Gå til innhold

Wok/omelett/pytt i panne, spørsmål? Hva kan jeg bruke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vil finne på noe nytt, vil ikke fortsette med å bare ha kjøttdeig og pastaskruer i omelett.

Vet ikke hva jeg skal finne på, men tenkte å få inn noe sunne ting.

Jeg tåler ikke hodekål, selleri, løk, svinekjøtt, rababra.

Kan jeg woke ting og ha i omeletten?

Og kan jeg bruke en slags pytt i panne versjon å lage omelett av?

Men hva kan brukes i omelett? Wokes? Pytt i panne?

IKKE kom med svar som: "Du kan bruke alt" og "ta det du finner i kjøleskapet"

FOR i kjøleskapet mitt er det kun potet, gulrot og kålrabi og finne av frukt/grønt.

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hihi jo men det er jo sant....du kan bruke ALT!!!

I omelett har jeg ofte

Sopp

Broccoli

Paprika

Hvitløk

Asparges

Spinat

Mais

Løk

Potet

Tomater

Pølsebiter

Reker

Oliven

Laks

Ja egentlig alt igrunn....

Bare freser grønnsakene litt før jeg har i eggeblandingen, skrur ned plata og lar det stå til det er ferdig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winston

Går det an å spesifikt ikke tåle svinekjøtt?

Poteter, gulrøtter og kålrabi er godt å dele i biter og ha i ovnen sammen med olje og krydder. Ca. 225 grader til de er myke og gylne. Helst sammen med hvitløk, men det går kanskje under "løk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til dere begge :)

Men tråden har nesten 80 visninger, så syns det var lite med kun 2 svar, kom igjen, flere svar ønskes sterkt.

"super-ida": Selv om man kan bruke alt, sier det meg ingenting. Spesielt når jeg aldri har noe annet enn potet, gulrot og kålrabi i hus av grønt.

Sopp vil jeg ikke smake. Enerste jeg vet jeg liker av de du nevnte er: Laks, Broccoli, Potet, Reker og Pølsebiter (men finner ikke noe pølse som jeg tåler).

Jeg kan bruke paprika, Tomat, (men har aldri smakt desse to alene. Så tar evt lite i.

Liker ikke mais.

Løk, tåler jeg ikke, så kan hverken bruke løk eller hvitløk.

Og Asparges, Spinat og Oliven vet jeg ikke hva er.

Går det an å spesifikt ikke tåle svinekjøtt?

Poteter, gulrøtter og kålrabi er godt å dele i biter og ha i ovnen sammen med olje og krydder. Ca. 225 grader til de er myke og gylne. Helst sammen med hvitløk, men det går kanskje under "løk".

Jeg tåler ikke svinekjøtt av den samme grunn som jeg ikke tåler de andre tingene jeg nevnte, tåler heller ikke cola. Alt dette inneholder en syre som heter oksalsyre, det er den jeg ikke tåler.

Når jeg tar det utav ovnen, skal jeg spise det som det er da, eller sammen med noe?

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingpølser da? Eller gå til en halalslakter å kjøp pølser....(om de har)

Lag pytt i panne med strimla biffkjøtt, oppskjærte potetterninger, asparges, purre, paprika og strimla hodekål....mmmm

Dunsiwr hva dunhar i skapet, men du har vel mulighet til å kjøpe inn noe annet?

Lag store biter av potet, gulrot, kålrot, persillerot og sellerirot, ha over litt olje fra fetsost og noen terninger ost....litt rosmarin og salt....inn i ovnen i 35 -40 min....og vips har du knall godt tilbehør,eller rett og slett spis det som det er!

Terninger av gulrot, strimla purre og strimlet fennikel i alumineumsfolie, en torskebit, sitronpepper ognchillisalt og en terning smør...pakk igjen pakken og stek i ovnen.

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hva dume ute etter....kun ting til omelett eller middags og mat tips generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingpølser da? Eller gå til en halalslakter å kjøp pølser....(om de har)

Lag pytt i panne med strimla biffkjøtt, oppskjærte potetterninger, asparges, purre, paprika og strimla hodekål....mmmm

Dunsiwr hva dunhar i skapet, men du har vel mulighet til å kjøpe inn noe annet?

Lag store biter av potet, gulrot, kålrot, persillerot og sellerirot, ha over litt olje fra fetsost og noen terninger ost....litt rosmarin og salt....inn i ovnen i 35 -40 min....og vips har du knall godt tilbehør,eller rett og slett spis det som det er!

Terninger av gulrot, strimla purre og strimlet fennikel i alumineumsfolie, en torskebit, sitronpepper ognchillisalt og en terning smør...pakk igjen pakken og stek i ovnen.

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hva dume ute etter....kun ting til omelett eller middags og mat tips generelt?

Det skal finnes pølser jeg tåler, men jeg har ikke funnet noen enda, tåler heller ikke melk. Så finner minst en ting jeg ikke tåler i pølsene jeg har sjekka i. Vært innom to slakterbutikker, men de hadde ingen pølser som jeg kunne ha. Har også sett på mange matvarebutikker.

Liker ikke biff, men strimla biff kjøtt kan jo være, men ikke om det er sånn mykt som biff er, men er ikke det ofte veldig dyrt? Og av svin? Eller er biff av et annet dyr?

Ser du nevner flere av tingene jeg skriver at jeg ikke tåler.

Vet ikke hva asberges er, skal også holde meg unna purreløk, tåler ikke hodekål.

Men kan jeg bruke dette til pytt i panne?

Kjøttdeig, potetterninger, paprika og kinakål?

Ja, selvfølgelig har jeg mulighet til å kjøpe inn andre ting også, men for at det i det hele tatt skal være sjangs for at det vil bli brukt/prøvd, MÅ jeg ha en plan over hva jeg skal bruke det til, eller så blir det bare liggende og til slutt kastet uten å tatt noe av det.

Ditt tips nummer 2, der kan jeg bruke potet, gulrot, kålrot, persillerot (men det vet jeg ikke hva er), tåler ikke selleri. Tåler ikke ost (og ost smaker motbydelig), hva i alle dager er rosmarin?

Hva kan det brukes som tilbehør til da?

Tips 3 kan jeg også prøve, men tåler ikke purreløk, hva i alle dager er fennikel? chillisalt? Blir ikke det sterkt? Holder meg til vanlig salt og pepper om jeg prøver det. Men hvor lenge skal det stekes i ovnen?

Og på hvilke grader skal de to siste tipsene dine stå på?

Hva jeg er ute etter? Det står vel i overskriften?

Tips til hva jeg kan bruke til wok, omelett og pytt i panne. Men jeg sier bare ja takk til andre tips også altså :)

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest winston

Takk for svar til dere begge :)

Men tråden har nesten 80 visninger, så syns det var lite med kun 2 svar, kom igjen, flere svar ønskes sterkt.

"super-ida": Selv om man kan bruke alt, sier det meg ingenting. Spesielt når jeg aldri har noe annet enn potet, gulrot og kålrabi i hus av grønt.

Sopp vil jeg ikke smake. Enerste jeg vet jeg liker av de du nevnte er: Laks, Broccoli, Potet, Reker og Pølsebiter (men finner ikke noe pølse som jeg tåler).

Jeg kan bruke paprika, Tomat, (men har aldri smakt desse to alene. Så tar evt lite i.

Liker ikke mais.

Løk, tåler jeg ikke, så kan hverken bruke løk eller hvitløk.

Og Asparges, Spinat og Oliven vet jeg ikke hva er.

Jeg tåler ikke svinekjøtt av den samme grunn som jeg ikke tåler de andre tingene jeg nevnte, tåler heller ikke cola. Alt dette inneholder en syre som heter oksalsyre, det er den jeg ikke tåler.

Når jeg tar det utav ovnen, skal jeg spise det som det er da, eller sammen med noe?

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Jeg spiser det sammen med en dippsaus av noe slag. Lager på rømme eller yoghurt. Har ofte noe stekt kjøtt eller fisk ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks. brokkoli og potet kan du legge i en ildfast form med hvit saus og ha i ovnen i 20 minutter på 200 grader. Del opp alt i små biter.

Wokgrønnsaker kan du woke sammen med kylling.

I stedet for å putte kjøttdeig og pastaskruer i omeletten kan du blande de med tomatsaus.

Til omeletten kan du servere stekte poteter (og eventuelt bønner i tomatsaus).

Siden du ikke tåler så mye ville jeg bedt om henvisning til en ernæringsfysiolog så du kan få hjelp med maten. Du bør også tørre å smake på matvarer som er fremmed for deg, det vil utvide repetoaret ditt.

Anonym poster: 7aa215a6e5887942114a924021cfaabc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks. brokkoli og potet kan du legge i en ildfast form med hvit saus og ha i ovnen i 20 minutter på 200 grader. Del opp alt i små biter.

Wokgrønnsaker kan du woke sammen med kylling.

I stedet for å putte kjøttdeig og pastaskruer i omeletten kan du blande de med tomatsaus.

Til omeletten kan du servere stekte poteter (og eventuelt bønner i tomatsaus).

Siden du ikke tåler så mye ville jeg bedt om henvisning til en ernæringsfysiolog så du kan få hjelp med maten. Du bør også tørre å smake på matvarer som er fremmed for deg, det vil utvide repetoaret ditt.

Anonym poster: 7aa215a6e5887942114a924021cfaabc

Takk for svar :)

Hvorfor skal jeg slutte å bruke kjøttdeig og pastaskruer i omelett? Jeg har brukt det i mange år, så kommer til å fortsette med det, men vil prøve å finne noe mer jeg kan ta i.

Ja, bruker kjøttdeig og pastaskruer sammen med tomatsaus også.

Skal prøve med laks, brokkoli (det liker jeg, men har det aldri, for jeg klarer aldri å bruke opp halve en gang, før den er dårlig) og potet. Liker ikke hvit saus, så det tar jeg så lite på som mulig. Jeg spiser hvit saus når jeg lager det, men tar så lite på som mulig.

Men kylling er ikke super godt, liker det, men det er liksom så tørt. Men hva er wok grønnsaker da? Nei, jeg kjøper ikke wok blandinger, da poser med grønnsaker/salater og slikt ikke er gode, alt slikt smaker tusen ganger bedre når jeg bruker ferske varer og lager det fra "bunnen".

Egentlig så er det jo ikke så mye jeg ikke tåler, men det er mye som inneholder ting jeg ikke tåler. Kommer nok aldri til å snakke med noe ernæringsfysiolog. Jeg klarer meg jo fint uten det.

Eneste er at jeg nå vil prøve å få i meg mer grønt og frukt. Helst ved å bruke norske middagsretter, men tenkte jeg kan jo prøve wok, siden det kan brukes mye i det og prøve å få mer inn i omelett.

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Hvorfor skal jeg slutte å bruke kjøttdeig og pastaskruer i omelett? Jeg har brukt det i mange år, så kommer til å fortsette med det, men vil prøve å finne noe mer jeg kan ta i.

Ja, bruker kjøttdeig og pastaskruer sammen med tomatsaus også.

Skal prøve med laks, brokkoli (det liker jeg, men har det aldri, for jeg klarer aldri å bruke opp halve en gang, før den er dårlig) og potet. Liker ikke hvit saus, så det tar jeg så lite på som mulig. Jeg spiser hvit saus når jeg lager det, men tar så lite på som mulig.

Men kylling er ikke super godt, liker det, men det er liksom så tørt. Men hva er wok grønnsaker da? Nei, jeg kjøper ikke wok blandinger, da poser med grønnsaker/salater og slikt ikke er gode, alt slikt smaker tusen ganger bedre når jeg bruker ferske varer og lager det fra "bunnen".

Egentlig så er det jo ikke så mye jeg ikke tåler, men det er mye som inneholder ting jeg ikke tåler. Kommer nok aldri til å snakke med noe ernæringsfysiolog. Jeg klarer meg jo fint uten det.

Eneste er at jeg nå vil prøve å få i meg mer grønt og frukt. Helst ved å bruke norske middagsretter, men tenkte jeg kan jo prøve wok, siden det kan brukes mye i det og prøve å få mer inn i omelett.

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Var et forslag for å gi deg variasjon, jeg fikk inntrykket av at du kun spiste omelett.

Om du ikke liker hvit saus, kan du bruke en saus du liker. Eller du kan rett og slett bruke god olivenolje.

Om kyllingen er tørr har du stekt den for lenge.

Frosne grønnsaker er like bra, og ofte bedre enn ferske, når det kommer til næringsinnhold. Alternativt kan du strimle grønnsaker som for eksempel kål, gulrot, paprika og steke i en wokpanne. Det er også godt å tilsette rå cashewnøtter.

Hva har middagene dine vært den siste uka?

Anonym poster: 7aa215a6e5887942114a924021cfaabc

Anonym poster: 7aa215a6e5887942114a924021cfaabc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et forslag for å gi deg variasjon, jeg fikk inntrykket av at du kun spiste omelett.

Om du ikke liker hvit saus, kan du bruke en saus du liker. Eller du kan rett og slett bruke god olivenolje.

Om kyllingen er tørr har du stekt den for lenge.

Frosne grønnsaker er like bra, og ofte bedre enn ferske, når det kommer til næringsinnhold. Alternativt kan du strimle grønnsaker som for eksempel kål, gulrot, paprika og steke i en wokpanne. Det er også godt å tilsette rå cashewnøtter.

Hva har middagene dine vært den siste uka?

Anonym poster: 7aa215a6e5887942114a924021cfaabc

Anonym poster: 7aa215a6e5887942114a924021cfaabc

Selvfølgelig spiser jeg ikke bare omelett, har jo ikke skrevet det heller.

Hvit saus har jeg ingen problemer med å spise i plukkfisk. Kan jeg bruke brun saus?

Jeg har aldri stekt kylling selv, men kjøper aot fra varmdisk, jeg grillet kyllingfileer en gang, det er liksom tørt og for lite smak. Alt annet kjøtt er mye bedre og de kan jo brukes med kokte poteter og grønnsaker og saus.

Hvorfor smaker ikke frosne grønnsaker like godt som de ferske som jeg kutter opp selv da?

Middagene de siste uka? Oi, da må jeg tenke....

Mandag; bare skiver, (gadd ikke lage middag), så var jo småsulten hele dagen.

Tirsdag nesten en pakke pommes frites (ja, kun det, aner ikke hva jeg skal finne på og spise sammen med det).

Onsdag og torsdag: Laksefileer (2 hver dag) med kokte poteter og gulrøtter, fredag makkaroni og kjøttdeig.

Lørdag omelett (med makkaroni og kjøttdeig).

I dag omelett rester fra i går, lyst å lage noe ikveld, men vet ikke om jeg gidder, da blir det i så fall hjemmelaget potetstappe med kjøttdeig eller lapskaus med potet, gulrot, kålrabi og kjøttdeig.

Så denne uka var ikke den beste å spørre om.

Til uka tenker jeg å ha 2 dager med makrell med kokte poteter, gulrøtter og rømme.

1 eller 2 dager med lammekoteletter med frikassesaus, kokte poteter, gulrøtter og kinakål.

Så blir det nok betasuppe eller lapskaus en dag med lammekotelett, potet, gulrøtter, kålrabi og kinakål. Så blir det vel omelett lørdagskvelden.

Potetstappe og lammekotelett eller kjøttdeig på søndagen, tror jeg.

Kanskje pannekaker en dag (bare det, vet ikke hva jeg evt kan spise sammen med pannekaker.

Når jeg lager potetstappe lager jeg kun hjemmelaget, synes ikke de pose potetstappene er noe særlig gode, så de spiser jeg bare når jeg får servert.

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag agurksalat til makrellmiddagen, det blir kjempegodt. :)

Anonym poster: cee1b2d4974e83ff889cb4b6e2548624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag agurksalat til makrellmiddagen, det blir kjempegodt. :)

Anonym poster: cee1b2d4974e83ff889cb4b6e2548624

Har aldri laget en eneste salat i hele mitt liv, så hvordan lager jeg det?

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en oppskrift:

http://dinmat.no/Mors-agurksalat

Jeg foretrekker å skjære agurken i skiver med ostehøvel, ellers gjør jeg omtrent som i oppskriften.

Anonym poster: cee1b2d4974e83ff889cb4b6e2548624

Takk! Må jeg ha eddik og persille i? Litt dumt å kjøpe det bare for en gangs bruk.

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille kan du bare droppe, eddik eller sitron må du ha. Kjøp evt en sitron, da, den koster en femmer eller noe.

Anonym poster: cee1b2d4974e83ff889cb4b6e2548624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære vene. Du virker nesten ikke lysten på å prøve noe nytt....selv om du sier det. Kjøp en broccoli, kok 1/3 og spis som tilbehør til middag, lag broccolimos, og ha siste biten i en omelett. Eller skjær opp i biter og frys til senere med restene.

Disse ovnsbakte grønnsakene stekes på ca 200 grafer til de blir mye, men med litt tyggemotstand.

Jeg har ofte gulrot, og kålrot i potetsatappa så det blir grønnsaksstappe.

Kylling blir ikke tørt om du steker det selv....

Men det. Kanskje lettere for deg å google den retten du kan tenke deg å lage... Eller gå inn på matprat.no

Rosmarin er en urt, kan brukes fersk og tørket, passer veldig godt til lam

Chillisalt er ikke sterkt, men bare godt.

Smørdamp mais og ha på chille eller utesalt.... Namnam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig spiser jeg ikke bare omelett, har jo ikke skrevet det heller.

Hvit saus har jeg ingen problemer med å spise i plukkfisk. Kan jeg bruke brun saus?

Jeg har aldri stekt kylling selv, men kjøper aot fra varmdisk, jeg grillet kyllingfileer en gang, det er liksom tørt og for lite smak. Alt annet kjøtt er mye bedre og de kan jo brukes med kokte poteter og grønnsaker og saus.

Hvorfor smaker ikke frosne grønnsaker like godt som de ferske som jeg kutter opp selv da?

Middagene de siste uka? Oi, da må jeg tenke....

Mandag; bare skiver, (gadd ikke lage middag), så var jo småsulten hele dagen.

Tirsdag nesten en pakke pommes frites (ja, kun det, aner ikke hva jeg skal finne på og spise sammen med det).

Onsdag og torsdag: Laksefileer (2 hver dag) med kokte poteter og gulrøtter, fredag makkaroni og kjøttdeig.

Lørdag omelett (med makkaroni og kjøttdeig).

I dag omelett rester fra i går, lyst å lage noe ikveld, men vet ikke om jeg gidder, da blir det i så fall hjemmelaget potetstappe med kjøttdeig eller lapskaus med potet, gulrot, kålrabi og kjøttdeig.

Så denne uka var ikke den beste å spørre om.

Til uka tenker jeg å ha 2 dager med makrell med kokte poteter, gulrøtter og rømme.

1 eller 2 dager med lammekoteletter med frikassesaus, kokte poteter, gulrøtter og kinakål.

Så blir det nok betasuppe eller lapskaus en dag med lammekotelett, potet, gulrøtter, kålrabi og kinakål. Så blir det vel omelett lørdagskvelden.

Potetstappe og lammekotelett eller kjøttdeig på søndagen, tror jeg.

Kanskje pannekaker en dag (bare det, vet ikke hva jeg evt kan spise sammen med pannekaker.

Når jeg lager potetstappe lager jeg kun hjemmelaget, synes ikke de pose potetstappene er noe særlig gode, så de spiser jeg bare når jeg får servert.

ts

Anonym poster: 98d7e8cee4a994f872d8c3c308c39185

Brun saus går sikkert ann, men jeg ville ikke brukt det:) Når du liker hvit saus til plukkfisk bør du prøve lakseretten. Det er faktisk godt. Om du liker brun saus kan du jo ha det til hjemmelagede fiskekaker for eksempel. Om du er glad i fisk anbefaler jeg godfisk.no, der er det mange oppskrifter og du kan velge vanskelighetsgrad og fisketype. Var slik jeg lærte meg å lage fisk.

Til chips kan du ha det du måtte ønske av kjøtt. Her brukes det ofte til biffsnadder med bearnais eller peppersaus.

I potetstappa tilsetter jeg ofte en spiseskje med skånsk sennep, det blir veldig godt. Andre ganger moser jeg, som super-ida, gulrot oppi potetstappa. Jeg liker falukorv til stappe, denne får du også kjøpt i kylling/kalkun-versjon. Skjærer den i skiver og steker i panna.

Til pannekaker er det tradisjon med suppe her hvor jeg bor, ertesuppe. Men jeg vet at andre har tomatsuppe til.

Kylling må du bare øve deg på å tilberede, når du får den til uten å bli tørr har du mange muligheter. Her spiser vi ofte sandwich med kylling i, da bruker vi isbergsalat, tomat, rødløk (men det kan du kutte), oliven og en dressing vi lager med rømmekolle, sitron og tzatzikikrydder som du får kjøpt på søstrene grenes.

Må si meg litt enig med super-ida, du virker ikke lysten på å prøve noe nytt. Vet du hvorfor du er så skeptisk?

Anonym poster: 7aa215a6e5887942114a924021cfaabc

Anonym poster: 7aa215a6e5887942114a924021cfaabc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...