Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig at det legges så enorm vekt på dette med røyking og alkoholinntak når man skal bli/er gravid (selv om dette så klart er viktig, og en selvfølge), men veldig lite på dette med fedme og overvekt.

Overvektige kvinner har større problemer med å bli gravid enn andre, og de har også en større risiko for å oppleve spontanabort. Risikoen for å utvikle svangerskapsforgiftning (preeklampsi) og andre sykdommer er også større - særlig svangerskapsdiabetes.

- Hvis du har en BMI over 30, har du en syv ganger økt risiko sammenlignet med normalvektige for å utvikle svangerskapsdiabetes, sier avdelingslege Kristina Renault, som er medforfatter av den danske artikkelen.

http://nhi.no/forside/overvekt-i-svangerskapet-38689.html

5 av 7 venninner som nå er gravid/fått barn i min vennekrets er overvektige, og sitter å utbsunerer hvor flink de er til å unngå skumle parabener i kremer, e-stoffer i mat og ikke minst alkohol. Men likevel sitter de der og bærer på en helsefarlig kropp. Dobbeltmoral så det holder. Jeg reagerer like mye på en gravid som røyker/drikker, som en gravid overvektig.

Anonym poster: cd6ba66d7ef3aa20f1c1cb727fb69862

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En vesensforskjell er vel at overvekt først og fremst går utover den gravide. Røyking og alkohol kan skade fosteret i mye større grad en fett kan.

Også lurer jeg litt på hvordan du mener dette skal legges vekt på? Holdningskampanjer rettet mot overvektige som prøver å bli gravide? For når de allerede er gravide er det på mange måter "for sent". Man skal jo ikke slanke seg i svangerskapet. Selvfølgelig skal man prøve å spise sunt i svangerskapet men det gjelder uasett hvordan vekten var i utgangspunktet.

Hvordan ser du for deg å gjennomføre en større vektlegging av dette i praksis?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Røyk og alkohol er noe de fleste lett kan unnvære om man mistenker at man er gravid. Alkohol er også kjent for å kunne fi føtaøt alkoholsyndrom.

Vervekt derimot kan være vært vanskelig for enkelte å gjøre noe med, samtidig som det ikke er så direkte skadelig som f. els alkohol. Men å være bevisst på hva man spiser og spise sunt når man er gravid, burde være en selvfølge. Men det betyr ikke at man må være superslank, det kan være skadelig, det pgså...

Å unngå parabener i kremer og e-stoffer i mat og rosa kjøtt blir litt for hysterisk for min del, så lenge jeg ikke sikkert vet om jeg er gravid. Særlig kremer og e-stoffer. Det er ikke godt nok dokumentert at det er fosterskadelig og risikoen er liten. Man skal leve også, og ja livet kan være farlig. Men man kan ikke bli helt beskyttet mot alt som kan være farlig, det er ikke noe liv.

Anonym poster: 659b40a3c5b4508844b3dd08b7af45c5

AnonymBruker
Skrevet

:fnise:

pregnant-woman-smoking-worried-about-noise.jpg

Anonym poster: c75e3e208e355da6e9f838c5af0e58d1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...