Gå til innhold

Oppkjøring på scooter. Spørsmål om rundkjøringer! :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I morgen skal jeg kjøre opp på scooter. Er ikke spesielt usikker eller nervøs for noe bortsett fra en ting. Og det er hvis jeg skal til venstre eller helt rundt i en rundkjøring.

Jeg vet at jeg skal legge meg til venstre litt før jeg kommer til rundkjøringen og så legge meg innerst i rundkjøringen. Deretter skal jeg blinke til høyre litt før jeg skal ut og legge meg over i høyre felt og så kjøre ut. Men hva gjør jeg om jeg ligger innerst i rundkjøringen og skal til å legge meg over til høyre for å kjøre ut, og så dukker det opp en bil på utsiden av meg som gjør at jeg ikke får kjørt ut av rundkjøringen uten å måtte vente til den bilen har passert meg? Da må jeg jo sakke farten og i verste fall stoppe hvis det kommer flere biler på utsiden av meg da eller? Er så redd for å sinke eller irritere de som eventuelt kommer bak meg innerst i rundkjøringen hvis dette skjer.

Men går det såpass "smooth" at jeg ikke trenger å slakke ned på farten hvis det kommer et par biler i ytterste felt, eller kan det hende jeg må slakke ned og vente til de har passert og det er klar bare i ytterste felt så jeg kan kjøre ut?

Takker for svar!

Anonym poster: 9e3d4efc1ef466e3c8073a176fa5381f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bilen skal egentlig vike for den som er innerst i rundkjøringen, men dersom den ikke slipper deg frem må du bare vente og avpasse. Poenget er at da er det ikke din feil, og du vil ikke få trekke for det dersom du avpasser så godt du kan. Siden du er en myk trafikant med lav hastighet har du litt større rom for å være defensiv i trafikken.

Anonym poster: 6a453fb95f06bff053e347f7f1d76583

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal egentlig vike for den som er innerst i rundkjøringen, men dersom den ikke slipper deg frem må du bare vente og avpasse.

NEI. Den som skifter felt har vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal egentlig vike for den som er innerst i rundkjøringen, men dersom den ikke slipper deg frem må du bare vente og avpasse. Poenget er at da er det ikke din feil, og du vil ikke få trekke for det dersom du avpasser så godt du kan. Siden du er en myk trafikant med lav hastighet har du litt større rom for å være defensiv i trafikken.

Feil feil feil - det er den som bytter felt som har vikeplikt. "In real life" er dette som regel ikke et problem, folk flest holder litt avstand slik at det er ekstremt sjeldent man må stoppe for en i det andre feltet.

Og forresten, man er ikke en myk trafikant når man kjører scooter... man er f.eks. myk trafikant dersom man går, sykler, rullestol osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kommer deg ut av rundkjøringen pga bil på utsiden av deg, så kjør heller en ekstra runde enn å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL. Dra til paris å kjør i rundkjøringer med 4-5-6 felt med den innstillinga der så har du et seriøst problem :)

Den som er innerst i rundkjøringa foretar ett feltskifte og får da vikeplikt for biler i filer utenfor som skal av på samme avkjørsel.

Men er maaange som ikke er klar over dette eller har baller til å ikke stoppe for biler som kommer fra innerste felt, samtidig som de fleste tror at bilen utenfor har vikeplikt så de bare turer frem som om de eier veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...