Gå til innhold

Barnet mitt går på lavkarbo ;)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man ser innlegg som dette, skjønner man at mange lavkarbere har hatt sine ernæringsproblemer før i tiden, om de tror det du lister om er alternativet til lavkarbo. Det litt sånn som når eksfeite binde alt av passivitet med selvforakt de overfører på alle andre som minner dem om det som gjorde dem til det de var før og peker fingre. Sorry mac, men de fleste som ikke går på lavkarbo spiser grove, sunne karbohydrater og gir ungene litt ekstra å vokse på. godt utviklede kropper kommer ikke uten det riktige drivstoffet. Rikelig med karbohydrater gir hjernen den enegien den trenger.

Anonym poster: 4b774f6edcc7c1354592aebe466cca49

Jeg vet utmerket godt at ikke det er det som er det eneste alternativet til lavkarbo, da jeg ikke kjører noe særlig lavkarbo selv. Poenget mitt er at folk blir helt hysteriske når noen nevner at de kjører et lavkarbokosthold som hos de fleste moderate mennesker er snakk om å kutte ned på de raske karbohydratene. Vi trenger ikke hvetemel, vi trenger ikke poteter, vi trenger ikke hvitt sukker, vi trenger ikke pasta og vi trenger ikke ris og det er stort sett disse produktene folk snakker om når de refererer til å kutte ned på antall karbohydrater. Det er derfor jeg stusser veldig ved at folk reagererer så sterkt og lurer på hva de mener av de produktene som er så livsviktige for oss når vi er i den situasjonen at vi har fri tilgang på alle verdens næringskilder. Derfor ble dette innlegget satt på spissen. Dersom noen f.eks leser Fedon Linbergh og ser hva de oppskriftene består av vil det overraske meg om folk klarer å peke ut noe særlig usunt med dette kostholdet (bortsett fra at jeg skyr kunstig søtning som pesten). Atkins (elelr hva han nå enn heter) synes jeg virker helt på jordet hva kosthold angår og det er mange "leire" der ute.

Jeg erkjenner at poteteten har vært livsviktig i perioder der man ikke har hatt særlig grunnlag for å dyrke eller har hatt tilgang på særlig varierte karbohydratkilder. Nå importerer vi og dyrker mengder av grønnsaker som våre nordiske forfedre ikke en gang kunne drømme om så alt ligger til rette for et godt og variert kosthold. Grunnen til at jeg ikke har fjernet disse produktene fra min kost er at jeg faktisk liker dem, ikke fordi jeg trenger det, dessuten kommer magen min i ulage når jeg spiser for mye av det.

De mest ekstreme lavkarbomenneskene vil jo knapt nok ha grønnsaker fordi det er for mye karbohydrater i, samt kjøre på med masse fett og og kjøtt. Slik TS beskrev kostholdet sitt kunne ting tyde på at hun hører til den moderate gruppen. Karbohydrater er jo viktige, men det er de raske karbohydratene som bør kuttes ned på. Jeg spiser moderate mengder karbohydrater, dvs ikke til hvert måltid og avogtil nesten ingen. Mine barn får "vanlig" matpakke med grovt brød og slikt, men det er ikke gitt at det er hver dag, og slett ikke til alle måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du eksprimenterer med ditt eget barn, det er alt jeg kan si. Hvis du leser noen amerikanske artikler om saken (amerikanerne fikk low-carb hysteriet for mange år siden, de vet nå at det er bullshit) vil du finne ut at lav-karbo ikke egner seg for barn, og at du sansynligvis vil få en underutviklet unge med hjertreptoblemer. Det er faktisk barnemishandling å underernære ungen sin med vilje.

Hva er bullshit med det?

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppi kyllingsuppa har jeg en spinatpute (kjøpes fryst), noen linser, litt diverse grønnsaker - litt etter lysten - som gulerøtter, løk, hvitløk, blomkål, purre, paprika, stangselleri, vårløk, sopp.

Det er mange gode suppe alternativer. Gulerot- og ingefærsuppe f.eks. Soppsuppe, fiskesuppe, linsesuppe.

Lage smoothievarianter. Ha oppi chia frø, knuste linfrø, eller gresk yoghurt. Linfrø inneholder omega-3, men også karbohydrater ;)

Jeg spiser ikke poteter, ris og pasta fordi at jeg har gitt opp. Jeg klarer ikke å få meg selv til å like det, bare så det er sagt. Det går til nøds i fiskegratengen

Linfrø har ikke karbohydrater.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linfrø har ikke karbohydrater.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Joda, Linfrø har karbohydrater. Så lenge du bruker hele linfrø kan du imidlertid ikke nyttiggjøre deg disse karbohydratene fordi linfrø går hele gjennom systemet. Knuste linfrø er en helt annen sak. :)

Knuste linfrø inneholder opptil 35% karbohydrater, stort sett fiber.

Endret av Skjoldmøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Linfrø har karbohydrater. Så lenge du bruker hele linfrø kan du imidlertid ikke nyttiggjøre deg disse karbohydratene fordi linfrø går hele gjennom systemet. Knuste linfrø er en helt annen sak. :)

Knuste linfrø inneholder opptil 35% karbohydrater, stort sett fiber.

Som jeg har forstått det så er karbohydrater fiber som ikke tas opp av kroppen uansett. Hvis det e som du sier burde det strengt talt stått 0 over hele linja under næringsinnhold, ikke bare under karbohydrater.

Anonym poster: aeb31515811c76b98a9f2356ed68e374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du, ditt lavkarboinspirerte kosthold virker slett ikke ueffent.

Men hvordan lager du hjemmelaget yoghurt? Jeg kunne godt tenkt meg å prøve det, jeg!

Hjemmelaga knekkebrød er jo rågodt, men jeg får forstoppelse av det... :-)

Å kutte ned på hvetemel, sukker og pasta/ poteter kunne vi sikkert gjort alle sammen, vil jeg tro.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for lavkarbo, men det er mange typer lavkarbo, så jeg er kun for de lavkarboen som er mye fett, protein, grønt, fruk, bær og vann i.

Hvorfor er det sunt å stappe sukker, pasta, ris og potet og brød og annen sukker og hvetemelsmat i barnet? Det gir dårlige tenner og dårlig blodsukker og hypre barn. Det medfører også fysiske og psykiske problemer, og dårlig hud og kroppslukt i tenårene.

Folk tenker så merkelig atte ... :klo:

Endret av Bølle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for lavkarbo, men det er mange typer lavkarbo, så jeg er kun for de lavkarboen som er mye fett, protein, grønt, fruk, bær og vann i.

Lavkarbo med frukt? Poenget er vel å utelate sukker og det meste av frukt har rimlig mye sukker i seg. Om man spiser mye frukt på lavkarbo og dermed får i seg mye sukker OG mye mettet fett, så er dette svært uheldig for kroppen, og en farlig kombo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo med frukt? Poenget er vel å utelate sukker og det meste av frukt har rimlig mye sukker i seg. Om man spiser mye frukt på lavkarbo og dermed får i seg mye sukker OG mye mettet fett, så er dette svært uheldig for kroppen, og en farlig kombo.

Ja, frukt er viktig! :)

Det er litt forskjell på hvitt sukker i brus og godteri, og på sukkeret i frukt... Om man blir søtsugen skal man selvfølgelig spise frukt og bær fremfor brus og godt.

Hvorfor er det en farlig kombo å spise frukt og mettet fett på lavkarbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med brød. Vi kjøper havrebrødet, veldig godt

Brød er det gluten i, for de som ikke tåler det, og det havrebrødet ... er det sånt brød med 10% havremel i ,og resten hvetmel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke i seg mindre karbohydrater av å spise brokkoli enn å spise pasta, men man får i seg en annen type karbohydrater - langsomme karbohydrater. Sånn sett så gir ordet "lavkarbo" veldig lite mening. Det dere beskriver i denne tråden er jo et vanlig lav-GI kosthold. Det er ikke rart at folk blir overvektige når de er så dumme.

Anonym poster: 27c84e826f2e7e13333aee4315436813

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Phoenix

Hva så om det er gluten i det? Det blir ikke usunt av den grunn. Jeg tåler ikke peanøtter, det betyr ikke at det er usunt.

15% havre, 23 % rug, 10 % sammalt hvete, og 10 % hvetemel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om det er gluten i det? Det blir ikke usunt av den grunn. Jeg tåler ikke peanøtter, det betyr ikke at det er usunt.

15% havre, 23 % rug, 10 % sammalt hvete, og 10 % hvetemel

Det er mange som ikke tåler gluten uten å vite det. De sliter fysisk og psykisk. Det er også mange som tåler gluten, og da går det jo bra.

Og hvorfor heter det havrebrød når det heller burde hete rughavresamalthvetemelsbrød?

Grunnen til at du ikke tåler peanøtter er fordi du spiser gluten som får kroppen til å reagere negativt på peanøtter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke i seg mindre karbohydrater av å spise brokkoli enn å spise pasta, men man får i seg en annen type karbohydrater - langsomme karbohydrater. Sånn sett så gir ordet "lavkarbo" veldig lite mening. Det dere beskriver i denne tråden er jo et vanlig lav-GI kosthold. Det er ikke rart at folk blir overvektige når de er så dumme.

Anonym poster: 27c84e826f2e7e13333aee4315436813

:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lavkarbo er godt

Det er mange som ikke tåler gluten uten å vite det. De sliter fysisk og psykisk. Det er også mange som tåler gluten, og da går det jo bra.

Og hvorfor heter det havrebrød når det heller burde hete rughavresamalthvetemelsbrød?

Grunnen til at du ikke tåler peanøtter er fordi du spiser gluten som får kroppen til å reagere negativt på peanøtter.

Det er mange som ikke tåler gluten uten å vite det. De sliter fysisk og psykisk. Det er også mange som tåler gluten, og da går det jo bra.

Og hvorfor heter det havrebrød når det heller burde hete rughavresamalthvetemelsbrød?

Grunnen til at du ikke tåler peanøtter er fordi du spiser gluten som får kroppen til å reagere negativt på peanøtter.

Noen som er ute og sykler ,på feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Hvorfor det heter det? Vet vel ikke jeg, kanskje fordi at de har dekket det med havregryn?

Det siste blir for dumt. Har folk pollenallergi fordi at de ikke tåler gluten, også?

Endret av Poirot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det heter det? Vet vel ikke jeg, kanskje fordi at de har dekket det med havregryn?

Det siste blir for dumt. Har folk pollenallergi fordi at de ikke tåler gluten, også?

Ja, jeg er blitt mye bedre av min pollenallergi etter at jeg kuttet ut gluten. Er også forsiktig med hvitt sukker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...