Gå til innhold

Endelig! Tenk at jeg er gravid ♡

Frufly

Anbefalte innlegg

Foreldrepenger ja..Det er litt av ett regnestykke.

Ting å ta med i beregningen;

-får du penger fra NAV eller fra arbeidsgiver?

-om du får fra NAV, ta med i beregning at du bare får feriepenger av 12 uker, ikke hele året.

-om det er stor innteksforskjell på deg og mannen.

100% utbetaling lønner seg i mest, spesielt da om man klarer å legge til side penger, så man kan ta ulønnet permisjon ved behov.

For oss gjorde feriepenger og lønn såpass stor forskjell, siden permisjonen min strekker seg over 2013-2014, at jeg skal fortest mulig tilbake i jobb i 2014. 3 mnd ekstra opptjening av feriepenger har mye å si på inntekt for oss. Vi er såpass heldig med barnehageopptaket kontra fødsel, og ferie, at det ikke blir ett problem.

Det er nettopp det det er. Tusen takk for gode råd. De skla jeg notere i boken min der jeg noterer alt om svangerskapet mitt, utstyr osv. Veldig godt hjelp!

Jeg kommer til å ta 100% permisjon. Kommer til å gå ned litt på inntekten, men det klarer vi å leve med. Jeg begynner også på nettbasert studie til høsten, hvor jeg også får studelån. Så kommer uansett til å ha mer i permisjonstiden enn jeg har idag.

Men siden jeg er gravid med to, kommer jeg også til å ta et halvt år ulønnet permisjon når de betalte ukene er over. Tjener på det ettersom jeg får 5000 i kontantstøtte per barn etter de er året. Det blir jo 10 000 bare der, pluss barnetrygd og studielån. Kommer til å leve som jeg gjør nå på det.

Gubben tar sine 14 uker, og jeg tar mine og alle fellesukene.

Takk. Veldig greit å høre hvordan andre gjør det. Lurt med et halvt års ulønnet permisjon siden du får dobbelt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tok 80% permisjon fordi det ikke utgjorde særlig stor forskjell på utbetalinger i måneden. Rådene til Nique ville jeg fulgt om jeg var deg. Ikke lett å sette seg inn i alt dette...

Takk for at du deler. Viser seg at det beste er å regne ut hvor stor forskjell det blir for oss da og hva som svarer seg. Ja det var supergode råd jeg skal notere det ned i den fine boken jeg skriver ALT om svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med graviditeten!! Fulgte deg tidligere i prøvedagboka, så dette var sannelig hyggelig lesning :)

Tusen takk :biggrin: Ja tenk at det endte slik :rodmer: Stemmer det, det husker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Endelig har jeg en spire i magen!! :rodmer:

Jeg har ønsket meg barn i 5 år. Måtte vente 3 år på at mannen skulle bli klar, og med 2 års prøving ble det endelig vår tur.

For dere som ikke har fulgt meg så skriver jeg litt om meg.

Jeg er 27 år og samboer er 30 år.

I februar 2012 var jeg hos gynekolog for utredning av vår barnløshet og pga smerter i underlivet og mage. Da ble det oppdaget at jeg har endometriose. Heldigvis var sædprøvene til kjære helt fine. Jeg ble Ble operert i Mai 2012. September samme året ble vi sendt til fertilitetsklinikken siden vi ikke fikk det til selv og siden jeg har endometriose. Etter 6 mnd venting var det endelig oss. Var på forsamtale i Februar, og begynte på hormoner i Mars 2013.

25. April dagen før bursdagen min satt jeg med graviditetstesten i hånden. Fineste bursdagsgaven jeg noen gang har fått! :grine::hoppendeglad::rodmer: Trodde aldri det skulle bli vår tur, men det ble det jammen meg tilslutt :hjerte:

Nå får vi bare håpe at gullegget holder seg der inne :jepp:

Gratulerer! Så utrolig koselig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så vanskelig det der med foreldrepengene, har ikke orket ennå å sette meg ordentlig inn i det ennå. Siden jeg ikke har jobb så tar jeg ut all felles permisjonen, og tenker på 80% lønn for å ha lengst mulig permisjon og ungen er jo født etter 1. sep (med tanke på barnehageplass). Og syns at det uansett er tidlig å ha han i barnehage før 1 år og rett etter 1 år, syns at 1,5 år er tidligst. Men er lenge å gå 5 mnd uten lønn, kontantstøtte+barnetrygd er ikke allverden. Får prøve å spare da :)

Håper du er kvitt hodepinen Frufly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Så utrolig koselig!!!!

Tusen takk!! :nigo: Var kjekt at vi kunne få barn, var litt redd det ikke skulle gå siden det til sammen nesten gikk 3 år. For en lang reise, men er så takknemmlig for at det gjekk tilslutt :)

Endret av Frufly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff så vanskelig det der med foreldrepengene, har ikke orket ennå å sette meg ordentlig inn i det ennå. Siden jeg ikke har jobb så tar jeg ut all felles permisjonen, og tenker på 80% lønn for å ha lengst mulig permisjon og ungen er jo født etter 1. sep (med tanke på barnehageplass). Og syns at det uansett er tidlig å ha han i barnehage før 1 år og rett etter 1 år, syns at 1,5 år er tidligst. Men er lenge å gå 5 mnd uten lønn, kontantstøtte+barnetrygd er ikke allverden. Får prøve å spare da :)

Håper du er kvitt hodepinen Frufly :)

Ja det er så vanskelig å se for seg hvordan vi vil ha det. Vi aner jo ikke hvordan ting er om 1 år. Kanskje er jeg superklar for å gå ut i arbeid, ellers så vil jeg bare være hjemme med bebisen. men må jo tjene penger også. Tror deltid i barnehage og kveldsvakter og helgejobb er løsningen for oss. Vi får se ;)

Veldig deilig at hodepinen ga slipp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger er kjempe viktig men så er det også viktig at babyen ikke begynner for tidlig i barnehagen syns jeg. Man må jo bare ta et valg :)

Så bra at hodepinen er borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger er kjempe viktig men så er det også viktig at babyen ikke begynner for tidlig i barnehagen syns jeg. Man må jo bare ta et valg :)

Så bra at hodepinen er borte ;)

Helt enig :jepp:

Det er veldig deilig at hodepinen holder seg borte :)

Jeg har fortalt det til to av de jeg jobber med at jeg er gravid. Hun ene sa at jeg ikke hadde mye mage til å være nesten 4 mnd på veg. Litt deilig, for jeg føler meg bollefeit om dagen :P men åsså tenker jeg jo litt sånn HJELP- tenk om det ikke er noen inni der? :sjenert: tullete tanke.

I dag klarte jeg ikke dy meg i å kjøpe mini A Ture jakke i beige farge med lyssblått på hetten og helt ytterst på armen. Den var på halv pris så kunne ikke gå fra den. Bryr meg ikke om jeg får en jente som må gå med den. Kjøpte den i str 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Helt enig :jepp:

Det er veldig deilig at hodepinen holder seg borte :)

Jeg har fortalt det til to av de jeg jobber med at jeg er gravid. Hun ene sa at jeg ikke hadde mye mage til å være nesten 4 mnd på veg. Litt deilig, for jeg føler meg bollefeit om dagen :P men åsså tenker jeg jo litt sånn HJELP- tenk om det ikke er noen inni der? :sjenert: tullete tanke.

I dag klarte jeg ikke dy meg i å kjøpe mini A Ture jakke i beige farge med lyssblått på hetten og helt ytterst på armen. Den var på halv pris så kunne ikke gå fra den. Bryr meg ikke om jeg får en jente som må gå med den. Kjøpte den i str 1 år.

Når ungene er 1 år, så er det ikke vanskelig å se om det er jente eller gutt. Så en jente kan godt gå med noe blått, det er ingen problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene er 1 år, så er det ikke vanskelig å se om det er jente eller gutt. Så en jente kan godt gå med noe blått, det er ingen problem :)

Det var det jeg også tenkte :) Om det er jente kan hun jo ha rosa elr lilla lue eller noe så tenker det går bra :)

Driver å ser på nette hvilken babyseng vi skal ha. Vanskelig. Ikea sin hemnes seng er jo veldig søt da..

Tenker at den må være litt praktisk sånn at det ikke blir så langt fra oss når jeg ammer. Ser for meg at det er så langt ned i sånne senger. Kom gjerne med forslag :)

Foreldrene mine har en vokseseng som jeg hadde tenkt å ha, men så såg jeg en diskusjon her på kg anngående det at en 9 mnd gammel baby kan klatre over så da er det ikke aktuelt.

Endret av Frufly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare bare å finne ut hva man skal ha av utstyr og møbler til babyen nei. Jeg har sett litt på Hensvik sengen fra Ikea, og tror egentlig det blir den med mindre det dukker opp noe helt fantastisk jeg bare MÅ ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Ikke bare bare å finne ut hva man skal ha av utstyr og møbler til babyen nei. Jeg har sett litt på Hensvik sengen fra Ikea, og tror egentlig det blir den med mindre det dukker opp noe helt fantastisk jeg bare MÅ ha :P

Den har jeg sett en del på å. Tror faktisk jeg kommer til å gå for den, for den er veldig fin, og det er et pluss at stellebordet kan gjøres om til vanlig bokhylle når stelleperioden er over.

Jeg får ikke plasstil kleesskapet da, så må finne kommoder som ligner istede, grunnet skråtak på barnerommet. Dumt de ikke har kommode i den serien også.

Det blir på barnerommet. Så lenge de sover på vårt rom, så skal vi ha de i familiekrybba til mannen. Den er ganske stor, så begge får plass oppi den første perioden ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte inn på ikea sine sider å se å såg jo at det var den jeg mente. Ikke galen pris på den heller. Er jammen ikke lett. Må nesten planlegge det litt og for vi bor et stykke unna ikea så må planlegge alt vi skal handle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg sett en del på å. Tror faktisk jeg kommer til å gå for den, for den er veldig fin, og det er et pluss at stellebordet kan gjøres om til vanlig bokhylle når stelleperioden er over.

Jeg får ikke plasstil kleesskapet da, så må finne kommoder som ligner istede, grunnet skråtak på barnerommet. Dumt de ikke har kommode i den serien også.

Det blir på barnerommet. Så lenge de sover på vårt rom, så skal vi ha de i familiekrybba til mannen. Den er ganske stor, så begge får plass oppi den første perioden ihvertfall :)

Fin den. Ivertfall den fineste jeg har sett til nå.

Jeg har kommode som er sånn bølgete oppå som er kjøpt på ikea. Tror det er samme serie, dn er ivertfall lik sånn sengen og klesskapet er. Kjøpte den for sikker 7 år siden.

Litt spennende å sufre rundt på nett og, men dt er litt av en jungel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Fin den. Ivertfall den fineste jeg har sett til nå.

Jeg har kommode som er sånn bølgete oppå som er kjøpt på ikea. Tror det er samme serie, dn er ivertfall lik sånn sengen og klesskapet er. Kjøpte den for sikker 7 år siden.

Litt spennende å sufre rundt på nett og, men dt er litt av en jungel.

De har tydeligvis ikke den lenger. Hmm.. kanskje jeg kan finne den på Finn elns.

Jungel ja. Det er sikkert og visst. Gruer meg til jeg skal begynne på vogner jeg. Har ikke peiling liksom =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har tydeligvis ikke den lenger. Hmm.. kanskje jeg kan finne den på Finn elns.

Jungel ja. Det er sikkert og visst. Gruer meg til jeg skal begynne på vogner jeg. Har ikke peiling liksom =p

Nei har nok ikke det. Syns de malm kommodene er greie og jeg da.

Vogn har jeg heldigiv funnet så tenker å bestille i Oktober en gang.. hvis jeg ikke finner f.eks bag delen på finn. Men blir straks litt pes å kjøpe brukt når jeg må reise noen timer for å hente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Nei har nok ikke det. Syns de malm kommodene er greie og jeg da.

Vogn har jeg heldigiv funnet så tenker å bestille i Oktober en gang.. hvis jeg ikke finner f.eks bag delen på finn. Men blir straks litt pes å kjøpe brukt når jeg må reise noen timer for å hente..

Ja Malm var fine. Er jo forsåvidt en stil som passer til det meste :)

Det skjønner jeg. Vi skal se litt på vogner til høsten. Samkjøre litt med et familiemedlem som også venter tvillinger, høre litt med hva de tenker =p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Malm var fine. Er jo forsåvidt en stil som passer til det meste :)

Det skjønner jeg. Vi skal se litt på vogner til høsten. Samkjøre litt med et familiemedlem som også venter tvillinger, høre litt med hva de tenker =p hehe

De passer det meste ja. Så kan du få brukt kommoden etter at en ikke trenger stellebord lenger. Vi kommer til bruke vaskemaskinen som stellebord pga plassmangel her vi bor. Egentlig like greit.

Har du sett på Emmaljunga city cross? Annbefaler ivertfall å ta en titt på den. Vet ikke hvordan det er med bagene på tvillingvognen da men :sjenert: men de er vell uansett litt mindre på tvillingvognene?

Lurt å høre med andre som venter tvillinger ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

De passer det meste ja. Så kan du få brukt kommoden etter at en ikke trenger stellebord lenger. Vi kommer til bruke vaskemaskinen som stellebord pga plassmangel her vi bor. Egentlig like greit.

Har du sett på Emmaljunga city cross? Annbefaler ivertfall å ta en titt på den. Vet ikke hvordan det er med bagene på tvillingvognen da men :sjenert: men de er vell uansett litt mindre på tvillingvognene?

Lurt å høre med andre som venter tvillinger ja :)

Kommer til å gå for stellebordet til hensvik serien, men kommede for å ha klærne i. Har så fint skråtak de kan stå under :sarkasme: hehe

Hørt at Emmalunjga kan være tung, spesielt med to bagger. Men skal se på den. Vi bor i andre etage og har ikke mulighet for å sette igjen vogn nede. Men har hørt mange har anbefalt den, så skal ta den med inn i vurdering.

Har også sett på babyjogger sin city elite GT tror jeg den heter. Vet det er sånn jeg vil ha når de ikke trenger bag lenger, så da trenger jeg jo kun en vogn, hvis jeg kjøper bagger i tillegg i begynnelsen.

Hvilke vogn har du bestemt deg for da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...