Gå til innhold

Bergensk kjøreskole med hvit Audi A5?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har E16 øst for Bergen som pendlervei. I halv åtte tiden treffer man ofte på førerskolebiler som øver forbikjøring på hverandre. Men det er en skole der lærerene ser ut til å være hakkende gale: De med en hvit Audi A5. Denne bilen kjører forbi en svart stasjonsvogn (bil nr2) foran svinger, i uoversiktlig landskap, og i 70-soner. Læringseffekten for elevene er svært tvilsom. Alle mine kolleger som kommer samme vei har lagt merke til denne også. Noen som vet hvilken skole som står bak?

Anonym poster: 6aff1589794202ebfdd76e7c6b466e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bustyvel

Du bør ta skiltnummeret - jeg vet om flere kjøreskoler i Bergensområdet med hvit Audi, dog har jeg ikke sett noen med A5. Da er faren mindre for å "anklage" feil kjøreskole for noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørpent er blant de jeg ofte ser om morgenen, og de har jo logo på bilen. Hadde også vært grotesk om de med dette navnet bommer så fælt. :) Det er overhodet ganske interessant at kjøreskolene har så mange flotte biler - ser mye Audi, BMW, Volvo. I min tid lærte jeg i en utslitt Passat. Det var den billigste kjøreskolen, og jeg var ferdig etter 8t + spesialtimene. Som elev ville jeg jo ikke ha giddet å betale mer for den skolen som viser mest bling...men det er en helt annen sak en den jeg egentlig spør etter. :)

Anonym poster: 6aff1589794202ebfdd76e7c6b466e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

audi-1.png

disse her du mener? joda, har møtt dem selv. og, jeg vet hvem eierene av trafikkskolen er - jeg skal ikke si så veldig mye, men la meg formulere det slik at mine barn skal IKKE ha dem som kjørelærere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si litt mer da? ;)

Anonym poster: 6aff1589794202ebfdd76e7c6b466e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

audi-1.png

disse her du mener? joda, har møtt dem selv. og, jeg vet hvem eierene av trafikkskolen er - jeg skal ikke si så veldig mye, men la meg formulere det slik at mine barn skal IKKE ha dem som kjørelærere.

Du bør ihvertfall melde fra til rette vedkommende (de som autoriserer kjørelærere?) slik at de mister autorisasjonen.

Anonym poster: c88aba3b168f9e50ae20beb13018f29c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør melde fra til politiet, ikke drive etterforskning selv. Å henge ut en navngitt kjøreskole her på forumet er vel mildt sagt tvilsomt.

Anonym poster: 81677421399efe549832cbb12ae37c57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle også foreslå Kjør pent da jeg så overskriften. De grisekjører noe helt vannvittig, har dessverre holdt på å kollidere med dem flere ganger pga farlige forbikjøringer og sikk-sakk kjøring på tofeltsveiene mellom åsane og lagunen. I alle fall en av kjørelærerne har Audi A5, men de har også en som kjører helt idiot med en BMW. Søkte opp bilen på bilnr sist de drev galmannskjøring med filskifte mellom annenhver bil langs sjølinjen og oppover Nordås, og da traff nr på S. Mjelde som er trafikklærer i Kjør Pent / Sveinung Mjelde trafikkskole, så styr unna sier jeg bare. De er definitivt ikke de du ønsker skal lære opp dagens unge til trafikksikker atferd! Anbefaler deg å ringe politiet neste gang du ser dem på forbikjøringstokt, det er absolutt på tide at de får beskjed om at dette ikke er greit. Dessverre hadde de parkert sist jeg forsøkte å få dem stoppet.

Anonym poster: 95cbde6644d2b2d626a382dc80e0b5ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk navn da.

Anonym poster: 22039ad0882942e94b48cbbe5ae1879d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte synes jeg det er greit at mange (!) ser ut til å ha opplevd det samme. Så jeg føler meg ikke som en sytete veikling.

På den andre siden er jeg naiv nok til å synes at det er skikkelig trist at slike kjøreskoler overhodet eksisterer.

A5-en kjører ofte sammen med en mørk BMW 3 stasjonsvogn. Jeg ønsker ikke å henge ut noen. Men jeg har heller ikke dashcam el chuzpa til å ringe politiet hver gang jeg ser de leke vill vest. "Word of mouth" er kanskje vel så viktig, og da ser det ut til at de har kommet ganske langt med å sage over sin egen grein - helt uten min hjelp.

TS

Anonym poster: 6aff1589794202ebfdd76e7c6b466e27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Jeg bruker kjørpent nå, og er storfornøyd! Kjørelæreren er helt super og har stort fokus på sikkerhet. Det er godt mulig at kanskje ikke alle lærerne der er like dyktig, det kan jeg ikke uttale meg om, da jeg bare har hatt en. Men jeg liker ikke hvordan enkelte av dere fremstiller dem her, fordi de har definitiv også dyktige lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med et motinnlegg også. Kanskje du vil fortelle kjørelæreren din om tråden her? Jeg forventer ikke at de tar stilling, i og med at den andre enden sitter anonymt. Men for dem er det nok av stor verdi å få vite at det tydeligvis er flere som er misfornøyd med hvordan de fremstår på veien.

Anonym poster: 6aff1589794202ebfdd76e7c6b466e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogkar

De har A5 også. Om noen snakker på en ok basis med kjørelærerne - fortell dem at det er IKKE ok å kjøre forbi et 18.5 meter langt vogntog på veg mellom voss og dale, når vogntoget uten problemer holder 80 i topp. jeg setter forbasket lite pris på at forbikjøringer ender med at jeg må bremse 45 tonn på vått føre fordi en kjørelærer mener det er god fisk å lære nye sjåfører å vrenge inn bilen med få meters klaring og så bremse foran meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har akkurat kommet meg på jobb. Den hvite Audien til galskapens kjøreskole, med lila klistremerke og girspak på, var igjen bare titalls meter unna å kollidere med møtende trailer utenfor Kleinslåttunnelen. Dette ved forsøk å kjøre forbi en bil fra "Byens trafikkskole"..



Anonymous poster hash: 6aff1...e27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei

Mitt navn er Can og jeg er markedssjef hos Trafikkskolesenteret Kjørpent.no. Jeg vil gjerne ta en del i denne tråden for å avklare disse "beskyldningene". Jeg må faktisk også innrømme at mange av disse påstandene er tvilsomme og henger ut Trafikkskolesenteret Kjørpent på en urettferdig måte.

Jeg ønsker dermed å avklare noen spørsmål og svare på de påstandene som trengs svar.

Først og fremst vil jeg nevne at Trafikkskolesenteret Kjørpent er en bedrift som er sammensatt av 8 forskjellige skoler med 9 lærere per i dag. Hver av disse 8 skolene eies inviduelt. Dette betyr ikke at vi ikke er ansvarlig om en av medlemskolene gjør noe feil, men tverimot ønsker vi at publikum tar kontakt med meg eller daglig leder for å avklare et problem om man er uenig i en faglig vurdering som blir tatt av våre erfarne trafikklærere.

Hvis dere er i tvil om kvaliteten og erfaringen til en av våre trafikklærere, kan jeg henvise de av dere som måtte trenge det til for eks. Statens vegvesen, v/tilsynsgruppen eller evt sette opp et avklaringsmøte slik at vi unngår påstander med direkte navngivning av den enkelte lærer eller kjøretøy og/eller sjekk Anbefalt.no, der er vi den trafikkskolen som scorer høyest med flest innlegg.

Håper det er løsninger man er interessert i når man starter en slik tråd. Hvis formålet er å uthenge vi og lærerne ved denne skolen, regner jeg med at det vil komme usaklige påstander, spørsmål osv. Ved det tilfelle vil ikke useriøse og usaklige spørsmål bli besvart.

Jeg ønsker å få avklaring og derfor begynner jeg med HOVEDSPØRSMÅLET som startet denne tråden.

- Jeg har E16 øst for Bergen som pendlervei. I halv åtte tiden treffer man ofte på førerskolebiler som øver forbikjøring på hverandre. Men det er en skole der lærerene ser ut til å være hakkende gale: De med en hvit Audi A5. Denne bilen kjører forbi en svart stasjonsvogn (bil nr2) foran svinger, i uoversiktlig landskap, og i 70-soner. Læringseffekten for elevene er svært tvilsom. Alle mine kolleger som kommer samme vei har lagt merke til denne også. Noen som vet hvilken skole som står bak?

Det er korrekt at strekningen mellom Arna-Voss blir brukt som forbikjøring område. Denne strekningen blir brukt av alle skoler i Bergen og omegn. Det er flere A5`er i Bergen som brukes som skolevogner enn kun hos oss. Påstanden om denne A5`en er meget alvorlig og jeg vil personlig ta kontakt med den læreren som eier denne bilen hos oss. Du sikter også til et kjøretøy som kun blir brukt av en lærer. Denne læreren drar i snitt kun 1 gang til Voss per uke. Dette kjøretøyet er nytt i vår kjøretøypark og har vært i drift i deler av 2013. Dette betyr at du har møtt denne bilen kun en gang i uken, i verstefall, synes det er derfor merkelig at alle kollegaene dine også har langt merke til samme kjt, men jeg sier ikke at det er feil, det kan godt stemme. Påstanden om forbikjøring foran flere svinger, i uoversiktlig lanskap og i 70-soner kan godt stemme. For påstanden i seg selv er ikke forbudt i noe lovverk. Jeg kan være enig i at det kan være en feilvurdering av læreren som gjør at du sitter med et slikt inntrykk mtp din påstand. Når det gjelder forbikjøringer i 70 soner og det får deg til å syns at vi har lærere som virker hakkende gale, så kan jeg personlig tilby deg et helt vederlagsfritt forbikjøringskurs for å oppdatere kunnskap om lovverk. Ikke misforstå, det er et ærlig ønske om å forbedre ditt inntrykk om oss. For å markere poenget mitt, så FORVENTES det på en oppkjøring/førerprøve at kandidaten tar en VURDERING for en forbikjøring av forankjørende hvis forankjørende kjører 20 km/t lavere enn fartsgrensen eller mer. Dette gjelder i alle fartsgrenser.

Dette betyr i praksis at når vi driver med forbikjøringsøvelsen, så jobber minimum to og to skolevogner. Den første bilen bevisst kjører saktere enn fartsgrensen (ca 60 i 80-sonen), slik at den bilen som skal kjøre forbi, vurderer det på en realistisk måte. Det er også vitenskaplig bevist at det er vanskelig å bedømme fart over 50 km/t og avstand over 50 m. Det kan derfor være at lærerens vurderinger har vært helt uten tvil korrekte, men ble oppfattet uforsvarlig av deg. Måten forbikjøringen gjennomføres i dag er helt anderledes enn det man lærte for lenge siden. Henviser til den nye læreplanen i 2005.

Hvis det viser seg at vi blir innhentet av andre sivilister bakfra mens vi jobber med denne viktige øvelsen, dropper vi øvelsen til vi har funnet et sted vi kan slippe forbi denne sivilisten, slik at vi ikke provoserer sivilistene til unødig og farlige forbikjøringer.

Håper jeg har klart å være konstruktiv i mine svar, hvis ikke, ønsker jeg en tilbakemelding, slik at vi kommer til en enighet.

- disse her du mener? joda, har møtt dem selv. og, jeg vet hvem eierene av trafikkskolen er - jeg skal ikke si så veldig mye, men la meg formulere det slik at mine barn skal IKKE ha dem som kjørelærere.

Dette var en veldig bestemt holdning. Som en av eierne så ønsker jeg å ta en samtale med deg slik at vi får avklart problemet, tror ikke du kjenner meg. Jeg synes også at det er kjedelig at du har fått denne oppfattelsen av oss.

- Du bør ihvertfall melde fra til rette vedkommende (de som autoriserer kjørelærere?) slik at de mister autorisasjonen.

Det er samme personen som uttaler seg ser jeg. Jeg har invitert trådstarter til å ta kontakt med tilsynsgruppen hvis vedkommende er i tvil om vår kvalitet. Jeg har ikke noe i mot at tilsynsgruppen ser hvordan vi jobber. Vi i trafikklærerbransjen blir målt hvergang vi har førerprøver. Hvis vi leverer "svake kandidater" til enhver tid, kommer tilsynsgruppen og kontrollerer. Jeg kan da si at vi er en av skolene i Bergen som har minst stryk prosent. Så når du poengterer med at vi bør miste autorasjonen, så blir det en vits.

-Du bør melde fra til politiet, ikke drive etterforskning selv. Å henge ut en navngitt kjøreskole her på forumet er vel mildt sagt tvilsomt.

Jeg er helt enig. Om man føler det er ubehagelig å måtte kontakte politiet når man er uenig i en trafikal situasjon, kan man kontakte Trafikkskolen direkte. Vi vil da ta denne henvendelsene ganske seriøst.

-Skulle også foreslå Kjør pent da jeg så overskriften. De grisekjører noe helt vannvittig, har dessverre holdt på å kollidere med dem flere ganger pga farlige forbikjøringer og sikk-sakk kjøring på tofeltsveiene mellom åsane og lagunen. I alle fall en av kjørelærerne har Audi A5, men de har også en som kjører helt idiot med en BMW. Søkte opp bilen på bilnr sist de drev galmannskjøring med filskifte mellom annenhver bil langs sjølinjen og oppover Nordås, og da traff nr på S. Mjelde som er trafikklærer i Kjør Pent / Sveinung Mjelde trafikkskole, så styr unna sier jeg bare. De er definitivt ikke de du ønsker skal lære opp dagens unge til trafikksikker atferd! Anbefaler deg å ringe politiet neste gang du ser dem på forbikjøringstokt, det er absolutt på tide at de får beskjed om at dette ikke er greit. Dessverre hadde de parkert sist jeg forsøkte å få dem stoppet.

Denne påstanden er det jeg reagerer mest på. Det skyldes flere ting.

1: Å beskylde oss for at vi grisekjører

2: Du har holdt på å kollidere med oss FLERE ganger.

3: Du har oppsøkt hvem eier av bilen er, navngir en person på en uthengende måte

4: Du tar faglige vurderinger på at vi ikke kan lære dagens unge trafikksikker adferd

5: Oppfordrer publikum til å kontakte politiet når vi driver med all forbikjøring.

6: Du har faktisk tatt deg tid til å prøve å få oss stoppet.

Mye her som virker veeeeldig rart desverre. Jeg ønsker herved et oppklaringsmøte, der det er en konstruktiv samtale. Send meg en melding på innboks med tlf nummeret ditt, så tar jeg kontakt snarest. Håper det løser dine tanker og oppfatninger.

-Ironisk navn da.

Vi synes at navnet ikke er ironisk. vi har mange mål som vi står for.

Følgende mål ønskes nevnt i denne settingen:

- Målbevissthet

- Kvalitet

- Trygghet

- Løsningsorientert

- Kommunikasjon med eleven i fokus

- Kunnskap

- Glede

-På en måte synes jeg det er greit at mange (!) ser ut til å ha opplevd det samme. Så jeg føler meg ikke som en sytete veikling.

På den andre siden er jeg naiv nok til å synes at det er skikkelig trist at slike kjøreskoler overhodet eksisterer.

A5-en kjører ofte sammen med en mørk BMW 3 stasjonsvogn. Jeg ønsker ikke å henge ut noen. Men jeg har heller ikke dashcam el chuzpa til å ringe politiet hver gang jeg ser de leke vill vest. "Word of mouth" er kanskje vel så viktig, og da ser det ut til at de har kommet ganske langt med å sage over sin egen grein - helt uten min hjelp.

TS

Jeg må påpeke at det kan være vanskelig for oss å tilfredstille alle. Å tro at alle i verden er fornøyd med oss, vil være naivt. Men det du startet tråden med er ikke å være naiv. Jeg synes det er bra at du tar opp et emne du synes er/har vært ubehagelig. Men å si at mange har opplevd det samme og har samme oppfattelse blir feil når det er 3-5 personer som har uttalt seg. Henviser tilbake til Anbefalt.no der vi får en karakter på 4.99 av totalt 5 mulige.

Der er det flere som har uttalt seg og det vil jeg kalle mange.

Bare til info, vi har ingen kjøretøy som er BMW 3 serien.

-Jeg bruker vi nå, og er storfornøyd! Kjørelæreren er helt super og har stort fokus på sikkerhet. Det er godt mulig at kanskje ikke alle lærerne der er like dyktig, det kan jeg ikke uttale meg om, da jeg bare har hatt en. Men jeg liker ikke hvordan enkelte av dere fremstiller dem her, fordi de har definitiv også dyktige lærere.

Jeg setter pris på tilbakemeldingen. Jeg vet ikke hvem du er eller hvem av oss du kjører med, men kan forsikre deg om at du har fått et helt riktig inntrykk og at alle lærerne har samme fokus. Det er forskjell fra person til person, men det faglige er bort i mot samkjørte. Vi har fagdager hvor vi opprettholder nivået internt. Så ikke nøl på det faglige.

-Kjekt med et motinnlegg også. Kanskje du vil fortelle kjørelæreren din om tråden her? Jeg forventer ikke at de tar stilling, i og med at den andre enden sitter anonymt. Men for dem er det nok av stor verdi å få vite at det tydeligvis er flere som er misfornøyd med hvordan de fremstår på veien.

Setter pris på dette innlegget. Og ja vi ønsker å vite hvordan vi fremstår i trafikken og tar stilling til hva som blir skrevet her. Det er også desverre slikt at vi opplever ofte at det finnes tusenvis at verdensmestere der ute som vet alt hundre ganger bedre enn oss. Disse har desverre glemt at lovverket og opplæringsmodellen har endret seg siden de selv har tatt førerkortet. En statistikk for å markere poenget:

- I 2004 var det litt over 300 drepte og litt over 30 000 skadde i trafikken. Største parten av disse var i en alder av 16-24.

Etter den nye opplæringsplanen kom ( mer obligatorisk opplæring, ergo en pris økning for å få førerkort og høyere krav på en førerprøve) så viste det seg at disse tallene endret seg betraktelig.

- I 2012 var tallet fremdeles for mye, men redusert til 154 drepte i trafikken. Statistikken viste tydelig at det var en stor ned gang av nye bilister, mens statistikken var verst for de mellom 35-60 år.

Se her for mer info. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/154+omkom+i+2012-trafikken.412442.cms

-De har A5 også. Om noen snakker på en ok basis med kjørelærerne - fortell dem at det er IKKE ok å kjøre forbi et 18.5 meter langt vogntog på veg mellom voss og dale, når vogntoget uten problemer holder 80 i topp. jeg setter forbasket lite pris på at forbikjøringer ender med at jeg må bremse 45 tonn på vått føre fordi en kjørelærer mener det er god fisk å lære nye sjåfører å vrenge inn bilen med få meters klaring og så bremse foran meg.

Jeg er uten tvil helt enig med deg, det er også alle lærerne hos oss. Dette med større kjt, flere døvinkler, lengre bremselengder er faglig stort fokus hos oss. 8 av 9 lærere hos oss har førerkort på tyngre kjt og har god erfaring med risiko innenfor dette feltet. En slik forbikjøring som du nevner SKAL aldri forekomme. Når vi jobber med elever på det nivået, må de vurdere det meste selv. De er så å si på et førerprøvenivå. Hvis min elev hadde selv tatt vurdering til å gjennomføre overnevnt forbikjøring, ville jeg tatt over og avbrytt forbikjøringen. Så der er vi veldig enige.

-Har akkurat kommet meg på jobb. Den hvite Audien til galskapens kjøreskole, med lila klistremerke og girspak på, var igjen bare titalls meter unna å kollidere med møtende trailer utenfor Kleinslåttunnelen. Dette ved forsøk å kjøre forbi en bil fra "Byens trafikkskole"..

Jeg skal ikke si at dette ikke stemmer. Bortsett fra en veldig subjektiv formulering og språkforråd.

Men det betyr at vedkommende du nevner ikke fullførte forbikjøringen. Jeg ønsker å påpeke at med dagens opplæringskrav, så jobber vi med noe som heter AVBRYTNINGSPUNKT. Dette er nytt for veldig mange. Når vi ligger i venstre felt, så er ikke målet å kjøre forbi, men vurdere noe som jeg har nevnt er vanskelig, fart og avstand. Dette er også nytt for eleven. Dette kan konkluderes med at eleven ligger litt lengre i venstre feltet enn det folk er vant til. Ergo kan det tolkes som "galskap". Hvis alle tenker over hvordan de selv tar en forbikjøring, så vet alle at i det dere er i venstrefeltet, er dere nesten forbi bilen dere skal kjøre forbi. Dette er veldig farlig med tanke på at man ikke har mulighet til en revurdering før man kjører forbi. Denne måten er ikke godtatt i dagens opplæring. Når jeg personlig kjører til Voss, får jeg selv inntrykk av GALMANNSKJØRING, for 70% av de som tar en forbikjøring er i mine øyner livsfarlige.

Uten å si at du tar helt feil, skal jeg selv ta kontakt med NAF øvingsbane på Voss og høre hvem som dro opp sammen med denne bilen fra Byens Trafikkskole. Når jeg har fått snakket med denne læreren som du nevner, så vil jeg skrive hvilken oppfatning han sitter med. Slik at du får en konstruktiv tilbakemelding.

Siden mange av kommentarene var anonyme, så vet jeg ikke hvor mange forkjellige synspunkter det var her. Jeg føler jeg har besvart på de viktigste. Hvis noen føler seg utenfor, gi gjerne beskjed, så besvares det snarest. Det gjelder også de som har fått svar.

Når det gjaldt trådstarter, så fikk vedkommende mulighet til et vederlagsfritt møte og forklaring på hvordan gjennomføre en forbikjøring.

Hvis det er noen andre som også ønsker å få samme tilbud, er det bare til å ta kontakt, så sørger jeg for at det vil bli et konstruktivt møte, med argumenter hvor jeg vil henvise til lovverket og dagens krav.

Beklager at det var mye å lese, men det var litt å ta tak i her :)

Endret av Can
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et veldig godt svar, og nok helt på sin plass med tanke på hvilken vei tråden tok. Takker også for tilbudet om videre opplæring, men dette vil jeg nok ikke benytte meg av.

Det er derimot bra at bekymringene her nådde frem til dere og at kjøremåten skal tas opp med lærerne. De dagene jeg kjører opp mot Voss er det dessverre slik at jeg legger spesielt merke til forbikjøringsstedet og -tidspunktene til de hvite Audiene.

Det er drøssevis med kjøreskoler som kjører den veien, og som gjerne tar pause på Camillas Kro i lag. Men jeg har til gode å se andre øve seg på forbikjøringer rett foran eller i svinger, noe som jeg for vel 20 år siden har lært er dårlige forbikjøringspunkt. Min tilsvarende lange erfaring bekrefter dette bare.

TS

Anonymous poster hash: 6aff1...e27

Anonymous poster hash: 6aff1...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem.

Ser og forstår tankegangen din. Jeg syns også at du skal bemerke deg oppmerkingen på veibanen. Jeg kan nesten si at jeg VET at ingen lærere hos oss om de kjører Audi eller om de kjører en gammel Passat, foretar eller tillater eleven til å foreta en forbikjøring i uoversiktlig sving/bakketopp. Vi sitter i bilen mellom 8-10 timer daglig og gjennomfører mye av samme øvelsene daglig. På bakgrunn av dette, er det som sagt vanskelig for meg å forstå hvorfor en lærer med de kvalitetene skal først og fremst risikere andre sitt liv, men også seg selv og eleven.

Derfor skal jeg ta opp samtalen i fellesskap til våre lærere og høre hvilket synspunkter de har i samme situasjon som du nevner. Siden du ikke ønsket en oppfriskning på forbikjøring, ønsker jeg å nevne at oppmerkingen på veibanen fungerer slik at den gir beskjed på forhånd av en vei med god sikt. Dvs at før alle forbikjøringsstrekningene så er det en sving. Hvis vegoppmerking før en sving viser kombinerte linjer, betyr det at sikten fra kombinerte linjer og fremover er minimum 400 m. Denne avstanden er veldig vanskelig å avgjøre når en selv kjører i en fart på 70-80 km/t. Hvis det er Varsellinjer, betyr det ikke at det er ulovlig med forbikjøring, men man må være særlig oppmerksom. En sperrelinje er som det har vært i alle år ulovlig å krysse. Hvis du har opplevd at det er det sistnevnte som var problemet, forstår jeg din frustrasjon. Men personlig så tror jeg ikke at det er tilfelle. Skal komme med en tilbakemelding når jeg har hørt med den evt læreren det gjelder.

For å markere poenget mitt mtp vanskeligheter med å bedømme avstand i fart, så kan du se på midtlinjen i 50km/t eller lavere. Hver enkel stripe ser ut som de er 0,5 m lang, men reelt er de stripene 3 m lange. Midtlinjen i 60 km/t eller høyere ser ut til å være et par meter lange, mens i realiteten er hver av de linjene 9 meter lange.

Endret av Can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...