Gå til innhold

Barnet mitt går på lavkarbo ;)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Marsvinet

Du eksprimenterer med ditt eget barn, det er alt jeg kan si. Hvis du leser noen amerikanske artikler om saken (amerikanerne fikk low-carb hysteriet for mange år siden, de vet nå at det er bullshit) vil du finne ut at lav-karbo ikke egner seg for barn, og at du sansynligvis vil få en underutviklet unge med hjertreptoblemer. Det er faktisk barnemishandling å underernære ungen sin med vilje.

Endret av Marsvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet dette er litt usakelig men jeg henger meg opp i valg av ord.

Mange som har ett lavkarbokosthold sier; Jeg går på lavkarbo. Slik som i tittelen på denne tråden; Barnet mitt går på lavkarbo.

Er ikke noe rart folk kaller det en diett med den ordlyden der. Om det faktisk er en livsstil så har dere ett lavkarbokosthold, dere går ikke på lavkarbo.

Dette var sikkert unødvendig i mange sine øyne men jeg tror man må velge ordene sine med omhu når det kommer til lavkarbo.

Ordene lavkarbo og barn i samme setning ser heller ikke bra ut. Hadde man bare beskrevet menyen uten å bruke ordet lavkarbo i det hele tatt er det ikke sikkert det hadde vært så mange negative kommentarer.

En hver som vil slanke seg eller går på en diett er nøtt til og gjøre den dietten/slankekuren om til livstil.

uten og gjøre det så så har ikke dietten/kuren noen virkning ( da får man det folk kaller jojo-vekt)

Anonym poster: 14ce648f4cfb4967ce1c019677f848a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Muligens jeg er sær, men vi spiser ikke poteter og ris. Vi spiser minimalt med pasta (har det i fiskegratengen, og da er det fullkorns). TS, hva med havregrynsgrøt? Du kan lage det på melk, og ha på litt cottage cheese. Du kan lage en smoothie? Gi mellommåltid med blåbær? Lage kremet ertesuppe? Kyllingsuppe med fullkornspasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så hysteriske noen av dere er. Jeg mishandler ungen, jeg eksprimenteter med barnet, barnevernet burde ta ungen.. Fordi vi ikke spiser mindre karbohydrater enn dere? Og så det er sagt for andre gang: Vi spiser erstatninger! For eksempel så er vanlig spagetti 72 karbo pr.100 (tror jeg), mens lavkarbopasta er 15 karbo pr 100. Potetmos = blomkålstappe(NAM), lasagneplater lager jeg fra bunn osv. Vi kan spise karbohydrater i massevis, men det er forskjell på raske og trege karbohydrater. Og for dere som freaker helt ut: Hun får lørdagsgodt ;)

Og for dere som tror lavkarbo er sånn ca 0-10 karbo om dagen. FEIL! Et lavkarbokosthold går fra 0-150 karbo om dagen.

Lavkarbo eller ikke, folks matvaner varierer mye med kultur og familietradisjoner og dessverre også godt markedsførte ville ideer, men det som er sjukt her er at TS omtaler 2-åringen som en som trenger en slags diett pga valpefett. Her er det jo ikke noen diagnose som ligger til grunn for å endre ungens kosthold, og det er heller ikke snakk om noen helsefarlig overvekt eller at ungen beveger seg for lite. At en mor går til et slikt skritt er uttrykk for et så sjukt kroppssyn at barnevernet faktisk burde bli koblet inn.

Anonym poster: 8fb75cde38bc15dab070d2fece25e10c

Jeg har sagt tidligere her at alle i min familie har slitt med overvekt i fra ung alder, og jeg vil ikke det skal skje med jenta mi. Jeg vil gi hun det livet jeg og mine slektninger aldri fikk. Jeg vil at hun skal klare å være aktiv, leke i gata med de andre barna uten å bli sliten etter 5 min, melde seg inn i en idrett hun liker, kunne delta i gymmen på skolen osv. Unnskyld meg hvis det å ville gi henne et mer sunt og aktivt liv er å "mishandle" henne. Helsestasjonen vet om kostholdet hennes, de har alt av høyde, vekt og utvikling på papirene. Ingenting å sette fingeren på, hun vokser som hun skal. Den dagen jeg ser at hun begynner å bli undervektig eller få problemer pga kostholdet - ja, da kommer jeg til å endre på livsstilen med en gang.

Slutt å tulle, ts, og les ei bok om du kjeder deg.

Da har du vel ikke problemer med å finne inspirasjon og variasjon, hvis hun spiser ALT annet. I så fall er det jo en enkel sak å finne på nye ting å gi henne hvis du bare skal holde henne unna hvetemel og sukker (i hrove trekk). Og om du selv lever lavkarbo, så er det en grei regel her i huset at man spiser det vi har. Noe annet er jo i og for seg umulig.

Jeg vil anbefale deg forumet til lavkarbo.no. Der vil du finne andre likesinnede. Men der vil ikke et slikt innlegg karakteriseres som en "brannfakkel", og uten den effekten er det vel lite gøy, eller hva?

Jada, men som lavkarbo, høykarbo, husmannskosthold osv. så sliter jeg også med "hva skal vi ha til middag idag?"- spørmålet. Derfor spør jeg om tips. Men ja, enig, dette var feil forum å spørre i!

Anonym poster: d943721c69449a5a8be3fc22879a02a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens jeg er sær, men vi spiser ikke poteter og ris. Vi spiser minimalt med pasta (har det i fiskegratengen, og da er det fullkorns). TS, hva med havregrynsgrøt? Du kan lage det på melk, og ha på litt cottage cheese. Du kan lage en smoothie? Gi mellommåltid med blåbær? Lage kremet ertesuppe? Kyllingsuppe med fullkornspasta?

Takk for tips! Hun får masse gode smoothier, og frukt og bær elsker hu :) Kyllingsuppa skal jeg teste ut! Jeg har en pasta med mindre karbo jeg liker å bruke, så kan hive oppi det. Hva annet har du oppi?

Anonym poster: d943721c69449a5a8be3fc22879a02a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt tidligere her at alle i min familie har slitt med overvekt i fra ung alder, og jeg vil ikke det skal skje med jenta mi. Jeg vil gi hun det livet jeg og mine slektninger aldri fikk. Jeg vil at hun skal klare å være aktiv, leke i gata med de andre barna uten å bli sliten etter 5 min, melde seg inn i en idrett hun liker, kunne delta i gymmen på skolen osv. Unnskyld meg hvis det å ville gi henne et mer sunt og aktivt liv er å "mishandle" henne. Helsestasjonen vet om kostholdet hennes, de har alt av høyde, vekt og utvikling på papirene. Ingenting å sette fingeren på, hun vokser som hun skal. Den dagen jeg ser at hun begynner å bli undervektig eller få problemer pga kostholdet - ja, da kommer jeg til å endre på livsstilen med en gang.

Anonym poster: d943721c69449a5a8be3fc22879a02a8

Hvis det er dette som er bekymringen din, så er det jo helsestasjonen som bør gi deg kostholdsveiledning og ikke lavkarbo- og anti-lavkarbo-fundamentalister på et forum.

Anonym poster: 8fb75cde38bc15dab070d2fece25e10c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er dette som er bekymringen din, så er det jo helsestasjonen som bør gi deg kostholdsveiledning og ikke lavkarbo- og anti-lavkarbo-fundamentalister på et forum.

Anonym poster: 8fb75cde38bc15dab070d2fece25e10c

Helsestasjonen har sagt at hu utvikles i det tempoet hu skal, og at alt derfor ser bra ut. Blodsukker og blogtrykk er perfekt. Det er ikke om "barnet mitt burde spise lavkarbo eller ikke"- tips jeg er ute etter.

Anonym poster: d943721c69449a5a8be3fc22879a02a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eksprimenterer med ditt eget barn, det er alt jeg kan si. Hvis du leser noen amerikanske artikler om saken (amerikanerne fikk low-carb hysteriet for mange år siden, de vet nå at det er bullshit) vil du finne ut at lav-karbo ikke egner seg for barn, og at du sansynligvis vil få en underutviklet unge med hjertreptoblemer. Det er faktisk barnemishandling å underernære ungen sin med vilje.

Hva spesielt i TS sitt kosthold er det du vil peke ut som farlig? Er det atungen ikke får poteter? Er poteter og pasta livsnødvendig for barn? Blir det for mye fullkorn og for lite sukker? Hva?

Endret av edderkoppdame
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som noen skriver her, må jeg jo nesten si at familien min også spiser lavkarbo da. Det har bare aldri falt meg inn å kalle det det, særlig siden sønnen min spiser halvgrovt brød hos dagmammaen og av og til hjemme. Og en og annen potet. Det er ikke snakk om noe sukker i hans kost, siden han bare er 15 mnd (nei, han får ikke yoghurt med sukker i til vanlig). Men mye frukt. Jeg syns bare det virker veldig merkelig å kalle dette lavkarbo, siden det etter mitt syn er et normalt, sunt kosthold.

Jeg syns det er flott å introdusere annen mat enn pasta og pølser til barn, men jeg er skeptisk når det kobles opp mot vekt eller at man skal ha masse sære regler for små barns matinntak. Som en annen sa, er det forskjell på et aktivt barn i vekst og en voksen, stillesittende person også.

Men jeg er helt klart skeptisk til mye av det barn spiser i dag, hvor det for noen går vel mye i pølser, kjeks og saft. Så det er fint med en motvekt til det, så lenge man ikke blir fanatiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Takk for tips! Hun får masse gode smoothier, og frukt og bær elsker hu :) Kyllingsuppa skal jeg teste ut! Jeg har en pasta med mindre karbo jeg liker å bruke, så kan hive oppi det. Hva annet har du oppi?

Anonym poster: d943721c69449a5a8be3fc22879a02a8

Oppi kyllingsuppa har jeg en spinatpute (kjøpes fryst), noen linser, litt diverse grønnsaker - litt etter lysten - som gulerøtter, løk, hvitløk, blomkål, purre, paprika, stangselleri, vårløk, sopp.

Det er mange gode suppe alternativer. Gulerot- og ingefærsuppe f.eks. Soppsuppe, fiskesuppe, linsesuppe.

Lage smoothievarianter. Ha oppi chia frø, knuste linfrø, eller gresk yoghurt. Linfrø inneholder omega-3, men også karbohydrater ;)

Jeg spiser ikke poteter, ris og pasta fordi at jeg har gitt opp. Jeg klarer ikke å få meg selv til å like det, bare så det er sagt. Det går til nøds i fiskegratengen

Endret av Poirot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjonen har sagt at hu utvikles i det tempoet hu skal, og at alt derfor ser bra ut. Blodsukker og blogtrykk er perfekt. Det er ikke om "barnet mitt burde spise lavkarbo eller ikke"- tips jeg er ute etter.

Anonym poster: d943721c69449a5a8be3fc22879a02a8

Hei TS, hvis ikke du har sett denne før Her er det utrolig mange gode oppskrifter::

http://lchf-bloggen.blogspot.no/

Kjører ikke selv utelukkende lavkarbokosthold, spiser selv pasta en gang i blant og gjerne en potet i ny og ne, og er heller ikke noe tilhenger av masse fett men har familie som ofte blir lei av brødmat og med tanke på alle de gode grønnsakene som er der ute er det jo utrolig mange variasjoner som få er bekjent. Mye av det tradisjonelle kostholdet mangler jo mye varierte grønnsaker og det blir jo kjedelig etterhvert og det blir jo veldig ensformig.

Dersom barn er overvektige er det viktig å vise dem sunt kosthold. Ikke at man må sette dem på diett, men gi dem sunn og variert mat. Det er ikke bra å være overvektig, selv ikke for barn. De barna jeg kjenner til som er overvektige sliter både sosialt og fysisk og grunnen til at de er overvektig er for det meste foreldrenes manglende kunnskaper om kost og har lagt merke til at spisevanene til disse barna ikke er sunne. At barn er litt smålubne i perioder er jo helt normalt, men man bør passe på, spesielt om de i tillegg er lite aktive. Mange foreldre tyr til enkle raske løsninger og setter frem ferdigmat uten tanke på hva det faktisk inneholder. De vanene man presenterer for barna er de de ofte har med seg resten av livet. Selvom barna ikke nødvendigvis er overvektige som små betyr ikek det at de kan få inn veldig dårlige vaner som på sikt kan svi.

Når du setter deg ned til hverdags og skal "kose" deg og "kos" er ensbetydene med matinntak uavhengig om du er sulten eller ei, og du "må" ha pepsi max og småkaker hver dag sender du samtidig et et signal til barna dine.

Å ja, jeg har hatt mange dårlige vaner selvom basiskostholdet mitt har vært sunt. Ser også at mange barn ikke er vante til å gå sultne, dersom de kommer en halvtime før middag og maser om at de er sultne er det mange foreldre som gir de noe å knaske på. Hva med å si "nei, det er middag om en halvtime - du får vente til det?" I det øyeblikket de sier at de er sultne får vi voksne panikk. Hvorfor det egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Hva spesielt i TS sitt kosthold er det du vil peke ut som farlig? Er det atungen ikke får poteter? Er poteter og pasta livsnødvendig for barn? Blir det for mye fullkorn og for lite sukker? Hva?

For mye protein og animalsk fett. For lite fiber og energi. Barn har helt andre næringsbehov enn voksne, og man bør aldri slanke voksende barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavkarbo er ikke en slankekur.Det er en livsstil.

Anonym poster: c3833bf53dcad59dbf6819c5cdbdabc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mye protein og animalsk fett. For lite fiber og energi. Barn har helt andre næringsbehov enn voksne, og man bør aldri slanke voksende barn.

Ok? Det er jo mange grønnsaker med rikelig med fiber i? Belgfrukter f.eks er jo supert Vet du konkret hvor mye av de ulike næringsgruppene barnet til TS får i seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke spesielt rettet mot deg TS men generellt til dere som syntes det er ok å gi barn et lavkarbo kosthold.

Syntes det er flott at foreldre introduserer barna sine til masse grønnsaker og kutter ned på sukker og raske karbohydrater, men jeg syntes man skal være ytterst forsiktig med å fjerne for mange karbohydratkilder. Barn er i en fase der de er i ferd med å bygge skjeletet de skal ha resten av livet. Det er svært omdiskutert om hvor sunt et lavkarbo kosthold er med tanke på beinbygging. Kosthold med mye protein fører til et surere miljø i kroppen og dette kan gå utover skjelettet da kroppen benytter kalium som buffer for å skape riktig PH balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud! La barnet få spise normal mat! Pizza, pasta, hvetemel, sjokoladepålegg, servelat, ferdigmat, masse poteter, overkokte gulrøtter og pasta og pølser, det er dette som er næring! Slik vi nordmenn synes er normalt at barn spiser. Gud forby at barn får i seg masse grønnsaker og rent kjøtt, om ikke poteten følger med dette måltidet, blir de rett og slett underernærte. Barn må ha pasta, fint mel sukker og potet, hvis ikke blir de underernærte!. ALLE må spise poteter! RING BARNEVERNET!

Når man ser innlegg som dette, skjønner man at mange lavkarbere har hatt sine ernæringsproblemer før i tiden, om de tror det du lister om er alternativet til lavkarbo. Det litt sånn som når eksfeite binde alt av passivitet med selvforakt de overfører på alle andre som minner dem om det som gjorde dem til det de var før og peker fingre. Sorry mac, men de fleste som ikke går på lavkarbo spiser grove, sunne karbohydrater og gir ungene litt ekstra å vokse på. godt utviklede kropper kommer ikke uten det riktige drivstoffet. Rikelig med karbohydrater gir hjernen den enegien den trenger.

Anonym poster: 4b774f6edcc7c1354592aebe466cca49

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter i bhg, når jeg spiser frokost der sammen med de andre har ALLE (tuller ikke) barna nugatti og syltetøy og prim på skiva utenom dattera mi. Har to venninner som jobber på barneskole, de ser samme tilstanden der. Flere voksne damer jeg kjenner har oboy oppi havregrynene så barna skal spise det. Jeg jobber selv i matbutikk, foreldre kjøper først snop til barna, plasserer de på bordene og lar de få spise snopet mens de selv er inne å handler i ro og fred. I rest my case...

Jeg har jobbet som vikar i mange forskjellige barnehager, og det der er overhode ikke min erfaring. Har som sagt sett ganske mye, og det jevnt over ganske bra matpakker barna har med i barnehagen i hvert fall. Vi må bo på forskjellige planeter altså. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg har også arbeidet i barnehage. Min erfaring er at det er veldig variabelt om hva ungene har på matpakken. Noen har havrebrød med leverpostei, noen har med seg smoothie, noen har med seg suppe, også er det en innimellom som har med kanelbolle (men det er gjerne samme ungen som har det) - tror jeg har truffet to som har hatt med det i løp av de som jeg har arbeidet i

Endret av Poirot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...