Gå til innhold

Klage på barnehageplass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kva skriver man i ei klage om vedtak i forhold til barnehageplass?

vi har fått plass i noen gamle lokaler som skal bygges om til barnehage nu frem til august for å sikre at alle som har rett på plass får det, og vi har ikkje fått plass på noen av de tre ønskan våre. den kommende barnehagen ligg i kommunen, men ca. 1 mil unna bostedet vårt, mens vi har en rett i nærheten, pluss flere andre barnehager som er mye nærmere enn den vi fikk. selv om 1 mil er OK altså.

vi har ingen prioritringer fordi barnet vårt ikke er funksjonshemmet eller minirotetsspråkelig, ikke har søsken og vi bor sammen som en familie og begge forldrene har fast jobb.

Anonym poster: 877b2edf91926641f5323340d82b0d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal dere da klage? Det betyr vel at det er andre som kommer høyere på prioriteringen enn dere? Må vel anses som en glede og fordel at dere er en familie som deler på alt og at barnet er friskt?

Anonym poster: 5bcdd3767ba0fe3245461e11cf86bc89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er grunnlag for å klage, men du kan jo si at du fortsatt ønsker å stå på venteliste for de barnehagene som ligger nærmere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er det også pri på geografisk nærhet, at man bor i nabolaget. Rart dere ikke har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du skal klage på?

Anonym poster: 0913c14044f5bae3b4a0b715dbf0f2f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med ei i kommunen som sa vi kunne klage siden vi har rett på barnehageplass (gutt født i april 2012) og ikke har fått oppfylt noen av ønskene, og det var hun som sendte oss informasjon om klaging fordi det skrivet ikke var med han papirene vi fikk sammen med svarbrevet.

Forventer ikke at det blir gjort noe med, og vi skal naturligvis stå på venteliste. Og vi er takknemlige for at barnet er friskt og at faren og jeg er sammen. Men skal barnet vårt lide i den forstand at han må gå i en barnehage som skal skapes på fire måneder? Men barn som er født i oktober har fått plass i en "ordentlig" barnehage som har funnes i årevis? Skulle ikke den plassen gått til oss som har rett etter loven, mens oktober-barnet som ikke har rett kunne fått "fort og gæli"-barnehagen og vært takknemlig for at det fikk plass selv om det ikke har den lovfestede retten?? Ja, dette er et spesifikt tilfelle jeg kjenner til

Anonym poster: 877b2edf91926641f5323340d82b0d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når søkte du om plass? Det går etter søkedato ikke fødselsdato.

Anonym poster: c52afdb6e5d6774e6413963c26465c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Når søkte du om plass? Det går etter søkedato ikke fødselsdato.

Anonym poster: c52afdb6e5d6774e6413963c26465c6f

Det stemmer da ikke... Barn født etter 1/9 har jo ikke krav på plass og står bakerst i køen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tenkes at barnet født i oktober har en eller annen form for prioritering. Poenget mitt var at om du søkte seint så har du ingen rett på å få noen av de barnehagene du hadde på din liste. Du har bare rett på plass og kan søke på ønsker men det er ikke klagegrunnlag at du ikke fikk en av de fire. Du får håpe på at det blir ledig på førsteplassen din.

Samtidig går det ann å kontakte private barnehager som har mulighet til å gå litt utenom listene, og klage din arme råd og håpe en plass løsner hos noen av dem.

Anonym poster: c52afdb6e5d6774e6413963c26465c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at den barnehagen du har fått plass i er dårligere enn andre barnehager? Alt vil jo være nyoppusset, lekene sikkert nye, og personalet kan være fantastisk selv om bygget er gammelt. Heller en barnehage en mil unna med engasjerte og tilstedeværende voksne, enn en barnehage i nabolaget med passive og demotiverte voksne....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at de som har rett på plass fordi de er født før 1. sept. får de "beste" barnehagene fremfor de som ikke har rett.

Alle har rett på plass i kommunen, ellers er det vel ingen lov som sier noe om geografisk tilhørighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte bydelen jeg bor i (Oslo) for å høre hvordan det lå an med søknaden vår, hun er født i juli '12 og har krav på plass. Fikk til svar de tildeler plass ut i fra alder, altså de eldste først, dvs de født etter 1. september '12 først, og at jenta vår havner langt bak i rekka da hun er født så sent i "barnehageåret"..så det er slett ikke sikkert hun får plass i nærmeste barnehage som vi har søkt i, det kommer an på om det er flere plasser der etter at de eldre i bydelen har fått plassene sine...

Anonym poster: 6199f3db7fceaba77f5b16ea7516358b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har jeg krav på å få barnehageplass i nærmiljøet?

Svar: Kommunen har oppfylt retten til barnehageplass ved å tilby en plass innenfor kommunegrensen, med mindre tilbudet som gis ikke er reelt tilgjengelig for søkeren. Hvorvidt tilbudet er reelt tilgjengelig, må vurderes konkret. Barnehagetilbudet skal ligge i en slik avstand fra barnets bosted at det er mulig for familien å benytte seg av tilbudet. Foreldre og foresattes ønsker og behov skal tillegges vekt (barnehageloven § 12). Noen vil prioritere nærhet til hjemmet, andre til arbeidsplass, mens enkelte vil vektlegge type barnehage eller pedagogisk profil. Kommunen skal tilpasse utbyggingsmønster og driftsformer til lokale forhold og behov (barnehageloven § 8). Forholdene vil variere mellom små og store, spredt - eller tettbebygde kommuner."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/barnehager/rett-til-barnehageplass-.html?id=571196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen her!

Avstanden er ikke noe problem, ferdig med det.

Men barnet født i oktober har ingen prioriteringer (jeg kjenner moren og har snakket med henne), så det faktum at han fikk plass i en allerde eksisterende barnehage som i tillegg er nærmere oss (og dem selv) er meg et mysterium. og vi søkte selvsagt i god tid før fristen! for meg er det mer logisk at de som er født før 01. september blir fylt opp i de allerede eksisterende barnehagene, og når de er fulle, så kan de resterende starte i en "ny" barnehage. men jeg er verken kommuneansatt eller politiker, så hva vet jeg. vi bør vel prøve på et søsken snart så han/hun kan bli født i januar. kanskje vi har en viss sjanse da. eller ikke.

hedda78: barnehagen her i nærheten er slett ikke passive osv, men har et veldig godt rykte på seg. hvordan det blir i den "nye" barnehagen er jo umulig å forutse, men med tanke på at stillinger dit ikke er lyst ut ennå, så kan jeg tenke meg at det blir ansatt noen som bare er ute etter jobb eller ligende. og det er vel ikke den beste forutsetningen for et godt miljø...... det må jo være en grunn til at det gamle bygget ikke har vært i bruk på mange år (mugg e.l., dårlige sanitærforhold osv?) og det gjør meg vondt å vite at mitt barn skal gå der.

anonymbruker kl. 20:18: dt skjønt jeg ikke. din datter født juli 2012 er da eldre enn den født sptember 2012???

Anonym poster: 877b2edf91926641f5323340d82b0d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjell

Å herregud, du virker patetisk, ts! Det virker som om du synes at ditt barn er mer verdt, enn barn født etter 1. September. Jeg har et barn som er født i desember 2011, og gjett hva, han fikk plass i kommunens mest populære barnehage fra 1. Januar i år. Dette til tross for at jeg og barnefar er gift, har faste jobber og god økonomi og hva det var mer du refererte til i hovedinnlegget ditt. Ventelistene er lang i barnehagen. Men det viste seg at det lønte seg å vise interesse for plassen i tillegg til å søke. Vårt barn fikk derfor plass på førstevalget.

Du tror vel ikke seriøst at de starter en barnehage i et bygg med mugg eller andre utilfredsstillende tilstander? Og hvordan kan du vite at de som søker og får jobb i barnehagen ikke vil gjøre en god jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her!

Avstanden er ikke noe problem, ferdig med det.

Men barnet født i oktober har ingen prioriteringer (jeg kjenner moren og har snakket med henne), så det faktum at han fikk plass i en allerde eksisterende barnehage som i tillegg er nærmere oss (og dem selv) er meg et mysterium. og vi søkte selvsagt i god tid før fristen! for meg er det mer logisk at de som er født før 01. september blir fylt opp i de allerede eksisterende barnehagene, og når de er fulle, så kan de resterende starte i en "ny" barnehage. men jeg er verken kommuneansatt eller politiker, så hva vet jeg. vi bør vel prøve på et søsken snart så han/hun kan bli født i januar. kanskje vi har en viss sjanse da. eller ikke.

hedda78: barnehagen her i nærheten er slett ikke passive osv, men har et veldig godt rykte på seg. hvordan det blir i den "nye" barnehagen er jo umulig å forutse, men med tanke på at stillinger dit ikke er lyst ut ennå, så kan jeg tenke meg at det blir ansatt noen som bare er ute etter jobb eller ligende. og det er vel ikke den beste forutsetningen for et godt miljø...... det må jo være en grunn til at det gamle bygget ikke har vært i bruk på mange år (mugg e.l., dårlige sanitærforhold osv?) og det gjør meg vondt å vite at mitt barn skal gå der.

anonymbruker kl. 20:18: dt skjønt jeg ikke. din datter født juli 2012 er da eldre enn den født sptember 2012???

Anonym poster: 877b2edf91926641f5323340d82b0d19

Beklager, ser det sneik seg inn en skrivefeil der, skulle selvsagt være sept '11, altså de som var akkurat for sent født til å ha rett på plass i fjorårets hovedopptak, de får plass først nå.

Anonym poster: 6199f3db7fceaba77f5b16ea7516358b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

for meg er det mer logisk at de som er født før 01. september blir fylt opp i de allerede eksisterende barnehagene, og når de er fulle, så kan de resterende starte i en "ny" barnehage..

Men de må jo ta litt hensyn til aldersfordelingen også. Ved en slik løsning, der de som er født etter 1.september begynner i en ny barnehage, vil man jo få en barnehage med 90% barn på 10-12 mnd, og det går jo ikke. Aldersfordelingen må være spredt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, du virker patetisk, ts! Det virker som om du synes at ditt barn er mer verdt, enn barn født etter 1. September. Jeg har et barn som er født i desember 2011, og gjett hva, han fikk plass i kommunens mest populære barnehage fra 1. Januar i år. Dette til tross for at jeg og barnefar er gift, har faste jobber og god økonomi og hva det var mer du refererte til i hovedinnlegget ditt. Ventelistene er lang i barnehagen. Men det viste seg at det lønte seg å vise interesse for plassen i tillegg til å søke. Vårt barn fikk derfor plass på førstevalget.

Du tror vel ikke seriøst at de starter en barnehage i et bygg med mugg eller andre utilfredsstillende tilstander? Og hvordan kan du vite at de som søker og får jobb i barnehagen ikke vil gjøre en god jobb?

Jeg sier ikke at mitt barn er mer verdt enn andres barn, men jeg må da ha lov til å stå på som best jeg kan for at mitt barn skal få det beste her i verden. vil ikke enhver forelder gjøre det da???

hilsen TS

Anonym poster: 877b2edf91926641f5323340d82b0d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kva skriver man i ei klage om vedtak i forhold til barnehageplass?

vi har fått plass i noen gamle lokaler som skal bygges om til barnehage nu frem til august for å sikre at alle som har rett på plass får det, og vi har ikkje fått plass på noen av de tre ønskan våre. den kommende barnehagen ligg i kommunen, men ca. 1 mil unna bostedet vårt, mens vi har en rett i nærheten, pluss flere andre barnehager som er mye nærmere enn den vi fikk. selv om 1 mil er OK altså.

vi har ingen prioritringer fordi barnet vårt ikke er funksjonshemmet eller minirotetsspråkelig, ikke har søsken og vi bor sammen som en familie og begge forldrene har fast jobb.

Anonym poster: 877b2edf91926641f5323340d82b0d19

Sånn er det her også, man er ikke garantert barnehageplass der man bor, men i kommuna man bor i. Så vet om de som har fått plass i en helt annen plass i byen enn der de bor. Noen har faktisk et søsken i nærmeste barnehagen, men fikk ikke plass til neste barn, så har lillesøstra i en barnehage lengre unna. Kjedelig, men sånn er det. jeg har heldigvis vært heldig!!

Anonym poster: 0e2ca1d0143b8b588a8cb51675ff7ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk heller ikke plass på de tre barnehagene vi satt opp, men en helt ny barnehage et godt stykke unna.

Vi klagde ikke, tviler på at det hjelper, men det er jo verdt et forsøk.

Bakdelen med å ha barna i en barnehage langt unna, bortsett fra kjøringen, er at de ikke bli kjent med de barna de skal begynne på skolen med. Men de lærer jo dem å kjenne også når de starter i 1 klasse, men de andre barna har en stor fordel av å kjenne hverandre i starten.

Anonym poster: ef5701ae9941e21e592c37933b7d1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...