Gå til innhold

Barnet mitt går på lavkarbo ;)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Linfrø har ikke karbohydrater.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Linfrø har karbohydrater, men det regnes ulikt etter hvorvidt de er knuste eller hele. Kroppen klarer ikke å bryte opp linfrøene og de går tvers igjennom, dermed tar ikke kroppen opp karbohydrater fra hele linfrø..

Er derimot frøene knuste så frigis karbohydraten og da er det en helt annen sak.

Anonym poster: 700236e2a4542f12bf3fdaeb355a8fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men tar utgangspunkt i at barnet ditt går på lavkarbo, TS.

Jeg skulle fler tenkte som deg. Vel om merke hvis lavkarbo for deg betyr at sukker og hvete ikke inntaes (evnt med stor moderasjon), ikke overdrevent inntakt av mettet fett/animalsk protein.

Ingen barn trenger hvete og sukker, tvert i mot. Men skal det bli et hysteri i forhold til NULL-karbo, hvor du eliminerer potet, alt av mel, ris, brød, osv, så ville jeg tenkt meg om. Det går fint å spise LITT spaghetti nå og da, f.eks speltpasta (grov hvis du foretrekker det), det går an å spise upolert ris, quiona, linser/belgfrukter, osv. Såkallte langsomme karbohydrater. For DET trenger barn, det er viktig for utviklingen, og ikke minst trenger barn slik type energi via mat.

Lag mat fra bunnen, mye grønt, hold unna konserveringsmiddler og ikke minst aspartam (som er veldig lov på lavkarbo), så gir du gode forutsetninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år og dør av hjerteinfarkt som 5 åring. Huff. Du må være gal. Hva spiser ungen i barnehagen mens de andre spiser normal kost? Rømme og brokkoli???

Anonym poster: 832a890e370470a849d7e4ca4cfea69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke i seg mindre karbohydrater av å spise brokkoli enn å spise pasta, men man får i seg en annen type karbohydrater - langsomme karbohydrater. Sånn sett så gir ordet "lavkarbo" veldig lite mening. Det dere beskriver i denne tråden er jo et vanlig lav-GI kosthold. Det er ikke rart at folk blir overvektige når de er så dumme.

Anonym poster: 27c84e826f2e7e13333aee4315436813

Det går ikke an å sammenligne innholdet av karbohydrater i brokkoli kontra pasta. Klart man får i seg vesentlig mindre karbohydrater via brokkoli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er blitt mye bedre av min pollenallergi etter at jeg kuttet ut gluten. Er også forsiktig med hvitt sukker.

Og jeg har fremdeles pollenallergi, selv om jeg spiser glutenfritt (og laktosefritt, stort sett sukkerfritt), husstøvmiddallergi, hundeallergi og matallergier også.

Til trådstarter.

Så lenge barnet får i seg karbohydrater fra frukt, grønt og bær, og får i seg nok energi til tross for noe høyere fett og proteininntak, så ser jeg ikke det store problemet.

Men vær forsiktig så det ikke utvikler seg til å bli fanatisk.

Store begrensninger i matveien kan også være hemmende for barnet i sosiale sammenhenger, og jeg håper barnet ser at det går greit å spise et pølsebrød, eller en bolle, hvis det vil.

Anonym poster: 892178a10496981903d891163d294489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år og dør av hjerteinfarkt som 5 åring. Huff. Du må være gal. Hva spiser ungen i barnehagen mens de andre spiser normal kost? Rømme og brokkoli???

Anonym poster: 832a890e370470a849d7e4ca4cfea69f

Jeg syns du skal lese deg litt opp om kosthold hvis du tror at lavkarbo/lav GI livsstil innebærer et veldig begrenset utvalg av mat. Jeg har vært veganer i flere år, hvor jeg i tillegg ikke spiste hvete, gjær, sukker, tilsetningsstoffer, søt frukt, osv.

Hva spiste jeg da tror du? Knekkebrød, pizza, burger, pasta, supper, gryteretter, salater, veldig mye. Forskjellen er at jeg lagde mat fra bunnen og hadde med mat hjemmefra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg har fremdeles pollenallergi, selv om jeg spiser glutenfritt (og laktosefritt, stort sett sukkerfritt), husstøvmiddallergi, hundeallergi og matallergier også.

Anonym poster: 892178a10496981903d891163d294489

Tips; kutt ut gjær og eddik (inkl alkohol, særlig i pollensesong). I tillegg anbefaler jeg deg noe som heter bioresonans, tok kverken på pollenallergien min tvert. (google it). Sorry, avsporing...

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det så er karbohydrater fiber som ikke tas opp av kroppen uansett. Hvis det e som du sier burde det strengt talt stått 0 over hele linja under næringsinnhold, ikke bare under karbohydrater.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Det stemmer ikke helt, for de andre næringsstoffene finner vi i geleen som dannes når linfrø er i kontakt med væske, og den kan vi nyttiggjøre oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Ja, jeg er blitt mye bedre av min pollenallergi etter at jeg kuttet ut gluten. Er også forsiktig med hvitt sukker.

Trenger ikke å ha noen sammenheng. Jeg er også forsiktig med hvitt sukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har fremdeles pollenallergi, selv om jeg spiser glutenfritt (og laktosefritt, stort sett sukkerfritt), husstøvmiddallergi, hundeallergi og matallergier også.

Til trådstarter.

Så lenge barnet får i seg karbohydrater fra frukt, grønt og bær, og får i seg nok energi til tross for noe høyere fett og proteininntak, så ser jeg ikke det store problemet.

Men vær forsiktig så det ikke utvikler seg til å bli fanatisk.

Store begrensninger i matveien kan også være hemmende for barnet i sosiale sammenhenger, og jeg håper barnet ser at det går greit å spise et pølsebrød, eller en bolle, hvis det vil.

Anonym poster: 892178a10496981903d891163d294489

Jeg også reagerer fortsatt på pollen, sagflisstøv, husmiddstøv og gammelt støv, men jeg var mye værre før.

Jeg spiser heller ikke noe melkeprdukt, da, itillegg til å ha kuttet ut gluten og en del hvitt sukker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips; kutt ut gjær og eddik (inkl alkohol, særlig i pollensesong). I tillegg anbefaler jeg deg noe som heter bioresonans, tok kverken på pollenallergien min tvert. (google it). Sorry, avsporing...

Hva er bioresonans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å ha noen sammenheng. Jeg er også forsiktig med hvitt sukker

Jojo, det har stor sammenheng.

Ofte er det slik at folk som reagerer på pollen, kan kryssreagere med diverse matvarer når det er pollensesong, det er derfor de reagerer på pollen.

Om man spiser glutenfritt og sukkerfritt, så langt det gå, vil man føle seg mye bedre.

Er også viktig å huske å få i seg nok fett, protein, grønt, frukt, bær og vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke helt, for de andre næringsstoffene finner vi i geleen som dannes når linfrø er i kontakt med væske, og den kan vi nyttiggjøre oss.

Da ville karbohydrater også blitt tatt opp.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg skal ikke avskrive det. Jeg ble bedre i helsen av å kutte ned på kjøtt, spiser minimalt av det. Jeg kan heller ikke spise mr. lee nudler, smågodt, alt av ferdigmat - tomatpure må lages hjemme av tomater, å kjøpe i butikken er fy fy! Ostepop, kjeks er også fy fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linfrø har karbohydrater, men det regnes ulikt etter hvorvidt de er knuste eller hele. Kroppen klarer ikke å bryte opp linfrøene og de går tvers igjennom, dermed tar ikke kroppen opp karbohydrater fra hele linfrø..

Er derimot frøene knuste så frigis karbohydraten og da er det en helt annen sak.

Anonym poster: 700236e2a4542f12bf3fdaeb355a8fdc

Tror ikke det stemmer. Tror det kun inneholder karbohydrater som kroppen ikke tar opp, altså fiber.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Phoenix

Men jeg tåler ikke peanøtter pga allergi mot det. Gluten tåler jeg, og har gjort det

Endret av Poirot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

N har jeg sjekket knuste linfrø, og de inneholder 0 g karbohydrater :)

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Hvis du tvinger barnet ditt til å gå på lavkarbo, mener jeg at du bør ta en grundig evaluering. Barn trenger et normalt og sunt kosthold. Å starte så tidlig med dette, når hun bare er 2 år, ser jeg på som unødvendig. At hun har litt valpefett, er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...