Gå til innhold

"Det er din skyld når ungen din er feit".... eller ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun har ikke unger, og vet ikke mye om dette. Unger kan også spise i smug, er det da foreldrene sin feil? Nei. Blir virkelig provosert. Jeg var selv overvektig som unge, men var mest sannsynlig den som fikk servert sunnest mat hjemme. Moren min prøvde også å få meg med på fysisk aktivitet. Jeg spiste i smug, og kjøpte snop for egne penger. Mobbingen gjorde at jeg fortsatte å spise i smug. Er idag normalvektig, og har fortrengt de fleste minner fra barneskolen.

Dette var LANGT ifra foreldrene mine sin feil. Håper hennes framtidige barn blir overvektige!

Hvor fikk du så mye penger i fra da?

Anonym poster: 838aff776c6f0c7ef8b1fc3c2b48f303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, jeg har vært chubby helt siden jeg var 3-4 år gammel, men er ikke det nå lengre. Men det kommer av slapphet fra foreldrene sin side. (Mamma er unnskyldt i liten grad fordi hu skilte seg fra pappa, så skjønner at det var litt slitsomt)

Men altså, jeg endte opp med å få all den maten jeg ville ha, pølser, potetgull, sjokolade og you name it. Etterhvert blir man jo tjukk, og mamma sa jo det til meg, og slutta å kjøpe det til meg. Men hva skjedde da? Jo, smugspising.

Da jeg var 14 var jeg skikkelig "fed up" med å bli mobba og ikke ha venner fordi jeg var et fleskeberg. (Ikke akkurat utrolig mye mer enn litt mage og lår, men æsj fordetom)

Så jeg fant ut at hey, da spiser vi ikke i det hele tatt siden alle vil at jeg skal bli slank.

Alt det kommer i bunn og grunn fra foreldrene, og jeg sliter fortsatt med å spise normalt. Har jo en helt normal bmi nå og er ikke overvektig at all lengre, men det har satt sine spor mentalt å være feit.

De fremtidige ungene mine skal faen meg aldri få boller og brus hver dag, de skal slippe å bli mobba fordi de har blitt feite og det er min skyld alt sammen. Nei fysj..

Alt begynner i hjemmet, enten det er dårlige vaner eller oppførsel.. Gir du ungen hva den vil ha så sier det seg selv at det ikke går bra. De kan ikke tenke konsekvenser, derfor trenger barn voksne rundt seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har nok foreldrene stor skyld i barnas overvekt, men andre ganger er det vanskelig å legge skylden på dem. Jeg hadde en barndomsvenninne som smugspiste rent smør ...

Anonym poster: 23312d505375f6b8255b6f224c4e21a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Foreldre har jo ansvsvar for å vidreformidle gode kostholdsvaner til sine barn, det er klart. Noe jeg reagerer veldig på er at hun mener det også er foreldrene til de barna som er overvektige som er skyld i at de blir mobbet (for de som blir det).

At hun er så ivrig etter å fordele skyld når det gjelder overvekt, men fortsatt ikke har skjønt at det kun er mobberne som er skyld i mobbing, gjør at hun virker lite reflektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Så lenge ungen er liten er det foreldrenes feil. Så fort de kommer opp i tenårene og kan velge selv er det ungdommens feil.

Jeg mener det er såpass lett: det du har i huset kommer barnet til å spise. Om du serverer cola og godteri hver dag, er du skyld i at ungen er feit. Om ungen smugspiser, er det ikke din feil. Men det er ditt ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke unger, og vet ikke mye om dette. Unger kan også spise i smug, er det da foreldrene sin feil? Nei. Blir virkelig provosert. Jeg var selv overvektig som unge, men var mest sannsynlig den som fikk servert sunnest mat hjemme. Moren min prøvde også å få meg med på fysisk aktivitet. Jeg spiste i smug, og kjøpte snop for egne penger. Mobbingen gjorde at jeg fortsatte å spise i smug. Er idag normalvektig, og har fortrengt de fleste minner fra barneskolen.

Dette var LANGT ifra foreldrene mine sin feil. Håper hennes framtidige barn blir overvektige!

Det er helt klart mange sider av den saken, og det er ikke så lett som bloggeren forsøker å si det.

Men til syvende og sist så er overvekt veldig farlig og går på bekostning på glede og helse, så foreldrene bør ta det mer seriøst.

Jo,det er foreldrenes feil hvis barn spiser i smug, fordi de har ansvar for barna.

Gjem godteriet, eller ikke kjøp det, du kan ikke heve hendene i være og frasi deg ansvaret så lett.

Bør jo ha litt oversikt over hva dine barn gjør og hva du har i huset.

Ikke gi dem penger hvis de bruker de kun på sjokolade feks!

Anonym poster: 97204a32e9765b784842fd40492b4737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

At hun er så ivrig etter å fordele skyld når det gjelder overvekt, men fortsatt ikke har skjønt at det kun er mobberne som er skyld i mobbing, gjør at hun virker lite reflektert.

Hear hear!

Synes innlegget til bloggeren hadde tidvis gode poeng, men man kan ikke skylde på andre enn mobberne selv når det kommer til mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du så mye penger i fra da?

Anonym poster: 838aff776c6f0c7ef8b1fc3c2b48f303

Fikk penger av tannfeen for hver tann jeg mista. Pleide å sitte å vrikke de løs, for å få penger til snop..

Ærlig talt.. Bursdager, foreldre, beteforeldre, småjobber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk penger av tannfeen for hver tann jeg mista. Pleide å sitte å vrikke de løs, for å få penger til snop..

Ærlig talt.. Bursdager, foreldre, beteforeldre, småjobber..

Er nok det som er poenget, foreldrene dine lot deg ha penger selv om de visste hva det gikk ut på. Og hvis de ikke vet hva barna sine penger går på,er det jo enda sykere. De kunne heller lagt pengene i en sparekonto eller kjøpt leker ellerno. Vil også si at VG elever ikke er "barn", her det kun snakk om barneskole elever.

Anonym poster: 97204a32e9765b784842fd40492b4737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ikke formulert meg akkurat slik denne bloggeren gjør, men jeg er enig i at det er foreldrenes ansvar (og "feil") når barna blir overvektige (med mindre det er en sykdom osv.). Det handler om å skape gode vaner fra starten. Ikke belønne og trøste med mat, ikke spise noe søtt hver dag, lære å like sunn mat.

Når ungene smugspiser så har de jo fått pengene fra et sted, eller finner maten i et eller annet skap... Dette må foreldrene ha noenlunde kontroll på (og man blir ikke feit av å smugspise fra en venninnes kjøkkenskap en gang i blant).

Jeg kastet meg over alt godteri jeg kunne finne da jeg var barn, men siden det var veldig lite godteri i skapene og jeg ikke hadde masse penger tilgjengelig hele tiden, så ble det ikke så mye av det. Og jeg er helt sikker på at foreldrene mine visste akkurat hvor mye jeg spiste og overtalte søsken til å kjøpe for meg. :)

Edit: Liten skriveleif.

Endret av Sushi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Da jeg var liten (90-tallet) var lørdagsgodteriet normen. Det var unormalt å spise godteri/drikke brus/spise boller utenom lørdag. Vi var stort sett slanke, den eneste overvektige i klassen hadde en sykdom.

Etter 2000-tallet skjedde det noe, og hverdagsgodteriet ble vanlig. Og da ble det også vanlig med tjukke voksne, og tjukke barn. Det er klart at foreldrenes valg påvirker ungene! Har du godteri hjemme blir det spist. Gir du ungen 30 kroner til lunsj hver dag går de pengene til godteri. Lager du pizza til hverdags blir det spist.

Og alt som blir spist påvirker hvordan kroppen ser ut i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hjemmelaget pizza trenger da ikke være usunt ;)

Da jeg vokste opp på 80-90-tallet husker jeg mange hadde brus og godteri stående i skapene hele uken, og det var da mange feite folk på den tiden også. På skolen hadde vi stort sett brød (eller enda verre, loff) med sjokoladepålegg, og vi hadde med oss en liten boks med sjokomelk-pulver som vi hadde i skolemelken.... :sjenert: Jeg overlevde da det også, og har alltid vært slank, som de aller fleste vennene mine. Ofte handler det vel så mye om hvor mye man spiser, enn akkurat hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget pizza trenger da ikke være usunt ;)

Da jeg vokste opp på 80-90-tallet husker jeg mange hadde brus og godteri stående i skapene hele uken, og det var da mange feite folk på den tiden også. På skolen hadde vi stort sett brød (eller enda verre, loff) med sjokoladepålegg, og vi hadde med oss en liten boks med sjokomelk-pulver som vi hadde i skolemelken.... :sjenert: Jeg overlevde da det også, og har alltid vært slank, som de aller fleste vennene mine. Ofte handler det vel så mye om hvor mye man spiser, enn akkurat hva...

Og hvor mye man er aktiv etterpå ja. Man kan jo spise seg feit på epler også for all del

Anonym poster: 97204a32e9765b784842fd40492b4737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...