Gå til innhold

Barnet mitt går på lavkarbo ;)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig med AB # 21. Mitt barn (og også jeg og pappaen) spiser lavkarbo på samme måte. Det er ikke snakk om å kutte UT hele matgrupper og heller pøse på med bacon, men brød, pasta og ris er ikke hoveddelen av kostholdet. Vi kommer ikke utenom brød og slikt siden barnet går i barnehage, men da får hun heller mye mindre brød hjemme. Å tro at mitt barn (og andre som spiser lavkarbo) ikke får i seg de næringsstoffene det trenger er bare uvitende. Hva er det man får i seg fra pasta og brød som man ikke finner andre steder, siden det er så innmari farlig å kutte det ut?

Det sagt: joda det finnes de som vil slanke barna sine, da er det noe helt annet, og ikke noe jeg bifaller.

Anonym poster: 972b1b7c2611eca710e4809897aff426

Men du skriver jo her at barnet ditt spiser brød i barnehagen, ergo kan det vel ikke egentlig sies å spise lavkarbo? Sønnen min spiser heller ikke så mye brød hjemme, fordi vi har cøliaki m.m. i heimen, og det er mer praktisk å stort sett spise det samme. Jeg ser helt klart fordelene av at han dermed antakeligvis spiser mer grønnsaker enn en del andre f.eks. Nordmenn spiser utrolig mye brød, og jeg sier ikke at det heller er så bra. Det trenger ikke være så innmari dårlig, men det fins annen, sunnere og mer spennende mat. Så jeg reagerer over hodet ikke på at noen barn ikke spiser tre brødmåltider om dagen. Det jeg reagerer på, er når det blir et strengt regime. Og barnet f.eks. må ha med spesialmat i mange sammenhenger, uten å en gang ha en diagnose som skulle tilsi det. Jeg tror heller ikke et sånt "nazi"-fokus på mat er bra. Det går an å introdusere sunn, hjemmelaget mat, med mindre brød og pasta en snittet, uten at man er fanatisk. Og når noen sier at barnet deres spiser lavkarbo, regner jeg med at man faktisk mener ordentlig lavkarbo, og ikke bare litt lavkarbo-inspirert. Antakelig derav en del av reaksjonene i denne tråden.

Jeg lurer på hvor mange av de som mener at barnet vil utvikle spiseforstyrrelser av lavkarbo selv er tilhengere av dette mager-mat hysteriet. Min erfaring er at barn heller ikke har godt av å kun bli foret opp med magre produkter av mødre med fettskrekk og kaloritellings-hysteri.

Anonym poster: 99e8ecf3fe8796195c061f78b20e59a3

Det tror jeg ikke er så mange av de som har reagert her. De fleste reagerer jo på at barnet høres ut å være på en slags diett (siden ts også nevner dette med valpefett), så da tviler jeg på at de teller barnas kalorier hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De går glipp av et kalorioverskudd. De går glipp av en god appetitt og hjernene deres går glipp av det beste drivstoffet som finnes for den. En annen ting er at de lettere sklir ut med drittmat når de blir studenter/fltyter ut når de ser hvor mye penger de kan spare inn i forhold til kosten de har fått hjemme, de får friere øyler til å unne seg noe som vil virke helt fantastisk (sukker) så lenge de ikke blir introdusert for et moderat forbruk for det i oppveksten etc. Sorry mac, men det er oppoksende barn som har større potensiale og utforskerbehov enn de kaffelattedrikkende mødrene ders som lever for sats og rosablogger.

Anonym poster: 4b774f6edcc7c1354592aebe466cca49

Jeg må le litt.. Jeg ligger i kaloriunderskudd, mens pappaen og barnet ikke gjør det siden de ikke trenger å gå ned i vekt. Barnet spiser f.eks frukt og yoghurt, bare ikke "barneyoghurt" med masse tilsatt sukker. Barnet mitt får, som TS sitt, spise kaker og godis i bursdager og på besøk som alle andre. Spiser vi middag borte spiser vi det som serveres. Og inviterer vi så lager jeg gjerne poteter til den som ønsker det, og selvfølgelig nekter jeg ikke barnet mitt å spise det om det vil. Ingenting som tyder på at barnet kaster seg panisk over godteskåla, eller lider noen nød av den grunn. Og siden det ikke er et forbud mot verken drittmat, pasta eller sukker, bare noe som ikke er naturlig i vårt hverdagskosthold, så er det ikke noe mer "spennende og forbudt" enn det er hos noen som f.eks begrenser godteri til lørdager.

Og hva det er som er så mye dyrere har jeg ikke funnet ut ennå. Kjøtt er dyrt, men det spiser vi på lik linje med "alle" andre, ikke mer. Masse gode grønnsaker. Meieriprodukter, bare vanlige i stedet for lettproduktene. Klart, skal man bake med masse "rare" produkter, eller ligge på et veldig karbofattig kosthold vil det bli noe annet, men det er ikke tilfellet her. Alt vi trenger er vanlige varer, kjøpt på nærbutikken. Før var det kun sukrin jeg handlet andre steder, men nå er det kommet i butikken også (bruker det også relativt sjelden).

God apetitt har vi alle. Men vi blir ikke sultne "hele tiden", og vi trenger ikke 3-4 mellommåltider for å holde oss mette gjennom dagen. Vi koser oss med mat, men mat er ikke det eneste som er kos.

Om mitt barn lærer seg å lage enkel, god og mettende mat fra bunnen av, og skjønner at det ikke er noe dyrere enn vanlig mat, så gir dette dem heller et bedre startsted til når de flytter hjemmefra, enn å bare lære seg å ty til enkel halvferdig mat og toro-poser.

Hjernene våre går ikke glipp av noe som helst. Det den trenger av ekstra glykogen lager kroppen selv, resten kommer fra mat og frukt - bare ikke fra hvitt mel, sukker osv. Kaffe latte? Nei takk, drikker helst svart kaffe. Oppdagende? Så absolutt, kan vedde stort på at mitt barn smaker på og utforsker mer spennende og forskjellig mat enn det "hvermannsens" barn gjør.

Anonym poster: 972b1b7c2611eca710e4809897aff426

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skriver jo her at barnet ditt spiser brød i barnehagen, ergo kan det vel ikke egentlig sies å spise lavkarbo?

Lavkarbo er ikke bare Atkins og slikt. Mitt barn spiser betydelig mindre karbohydrater enn det som er vanlig, ergo er det lavkarbo selv om det ikke er så "ekstremt". Og heldigvis er det ikke bare brødmat i barnehagen, men også f.eks havregrøt, hjemmelagde grove rundstykker og skikkelige lunsjer som ikke bare inneholder pasta og ketchup. Så totalen blir uansett slik at det er mye mindre av de raske, unødvendige karbohydratene.

Anonym poster: 972b1b7c2611eca710e4809897aff426

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt.. Jeg ligger i kaloriunderskudd, mens pappaen og barnet ikke gjør det siden de ikke trenger å gå ned i vekt. Barnet spiser f.eks frukt og yoghurt, bare ikke "barneyoghurt" med masse tilsatt sukker. Barnet mitt får, som TS sitt, spise kaker og godis i bursdager og på besøk som alle andre. Spiser vi middag borte spiser vi det som serveres. Og inviterer vi så lager jeg gjerne poteter til den som ønsker det, og selvfølgelig nekter jeg ikke barnet mitt å spise det om det vil. Ingenting som tyder på at barnet kaster seg panisk over godteskåla, eller lider noen nød av den grunn. Og siden det ikke er et forbud mot verken drittmat, pasta eller sukker, bare noe som ikke er naturlig i vårt hverdagskosthold, så er det ikke noe mer "spennende og forbudt" enn det er hos noen som f.eks begrenser godteri til lørdager.

Og hva det er som er så mye dyrere har jeg ikke funnet ut ennå. Kjøtt er dyrt, men det spiser vi på lik linje med "alle" andre, ikke mer. Masse gode grønnsaker. Meieriprodukter, bare vanlige i stedet for lettproduktene. Klart, skal man bake med masse "rare" produkter, eller ligge på et veldig karbofattig kosthold vil det bli noe annet, men det er ikke tilfellet her. Alt vi trenger er vanlige varer, kjøpt på nærbutikken. Før var det kun sukrin jeg handlet andre steder, men nå er det kommet i butikken også (bruker det også relativt sjelden).

God apetitt har vi alle. Men vi blir ikke sultne "hele tiden", og vi trenger ikke 3-4 mellommåltider for å holde oss mette gjennom dagen. Vi koser oss med mat, men mat er ikke det eneste som er kos.

Om mitt barn lærer seg å lage enkel, god og mettende mat fra bunnen av, og skjønner at det ikke er noe dyrere enn vanlig mat, så gir dette dem heller et bedre startsted til når de flytter hjemmefra, enn å bare lære seg å ty til enkel halvferdig mat og toro-poser.

Hjernene våre går ikke glipp av noe som helst. Det den trenger av ekstra glykogen lager kroppen selv, resten kommer fra mat og frukt - bare ikke fra hvitt mel, sukker osv. Kaffe latte? Nei takk, drikker helst svart kaffe. Oppdagende? Så absolutt, kan vedde stort på at mitt barn smaker på og utforsker mer spennende og forskjellig mat enn det "hvermannsens" barn gjør.

Anonym poster: 972b1b7c2611eca710e4809897aff426

Jeg bruker ikke toro-poser. Jeg lager all middag fra bunn, holder meg unna lett-produkter (unntatt lettrømme og lettmelk), bruker rent kjøtt/fisk, og masse grønnsaker. Er vi da lavkarbo etter ditt syn? Vi spiser pasta, hvitt mel (selv om jeg bruker grove opp der jeg kan, vaffler og pannekaker tilsettes havregryn etc), og vi spiser sukker, prøver dog å holde det litt i tøyle. Barnet mitt liker ikke poteter og spiser ikke brød 3 ganger om dagen. Ser ikke at vi er så usunne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke toro-poser. Jeg lager all middag fra bunn, holder meg unna lett-produkter (unntatt lettrømme og lettmelk), bruker rent kjøtt/fisk, og masse grønnsaker. Er vi da lavkarbo etter ditt syn? Vi spiser pasta, hvitt mel (selv om jeg bruker grove opp der jeg kan, vaffler og pannekaker tilsettes havregryn etc), og vi spiser sukker, prøver dog å holde det litt i tøyle. Barnet mitt liker ikke poteter og spiser ikke brød 3 ganger om dagen. Ser ikke at vi er så usunne.

Altså, 'lavkarbo' er en fellesbetegnelse på alle kosthold som inneholder mindre karbohydrater enn det som vanligvis blir anbefalt. Man må ikke helt ned på 10-15 gram om dagen for at det skal være lavkarbo. Dere spiser nok veldig sunt, samme gjør vi. Hvor mye kh det blir i deres kosthold vet jeg ikke, men jeg vet at vårt er lavkarbo. Jeg spiser ikke etter Atkins, LCHF, Fedon e.l nå, men har gjort det i perioder der jeg vil ned i vekt. For all del, jeg bruker Toro i blant jeg og, men helst ikke. Spesielt fordi jeg syns det smaker så innmari salt av det.

Så en annen nevnte slankehysteri og spiseforstyrrelser. Jeg tror neppe at det å ha et slikt kosthold er noe verre enn de som "må" spise magert, lett og kalorifattig. Det handler i hovedsak om hvordan foreldrene står frem. Om jeg gjør vekt til et problem, og det er synlig for barnet, så spiller det liten rolle om jeg spiser potet eller ikke.

Anonym poster: 972b1b7c2611eca710e4809897aff426

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt vel bevart?! La den lille jenta di spise helt normalt! Om det er så utrolig viktig for deg at hun ikke skal få valpefett(?!) så meld hun inn i noe idrettsarrangementer når hun blir litt eldre. Jeg får nesten vondt inni meg. Du har virkelig misforstått begrepet "lavkarbo skal unngås av unge under 18 år". Fy, kjenner jeg blir sint på deg.

Lavkarbo er tusen ganger sunnere enn det kostholdet de fleste barn har nå! De spiser loff med nugatti på, drikker sjokolemelk og spiser kun pasta til middag! Nei, lavkarbo er en flott livsstil! Og med lavkarbo mener jeg ikke 1 kg smør til dagen, men kjøtt fisk egg ost grønnsaker og frukt. Jenta mi får hjemmelaget brød uten gjær og mel, grønnsaker og kjøtt/fisk/fugl til middag og wetabix til kvelds. Etter at vi begynte med denne livsstilen har vi alle blomstret opp! Lavkarbo er IKKE det samme som 0 karbo!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du skriver jo her at barnet ditt spiser brød i barnehagen, ergo kan det vel ikke egentlig sies å spise lavkarbo?

Det er jo tydelig at du ikke vet hva lavkarbo er. Lavkarbo er ikke det samme som 0 karbohydrater! Jeg spiser også brød, hjemmelaget. Detheter LAVkarbo, ikke NULLkarbo. Kjøpebrød er en uting uansett hvordan du vrir og vender på det, samme med hvete og sukker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør ikkje få for grovt brød. Det gjer at dei ikkje får tatt opp tilstrekkeleg næring, fordi dei blir fort mette av mykje fiber. Dette kan faktisk resultere i diare viss ein får veldig grovt brød. http://www.barnogmat.no/index.php?option=com_content&task=view&id=11&Itemid=5

2 veldig grove brødskiver til dagen skader ikke ett barn som drikker mye vann og spiser mye frukt, det nekter jeg rett og slett å tro på ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

2 veldig grove brødskiver til dagen skader ikke ett barn som drikker mye vann og spiser mye frukt, det nekter jeg rett og slett å tro på ;)

Det er helsedirektoratet sine retningslinjer, og dei er jo gode å ha i andre samanhengar. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er tusen ganger sunnere enn det kostholdet de fleste barn har nå! De spiser loff med nugatti på, drikker sjokolemelk og spiser kun pasta til middag! Nei, lavkarbo er en flott livsstil! Og med lavkarbo mener jeg ikke 1 kg smør til dagen, men kjøtt fisk egg ost grønnsaker og frukt. Jenta mi får hjemmelaget brød uten gjær og mel, grønnsaker og kjøtt/fisk/fugl til middag og wetabix til kvelds. Etter at vi begynte med denne livsstilen har vi alle blomstret opp! Lavkarbo er IKKE det samme som 0 karbo!

Jeg tror ikke at de fleste barn spiser så usunt som du skriver. Tvert i mot, nå for tiden er det så mye fokus på å spise sunt og bekymring for økende overvekt hos barn, at de fleste foreldre gjør sitt for at barna skal spise sunt og variert. Man kan spise veldig sunt uten å være lavkarbo.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk blir så hysteriske. Lavkarbo betyr jo ikke null karbohydrater, diett eller slankekur. Det betyr at man kan kutte ut sukker og hvitt mel og pasta for eksempel.

Hva av alt det resterende man da spiser er det dere mener ikke er bra for et barn å spise? Mener dere at det er nødvendig for et barn å spise store mengder sukker, hvitt mel og pasta? Og at de ikke skal spise grønnsaker, frukt, rent kjøtt og egg?

Anonym poster: 270646d0c882d0015636410ca959ccdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk blir så hysteriske. Lavkarbo betyr jo ikke null karbohydrater, diett eller slankekur. Det betyr at man kan kutte ut sukker og hvitt mel og pasta for eksempel.

Hva av alt det resterende man da spiser er det dere mener ikke er bra for et barn å spise? Mener dere at det er nødvendig for et barn å spise store mengder sukker, hvitt mel og pasta? Og at de ikke skal spise grønnsaker, frukt, rent kjøtt og egg?

Anonym poster: 270646d0c882d0015636410ca959ccdb

Men da er det jo såkalt "grovkarbo", da? Eller som vi kalte det i alle år, et sunt, fiberrikt kosthold anbefalt av helsedirektoratet ;)

Jeg tror ikke det er skadelig å spise lite karbohydrater, så lenge det ikke blir for ekstremt. Vi trenger faktisk karbohydrater også, selv om vi selvsagt bør begrense inntak av raske karbohydrater. Barn trenger mer karbohydrater enn voksne, og lavkarbo for barn synes jeg derfor blir feil. Hva med å spise trege karbohydrater i stedet? Dessuten er det det sosiale aspektet her. Det er unødvendig at barn skal ekskluderes på den måten at barnet ikke får spise det som andre spiser, f.eks. i bursdag, dersom det ikke er på grunn av allergi eller lignende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke at de fleste barn spiser så usunt som du skriver. Tvert i mot, nå for tiden er det så mye fokus på å spise sunt og bekymring for økende overvekt hos barn, at de fleste foreldre gjør sitt for at barna skal spise sunt og variert. Man kan spise veldig sunt uten å være lavkarbo.

Jeg har en datter i bhg, når jeg spiser frokost der sammen med de andre har ALLE (tuller ikke) barna nugatti og syltetøy og prim på skiva utenom dattera mi. Har to venninner som jobber på barneskole, de ser samme tilstanden der. Flere voksne damer jeg kjenner har oboy oppi havregrynene så barna skal spise det. Jeg jobber selv i matbutikk, foreldre kjøper først snop til barna, plasserer de på bordene og lar de få spise snopet mens de selv er inne å handler i ro og fred. I rest my case...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter i bhg, når jeg spiser frokost der sammen med de andre har ALLE (tuller ikke) barna nugatti og syltetøy og prim på skiva utenom dattera mi. Har to venninner som jobber på barneskole, de ser samme tilstanden der. Flere voksne damer jeg kjenner har oboy oppi havregrynene så barna skal spise det. Jeg jobber selv i matbutikk, foreldre kjøper først snop til barna, plasserer de på bordene og lar de få spise snopet mens de selv er inne å handler i ro og fred. I rest my case...

Det er helt motsatt fra min erfaring. I rest my case ...

Fra spøk til side, det finnes vel litt av hvert der ute? Men jeg tror likevel at de fleste foreldre er flinke med barnas kosthold. Da jeg gikk på skolen, hadde de fleste elevene med seg cola på skolen. Nå har de med seg vann. Jeg leste også i avisen nå nylig at overvekttendensen hos norske barn er på vei nedover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo eller ikke, folks matvaner varierer mye med kultur og familietradisjoner og dessverre også godt markedsførte ville ideer, men det som er sjukt her er at TS omtaler 2-åringen som en som trenger en slags diett pga valpefett. Her er det jo ikke noen diagnose som ligger til grunn for å endre ungens kosthold, og det er heller ikke snakk om noen helsefarlig overvekt eller at ungen beveger seg for lite. At en mor går til et slikt skritt er uttrykk for et så sjukt kroppssyn at barnevernet faktisk burde bli koblet inn.

Anonym poster: 8fb75cde38bc15dab070d2fece25e10c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det faktisk en stor forskjell på å slanke et lite barn og å prøve å unngå at barnet blir overvektig. Slanking av barn gjør man bare ikke, etter mitt syn. Men jeg ser ingenting galt i å sørge for gode forutsetninger for at barnet ikke blir overvektig.

Anonym poster: 972b1b7c2611eca710e4809897aff426

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ratata

Jeg vet dette er litt usakelig men jeg henger meg opp i valg av ord.

Mange som har ett lavkarbokosthold sier; Jeg går på lavkarbo. Slik som i tittelen på denne tråden; Barnet mitt går på lavkarbo.

Er ikke noe rart folk kaller det en diett med den ordlyden der. Om det faktisk er en livsstil så har dere ett lavkarbokosthold, dere går ikke på lavkarbo.

Dette var sikkert unødvendig i mange sine øyne men jeg tror man må velge ordene sine med omhu når det kommer til lavkarbo.

Ordene lavkarbo og barn i samme setning ser heller ikke bra ut. Hadde man bare beskrevet menyen uten å bruke ordet lavkarbo i det hele tatt er det ikke sikkert det hadde vært så mange negative kommentarer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Lavkarbo er tusen ganger sunnere enn det kostholdet de fleste barn har nå! De spiser loff med nugatti på, drikker sjokolemelk og spiser kun pasta til middag! Nei, lavkarbo er en flott livsstil! Og med lavkarbo mener jeg ikke 1 kg smør til dagen, men kjøtt fisk egg ost grønnsaker og frukt. Jenta mi får hjemmelaget brød uten gjær og mel, grønnsaker og kjøtt/fisk/fugl til middag og wetabix til kvelds. Etter at vi begynte med denne livsstilen har vi alle blomstret opp! Lavkarbo er IKKE det samme som 0 karbo!

De fleste barn spiser ikke loffskiver med nugatti til frokost og pasta til middag. Hvilken verden lever du i? :ler:

Endret av Violetta
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Jeg kommer til å ta liv av ungen min fordi hu ikke spiser poteter, pasta og hvetemel?

Hu spiser jo ALT annet!

Anonym poster: d943721c69449a5a8be3fc22879a02a8

Slutt å tulle, ts, og les ei bok om du kjeder deg.

Da har du vel ikke problemer med å finne inspirasjon og variasjon, hvis hun spiser ALT annet. I så fall er det jo en enkel sak å finne på nye ting å gi henne hvis du bare skal holde henne unna hvetemel og sukker (i hrove trekk). Og om du selv lever lavkarbo, så er det en grei regel her i huset at man spiser det vi har. Noe annet er jo i og for seg umulig.

Jeg vil anbefale deg forumet til lavkarbo.no. Der vil du finne andre likesinnede. Men der vil ikke et slikt innlegg karakteriseres som en "brannfakkel", og uten den effekten er det vel lite gøy, eller hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...