AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Jeg skal kjøpe leilighet i Oslo, og driver derfor å følger litt med på boligmarkedet. Nå har jeg kommet over to annonser hvor pris ikke står i forhold til størrelse (f.eks. litt over 1 mill for 90 m2 ganske sentralt i Oslo), men så står det at det som er til salgs er en "ideell halvpart". Jeg har prøvd å google meg frem til hva dette egentlig betyr, men finner ikke noe i et språk jeg forstår. Er det noen her som vet hva det vil si, altså praktisk? Jeg forstår jo at jeg kjøper en halv leilighet, men innebærer det da at jeg og en annen (fremmed) skal bo i og dele leiligheten, eller er det andre grunner til at folk gjør dette? Eller er det gjerne investorer som går inn og kjøper for å tjene penger, men som ikke egentlig er ute etter et sted å bo? Men hvorfor vil noen selge halve leiligheten sin? Jeg tror uansett ikke at det er noe for meg, men jeg er ny på boligmarkedet og forstår ikke alt Anonym poster: cbeedf3a70e4757dc8b9b6fb266bd9b7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Har aldri hørt uttrykket "ideell halvpart" om annet enn tomannsboliger før (hvor et stort hus er delt i to, og så kjøper man halve huset og bor der). Men jaggu! http://www.tvangssalg.net/tvangssalg-av-bolig/tvangssalg-av-ideell-halvpart.html http://www.dinside.no/793358/naar-en-maa-tvangsselge Konklusjon: styr unna Anonym poster: dd9e08951548942e0f77b54a849d84e2
Glitnir Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Det vil si at du eier leiligheten med en annen, ukjent person. Kanskje skilsmisse hvor den ene vil bli boende, kanskje dødsbo/arv der ett av barna vil beholde. Uansett vil du måtte bli enig med den andre eieren om alt, og da også bo sammen med denne med mindre dere blir enige om noe annet. Anbefales definitivt ikke...
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #4 Skrevet 3. juni 2013 Mest sannsynlig to venner som har kjøpt sammen, og ikke er enige om å selge. Så den ene selger sin del. Der har du allerede en konflikt.. Jeg hadde regnet med at den som blir igjen er relativt sur, fordi han eller hun ikke kan velge hvem som kjøper, og kan ende opp med å bo med hvem som helst. Hvis den blir solgt på tvang, så kan man jo regne med at det er den som ikke betaler som nå blir tvunget til å selge, slik at den personen nå forsvinner. Det er jo positivt. Det kan også være at det som selges er 49% av leiligheten, slik at den som allerede bor der har "flest aksjer" og større bestemmelsesrett. Det står kanskje i prospektet? Jeg ville dratt på visning, møtt den som bor der og fått avklart hvordan dette skal fungere FØR jeg hadde lagt inn bud. Anonym poster: 2a1cf5ba2d4e17706ebeaeb6d1d0be4f
Governorswife Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 Definitivt styr unna, hvertfall må alt rundt det delte eierforholdet detaljeres i en kontrakt før det legges inn bud. Det er som de andre sier at du må dele med en fremmed person.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Mest sannsynlig to venner som har kjøpt sammen, og ikke er enige om å selge. Det er svært sjelden venner som selger ideelle halvparter, det er par i samvlisbrudd. Det som oftest skjer er at de ikke blir enige om hva den som skal beholde skal betale. Da legger den ene ut sin halvpart for salg, med håp om å få prisen presset opp av markedet og den andre har forkjøpsrett. Salg av ideelle halvparter er som oftest ikke reellt tilgjengelige leiligheter. Anonym poster: 9c493729be29c9086322e9e4b6ca818a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå