Gå til innhold

Prøvere juni-juli-aug 2013


Babel80

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her, og ikke bare her :)

Jeg er også ganske ny i landet (2011) og med ønsket om å få barn (i vår). Mannen min og jeg har lenge følt at vi ikke ønsket å få barn (vi har det så fint sammen!) men da jeg ble 32 i september følte jeg at tiden a begynte å gå fra meg. Da ba jeg ham å tenke på nytt igjen: ble det ved et definitivt nei eller...? Etter mange samtaler siden september har vi da etter maaaange år bestemt oss for å prøve likevel. Særlig han, jeg synes fortsatt det er skremmende ;-) Jeg sluttet med p-pillene i slutten av mai og er da vel prøver, antar jeg...

Anyway, siden jeg kan så lite om alt dette har jeg ikke lyst til å prøve alene eller skrive egen dagbok, og lurte på om noen av dere andre som begynner som prøvere i sommer har lyst til å dele tråden med meg? Altså, om dere godtar at jeg helt sikkert gjør masse feil når det gjelder språket og ikke aner hvordan det norske systemet fungerer ;-)

Hilsen, Babel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen skal du være! :)

Vi er i vår første pp (prøveperiode) nå og det er veldig spennende og altoppslukende! Jeg har denne pp testet med eggløsningstester for å finne eggløsningsdatoen rett og slett bare fordi jeg var nysgjerrig på hvordan kroppen fungerte etter flere år med hormonprevensjon. Men tror ikke jeg kommer til å gjøre det neste pp for det ble litt mentalt slitsomt for oss begge.

Uansett, her er du velkommen! Og ingen spørsmål er dumme, det er det som er så fint med forum :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk amliv :-)

Jeg har ennå ikke brukt eggløsningstester og har lovd meg selv å ikke gjøre det heller, foreløpig. Tror det kan gi mye stress. På den andre siden, nå går jeg jo og kjenner om jeg kjenner noe hele tiden, om du skjønner? Da er det like greit å vite.. Hvordan fungerte det for deg? Var testene tydelige, ble det mye 'planlegging'?

Vi har så lenge sagt at vi ikke ville ha barn, at det nesten må ta lang tid før det klaffer, føler jeg :-s. Som om vi da ikke fortjener det, på en måte. Og om det tar en stund får det være ok. Samtidig er jeg så sta at når jeg har bestemt meg for noe, så klar jeg nesten ikke å vente. Sært...

Etter 16 år med p-piller må jeg virkelig bli kjent med kroppen igjen. Eggløsning hadde jeg aldri følt og ikke vet jeg hvor lang syklus jeg har heller. Jeg fikk siste mens 26/27. mai og ut ifra gjennomsnittet burde jeg da hatt eggløsning sist på lørdag. Jeg vet jo at det ikke er eksakt vitenskap da :-p men det var min beste gjetning. Så her har det gått med noen runder på soverommet.

Men i dag (akkurat når jeg er hjemme syk med feber og greier) kjente jeg lette kramper som under mensen og etter noen timer med det kjente en skarp stikk like over skambeinet. Eggløsning? Tenkte jo at det skulle bli teit å ha seks nå i dag med 38,9 i feber og sår hals men mannen var ikke vanskelig å overbevise så da var det bare å hive seg rundt :-p

Det blir rart å bare sitte og avvente mensen nå men har ikke tenkt å teste før slutten av måneden... Og du amliv, når har du IKM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner å få sånn nogelunde faste sykluser (jeg har hatt sykluser på 35 dager siden jeg slutta med pilla midt i Mars) så kan man mate denne infoen i forskjellige eggløsningskalkulatorer. Vet ikke hvor nøyaktig de er, men det er verdt ett forsøk hvertfall.

Vi har sagt at vi skal prøve litt på den naturlige måten, og får vi så får vi, får vi ikke så får vi ikke. Orker ikke stresse med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amens, ja jeg har sett disse kalkulatorere jeg også, tror det finnes apps til og med :-)

Er det egentlig ikke bare å ta antall dager i syklusen minus 14, og så være litt mer aktiv rundt den datoen? Hvis du har faste sykluser da, og ingen medisinske utfordringer?

Jeg tenker på samme vis som deg: prøve på den naturlige måten først, og kanskje bruke el-tester når det går over et halvt år eller sånn.

Men flott at de finnes om man føler man trenger dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amens, ja jeg har sett disse kalkulatorere jeg også, tror det finnes apps til og med :-)

Er det egentlig ikke bare å ta antall dager i syklusen minus 14, og så være litt mer aktiv rundt den datoen? Hvis du har faste sykluser da, og ingen medisinske utfordringer?

Jeg tenker på samme vis som deg: prøve på den naturlige måten først, og kanskje bruke el-tester når det går over et halvt år eller sånn.

Men flott at de finnes om man føler man trenger dem!

Har ikke peiling på hvordan det der faktisk fungere, derfor jeg bruker kalkulator;) Tror ikke jeg har medisinske utfordringer, jeg kan ha vridd en eggleder en gang, men jeg tviler på at jeg fikk varige saker da den vissnok skal ha vridd seg tilbake på egenhånd.

Ja det er bra det finnes hjelpemidler for de som ønsker det^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal også begynne prøvingen straks. Slutter på pillene i slutten av uka. Er veldig spent på hvordan syklusen min er. Det blir spennende!

Jeg tenkte også å vente litt med disse eggløsningstestene, tror jeg bare vil bli stressa av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fossekall, velkommen :)

Så gøy at vi blir flere!

Har noen av dere barn fra før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skriver kjempebra norsk jeg, Babel80 :) Kan jeg spørre hvor du egentlig kommer fra?

Her begynte vi å prøve for tre måneder siden, har akkurat begynt på PP3 på grunn av lange sykluser. Håper det klaffer innen september/oktober så ingen bråhast helt enda :) Første barnet her også, er 27 og 31 og vært gift i ca 1,5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver! Er i 3 PP nå, så håper det snart klaffer:) hyggelig å følge hverandre:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden jeg også, veldig morro med andre som er i samme situasjon :danse:

Vi er 28 begge to, PP1 med barn nummer to. Vi har en nydelig jente på 15 månder fra før. Vi vil gjerne ha to tette, men jeg vil også gjerne ha vårbarn, så vi prøver nå i noen månder og om det ikke klaffer før september så tar vi en prøve pause frem til neste sommer.

Håper alle sammen får en flott dag :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver på barn nummer 3 vi. Egentlig skulle vi vente med prøving til høsten, sluttet på ppiller i mars og fikk tilbake mensen med engang :) Gikk på cerazette og hadde ikke hatt mensen på flere år, så var usikker på hvor lang tid det kom til å ta. Selv om vi egentlig skulle vente med prøvingen til høsten har vi visst hatt en runde uten kondom... på hytta etter litt :vin: Så nå venter vi spent på IKM 20 juni. Kjenner det er helt greit om jeg er gravid, men også greit om jeg ikke er det... Vi skal trossalt prøve på ordentlig fra august :)

Lykke til alle sammen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir også vårt første barn, om vi er så heldige :) Morsomt med flere førstegangsprøvere men også veldig greit med noen med erfaring, som vet hvordan dette skal fungere ;)

@ Doh, takk så mye! Jeg er opprinnelig fra Nederland og gift men en kar fra samme bygd :) Så ble det Norge da, og vi stortrives!

@ Fossekall, nå er det ikke mange piller igjen :) Jeg husker jeg syntes det var rart å ikke måtte ta noen pille fra eska. Som om jeg glemte noe. Starter du med folat når du slutter med pillene?

@ Leanne: 20. juni er ikke lenge til! Skal vi krysse fingrene for deg eller la være? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk amliv :-)

Jeg har ennå ikke brukt eggløsningstester og har lovd meg selv å ikke gjøre det heller, foreløpig. Tror det kan gi mye stress. På den andre siden, nå går jeg jo og kjenner om jeg kjenner noe hele tiden, om du skjønner? Da er det like greit å vite.. Hvordan fungerte det for deg? Var testene tydelige, ble det mye 'planlegging'?

Vi har så lenge sagt at vi ikke ville ha barn, at det nesten må ta lang tid før det klaffer, føler jeg :-s. Som om vi da ikke fortjener det, på en måte. Og om det tar en stund får det være ok. Samtidig er jeg så sta at når jeg har bestemt meg for noe, så klar jeg nesten ikke å vente. Sært...

Etter 16 år med p-piller må jeg virkelig bli kjent med kroppen igjen. Eggløsning hadde jeg aldri følt og ikke vet jeg hvor lang syklus jeg har heller. Jeg fikk siste mens 26/27. mai og ut ifra gjennomsnittet burde jeg da hatt eggløsning sist på lørdag. Jeg vet jo at det ikke er eksakt vitenskap da :-p men det var min beste gjetning. Så her har det gått med noen runder på soverommet.

Men i dag (akkurat når jeg er hjemme syk med feber og greier) kjente jeg lette kramper som under mensen og etter noen timer med det kjente en skarp stikk like over skambeinet. Eggløsning? Tenkte jo at det skulle bli teit å ha seks nå i dag med 38,9 i feber og sår hals men mannen var ikke vanskelig å overbevise så da var det bare å hive seg rundt :-p

Det blir rart å bare sitte og avvente mensen nå men har ikke tenkt å teste før slutten av måneden... Og du amliv, når har du IKM?

El-testene fungerte forsåvidt bra, for jeg fant jo min EL dato! Men synes det ble utrolig mye fokus på det og jeg tenkte jo nesten ikke på noe annet enn de forbanna EL-testene :P tror ikke jeg skal gjøre det neste pp, da skal jeg kun følge med på kroppen, EL-slim og sånn å ha sex ofte nok. Så sitter nok spiren på den måten også :) Men jeg er gla jeg testa med EL-teser nå for da vet jeg jo at jeg har eggløsning iallefall og ca når :)

Jeg har IKM på onsdag, 19 juni. Testet i går, 8 dpo og den var negativ :P hehe.. føler meg ikke gravid i det hele tatt så nå ser jeg frem til mensen sånn at neste pp kan starte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har begynt på folat allerede. Lest at man skal begynne senest en måned før man blir gravid. Det går helt sikkert ikke så raskt, men man vet jo aldri. :-)

Kan tenke meg at det blir rart å plutselig ikke ta noen pille, men har jo folatpillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Leanne: 20. juni er ikke lenge til! Skal vi krysse fingrene for deg eller la være? ;)

Tror nok dere kan krysse fingrene, er ganske sikker på at jeg er blitt gravid.. er kvalm og uggen, hadde ikke lyst på sjokolade en gang :hakeslepp: og da er det ille! :fnise: har bestilt en del billigtester og håper de kommer med posten i dag.. tror jeg vil prøve å teste mandag allerede selv om det er for tidlig...

Har også begynt på folat :)

Lykke til alle prøvere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...