Gå til innhold

Barnet mitt går på lavkarbo ;)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det der har vel ingenting med syrebehandling å gjere? Eg blir så irritert over når folk slenger rundt seg med ord som ikkje betyr noko og som berre skaper angst. Mykotoksin er bekymringsverdig, det er giftstoff som vert produsert når mjølet vert utsett for muggsopp, noko som skjer ganske ofte, særleg når når veret er fuktig, som det var i fjor. Dette er ein prosess som oppstår av seg sjølv, mykotoksin er ikkje noko som vert tilført mjølet. Derimot kan ein tilføre kjemikalier, type "Atamon", for å hindre muggvekst slik ein gjer til dømes i ferdigbrød, syltetøy og saft.

Jeg har ikke sagt noe om syrebehandling, jeg bare påpeker at hvete ikke er så bra, og viser til en av årsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er spent på utviklingen av barnet jeg. Barn trenger alle næringsgruppene, inkludert karbs, for å vokse og utvikle seg(spesielt hjernen). Synes det er skremmende utvikling at foreldre setter barn på no karbs diett når en ikke vet konsekvensene for barnet i fremtiden.

For all del, spis LCHF og andre dietter, men la barnet ta det valget selv når de er voksne nok til å ta det valget selv.

Du er stokk blind!!! Ungen får jo karbohydrater i grønnsaker, nøtter og melkeprodukter. Man bør kunne lese og skrive for å delta på et forum ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på utviklingen av barnet jeg. Barn trenger alle næringsgruppene, inkludert karbs, for å vokse og utvikle seg(spesielt hjernen). Synes det er skremmende utvikling at foreldre setter barn på no karbs diett når en ikke vet konsekvensene for barnet i fremtiden.

For all del, spis LCHF og andre dietter, men la barnet ta det valget selv når de er voksne nok til å ta det valget selv.

Du er stokk blind!!! Ungen får jo karbohydrater i grønnsaker, nøtter og melkeprodukter. Man bør kunne lese og skrive for å delta på et forum ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er en TREND. Min oldemor ble over 100 år, sunn og frisk hele livet. Spiste poteter, fete sauser og andre ting med karbo. Stakkars barn.

Anonym poster: c4f90fb45073bc778d90ba425efa2296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er en TREND. Min oldemor ble over 100 år, sunn og frisk hele livet. Spiste poteter, fete sauser og andre ting med karbo. Stakkars barn.

Anonym poster: c4f90fb45073bc778d90ba425efa2296

Men samtidig tipper jeg på at hun ikke ernæret seg på Toro, hermetiske fiskeboller og kjøttkaker, smågodt med estoffer...

Men selvfølgelig, det er bare å leve som de gjorde for 100år siden, det er nok mye sunnere enn det gjennomsnittlige kostholdet i dag. Mye rene råvarer da, men kjedelig og ikke veldig variert var det nok. Men selvfølgelig, var jo nesten ikke sykdommer eller mangel på næringsstoffer den tiden..., lav barnedødelighet var det og.......

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er en TREND. Min oldemor ble over 100 år, sunn og frisk hele livet. Spiste poteter, fete sauser og andre ting med karbo. Stakkars barn.

Anonym poster: c4f90fb45073bc778d90ba425efa2296

Fint for henne :) Selvom hun har hatt et sunt langt liv trenger ikke det å bety at det er det eneste rette og det eneste som er sunt. En stor verden vi lever i og det er mange sunne mennesker der ute og mange sunne mennesker som ikke har poteter i sitt daglige kosthold. For ørtende gang: Mennesker I VÅRE DAGER er ikke avhengig av poteter for å ha et bra kosthold da vi har tilgang på så utrolig mange grønnsaker, folk får pinadø ta å roe seg ned litt her.

, Det er ikke synd på folk som ikke får poteter med mindre de er veldig glade i det. Middelhavskosthold og japansk kosthold anses som de sunneste kostholdene og japanerne lever lengst i verden og de spiser betraktelig mindre karbohydrater enn det vi gjør og iallefall ikke noe særlig poteter(jada, jeg vet at de spiser ris, men dog totaltsett av karbohydrater er mindre). Hva er problemet deres? Jeg spiser både tradisjonell norsk mat og middelhavsmat både med og uten karbs, men har da ikke noe problem med at noen velger å kutte de ut?

Dere må gjerne kose dere med de halvgrove skivene med norwegia og geitost og potetene med saus, overkokt broccoli og gulrøtter og leve et greit og sunt liv, men hver så snill å ikke påstå at det norske kostholdet med type tre varianter av grønnsaker er så fryktelig mye sunnere enn alt annet. Det er rett og slett sprøyt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/--Pafallende-mange-mener-barna-ikke-taler-gluten-og-melk--7170249.html#.UWfb7SsY1gM

Denne artikkelen kom jammen som bestilt. På tide at foreldre sluter å selvdiagnostisere barna og innføre begrensninger i det som er et helt normalt kosthold uten å forhøre seg med fagfolk først.

Noe annet er på grensen til omsorgssvikt. Får ofte følelsen av at det er en del Münchhausen-by-proxy ute og går blant mødre nå til dags.

Anonym poster: 8fb75cde38bc15dab070d2fece25e10c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenpost...ml#.UWfb7SsY1gM

Denne artikkelen kom jammen som bestilt. På tide at foreldre sluter å selvdiagnostisere barna og innføre begrensninger i det som er et helt normalt kosthold uten å forhøre seg med fagfolk først.

Noe annet er på grensen til omsorgssvikt. Får ofte følelsen av at det er en del Münchhausen-by-proxy ute og går blant mødre nå til dags.

Anonym poster: 8fb75cde38bc15dab070d2fece25e10c

Må man rådføre seg med lege før man lager middager uten pasta og poteter og før man tilfører mer grønnsaker i kosten? Og hva er egentlig "normal kost" i dine øyne, er det det som folk flest spiser, og hvem er folk flest, er det her i Norge folk er kostholdseksperter og er det brødskive med brunost som er normal kost?

Ellers er jeg veldig enig med deg om at å sette diagnose på barn uten å ha tatt dem til lege er meningsløst, men ikke nødvendigvis farlig dersom man sørger for at de får næringsstoffene via andre kilder. Man trenger heller ikke nødvendligvis å gå til lege for å få konstatert overvekt, men om man er usikker på hva som forårsaker overvekten og hva man skal gjøre med det kan man trenge legehjelp.

Trenger ikke å ha doktorgrad i ernæring for å konstatere at det kanskje ikke var så lurt å gi ungen fem skiver med nugatti til frokost tre sjokoladekjeks til dessert og de feiteste pølsene til middag hver dag, og kanskje bytte ut de fem skivene med to tre skiver med skinke f.eks.

Det er mange matvarer jeg selv ikke liker, men som jeg kjøper og gir til barna. Min eks insterte f.eks på at mine barn ikke tålte melk og gluten fordi han ikke likte det selv og fordi hun ene hadde fått litt mageknip en gang når hun hadde drukket tre glass med melk og fordi han hadde lest om glutenallergi. Jeg tåler melk, men det er ganske mange av oss som får mageknip når man drikker så mye melk, eller spiser for mye jordbær for den saks skyld.

Jeg tok dem iallefalltil legen og fikk konstatert, at nei ikke noe intoleranse eller allergi her i gården, men begrens mengdene. Forøvrig så finnes det andre kalsiumkilder enn melk, men synes nå det er unødvendig å nekte barn et glass melk om de har lyst på det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Du er stokk blind!!! Ungen får jo karbohydrater i grønnsaker, nøtter og melkeprodukter. Man bør kunne lese og skrive for å delta på et forum ...

Ja, det høres ut som en fin start for deg. :)

Kilde på at hjernen trenger karbs for å utvikle seg?

Det er jo ikke snakk om null karbohydrater uansett. Og korn og sukker trenger vi ikke i kostholdet!

Anonym poster: ad5c0e3caeb2fe601ab40e10b1f67403

Sukker er en ting. Man kan overleve uten gluten, men. Nekte et barn poteter, ris og pasta synes jeg er på bærtur.

Ærlig talt Maja, hvor får du det fra at denne ungen, eller andre som lever lavkarbo, ikke får i seg karbohydrater. Du som er så lite anonym her inne burde tenke deg litt om før du spyr ut guffe.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Hva er det som er guffe med å reagere på å holde tilbake på ris, pasta og poteter til et lite barn på 2 år og en av grunnene til dette er redsel på valpefett: på en unge! Om du vet hvem jeg er så står jeg ikke mindre for det jeg skriver om det var det du tenkte på med å skrive at jeg er lite anonym.

TS skriver

Jenta mi på 2 år går på lavkarbo, nettopp fordi jeg syntes dette er en fin livsstil + at hun slipper alt dette usunne sukkeret(og unødvendig valpefett). Begynner nå å slite med oppskrifter, føler det går så mye i det samme for tiden. Burde jeg introdusere henner for litt karbohydrater i form av poteter/pasta eller er det noen her som har det som meg som kan komme med.

Sånn som det står her så skal hun introdusere barnet for litt karbs ved å innføre ris/pasta/poteter og er en av hovedbekymringene er valpefett på en 2 åring!

Hva som er bekymringsverdig med dette?

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article705210.ece

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres ut som en fin start for deg. :)

Sukker er en ting. Man kan overleve uten gluten, men. Nekte et barn poteter, ris og pasta synes jeg er på bærtur.

Hva er det som er guffe med å reagere på å holde tilbake på ris, pasta og poteter til et lite barn på 2 år og en av grunnene til dette er redsel på valpefett: på en unge! Om du vet hvem jeg er så står jeg ikke mindre for det jeg skriver om det var det du tenkte på med å skrive at jeg er lite anonym.

TS skriver

Jenta mi på 2 år går på lavkarbo, nettopp fordi jeg syntes dette er en fin livsstil + at hun slipper alt dette usunne sukkeret(og unødvendig valpefett). Begynner nå å slite med oppskrifter, føler det går så mye i det samme for tiden. Burde jeg introdusere henner for litt karbohydrater i form av poteter/pasta eller er det noen her som har det som meg som kan komme med.

Sånn som det står her så skal hun introdusere barnet for litt karbs ved å innføre ris/pasta/poteter og er en av hovedbekymringene er valpefett på en 2 åring!

Hva som er bekymringsverdig med dette?

http://www.klikk.no/...ticle705210.ece

Hun er redd for "valpefett" fordi hun, og hele familien hennes, har vært overvektige siden de var barn. Jeg synes det er større omsorgssvikt å ikke forebygge overvekt enn det er å ikke gi barnet paste og poteter.

og det er vel ikke egentlig snakk om å holde tilbake på disse matvarene, men hvorfor skal man lage annen mat til barnet enn til resten av familien, bare for at barnet skal spise poteter og pasta.. hva er det som er så viktig å få i seg i disse matvarene? Hadde noen reagert på samme måte hvis man sa at barna ikke fikk linser og sopp, feks? og linser og sopp er mye sunnere enn paste og potet... Hvis du gadd å lese hele tråden så ville du sett at barnet spiser brød i barnehagen, og du som hevder å ha så greie på kosthold burde da vite at det er masse karbohydrater i grønsaker.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er en ting. Man kan overleve uten gluten, men. Nekte et barn poteter, ris og pasta synes jeg er på bærtur.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Har du en kilde på at hjernen trenger karbohydrater for å utvikle seg? En klikkartikkel er ingen kilde... I den du linker til står det at et kosthold uten ris, pasta, poteter og grønnsaker er skadelig for barn. Selvsagt er det det, og ingen snakker om å kutte ut grønnsaker.

Du synes at å nekte barn poteter, ris og pasta er på bærtur, javel. Men du påsto at et slikt kosthold ville være negativt for utviklingen til barnet, og det må du underbygge. Husk at et godt lavkarbokosthold er fritt for raske karbohydrater, som vi VET er usunt. Samtidig er det masse friske grønnsaker, bær, nøtter og sunt fett. Energi og proteiner til å utvikle seg.

Jeg sier ikke at du ikke kan gi dine barn litt potet med god samvittighet, men jeg er lei av hylekoret som kommer hver gang noen nevner lavkarbo og barn i samme setning. Det er ikke snakk om å sette barnet på en slankekur!

Forøvrig er jeg helt enig med deg i at valpefett-argumentet er søkt. Barn skal ha litt bollekinn :)

Anonym poster: ad5c0e3caeb2fe601ab40e10b1f67403

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Gammel tråd, men søkte fremfor å åpne ny en. Vår datter får mindre magevondt og spiser bedre på lavkarbo, men jeg får liksom følelsen at vi er i mindretall. Er det flere som ennå har unger på lavkarbo her inne?

Anonymkode: e43cb...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke karbo brennstoffet til hjernen? Vil jo tro at for et barn hvor hjerneutviklingen pågår i så stor grad, så er karbo bra. 

Anonymkode: 1bd50...af3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd, men søkte fremfor å åpne ny en. Vår datter får mindre magevondt og spiser bedre på lavkarbo, men jeg får liksom følelsen at vi er i mindretall. Er det flere som ennå har unger på lavkarbo her inne?

Anonymkode: e43cb...c05

Man burde bli utestengt når man åpner så gamle tråder! Hvorfor ikke lage en ny? Folk vil jo henge seg opp i gamle innlegg i tråden og ikke nødvendigvis svare på ditt spørsmål!

Anonymkode: 3d701...daf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er en livsstil. Ikke slankekost. Den stabiliserer vekten. Saken er at du som foreldre heller må lære barnet "av og til mat" enn å si "nei, det er ikke sunt..det skal vi bare spise på lørdager". Da kan barna et forvrengt syn på mat. Ikke før skam på barnet om det vil ha noe annet, men fortell at det spiser vi bare av og til. 

Mange her som ikke forstår at her er det en mamma.som lager mat fra bunnen av. Ikke hel- og halvfabrikata;))))))))) Fy dere som forer barna deres på slikt møkk;))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.9.2019 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Er ikke karbo brennstoffet til hjernen? Vil jo tro at for et barn hvor hjerneutviklingen pågår i så stor grad, så er karbo bra. 

Anonymkode: 1bd50...af3

Fett er brennstoffet til hjernen. Riktig fett. Hjernen trenger fett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Emma89 skrev:

Fett er brennstoffet til hjernen. Riktig fett. Hjernen trenger fett.

Nei. Skremmende at noen kan være så uopplyste. Hjernen trenger karbohydrater og fungerer ikke optimalt uten, noe denne tråden er et levende bevis på.

Anonymkode: 2c9bf...838

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Skremmende at noen kan være så uopplyste. Hjernen trenger karbohydrater og fungerer ikke optimalt uten, noe denne tråden er et levende bevis på.

Anonymkode: 2c9bf...838

Hjernen trenger fett og karbohydrater for å fungere optimalt. Du trenger ikke spise sukker og hvetemel for at du sksl dekke disse behovene.  Her kan du faktisk kjøre på mef ulike grønnsaker, frukt, nøtter, bønner, linser osv ;) At foreldre velger å fore barna sine med hel- og halvfabrikata er jo egentlig sinnsykt når folk begynner å kjøre hylekor på noen som har en livsstil hjemme som fungerer godt 🙂

Berit har mye fornuftig å si, synes jeg. 

https://beritnordstrand.no/hjernemat/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Skremmende at noen kan være så uopplyste. Hjernen trenger karbohydrater og fungerer ikke optimalt uten, noe denne tråden er et levende bevis på.

Anonymkode: 2c9bf...838

En ting til; Spesielt de som forer barn med adhd med dårlig mat.....MYE kan gjøres bedre med et godt kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...