Gå til innhold

Strøyk på oppkjøring - føler jeg ikke kommer noen vei videre

MarianneHaa

Anbefalte innlegg

Hei!

For noen dager siden strøyk jeg på oppkjøring - som forventet! Kjørelæreren min sa det måtte et under til for at jeg skulle bestå, noe som ikke akkurat hjalp på.

Problemet mitt er da at jeg ikke føler jeg kommer noen vei. Når oppkjøringen ble bestilt hadde jeg 2 mnd å øve på, og hadde iallefall en kjøretime hver uke + kjørte en del med mamma uten om det. Føler bare jeg har ligget på det samme nivået hele veien, og aner ikke hvordan jeg skal forbedre meg til neste oppkjøring om en måned. :(

Det som jeg ble litt irritert over da, var at jeg ikke strøyk på det som kjørelæreren min mente jeg kom til å stryke på.. altså rundkjøringer, kryss, plassering. Sensor nevnte faktisk ikke noe av det. Grunnen til at jeg strøyk var at jeg lå for nærme mot midt av veien, hadde ujevn fart (landevei) dårlig på lukeparkering (brukte lang tid, men fikk det til til slutt) + at jeg overså et skilt der jeg hadde forkjørsvei, men jeg senket farten før kryss. :murvegg:

Har bare hatt en oppkjøring, og har veeeldig lyst til å bestå på neste, slik at jeg får lappen før 19 årsdagen min og til sommeren! Hadde vært så deilig!!

På en måte føler jeg at jeg greier å kjøre ganske bra og sikkert, når jeg kjører sammen med foreldrene mine. Blir ikke nervøs eller stressa da. Men når jeg har kjøretimer så greier jeg ikke å slappe av, og at de bare maser på hva jeg gjør feil, og ikke noe positivt.. Gruer meg sykt til neste oppkjøring nå!

Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan forbedre meg? Greier meg egentlig fint når det er lite biler og trafikk, men det klokkeslettet jeg har fått er midt i den tiden når det er folk i byen osv, og en del trafikk ved rundkjøringer.. Jeg kan det teoretiske veldig godt, men når jeg er i situasjonen er det mye vanskligere!

Hva strøyk du på? Er greit å vite hva folk stryker på, så jeg har bakhodet hva jeg må være ekstra obs på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke noe annet å gjøre enn å trene på det du ikke mestrer. Kjør så mye du kan, gjerne i rushtrafikk hvis det stresser deg, og få mengdetrening.

Vikeplikt, gi tegn, se deg for (speil + blindsone), plassering i kjørefeltet og å holde avstand til andre biler er det aller, aller viktigste, fordi det er mangler her som kan skape farlige situasjoner. At du ikke mestrer lukeparkering er ikke problem for noen andre enn deg, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal ha så mye å si. Jeg skjønner heller ikke at det at du senker farten før et kryss skal være negativt, det er nok av de som ikke overholder vikeplikten, og da er det greit å være litt føre var i kryss selv om du har forkjørsrett (men kommer selvsagt an på hvor oversiktlig krysset er).

Så kjør så mye du kan, og helst burde du ikke bestille oppkjøring før du begynner å bli litt tryggere enn det du virker som du er nå. Det er jo bortkastede penger hvis du egentlig ikke klar for oppkjøring når dagen kommer.

Lykke til :)

Anonym poster: 3b1ce5856a97a26da4de19b482f7c4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg kan ikke skjønne hvordan det er negativt å senke farten før et kryss selv om man har forkjørsrett? Senket du farten veldig mye, slik at det virket som at du ikke visste at du hadde forkjørsrett?

Har du noen andre du kan øvelseskjøre med enn moren din? Kanskje hun ikke er kritisk nok? Kjæresten min er mye mer kritisk enn kjørelæreren jeg hadde, så det hjalp å kjøre med han for å bli skikkelig bevisst på plassering i kjørebanen etc, så kanskje du må kjøre med noen som er litt strengere, men som ikke maser hele tiden underveis? Dere kan f.eks kjøre et stykke, så kan dere stoppe og snakke litt om hva du gjør feil (så fremt det ikke er feil som er farlige der og da), og så kjøre videre.

Prøvd å bytte kjørelærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som du trenger mer erfaring. Finn en ny kjøreskole eller ny kjørelærer, det er noen som ikke klarer å lære deg det du trenger.

Og lukeparkering er ikke obligatorisk på en førerprøve, du skal kunne parkere, men lukeparkering er faktisk ikke noe du skal stryke på..

Lær deg å bli trygg med å kjøre bil, lat som er verdensmester og har gjort det i alle år så kommer det plutselig automatisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og råd alle sammen! :)

Ja, jeg så ikke skiltet, så visste ikke at jeg hadde forkjørsrett, så senket like mye ned farten som jeg hadde gjort om jeg hadde hatt vikeplikt.. :(

Jeg har byttet kjørelærer ja, bare kjørt med han to ganger, men virker som alle på trafikkskolen er ganske like. (har også kjørt med sjefen der, han er skikkelig streng, så tror nok alle sjåførlærerene der er litt redde for han. Har skjelte ut den nye kjørelæreren min på vegvesenet etter jeg hadde strøket)

Det med lukeparkering har jeg og hørt at ikke hadde så mye og si, kanskje ikke det var grunnen til at jeg strøyk, men trakk nok litt ned. Må sies at jeg fikk den mest berykta sensoren da, som har strøket flere av vennene mine, så han er kjent for å være pirkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt tips til deg er å bytte kjøreskole. Det gjorde jeg da jeg hadde strøket på to oppkjøringer... Etter 4 kjøretimer med ny lærer bestod jeg neste førerprøv med glans!

Anonym poster: 46a018c6610b76335e2da84d48508f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er normalt at det kjørelæreren sier du sliter med, er det du utfører med glans på førerprøven, netopp fordi du vet om det og er bevisst på det! :) Jeg strøyk også første gang, men syns andre gangen gikk mye bedre. Da visste jeg hva jeg måtte være obs på (som jeg strøyk på sist), og jeg var tryggere i situasjonen da jeg hadde vært gjennom hele greia en gang før :) Mitt tips er å øve, med forskjellige biler, forskjellige personer og på nye steder. Hvis du er nervøs for at neste oppkjøring er i rushtiden, så ville jeg tatt noen ettermiddager og øvelseskjørt der. Det jeg strøyk på første gangen, fikk jeg "godt utført" på neste gang, så jeg hadde ihvertfall skjerpa meg ;) Jeg fikk et tips om å "tenk at du er verdensmester, tenk at du eier veien, tenk at du er mer enn god nok", og det funka ikke for meg.. Jeg måtte bare være rolig og konsentrert! Og ikke så forbanna nervøs.. :)

Anonym poster: a7581c5abacb525a12281a1372bac84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...