AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #21 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg kan hvertfall anbefale Leve, jeg går dit selv. Mistet sønnen min for snart ett år siden, og det hjelper å gå en plass hvor noen forstår. Der kan du velge om du vil snakke,eller bare være der for å lytte. Fint å dele erfaringer om sorgen, og hva man kan gjøre for at ting skal bli lettere. Der er det folk som har mistet noen for ti år siden, så der er det aldri for sent å begynne. Lykke til med å finne ut hva som hjelper deg best Anonym poster: f3226431c5f1b3e8940c7c8e5d814839 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CC* Skrevet 13. april 2013 #22 Del Skrevet 13. april 2013 Du kan begynne med rådgiver på skolen, et annet lavterskeltilbud er psykisk helse i kommunen, hvor du kan få snakke med en psykiatrisk sykepleier. Tror rådgiver kan hjelpe deg med å formidle kontakt dersom det er aktuelt. Dersom dette ikke holder og du trenger å snakke med noen i spesialisthelsetjenesten (psykolog o.l) trenger du henvisning fra lege. Hvis du ikke liker fastlegen din, men av en eller annen grunn ikke bytter tror jeg du kan benytte deg av helsestasjon for ungdom, de har lege der. Og dersom du har snakket med noen på forhånd kan de skrive en vurdering som du kan ha med deg til legen for å hjelpe til med å forklare situasjonen dersom du syns det er vanskelig. Og til slutt, så bra at du ønsker hjelp! Masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #23 Del Skrevet 14. april 2013 Huff, føler med deg, dette er ikke noe du bør gå og bære på alene. Jeg mistet selv broren min i selvmord, vet hvor forferdelig det er. Har valgt å snakke åpent om venner og familie om dette, det hjelper på, i tillegg går jeg til psykolog og er i kontakt med LEVE. Du har i tillegg mistet to nære venninner og er svært ung. Jo tidligere du kan få hjelp og noen å snakke med, jo bedre er det. Gå til fastlegen og be om henvisning til psykolog, bytt fastlege hvis du ikke føler fastlegen din tar deg seriøst. Husk at både leger og psykologer har opplevd og hørt mye i sin karriere, så ikke vær redd for hva du skal si, eller hva de vil tenke om deg. Anonym poster: 9734e233160c76c1a4f25e908986f7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #24 Del Skrevet 14. april 2013 TS her. Igjen, tusen takk for alle råd! Det er veldig fint av dere Jeg snakket med en venninne som har gått til psykolog (jeg sa ingen ting om at jeg ønsker det, vi snakket om henne) og hun sa at hun nå var "frisk" og at hun uansett ikke hadde fortsatt fordi når vi går på videregåenden koster det penger og når du er over 18 koster det enda mer, uansett hvordan tilstanden er eller hvor du går.... Dette gjorde at jeg ikke har lyst til og gå til rådgiveren og snakke om det hvis det ikke har noen hensikt, jeg har ikke penger til og betale psykolog.... Vet dere om dette stemmer? Jeg synes det høres litt rart ut at ungdom på videregående som sliter skal måtte betale for å få den hjelpen de trenger... Anonym poster: adffa7186494e98b4a8a0a003d85899a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #25 Del Skrevet 14. april 2013 Huff, føler med deg, dette er ikke noe du bør gå og bære på alene. Jeg mistet selv broren min i selvmord, vet hvor forferdelig det er. Har valgt å snakke åpent om venner og familie om dette, det hjelper på, i tillegg går jeg til psykolog og er i kontakt med LEVE. Du har i tillegg mistet to nære venninner og er svært ung. Jo tidligere du kan få hjelp og noen å snakke med, jo bedre er det. Gå til fastlegen og be om henvisning til psykolog, bytt fastlege hvis du ikke føler fastlegen din tar deg seriøst. Husk at både leger og psykologer har opplevd og hørt mye i sin karriere, så ikke vær redd for hva du skal si, eller hva de vil tenke om deg. Anonym poster: 9734e233160c76c1a4f25e908986f7b7 TS igjen, utrolig trist og høre at du mistet broren din i selvmord, det er helt grusomt... Stor klem til deg Anonym poster: adffa7186494e98b4a8a0a003d85899a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #26 Del Skrevet 14. april 2013 TS her. Igjen, tusen takk for alle råd! Det er veldig fint av dere Jeg snakket med en venninne som har gått til psykolog (jeg sa ingen ting om at jeg ønsker det, vi snakket om henne) og hun sa at hun nå var "frisk" og at hun uansett ikke hadde fortsatt fordi når vi går på videregåenden koster det penger og når du er over 18 koster det enda mer, uansett hvordan tilstanden er eller hvor du går.... Dette gjorde at jeg ikke har lyst til og gå til rådgiveren og snakke om det hvis det ikke har noen hensikt, jeg har ikke penger til og betale psykolog.... Vet dere om dette stemmer? Jeg synes det høres litt rart ut at ungdom på videregående som sliter skal måtte betale for å få den hjelpen de trenger... Anonym poster: adffa7186494e98b4a8a0a003d85899a Jeg gikk til BUP da jeg gikk på VGS, tror ikke jeg betalte noe da. Men hvis det ikke er sånn, så er det uansett slik at når du får henvisning til psykolog fra lege, betaler du bare en egenandel, og når du har kommet over frikortgrensen betaler du ikke mer ut det året. En gang jeg gikk i behandling skrev faktisk behandleren min et skriv på at jeg hadde så dårlig råd at jeg burde slippe å betale egenandel også. Så ikke bekymre deg over økonomien, med mindre du går til privat psykolog blir det ikke så dyrt! (og kanskje slipper du å betale i det hele tatt). Anonym poster: 9734e233160c76c1a4f25e908986f7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 14. april 2013 #27 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) I de fleste byene er det helsestasjon for ungdom, hvor jeg tror de også har psykologer. Ifh til pris og psykolog, så koster det hvis du går til privat, men får du en henvisning fra legen, så koster det ikke (er jeg nokså sikker på). Jeg gikk privat og det kostet meg 900 kr pr time hos psykologen. Grunnen til at jeg valgte den retningen var fordi jeg aldri var (eller ville blitt) det de kaller en hastesak, så ventetiden på psykolog med henvisning fra fastlege ville ha tatt meg iallefall et halvår. Edit: Ser nå at vedkommende over meg skrev at du i så tilfelle må betale en egenandel. Men det betyr jo uansett at du slipper å betale omtrent 1000 kr pr time. Endret 14. april 2013 av estrella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CC* Skrevet 15. april 2013 #28 Del Skrevet 15. april 2013 Alle som er over 16 år må betale for helsetjenester i Norge (unntaket er dersom du er innlagt, da betaler du ikke). Egenandelen er fastsatt av staten, og i spesialisthelsetjenesten ligger den i år på 306 kr tror jeg. Du må også betale egenandel hos fastlegen din. Helfo registrerer innbetalte egenandeler og når du når egenandelstaket som i 2013 er 2040 kr får du frikort tilsendt i posten. Du får også tilbakebetalt dersom du har betalt for mye. Dersom du får medisiner på blå resept teller den egenandelen også inn i de 2040,-. Rådgiver er et lavterskeltilbud som ikke koster deg noe. Det samme er psykisk helse i kommunen. Helsestasjon for ungdom er også gratis. Du har kommet til et punkt hvor du innser at du har det vanskelig og ønsker hjelp. Jeg syns ikke du skal la redselen for å betale stoppe deg fra å sette igang prosessen, du vet jo ikke om lavterskeltilbudene vil være nok for deg eller om du trenger henvisning videre! Og jeg er helt sikker på at om du trenger videre hjelp er det vel anvendte penger for at du skal få det bedre! Igjen, lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne1992 Skrevet 28. april 2013 #29 Del Skrevet 28. april 2013 Hvordan går det TS? Har du fått snakket med noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #30 Del Skrevet 28. april 2013 Hvordan går det TS? Har du fått snakket med noen? Hei, TS her Nei, rådgiveren på skolen har vært borte i to uker nå, når jeg endelig gikk for å banke på døren hennes hang det en lapp der hvor det sto at hun kommer tilbake i morgen (29.04). Etter det har jeg tenkt at jeg kanskje burde la være og gå tilbake og heller bare ha det for meg selv... Tusen takk for at du spør, er fint å vite at noen bryr seg Anonym poster: adffa7186494e98b4a8a0a003d85899a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne1992 Skrevet 29. april 2013 #31 Del Skrevet 29. april 2013 Nei ikke hold det for deg selv! du trenger noen å snakke med! Du kommer til å føle deg mye bedre når du får snakket med noen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlene87 Skrevet 30. april 2013 #32 Del Skrevet 30. april 2013 Helt enig snakk med noen! gå inn på denne siden. det er helt gratis å ringe og du kan også chatte og sende mail til de , hvis du syns det er skummelt å ringe. skriv det du har skrevet her :-) http://www.korspahalsen.no/Om_oss/Snakk_med_oss/ Det blir bedre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå