Gå til innhold

Barnet mitt går på lavkarbo ;)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du tvinger barnet ditt til å gå på lavkarbo, mener jeg at du bør ta en grundig evaluering. Barn trenger et normalt og sunt kosthold. Å starte så tidlig med dette, når hun bare er 2 år, ser jeg på som unødvendig. At hun har litt valpefett, er helt normalt.

Og hva er så mye bedre med vanlig kost? Bare masse hvitt, syrebehandlet mel?

I lavkarbo, eller hva man nå skal kalle det, får kroppen det den trenger av fett, protein, grønt, frukt og bær, og det viktigste -VANN.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske på å få i seg alt dette farlige melet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Reza08

Og hva er så mye bedre med vanlig kost? Bare masse hvitt, syrebehandlet mel?

I lavkarbo, eller hva man nå skal kalle det, får kroppen det den trenger av fett, protein, grønt, frukt og bær, og det viktigste -VANN.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske på å få i seg alt dette farlige melet?

Hvis moren selv vil gå for dette kostholdet, er det lov, men å være så hysterisk ovenfor datteren sin er vel litt i overkant drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Det er vel ingen som påstår at hvetemel er sunt, men i grovt brød så er det i små mengder. Brød er ikke giftig, eller farlig.

Mye frukt inneholder syre, og er både bedritent for tenner og magen.

Endret av Poirot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kjøtt er ikke bra for tarmene i det hele tatt, og det er tungt fordøyelig. Mye fiber (krever og mye vann) er utrolig sunt og godt for fordøyelsen, enda mer viktig, ja helt nødvendig for å ha en god helse.

Ellers er jeg for lavkarbo, men da er det vel ikke lavkarbo lenger i den forstand hva man tenker er lavkarbo.

Det som er bra med lavkarbo, er at man skal holde seg unna hvitt sukker og hvetemel. Poteter innholder veldig mye bra næring, og det gir metthetsfølelse. Fullkornris er veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heisann

Jeg har selv som en godt voksen mann gått på lavkarbo, og det er en god slankediett. Men seriøst TS, om du gir barnet ditt på 2 år lav karbo, da har du et STORT problem.

Med mindre barnet spiser nok karbohydrater, så vil ikke barnet utvikle seg riktig. Du MÅ ta det på alvor. En vennlig advarsel!

Når barnet ditt blir voksen, og kan ta egne beslutninger, da kan du heller tipse om lavkarbo. Men for guds skyld gi barnet frukt, grønt, grøt, melk og brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv som en godt voksen mann gått på lavkarbo, og det er en god slankediett. Men seriøst TS, om du gir barnet ditt på 2 år lav karbo, da har du et STORT problem.

Med mindre barnet spiser nok karbohydrater, så vil ikke barnet utvikle seg riktig. Du MÅ ta det på alvor. En vennlig advarsel!

Når barnet ditt blir voksen, og kan ta egne beslutninger, da kan du heller tipse om lavkarbo. Men for guds skyld gi barnet frukt, grønt, grøt, melk og brød.

Lavkarbo betyr ikke det samme som nullkarbo. Det det er snakk om er vel å ikke gi ungen raffinerte karbohydrater, noe jeg støtter fullt ut. Melk er ikke nødvendig i et kosthold med mye grønne grønnsaker, rå nøtter, osv. Men det er en helt annen diskusjon

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en tåpelig tråd. Den overskriften lyser det troll av... Og dere som klikker i vinkel er like ille.

Ungen min går også på lavkarbo. Han spiser kjøtt, fisk, mye grønnsaker, litt frukt, bønner og linser, smør, yoghurt, ost, bær, cottage cheese... Det meste. Brød spiser han kun i barnehagen. Jeg regner ham som heldig! 2 år og har nesten ikke spist et gram sukker. Matglad som få. Jeg tviler på at dere som roper ut at dette er skadelig gir ungene deres en like sunn hverdag.

Anonym poster: ad5c0e3caeb2fe601ab40e10b1f67403

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville karbohydrater også blitt tatt opp.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Nei, fordi geleen dannes av bestanddeler i skallet. Skallet løses ikke opp, og innholdet i frøet er like helt og friskt etter turen gjennom tarmsystemet. Dette er en del at linets strategi for spredning av frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi geleen dannes av bestanddeler i skallet. Skallet løses ikke opp, og innholdet i frøet er like helt og friskt etter turen gjennom tarmsystemet. Dette er en del at linets strategi for spredning av frø.

Hvor er det karbohydratene befinner seg da? Konsentrert i en klyse i midten?

Det er ikke karbohydrater i linfrø, annet enn fiber som ikke tas opp av kroppen. Den geleen som blir når de legges i bløt er karbohydratene, eller stivelsen, som er grunnen til at linfrø er bra for fordøyelsen og bør legges i bløt for maksimal effekt av fibrene.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HÅPER du er troll. Å være bekymret for valpefett, og å nekte et barn karbohydrater er intet annet enn barnemishandling. Og jeg har gått på lavkarbo i lengre perioder selv.

Anonym poster: db41cd1fe39f393ea302fe64533bd1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss forskjell på å spise fett, protein, grønt, frukt, bær, vann,

og på å spise kun fett og protein og vann.

Karbohydratene i frukt, grønt og bær er veldig viktige for kroppen, men det er ikke viktig med mel og sukker, ris og potet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HÅPER du er troll. Å være bekymret for valpefett, og å nekte et barn karbohydrater er intet annet enn barnemishandling. Og jeg har gått på lavkarbo i lengre perioder selv.

Anonym poster: db41cd1fe39f393ea302fe64533bd1db

Er det noe som er barnemishandling, så er det å putte i ungene sukker, hvete, aspartam, junk, ferdigmat og godteri. Troll eller ikke, foreldre bør bli langt mer kritiske og oppmerksomme på hva de forer barna med. Det er skremmende lite kunnskap og interesse hos foreldre, og det går veldig i "liten tid, alt med måte", osv. Nugatti på brødskiva (som ikke akkurat er grovbrød i rette forstand), frokostblandinger som er sukkerbomber, juicedrikker som enten er fulle av sukker eller aspartam, pasta og pølser til middag. Så kanskje noen kjeks i løpet av dagen. Og sånn går no dagan. Store mengder sukker daglig, ofte sammen med palmefett. Ikke akkurat de beste forutsetninger for en god helse generellt, og ikke minst lærer barna dårlig kosthold og tar det med seg videre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Og hva er så mye bedre med vanlig kost? Bare masse hvitt, syrebehandlet mel?

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske på å få i seg alt dette farlige melet?

Kvar har du det frå at mjøl er syrebehandla? Mjøl er farleg for dei som har cøliaki og glutenintoleranse, men for oss andre, som toler det heilt fint, er gjærbakst og andre produkt av mjøl ein heilt fin bestandel i eit variert og sunnt kosthold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingen andre som ser at TS kun er ute etter å provosere? Skal dere ha ut trollene fra forumet MÅ dere slutte å mate det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre som ser at TS kun er ute etter å provosere? Skal dere ha ut trollene fra forumet MÅ dere slutte å mate det!

Uansett om hun skriver for å provosere eller ikke så er det et interessant tema. Så la nå folk få diskutere.

Anonym poster: 700236e2a4542f12bf3fdaeb355a8fdc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar har du det frå at mjøl er syrebehandla? Mjøl er farleg for dei som har cøliaki og glutenintoleranse, men for oss andre, som toler det heilt fint, er gjærbakst og andre produkt av mjøl ein heilt fin bestandel i eit variert og sunnt kosthold.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10977919

"Sunt og variert kosthold". Hva er det da? 2 kneipbrød med geitost til frokost, cornflakes til kvelds, taco til middag, osv?

Hvete brytes ned som sukker, og i det lange løp vil for mye inntak av raffinerte karbohydrater og generellt dårlig ernæring i form av ferdigmat/snacks kunne gi helseproblemer for barn. Jeg sier ikke at ei brødskive er farlig, men det er jo sjeldent en brødskive daglig, og med brødskivene så følger det ofte med noe annet; brunost, salami, nugatti.

Det er eksplosivt med barn som har ADHD. Samtidig blir barn foret på sukker, kunstig søtning, junk, generellt veldig feil mat. Det er skremmende at folk ikke får opp øynene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

http://www.nrk.no/he...stil/1.10977919

"Sunt og variert kosthold". Hva er det da? 2 kneipbrød med geitost til frokost, cornflakes til kvelds, taco til middag, osv?

Hvete brytes ned som sukker, og i det lange løp vil for mye inntak av raffinerte karbohydrater og generellt dårlig ernæring i form av ferdigmat/snacks kunne gi helseproblemer for barn. Jeg sier ikke at ei brødskive er farlig, men det er jo sjeldent en brødskive daglig, og med brødskivene så følger det ofte med noe annet; brunost, salami, nugatti.

Det er eksplosivt med barn som har ADHD. Samtidig blir barn foret på sukker, kunstig søtning, junk, generellt veldig feil mat. Det er skremmende at folk ikke får opp øynene.

Det der har vel ingenting med syrebehandling å gjere? Eg blir så irritert over når folk slenger rundt seg med ord som ikkje betyr noko og som berre skaper angst. Mykotoksin er bekymringsverdig, det er giftstoff som vert produsert når mjølet vert utsett for muggsopp, noko som skjer ganske ofte, særleg når når veret er fuktig, som det var i fjor. Dette er ein prosess som oppstår av seg sjølv, mykotoksin er ikkje noko som vert tilført mjølet. Derimot kan ein tilføre kjemikalier, type "Atamon", for å hindre muggvekst slik ein gjer til dømes i ferdigbrød, syltetøy og saft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg er spent på utviklingen av barnet jeg. Barn trenger alle næringsgruppene, inkludert karbs, for å vokse og utvikle seg(spesielt hjernen). Synes det er skremmende utvikling at foreldre setter barn på no karbs diett når en ikke vet konsekvensene for barnet i fremtiden.

For all del, spis LCHF og andre dietter, men la barnet ta det valget selv når de er voksne nok til å ta det valget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på utviklingen av barnet jeg. Barn trenger alle næringsgruppene, inkludert karbs, for å vokse og utvikle seg(spesielt hjernen). Synes det er skremmende utvikling at foreldre setter barn på no karbs diett når en ikke vet konsekvensene for barnet i fremtiden.

Kilde på at hjernen trenger karbs for å utvikle seg?

Det er jo ikke snakk om null karbohydrater uansett. Og korn og sukker trenger vi ikke i kostholdet!

Anonym poster: ad5c0e3caeb2fe601ab40e10b1f67403

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på utviklingen av barnet jeg. Barn trenger alle næringsgruppene, inkludert karbs, for å vokse og utvikle seg(spesielt hjernen). Synes det er skremmende utvikling at foreldre setter barn på no karbs diett når en ikke vet konsekvensene for barnet i fremtiden.

For all del, spis LCHF og andre dietter, men la barnet ta det valget selv når de er voksne nok til å ta det valget selv.

Ærlig talt Maja, hvor får du det fra at denne ungen, eller andre som lever lavkarbo, ikke får i seg karbohydrater. Du som er så lite anonym her inne burde tenke deg litt om før du spyr ut guffe.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...