Gå til innhold

Svensker som begynner å prate engelsk til deg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i Oslo i helga og ble litt overrasket da en svenske på Narvesen begynte å prate engelsk til meg, vet ikke om han trodde at jeg ikke forstod ham, eller kanskje han ikke forstod meg? Jeg har en vestlandsdialekt.

Flere som har opplevd det?

Anonym poster: a83f019967549c558d29d415248b0452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo men, kära rara lilla norrbagge. Ni fattar så dåligt annars. Det är som om era små hjärnor låser sig när dom kommer över ett ord som dom inte förstår. Stackars små norrbaggor...

Anonym poster: a0a067264027806c0c37940e54539e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men, kära rara lilla norrbagge. Ni fattar så dåligt annars. Det är som om era små hjärnor låser sig när dom kommer över ett ord som dom inte förstår. Stackars små norrbaggor...

Anonym poster: a0a067264027806c0c37940e54539e84

Tja, svenskevitsene er vel ikke helt uten grunn.

Anonym poster: a83f019967549c558d29d415248b0452

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, svenskevitsene er vel ikke helt uten grunn.

Nej, dom har väl blivit till av svartsjuka. ;)

Anonym poster: a0a067264027806c0c37940e54539e84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, jeg forstod alt han sa, ha forstod vel ikke meg og ville over på et lettere språk, hvorfor slenger du drit, svensken?

Anonym poster: a83f019967549c558d29d415248b0452

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri opplevd, men det hender jeg blir litt Skavlan når jeg snakker med svensker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sakone

Har aldri opplevd det. Jeg har også et generelt inntrykk om at nordmenn faktisk er ganske flinke til å forstå svensk, og er det ord man ikke forstår skjønner man det gjerne fra konteksten. Det samme gjelder andre språk. Jeg tror at siden vi er oppvokst med svensk på tv, engelsk på tv, så mye dialekter rundt omkring, gjør oss ganske flinke til akkurat dette. Det er bare å se på f.eks amerikanere, som ikke forstår deg med mindre du uttaler det akkurat slik du skal. Sier du Water på britisk engelsk, så forstår de deg ikke, du må liksom si det med skikkelig amerikansk slang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket det samme om danskene! Opplever at de preiker dansk, som at jeg ikke er tilstede og hører hva som blir sagt (ingen sperrer altså ^^). I tillegg at de har lagt over på Engelsk, fordi de ville jeg skulle forstå.. Jeg sa klart ifra om at dansk var null problem - og at de gjerne måtte teste meg XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men, kära rara lilla norrbagge. Ni fattar så dåligt annars. Det är som om era små hjärnor låser sig när dom kommer över ett ord som dom inte förstår. Stackars små norrbaggor...

Anonym poster: a0a067264027806c0c37940e54539e84

Søtt forsøk, men norsk er faktisk slik at vi har lettere for å forstå svenske ord enn omvendt.

Anonym poster: 9f7bdea08e4719247a78b68264f61219

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men, kära rara lilla norrbagge. Ni fattar så dåligt annars. Det är som om era små hjärnor låser sig när dom kommer över ett ord som dom inte förstår. Stackars små norrbaggor...

Anonym poster: a0a067264027806c0c37940e54539e84

Altså, her var det svensken som begynte å snakke engelsk. Og svensker som jobber i Norge burde kanskje lære seg norsk først og holde seg unna hets? Kvalmt.

Anonym poster: fd0ac8eb50d925d77526fff728394504

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtt forsøk, men norsk er faktisk slik at vi har lettere for å forstå svenske ord enn omvendt.

Anonym poster: 9f7bdea08e4719247a78b68264f61219

Det stemmer at vi nordmenn forstår svensk bedre enn svensker forstår norsk, men er det pga. språket norsk? Jeg tror heller det er kulturelt betinga. F.eks. ved at vi kanskje har sett på mer svensk tv enn omvendt, som noen over nevner. Mange trekker inn at vi i Norge er vant til å omstille oss til landets ulike dialekter, og at vi derfor er flinkere til å forstå andre skandinaviske språk, men i Sverige har de dialekter som skiller seg mer ut fra standarden enn lignende sammenligning i Norge, så jeg er ikke helt sikker. Men joda, det kan jo være at vi har større aksept for dialekt i Norge, og at vi av den grunn er gode til å fortså andre skandinaviske språk. For det er vi - det kommer fram i undersøkelser.

Endret av Drue
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at nordmenn forstår mer svensk(og dansk), enn hva svensker forstår norsk(og dansk). Det har jeg selv erfart. Har snakket med mange svensker. Jeg forstår dem helt fint, mens de derimot har større vansker for å forstå meg, og jeg snakker vanlig østlandsk.

Anonym poster: 7bee7df4e15f51459a670f62fdc1e941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en artig opplevelse med dette en gang, satt på en bar sammen med to svensker. Svenske nummer 1 og jeg snakket norsk/svensk sammen, svenske nr. 1 og svenske nr. 2 snakket svensk, mens svenske nummer 2 snakket engelsk med meg :fnise: Helt greit det altså, det føltes bare litt merkelig.

Ellers tror jeg at mye av grunnen til at nordmenn forstår svensk godt er at vi har vært eksponert mer for svensk i oppveksten enn motsatt. De aller fleste så vel på Pippi og Emil og lignende da de var små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt ok å snakke engelsk med dansker og svensker. Jeg gjør gjerne det, for jeg har problemer med å skjønne begge språkene. Det er en myte at alle nordmenn skjønner svensk og dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Oslo i helga og ble litt overrasket da en svenske på Narvesen begynte å prate engelsk til meg, vet ikke om han trodde at jeg ikke forstod ham, eller kanskje han ikke forstod meg? Jeg har en vestlandsdialekt.

Flere som har opplevd det?

Anonym poster: a83f019967549c558d29d415248b0452

opplevd det og begynt å drite dem ut pga jeg forstår dem, men de forstår ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Jeg har merket det samme om danskene! Opplever at de preiker dansk, som at jeg ikke er tilstede og hører hva som blir sagt (ingen sperrer altså ^^). I tillegg at de har lagt over på Engelsk, fordi de ville jeg skulle forstå.. Jeg sa klart ifra om at dansk var null problem - og at de gjerne måtte teste meg XD

Jeg har ei dansk venninne og vi skriftlig kommuniserer vi på våre egne språk, men når vi snakker sammen går det i engelsk...jeg er rett og slett helt udugelig på å forstå dansk :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg foretrekker også engelsk med dansker - hvis ikke blir det bare til at vi sier "hva sa du?" og må gjenta alt hele tiden. Det er veldig synd. Tror det har mye med trening å gjøre. Det hadde hjulpet om det var flere skandinaviske samproduksjoner uten undertekster - og Skavlan bør vel slutte å snakke svorsk.

Snakket med en svenske på telefon i går, og hun skjønte ikke hva jeg mente da jeg snakket om "hagen". Jeg var fristet til å slå over på svorsk, men lot være. Nå tenker jeg at jeg kanskje burde gjort det.

Anonym poster: fd0ac8eb50d925d77526fff728394504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg at mye av grunnen til at nordmenn forstår svensk godt er at vi har vært eksponert mer for svensk i oppveksten enn motsatt. De aller fleste så vel på Pippi og Emil og lignende da de var små?

Det er en god grunn. En annen er at Norges hovedstad ligger svært nær Sverige, mens den svenske hovedstaden er langt unna Norge. Dermed er Norge mer påvirket av Sverige enn motsatt.

I tillegg snakkes svensk på en måte som gjør at det som regel er enkelt å oppfatte selve ordene. Det er ikke like lett når det kommer til en vestlandsk dialekt om man ikke er vant med det. Eller dansk, selv skjønner jeg svært lite av det, klarer ikke å fange opp ordene.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...