Gå til innhold

Angst for å kjøre bil?


esmer

Anbefalte innlegg

Jeg fyller 18 år snart og skal flytte ut og studere, og det er veldig kjipt å ikke ha lappen i og med at jeg må kjøre rundt forskjellige steder + hjem i helgene :(

Problemet mitt er bare at jeg ikke tørr å kjøre bil. Jeg er helt håpløs:

- Kjører jeg mer enn 30 km/t begynner jeg å hyle av redsel, selv om pappa sitter ved siden av.

- Sett bort fra reddselen , klarer jeg ikke de andre tingene heller. Klarer ikke å slå på bilen, bytte gir, må stoppe og sjekke at det ikke er noen biler bak meg, +++

Lurer bare på om jeg er den eneste? Har dere med lappen vært gjennom det samme?

Har "øvelseskjørt" i 2 år nå og vært sånn hele tiden. Ble påkjørt av bil i fjor, og har bare blitt enda reddere siden da.

Mange sier bare at jeg ikke er moden nok. Deprimerende å se en etter en få lappen :vetikke:

Er jente, hvis det har noe å si ? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har akkurat det samme problemet, rart at dette dukket opp nå, har nettopp vært å øvelseskjørt og fikk helt angst! :P Jeg er litt eldre enn deg da, men prøver å øvelseskjøre for å få ta lappen etterhvert, og er veldig redd for å ikke få det til. Skal prøve å begynne på kjøreskole snart å se om det blir bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Jeg synes også at det er skummelt å kjøre bil (særlig å rygge, hjelp!), men jeg tror at dette er noe som man blir vandt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk angst/aversjon mot å øvelseskjøre etter én tur. Jeg nektet å kjøre bil i mange år, frem til jeg ble "tvunget" til en psykolog for å få bukt med problemet. 6 mnd etterpå hadde jeg lappen i hånda!

Ved hjelp av psykologen og gradvis tilnærming til det å kjøre gikk aversjonen min over. Den første hjemmeleksen jeg fikk var å ta på bilen, og det gikk jo greit. Så skulle jeg sette meg i førersetet og sitte der litt. Jeg kjente at spenningen steg litt mer da, men ved gjennomgang av følelsene mine hos psykologen innså jeg jo at det ikke var noen fare. Første gangen jeg "kjørte" handlet det bare om å starte bilen, og så skru av tenningen igjen. Det var altså ingen bevegelse av kjøretøyet.

Slik gikk det fremover til 10m kjøring før man stoppet, runder på en parkeringsplass uten noen andre for bremsing og svinging før vi fant en øde veg for å kjøre der. Etterhvert ble vegstrekningen lengre og lengre, og under 2 mnd etter første psykologtime kjørte jeg gjennom Oslo på motorvegen. Det var selvfølgelig veldig skummelt, men når man utsetter seg for ting man er redd for går det lettere andre og tredje gang ;)

Lykke til videre, øving gjør mester ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt angst for å kjøre bil men aldri i så stor grad. Du er per nå en stor fare i trafikken og bør virkelig få hjelp med den angsten før du prøver noe mer, eller prøve en kjørelærer for å se om det ikke er faren din som kanskje trigger litt av denne angsten.

Kjenner jeg blir veldig skeptisk når jeg ser at andre mener dette er normalt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og om det du sa med å ikke være moden nok, jeg hørte det samme da jeg var på din alder så jeg bestemte meg for å legge det helt fra meg fordi jeg hadde så mye annet i livet på den tiden også, så ble så stresset av det presset om å ta lappen. Trodde det skulle bli bedre om noen år, men det ble dessverre ikke det.

Kan selvfølgelig være annerledes for deg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo utvilsomt et stort problem når det kommer til bilkjøring og per dags dato en fare i trafikken, men som jeg forstår deg på ditt innlegg så tør du ikke kjøre/har ikke kjørt i trafikken.

Det kan være en mulighet å prøve en kjøretime med en kjørelærer for å se om din far kanskje trigger angsten din for bilkjøring, eventuellt en venn/bekjent?

Annet enn det så er det nok ikke mange alternativer utenom å besøke en psykolog for å iallefall få kartlagt litt hva dette dreier seg om/hvor stort problem du har.

Tviler på at det å vente noen år vil hjelpe stort med ett sånt problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt stressa da jeg skulle lære meg å kjøre bil, men er ikke redd nå.

Det som derimot gjør meg redd, er at jeg nå vet hvor hysteriske folk det kan være i de andre bilene :hakeslepp: Begynner du å hyle av skrekk når du kjører over 30?? Og du klarer ikke å "skru på bilen" (du klarer ikke å si det riktig engang). Herregud, jente. Hold deg laaangt unna veien, du er langt fra moden nok.

Anonym poster: 20e72c28a92ad2c730d10859c693384d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var like redd for 1 år siden da jeg begynte å ta kjøretimer (jeg er 27 år). Fordi jeg er en litt engstelig person selv så har jeg utsatt det å prøve å ta lappen helt til nå. Jeg trodde jeg kom til å dø i en trafikkulykke hver gang jeg hadde kjøretimer. Men det går mye bedre med kjøringen nå og jeg begynner å føle meg mer trygg og klarer endelig å kjøre 50 km/t i byen istedet for 20-30. Kan jo være det går over om du tar flere kjøretimer med en kjøreskole feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte og jeg er 23. For meg funker det ikke å kjøre med kjørelærer fordi han pusher meg for mye for fort. Å øvelseskjøre med min kjære går derimot mye bedre, men han skjønner ikke helt hva det er jeg er så redd for. Personlig tenker jeg hver gang at bilen kommer til å eksplodere, irrasjonelt, men skummelt likevel. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men prøver å få tatt lappen, men har innsett at det kommer til å ta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skummelt på vinterføre, men det skyldes en kollisjon jeg aldri kommer over,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var skummelt å kjøre bil i starten, men brukte god tid til å bli kjent med bilen og automatisere start, stopp, giring mellom første, andre og tredje og litt bakkestrt på en parkeringplass. Var ikke ute og kjørte i trafikken før det var på plass!

Jeg kjørte opp i oktober og jeg og typen kjøpte oss akkurat en bil. Jeg hadde ikke kjørt bil siden oppkjøringa og gjorde det til en stor greie i hodet mitt og gruet meg til jeg skulle kjøre igjen. Men det gikk helt fint når jeg bare hoppet i det!

Så det er mitt råd: utfordre deg selv, hopp i det og så skal du se at du mestrer det helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte. Jeg er 23 og øvelseskjørt i 3 år. Er bedre enn det var men er livredd for å kræsje, drepe noen eller skade noen.

Hørt det blir bedre etter hvert, men kvier meg for å kjøre, så kommer nok til å ta ganske lang tid.. De fleste jeg kjenner på min alder har jo lappen, og hører om folk jeg satt barnevakt for ta lappen.. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hatt kjøretime hos trafikkskole? Hvis ikke, kanskje det kunne hjulpet deg å fått proff veiledning. Kjørelæreren har i tillegg et ekstra sett med pedaler, slik at h*n styrer bilen hvis noe skjer.

Anonym poster: 1650e7c3ac58425456f2544b74e46bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde super angst. Til det latterlige. Men jeg bestemte meg for å ta kjøretime med kjørelærer. Forklarte situasjonen min når jeg ringte for å bestille time, og fikk ei som har kjørt med engstelige før. Gikk kjempe greit altså.

Bare den tryggheten av at kjørelærer har pedaler og kan redde en farlig situasjon er sterk. Hun viste hvor lett det var for henne å stoppe bilen eller smette ut av farlige kryss. Da følte jeg meg med en gang mye mer avslappet. Så tok det ikke lange tiden før redselen rant vekk.

Ring en kjøreskole og snakk med de. For min del nyttet det ikke å kjøre med familie før jeg hadde kjørt to timer med lærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånne situasjoner kan man jo enten bite i det sure eplet å

a) søke hjelp hos førerskolen med psykolg (med de kostnadene det medfører) eller

b) ta buss resten av livet.

Å skrive innlegg kan føles som alternativ c), men det har nok ikke større konsekvenser enn at man slapper litegrann mere av. Håper du finner ut av det! Det er viktig å være trygg bak rattet, og det blir du kun av å øve.

Anonym poster: 760930ab4f69ad0deb95011133761151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nylig begynt å øvelseskjøre. Nærmer meg faretruende 40 år..

Har også en smule angst. Men motsatt av hva andre sliter med. Å kjøre i høy fart gjør meg ingenting. Er ikke redd for å kjøre ut eller kræsje.

Men det jeg er redd for er å drite meg ut ved lav fart. Når jeg må stoppe ved kryss/rundkjøring og kveler motoren. Er også redd for parkering, bakkestart eller at jeg i det hele tatt må manøvre bilen på liten plass.

Men det skal nok sitte snart...

Anonym poster: ae7e82808472bd108b60c8318d560815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke moden nok, eller så kunne du ha trengt hjelp for angsten din. Du er ikke trygg å ha i trafikken, hvert fall. Hva gjør du om du kommer i en litt vrien situasjon? Får fullstendig panikk og mister all kontroll?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfft! Kvinnfolk... Jeg begynner ikke å skrike før fartsmåleren viser over 200km/t. Da skriker jeg av glede! :biggrin:

Sånn er det å være ekte mann! ;)

Anonym poster: d1cdd7baf3c601e2cab4611e90fb472b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...