noe som helst. Fikk bare stotret frem at våres tre egne barn heller ikke skulle være med annet enn i middagen siden vi ønsket en voksenfest. Vi har i tillegg et vennepar som antagelig har en helt nyfødt baby, terminen er 14 dager før bryllupet. Denne babyen er selvfølgelig hjertelig velkommen, da den er helt avhengig av puppen etc og er så liten at barnet vil jo ligge i vogn og ikke ha egen stol ved bordet o.l Bare kjempeglad om mora orker å komme like etter fødselen;-) Det setter vi veldig pris på! Denne babyen er da i tillegg til de åtte andre barna som er inntil ca 13 mnd. Saken er den at vi ønsker en voksenfest uten barn! For oss blir det helst feil at andre unger skal få være der hele kvelden, mens våres egne skal måtte reise Da må også våres få være der hele kveden. Vet det er flere andre som også har styret mye for å få barnevakt. Føler at om vi tillater noen å ta med barn så må de andre også få lov til det. Om vi sier at barn inntil 13 mnd "er tillatt" så er det faktisk hele åtte barn + våres tre som også er små. (under skolealder) Det kan bli ganske støyete under middagen. Åtte barnestoler i tillegg til et allerede ganske fult lokale er også en utfordring. Så nå lurer vi på hva vi skal gjøre... Skal vi bare akseptere at slik blir det eller skal vi si at det dessverre ikke er OK at barna blir med da vi ønsker en voksenfest. Om de ikke har barnevakt må de enten takke nei eller bare en av dem komme Føler at uansett hva vi gjør så blir det feil for dem eller oss... Anonymous poster hash: b84b1...7e6 Anonymous poster hash: b84b1...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 det er dessverre ikke en fest for barna. det må gjestene akseptere. Anonymous poster hash: 84ab4...82e 15
Gjest Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Du svarer at siden deres egne barn faktisk ikke skal være tilstede, så ønsker dere ikke å ha med andres. (Bortsett fra den helt nyfødte som trenger puppen) 4
Nimis Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Ai, skjønner problematikken. :S Men det tar meg likevel bare et sekund å konkludere med at dette er deres dag og deres fest og dere må gjøre det som er riktig for dere. Man kan ikke ta hensyn til alt og alle til enhver tid. Og som vokse folk, bør ikke de inviterte ha no problem med å akseptere dette. 3
Gjest Hyssingen Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Som andre sier også, deres dag, deres fest. Vil dere ikke ha unger med, så skal dere ikke ha unger med.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Godt å høre at vi ikke er helt på jordet og at flere tenker som oss... Men fy som jeg gruer meg til å ta de samtalene. Jeg vet med meg selv at jeg kunne aldri gjort det samme måte. Vi hadde da enten spurt om det var mulighet for at xxxx kunne bli med eller bare sagt at en av oss kom siden den andre måtte være hjemme med barna. Vi hadde aldri bare sagt at et av barna ble med og tatt som en selvfølge at det var greit. Anonymous poster hash: b84b1...7e6 Anonymous poster hash: b84b1...7e6 1
Gjest småhjerte Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Regner jo med at du har sendt ut invitasjon i god tid. Da må man kunne klare å skaffe seg barnevakt innen den tid. Besteforeldre, en venninne o.l. Synes det er frekt å spørre, og forsåvidt forvente, at man kan få ta med seg barn når de ikke er invitert i innbydelsen. Og hvert fall når de vet dine barn ikke skal (uten om middag, men så er det faktisk forskjell på at brudeparet sine barn får delta litt enn andres barn). 4
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Du svarer at siden deres egne barn faktisk ikke skal være tilstede, så ønsker dere ikke å ha med andres. (Bortsett fra den helt nyfødte som trenger puppen) Den var god.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Skjønner ikke problemet jeg. Synes det er merkelig at barna ikke får være med, men dere har vel uoppdragne unger selv så da skjønner jeg at dere vil ha barnefri i det minste en dag.Anonymous poster hash: b72e2...fa0 1
Arkivskap Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Mange utfordringer med barn i bryllup. Skulle mine gjester fått "lov" til å ha med ungene sine, så hadde vi hatt over 300 gjester. Det beste er å si fra med en gang det blir et tema. Ingen har grunn til å bli sur for at ungene ikke er velkommen! Endret 19. juni 2013 av Arkivskap 1
Jens Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Det er deres fest og det er dere som bestemmer. Enten får de ordne barnevakt, eller så får bare en av foreldrene komme. Hvis ikke dette går heller, får de bli hjemme.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 Kanskje like greit at barna får slippe fyll.Anonymous poster hash: b72e2...fa0 3
marihihia Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Vi har sagt klart fra til alle gjestene at barn er hjertelig velkomne i vielsen og aperitiffen, men etter det ønsker vi en barnefri feiring. Jeg hadde sagt det til gjestene dine. Jeg har selv et barn på 18 måneder, og jeg vet at hadde jeg hatt han med meg da han var 9, 12 eller 13 måneder hadde det blitt mye styr. Han hadde tatt mye oppmerksomhet, og han hadde alrdi sittet stille ved bordet. Jeg skjønner godt at dere ikke øsnker det i bryllupet deres. Jeg synes du skal si ifra. Stå "store" babyer får fast føde, og er ikke avhegig av puppen. Da får heller moren reise hjem tidligere. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #14 Skrevet 19. juni 2013 Her er jeg litt delt. Disse barna det er snakk om er virkelig små. Såpass små at det faktisk er vanskelig å få barnevakt. Det vet jeg av egen erfaring. På den annen side forstår jeg jo også veldig godt at dere ønsker barnefritt selskap. Det dere må finne ut av, er om dere kan tåle at disse tre barna er med under middagen, for deretter å bli tatt hånd om enten av barnevakt eller av en av foreldrene som trekker seg tilbake med barna. Eller, om dere er villige til å delvis si at "vi syns det er viktigere å ikke ha med barn, enn at begge foreldrene får delta i bryllupet". Dere må ganske enkelt finne ut hva som er viktigst: å eksludere barna (og dermed en av foreldrene), eller at de dere har invitert skal få være med på middagen i det minste (og dermed også disse tre barna). Disse barna er så små, at de kommer neppe til å trenge egne stoler uansett, så plassproblematikken er overdrevet syns jeg. Og så små barn legger seg jo vanligvis tidlig, så det er vel ikke snakk om at de skal være med på hele festen akkurat? Som sagt, jeg er litt delt her. Men tenker at det aller viktigste nå er at dere finner ut hva som virkelig er viktigst for dere, tar en avgjørelse utfra det, og står for den Lykke til! Anonymous poster hash: eed93...366
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #15 Skrevet 19. juni 2013 Vi har sagt klart fra til alle gjestene at barn er hjertelig velkomne i vielsen og aperitiffen, men etter det ønsker vi en barnefri feiring. Jeg hadde sagt det til gjestene dine. Jeg har selv et barn på 18 måneder, og jeg vet at hadde jeg hatt han med meg da han var 9, 12 eller 13 måneder hadde det blitt mye styr. Han hadde tatt mye oppmerksomhet, og han hadde alrdi sittet stille ved bordet. Jeg skjønner godt at dere ikke øsnker det i bryllupet deres. Jeg synes du skal si ifra. Stå "store" babyer får fast føde, og er ikke avhegig av puppen. Da får heller moren reise hjem tidligere. Det er langt fra sikkert - det er da mange som ammer både til ungen er ett og to år. Men jeg er enig i argumentet med at moren evt kan reise tidligere hjem. Anonymous poster hash: eed93...366
Vera Vinge Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Jeg kan skjønne at du ikke ønsker en annen retning på festen enn hva du så for deg. Og jeg ville da syns det var greit å si det når de informerte om at de skulle ha med barn. Umiddelbart tenker jeg at det virker vanskeligere å si fra, når dere stilltiende har akseptert det, men kanskje det går an å melde tilbake at dere ser at det blir så mange barn nå, at dere dessverre ikke syns det passer å ha med barn likevel? Jeg var i to bryllup i fjor, da sønnen min var ca. 7 mnd gammel. Vi hadde virkelig ingen muligheter for barnepass noen av gangene, og begge de som giftet seg var folk som stod oss nær. Men vi tok det ikke for gitt at vi kunne ta med oss barn, så spurte veldig forsiktig. Vi var da opptatt av å ikke forstyrre, men det løste seg greit siden begge middagene begynte en times tid før leggetid. Da satt vi med ham på fanget litt i starten under middagen, og siden det var så mye å se på, var han helt stille. Men så snek jeg meg av gårde og ga kveldsmat og ammet i garderoben. La ham så til å sove i vogn utenfor lokalene, og tok med babycall inn. Begge brudene sa at de ikke merket noe til at vi hadde med oss barn. Nevner det bare for å si noe om hvordan det kan gjøres. Men ser at de som nærmer seg året, kanskje er vanskeligere å ha med diskret. På den annen side, kan kanskje en av foreldrene være ute med barnet i starten av middagen, til det er klart for legging? Det er vel ikke naturlig for så små barn å være særlig lenge oppe uansett? Ser dessuten for meg alle foreldres mareritt, å skulle ha et så lite barn sitte stille og lydløst under en middag som varer i flere timer. Så blir jo litt nysgjerrig på hvordan disse foreldrene har tenkt å løse det, hvis de skulle ha med barn? For oss funket det ypperlig å ha med barn etter at han hadde lagt seg for kvelden. Fikk da med meg det meste av middagen. Men skjønner at det blir for mye styr for enkelte, siden ikke alle barn sovner like greit når de er ute osv. Endret 19. juni 2013 av Vera Vinge 1
SoftKitty Skrevet 19. juni 2013 #17 Skrevet 19. juni 2013 Kanskje du kan si at det dessverre ikke er muligheter for barnestoler i lokalet, og at det ikke er plass til alle barn? Presiser at du synes det er leit men at det er mange par med barn og at det hadde vært umulig å få plass til alle, og at du ønsker å være rettferdig. Ser noen over her sier at barn under 13 mnd var for små til å trenge egen plass...men altså, en ettåring kan da ikke sitte på fanget et helt bryllup? Synes forøvrig det høres helt vilt ut å ha med så små barn i en såpass lang middag, de må jo være et veldig forstyrrende element og/eller kjede seg skrekkelig..... 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #18 Skrevet 19. juni 2013 Regner jo med at du har sendt ut invitasjon i god tid. Da må man kunne klare å skaffe seg barnevakt innen den tid. Besteforeldre, en venninne o.l. Synes det er frekt å spørre, og forsåvidt forvente, at man kan få ta med seg barn når de ikke er invitert i innbydelsen. Og hvert fall når de vet dine barn ikke skal (uten om middag, men så er det faktisk forskjell på at brudeparet sine barn får delta litt enn andres barn). Invitasjonene ble sendt ut nesten fire måneder før. Der er fortsatt en del uker igjen.Skjønner ikke problemet jeg. Synes det er merkelig at barna ikke får være med, men dere har vel uoppdragne unger selv så da skjønner jeg at dere vil ha barnefri i det minste en dag.Anonymous poster hash: b72e2...fa0 Vi synes det er merkelig å ta med barn som ikke er invitert! Dette handler om at vi ønsker en voksenfest med vår familie og alle våre nærmeste venner. Skulle vi tatt med venners barn, tanteunger, samt barna til våre søskenbarn hadde det blitt godt over 30 personer ekstra. Det handler både om plassen vi har til rådighet og økonomi. Tenk deg bare lokalet med 9 barnevogner utpå kvelden...... Om egne barn hadde vært uoppdragne skjønner jeg ikke hva har med saken å gjøre i denne sammenhengen....Våres barn er heldigvis meget godt oppdratt og kan faktisk oppføre seg og respekterer da de blir snakket til. De vet hva som forventes av dem og hva som aksepteres. Stort sett ikke noe problem å ha med våres barn på forskjellige tilstelninger. Men det er viktig å huske at bryllupsmiddager kan bli lange og kjedelige for barn....Anonymous poster hash: b84b1...7e6 1
kaprifolen Skrevet 19. juni 2013 #19 Skrevet 19. juni 2013 Skjønner ikke problemet jeg. Synes det er merkelig at barna ikke får være med, men dere har vel uoppdragne unger selv så da skjønner jeg at dere vil ha barnefri i det minste en dag.Anonymous poster hash: b72e2...fa0 Noen følte seg truffet! 20
panic-attack Skrevet 19. juni 2013 #20 Skrevet 19. juni 2013 hva er det med folk som på død å liv ikke skal ha barnevakt til ungene sine, å dra dem med på bryllupsfester? jeg ser ærligtalt ikke problemer med å skaffe barnevakt til barn. nå har jeg selv 3 barn å det kunne aldri falle meg inn å dra dem med i bryllup! Her har alle fått klar beskjed når vi har delt ut invitasjonen -no kids allowed- middagen vår starter kl 19, å med da barn på 1 år som egentlig skal legges på den tiden så kan jeg ikke fatte å begripe hvorfor noen skulle ønske å dra dem med i utgangspunktet, men vi fikk faktisk en forespørsel fra mannens bror om de kunne ha med minste mann på 11mnd. vi sa nei for det skulle være likt for alle. så får de heller bli så gretne dem vil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå