Gå til innhold

Har oppkjøring om noen dager. GRUER MEG!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så sykt nervøs allerede, og det er noen dager igjen til oppkjøring. Jeg utsatte oppkjøringsdatoen sist gang fordi jeg ikke følte meg klar. Jeg føler meg mer klar denne gangen og tror at jeg består, men jeg har så j**** tendens til å bli helt klønete og dum når jeg er supernervøs.

Er oppkjøring så skummelt som man tror? Jeg er redd for å ikke kunne veien, hvis han ber meg kjøre hit og dit. Liksom at jeg kjører feil rute eller noe. Blææææ!

Anonym poster: 93e6a812ccb7f2cef8c31133cf745709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp heelt av! For det første spiller det ingen rolle om du kjører feil, det er ikke det de ser på, for det andre er de flinke til å si ifra hvor du skal ta av o.l. Broren min kjørte feil for han var så nervøs at han ikke visste forskjell på venstre og høyre, men det gjør jo ingenting for det er ikke retningssansen de bedømmer :P

For min del var det ikke på langt nær så skummelt som jeg trodde, men jeg var også supernervøs som deg flere dager før oppkjøringen. Det er bare å kjøre rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, takk for et beroligende svar, KaDust. Morsomt det der med broren din... jeg blir ikke overrasket om jeg kjører feil altså. "Til høyre" og så tar jeg til venstre og dør av flause. Jaja.

En ting jeg har notert meg selv ihvertfall (spesielt fordi alle sier det) er at jeg må kjøre rolig. Andre viktige ting som er viktig å ikke gjøre feil på?

Anonym poster: cdc46b361408b27e8c4c472f2486df44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikeplikt! Vær veldig obs på steder der du har vikeplikt, kjør roligere og brems ned før hvert kryss hvor du har vikeplikt sånn at du ikke setter deg i en situasjon hvor du ikke ser om det kommer bil fra høyre eller ei.

Kjør også rolig der det er fotgjengerfelt slik at du kan stoppe uten bråbrems når noen skal over. Også stopp uansett hvis du er usikker på om folk skal over eller ikke, better safe than sorry!

Ellers er det bare å passe på farten, ikke kjør over fartsgrensa :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt også på å kjøre feil på oppkjøringa, han sa at jeg skulle mot Oslo men jeg holdt styrte mot Narvik. Jeg bor i Trondheim så det er ikke akkurat i samme retning... Presterte også en veldig fin bomgiring like etter start, men hentet meg inn. Da vi var vel tilbake på trafikkstasjonen fikk jeg høre at jeg hadde gjort en veldig bra jobb, hadde bra oversikt, samspilte bra med andre bilister osv. Han var ikke i tvil om at jeg skulle få førerkort!

Kjør rolig, skaff deg oversikt, vær oppmerksom på vikeplikt og myke trafikanter, så er mye gjort!

Anonym poster: e431b0ba34c9711de4610608606c38d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint! Der ingen verdens undergang om du ikke klarer det, er bare å ta den på nytt! Bare kjør med foreldrene/samboer/slektning/kjæreste hver dag frem til oppkjøringa.

Anonym poster: 4cec3ce97d4c4eb2bc70d549ef634485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha jeg merker nervøsiteten stiger for hvert innlegg som dukker opp her. Men samt er det godt å lese her...

Viktig: Vikeplikt, kjøre rolig, passe på fotgjengere. Rett og slett bare kjøre forsiktig og pent! Klarer vel det jeg...?

Anonym poster: cdc46b361408b27e8c4c472f2486df44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg hadde aldri kjørt en bil før før jeg begynte på kjøreskolen. Jeg klarte det på første oppkjøringen og jeg er en rimelig stor dust og idiot, likevel klarte jeg det. Så da er det håp for deg også, TS. :)

Anonym poster: 83d9b2b739c43daf050822307479caba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg hadde aldri kjørt en bil før før jeg begynte på kjøreskolen. Jeg klarte det på første oppkjøringen og jeg er en rimelig stor dust og idiot, likevel klarte jeg det. Så da er det håp for deg også, TS. :)

Anonym poster: 83d9b2b739c43daf050822307479caba

Hehe, jeg er sikker på at du ikke er en stor dust :P Men takk for det, jeg hadde heller ikke kjørt så mye før jeg begynte på kjøreskole. Begynte i desember hadde egentlig oppkjøring i mars men utsatte det til nå :P hehe.. ja jeg får satse på å klare det!

Anonym poster: cdc46b361408b27e8c4c472f2486df44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ingenting av den morgenen før jeg hadde oppkjøring, oppkjøring eller de neste timene etter at jeg hadde bestått. Tror ikke jeg tenkte noen ting den dagen, alt gikk på automat. Brått så var jeg i Tønsberg, og hadde kjørt dit selv, på Slottsfjellfestivalen og feira at jeg klarte det. Og jeg var helt ubrukelig på å kjøre, så du klarer deg nok fint (:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var skikkelig nervøs selv da jeg kjørte opp bare for noen måneder siden. Det som hjalp meg var å ha en liten kjøretime rett før oppkjøringen. I tillegg er det viktig å tenke på at du skal ikke bevise at du nå er verdens beste sjåfør og kjører feilfritt, men du skal vise at du er en trygg sjåfør :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nefertiti.

Jeg var også kjempenervøs før jeg hadde det, men det gikk bra selvom jeg ikke følte meg helt klar. nå har jeg hatt lappen i snart 3 år. Masse lykke til :)

Edit: skrivefeil

Endret av Nefertiti.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I did it :D

Men nå er det skummelt å kjøre alene...! Når forsvinner denne "redselen"?

Anonym poster: cdc46b361408b27e8c4c472f2486df44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I did it :D

Men nå er det skummelt å kjøre alene...! Når forsvinner denne "redselen"?

Anonym poster: cdc46b361408b27e8c4c472f2486df44

For meg forsvant den etter første langtur. Jeg kjørte i over en time, etter timen var det over og nå er det bare deilig å kjøre alene!! Alene = styre musikken, varmen og alt selv ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg forsvant den etter første langtur. Jeg kjørte i over en time, etter timen var det over og nå er det bare deilig å kjøre alene!! Alene = styre musikken, varmen og alt selv ❤

Ah akkurat. Får prøve å ta meg en langtur snart da :P Kjører bare en gammel drittbil da, så føler meg ikke heeeelt trygg i den. Må få med samboer til å bytte den ut med noe nyere og safere!

Anonym poster: cdc46b361408b27e8c4c472f2486df44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig nervøs! men syntes ikke oppkjøringa var noe stress i det hele tatt da. Det var jo bare å kjøre rolig og være oppmerksom! mye mer stress med de kjøretimene i forkant syntes jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest oreokaka

Slapp av, det kommer til å gå bra! Og det å kjøre feil er ikke noe problem. Jeg klarte å kjøre feil vei, hadde til og med skrevet høyre og venstre på hendene for å unngå det..... Han lo bare av meg, også snudde vi. Var ikke verre. Husk på vikeplikt! Og stopp-skilt, glemmer du den stryker du på flekken.

Lykke til, det kommer til å gå bra :D Etter 2 minutter i bilen vil du føle at det er en helt vanlig kjøretime.

EDIT! Dumme meg som ikke leste alle innleggene. Haha. Gratulerer med lappen!

Endret av oreokaka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkjøringen var ikke så stress som jeg trodde nei. Selv om jeg var veldig nervøs og svetta ut tskjorta mi (var jo også veldig varmt i dag) så klarte jeg å beholde roen omtrent hele veien. Jeg følte at jeg fikk en god kjørerunde, bortsett ifra to motorstopp og to ganger der jeg kløna med gir. Dette med giret fikk jeg minus på, han mente jeg måtte være litt "snillere" mot bilen, haha. Men jeg pleier ikke å feile på det, så det kom av nervøsitet og stress altså! :P Ellers fikk jeg bare positivt respons og bestått. Så det hele gikk egentlig ganske fort.

Men nå... nå syns jeg det er skummelt å faktisk ha lappen. Nå kan jeg faktisk ta med meg bilnøklene og hoppe i den gamle toyotaen for å kjøre! ALL BY MY SELF! Nøkkelen er knekt, så den kan liksom ikke henge i nøkkelhullet haha. Jeg kan bare starte den og så legge nøkkelen tilbake ved siden av setet. Og siden jeg syns den bilen er helt tullete med tanke på clutch (finner ikke helt tonen med den bilen :P) så er det lett for meg å få motorstopp på den bilen.

Men jeg må vel bare bli vant med bilen altså. Kjørte til og fra butikken i dag, tar meg ca. 10 minutter å kjøre og GUD så nervøs jeg var. På veien til butikken fikk jeg en motorstopp like før rundkjøring og så når jeg skulle svinge inn til butikken, kom det plutselig et par unger og skulle over. Og da måtte jeg bremse, nesten midt i veien. Følte meg så innmari dust der og da! "Åssen i helvete fikk jeg lappen" tenkte jeg, haha!

Men det gikk mye bedre på veien hjem.

Tenkte skulle trene litt på å kjøre litt rundt i morra... håper så inderlig jeg bare ikke krasjer eller noe :P

Anonym poster: cdc46b361408b27e8c4c472f2486df44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Jeg startet å kjøre i desember på kjøreskole (hadde kun kjørt en time med pappa før det), og hadde oppkjøring i begynnelsen av mars. Det gikk helt fint, spesielt siden jeg gjorde trinn 4 ganske tett på - cirka en uke før.

Jeg var kjempenervøs i tiden rett før oppkjøringen, men samme dag - og spesielt når jeg satte meg i bilen, fikk jeg en indre ro. Det hjalp veldig at jeg hadde en hyggelig sensor, som jeg kunne prate litt skjit med underveis. Jeg sleit med et par ting på de siste kjøretimene, men jeg tok meg sammen til oppkjøringa og kjørte tilnærmet perfekt.

I begrunnelsen skrev han tre ting som bemerket seg, og som er veldig viktig: god fartstilpasning, god flyt og godt samarbeid med resten av trafikken. Gjør du dette, så er du på god vei! Jeg kvelte bilen et par ganger også, uten at det gjorde noe.

Har du kjøretime rett før oppkjøringen? Hvis ikke, så anbefales det, for å varme litt opp. Og for å eventuelt gå igjennom litt teori rett før du skal kjøre.

Siden du utsatte oppkjøringen, så har du fått litt ekstra trening, og det kommer godt med. Da tror jeg ikke at det skal være noe problem å stå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...