Gå til innhold

Noen som har vært på CRUISE


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kom to timer før, og det var mer enn nok. Og da seilte vi med et av verdens største cruiseskip. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Men vi kan vel komme senere? Leste at om du sjekket inn på forhånd (som de anbefaler via internett) At det er mer enn nok med 2 timer før...?

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Joda det holder med 2 timer før. En stund før dere reiser så må du ha gjennomført online innsjekking. Når du så kommef på terminalen så skal du levere bagasjen med ferdige utfyllte bagasjelapper. Så skal gjennom sikkerhetskontollen( slik som på flyplassen). Og så skal du sjekkes inn. Det vil si at dere skal fylle ut et skjema på at du ikke har feber eller føler deg syk på noen måte. Så skal kredittkortet ditt kobles opp mot seapasskortet ditt og så skal det taes bilde av deg( og selfølgelig den du reiser med).

Når alt er klart så får dere hvert sitt seapasskort utlevert. Dette er nå din lugarnøkkel, ditt bankkort ombord og ditt ut og innsjekkingskort på hele turen.

Hver gang du kjøper noe ombord så blir det satt på dette kortet. I lugaren kan du på tv se en oversikt over ditt forbruk til enhver tid. Siste dagen ombord får dere et papir med oversikt over alt dere har brukt ombord. Så sant dette stemmmer så trenger dere ikke gjøre noe. Det blir da automatisk trekt av det kredittkortet som du brukte da du sjekket inn.

Hos royal caribien så er tips inkludert og dere får mot slutten av turen utlevert en konvolutt med lapper på servitørene deres og den personen som vasker lugaren. Bare putt de lappene oppi konvolutten og lever de der dere får beskjed så er den saken ute av verden.

Det kan ta litt tid før dere får bagasjen deres ved innsjekking så ta med et skift/ toalettsaker i håndbagasjen.

På vei inn til skipet blir dere stoppet for fotografering. En koselig souverni å kjøpe med seg hjem.

Om det er en ukes tur dere skal på så vil det være minst en formal night ombord så husk en pen kjole til damen og et par dressbukser med skjorte og jakke til mannen.

Vel det var litt jeg kunne komme på nå. Bare spør om det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det holder med 2 timer før. En stund før dere reiser så må du ha gjennomført online innsjekking. Når du så kommef på terminalen så skal du levere bagasjen med ferdige utfyllte bagasjelapper. Så skal gjennom sikkerhetskontollen( slik som på flyplassen). Og så skal du sjekkes inn. Det vil si at dere skal fylle ut et skjema på at du ikke har feber eller føler deg syk på noen måte. Så skal kredittkortet ditt kobles opp mot seapasskortet ditt og så skal det taes bilde av deg( og selfølgelig den du reiser med).

Når alt er klart så får dere hvert sitt seapasskort utlevert. Dette er nå din lugarnøkkel, ditt bankkort ombord og ditt ut og innsjekkingskort på hele turen.

Hver gang du kjøper noe ombord så blir det satt på dette kortet. I lugaren kan du på tv se en oversikt over ditt forbruk til enhver tid. Siste dagen ombord får dere et papir med oversikt over alt dere har brukt ombord. Så sant dette stemmmer så trenger dere ikke gjøre noe. Det blir da automatisk trekt av det kredittkortet som du brukte da du sjekket inn.

Hos royal caribien så er tips inkludert og dere får mot slutten av turen utlevert en konvolutt med lapper på servitørene deres og den personen som vasker lugaren. Bare putt de lappene oppi konvolutten og lever de der dere får beskjed så er den saken ute av verden.

Det kan ta litt tid før dere får bagasjen deres ved innsjekking så ta med et skift/ toalettsaker i håndbagasjen.

På vei inn til skipet blir dere stoppet for fotografering. En koselig souverni å kjøpe med seg hjem.

Om det er en ukes tur dere skal på så vil det være minst en formal night ombord så husk en pen kjole til damen og et par dressbukser med skjorte og jakke til mannen.

Vel det var litt jeg kunne komme på nå. Bare spør om det er noe du lurer på :)

Wow, så informativt. TAKK! :)

Når kan vi sjekke inn online?

regner med at det er LOV med flytende i den sikkerhetskontrollen? :)

Må vi sjekke inn bagasje? Også tar det litt tid før vi får den igjen? Hva gjør de med den da?

Hvordan vet vi hvor vi skal når vi ankommer civitavecchia..? Er vel forskjellig plasser alle cruisene står?

Har du vært med på noen av utfluktene som arrangeres når man legger til kai i de ulike byene? Hva er din erfaringer der?

:)

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så informativt. TAKK! :)

Når kan vi sjekke inn online?

regner med at det er LOV med flytende i den sikkerhetskontrollen? :)

Må vi sjekke inn bagasje? Også tar det litt tid før vi får den igjen? Hva gjør de med den da?

Hvordan vet vi hvor vi skal når vi ankommer civitavecchia..? Er vel forskjellig plasser alle cruisene står?

Har du vært med på noen av utfluktene som arrangeres når man legger til kai i de ulike byene? Hva er din erfaringer der?

Når hele billetten er betalt og registrert så kan du sjekke inn online. Dette er noe man faktisk må gjøre og innen så snart som mulig etter at alt er registrert. Husk da også å ha passnummert klart. Det skal være med.

Det er ikke lov til å ta med alkohol ombord i skipet for å nyte det underveis. Dette gjelder hele turen. Kjøper du noe taxfrivarer eller tar med ombord når du kommer så blir det tatt fra deg og oppbevart i et eget rom ombord til du forlater skipet for å dra hjem. Dette gjelder de fleste rederiene og det er for at de vil at du skal kjøpe drikkevarene ombord. Det finnes drikkepakker som man kan kjøpe ombord. Nå drikker vi ikke noe særlig alkohol så vi har aldri kjøpt det da det er nok av kaffe, vann,juise og melk til måltidene.

Så alkohol med seg ombord er bortkastet.

Angående bagasjen så får dere merkelapper der dere skal skrive navn og lugarnummer på. Disse skal festes til kofferten. Når bagasjefolkene nede på kaia tar den så setter de den på traller . All bagasje blir sjekket( regner med at det er narkotika og sprengstoff og slikt de kontrollerer). Når den er klarert så blir den levert utenfor din lugar. Det er bare vanlig sikkerhet for at skipet skal være så trygt som de kan for passasjerene.

I og med at det kan ta noen timer før du får kofferten opp til lugaren så er det lurt å ha en håndbagasje( f.eks. En sekk) der du har toalettsaker, badetøy og et litt pent skift til kvelden om du kommer sent ombord og det nærmer seg middagstid. Eventuellt medisiner om du har noe du bruker fast.

Jeg har aldri kjørt tog fra Roma og til den kaia som båten står men så lenge du har adressen til der båten ligger så kan du sikkert ta en taxi fra togstasjonen og til kaia. Men jeg har ikke gjort dette og vet ikke helt hvordan det er akkurat der. Kan være lurt å ha litt god tid på dette uten at du finner ut av nøyaktig hvordan det er på forhånd.

Nå vet jeg at rccl som regel har skyssbusser fra flyplassen og til skipet så en mulighet er vel å kontakte de for å se om dere kan bli med på bussen fra flyplassen i Roma den dagen cruiset begynner.

De har også skyssbussen tilbake og dette må man også bestille. Det kan gjøres ombord. Brukte dette selv fra Southampton til London.

Vi er storforbrukere av utfluktene som arrangeres av selskapet. Vel de er dyre men vi synes det er verdt det da vi føler at vi får sett mye mer i løpet av kort tid når vi blir kjørt rundt med guide fra sted til sted. Når vi ikke er kjent så er det fort gjort å bruke masse unødvendig tid på å lete seg frem til busser og tog for å komme seg hit og dit. Dessuten når du er med på organisert utflukt så er du garantert å bli med båten selv om dere skulle bli forsinket. Da venter båten på dere men det gjør den ikke nødvendigvis om du er ute på egenhånd.

Hver dag i lugaren så ligger det et lite blad på ca 4 sider. Der står all informasjon om hva som skjer ombord, litt om stedet dere kommer til og utfluktene dere kan være med på. Jeg har vært med på mange utflukter og har alltid vært fornøyd. Da det på det ene ukes cruiset var 102 forskjellige utflukter å velge mellom så kan det være greit å gå gjenom dette før du reiser. Det finner du enten via der det står utflukter på hjemmesiden eller på min reise siden din. Jeg har pleid å gå nøye gjennom disse og skrive opp hvilke vi skal være med på. Så ombord har jeg booket og levert alle i en bolk første dagen. Da har jeg fått alle billettene opp på lugaren og sluppet å bruke timesvis i den køen som alle de som booker en og en tur må gjøre.

Noen vil si at de utfluktene er overpriset og at de kan komme seg rundt mye billigere selv og det er greit nok det. Jeg synes det er greit når alt er tilrettelagt og betaler heller noen ekstra kroner på det når jeg først er på tur.

En annen liten ting. Det er minibanker ombord( i alle fall på de skipene jeg har vært på). Det kan være greit å bruke disse til uttak av euro. Greit med noen kontanter når man skal på land. Men har du regionssperre på kortet ditt så husk å åpne også for USA. Før du drar. I og med at dette er et amerikansk selskap så går bankuttak ombord via amerikanske banker.

Ta også med 2 kort da det du sjekker inn med blir reservert og ikke så tilgjengelig før selskapet har fått pengene sine og det kan ta noen dager etter at du har kommet hjem.

Så ett kort til forbruk ombord og utflukter med selskapet og ett kort til alt annet bruk.

:)

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Endret av caroprins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet vi hvor vi skal når vi ankommer civitavecchia..? Er vel forskjellig plasser alle cruisene står?

Har du vært med på noen av utfluktene som arrangeres når man legger til kai i de ulike byene? Hva er din erfaringer der?

:)

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Jeg svarer, jeg, selv om det ikke var meg du spurte. Jeg har et litt annet syn på utfluktene enn caroprins, nemlig.

Men først, det er superenkelt å ta toget til Civitavecchia fra Termini, så lenge dere havner på rett plattform. Hvis ingenting har endret seg, er det plattform 27/28/29 toget går fra, og disse finner du ved å gå ned langs det "borterste" sporet (altså, på plattformen, ikke nedi sporet) du ser når dere går ut av hovedhallen. Der hvor den plattformen ender, begynner 27-29 ved siden av. Man kan gå innvendig også, men det er dårlig skiltet og mildt sagt forvirrende å finne frem.

Når dere kommer frem, er det beste antagelig å ta en taxi rett fra togstasjonen, fordi gående ikke har lov til å gå inn i havneområdet. Det er cirka 5 minutter å gå fra togstasjonen til inngangen ved havna, hvis dere heller vil gjøre det og se om det er shuttlebusser som går derfra.

Så, utflukter: de fleste båtutfluktene er ikke bare overpriset, men holder et tempo som skal passe mennesker som er svake til beins. For unge, friske folk kan dette fort bli drepende kjedelig, i hvert fall har det vært min erfaring.

De aller, aller fleste byer tilbyr en form for hop on, hop off-busstur, hvor du får se alle de største attraksjonene og kan bruke så lang tid du vil på dem. Ofte vil dette være billigere enn å velge rederiets egne utflukter, i tillegg til at du slipper å gå som en sau bak en guide med paraply i været. ;) Jeg ville feks definitivt brukt noe slikt i Barcelona.

Hvis du går på cruisecritic.com sitt forum, vil du finne MASSE tips. De har et eget underforum for de ulike havnene, der kan du også spørre spesifikt hvis du lurer på noe.

Anonym poster: be2f8c0874d4d23fdbe4973de7cac4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt flere utflukter, og vært fornøyd med alle sammen:)

Når det er sagt, er det lurt å sette seg inn i utfluktene før man reiser, og også havneområdet!

Noen havner er rett og slett så langt unna "sivilisasjonen" at det er nytteløst å dra på egenhånd, da er det faktisk bedre å bli på båten, hvis man ikke bestiller en utflukt!

Noen havner, legger båten til nesten i sentrum, og da er det perfekt å bare rusle rundt på egenhånd:)

Dere må rett og slett se hva som tilbys i de forskjellige havnene, og så bestemme hva dere evt. ønsker.

Men turene er som regel kjempe fine. og man får sett mye, Alle guidene jeg har hatt har vært kjempe flinke:) men ja, man får litt "saueflokk" følelse...

Ellers kan jeg også anbefale og ta en dag "fri" og bare bli på båten, er utrolig deilig å ligge på dekk i solen, når det er stille, og de alle fleste er i land... Da kan man få de beste plassene både på dekk og i resturnaten, og det ingen kø!

Anonym poster: 8965513af519490e77c2d5bb43dd0682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen liten ting. Det er minibanker ombord( i alle fall på de skipene jeg har vært på). Det kan være greit å bruke disse til uttak av euro. Greit med noen kontanter når man skal på land. Men har du regionssperre på kortet ditt så husk å åpne også for USA. Før du drar. I og med at dette er et amerikansk selskap så går bankuttak ombord via amerikanske banker.

Ta også med 2 kort da det du sjekker inn med blir reservert og ikke så tilgjengelig før selskapet har fått pengene sine og det kan ta noen dager etter at du har kommet hjem.

Så ett kort til forbruk ombord og utflukter med selskapet og ett kort til alt annet bruk.

Koster det ikke en del i gebyrer å bruke disse? Det er i hvert fall plenty med minibanker i både Roma og Barcelona, som jeg har sett, og jeg antar det samme gjelder for de andre byene TS skal til.

Men to kort er absolutt lurt, alltid. :) Og oppbevar dem alltid på to ulike steder!

Anonym poster: be2f8c0874d4d23fdbe4973de7cac4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer, jeg, selv om det ikke var meg du spurte. Jeg har et litt annet syn på utfluktene enn caroprins, nemlig.

Men først, det er superenkelt å ta toget til Civitavecchia fra Termini, så lenge dere havner på rett plattform. Hvis ingenting har endret seg, er det plattform 27/28/29 toget går fra, og disse finner du ved å gå ned langs det "borterste" sporet (altså, på plattformen, ikke nedi sporet) du ser når dere går ut av hovedhallen. Der hvor den plattformen ender, begynner 27-29 ved siden av. Man kan gå innvendig også, men det er dårlig skiltet og mildt sagt forvirrende å finne frem.

Når dere kommer frem, er det beste antagelig å ta en taxi rett fra togstasjonen, fordi gående ikke har lov til å gå inn i havneområdet. Det er cirka 5 minutter å gå fra togstasjonen til inngangen ved havna, hvis dere heller vil gjøre det og se om det er shuttlebusser som går derfra.

Så, utflukter: de fleste båtutfluktene er ikke bare overpriset, men holder et tempo som skal passe mennesker som er svake til beins. For unge, friske folk kan dette fort bli drepende kjedelig, i hvert fall har det vært min erfaring.

De aller, aller fleste byer tilbyr en form for hop on, hop off-busstur, hvor du får se alle de største attraksjonene og kan bruke så lang tid du vil på dem. Ofte vil dette være billigere enn å velge rederiets egne utflukter, i tillegg til at du slipper å gå som en sau bak en guide med paraply i været. ;) Jeg ville feks definitivt brukt noe slikt i Barcelona.

Hvis du går på cruisecritic.com sitt forum, vil du finne MASSE tips. De har et eget underforum for de ulike havnene, der kan du også spørre spesifikt hvis du lurer på noe.

Anonym poster: be2f8c0874d4d23fdbe4973de7cac4a8

vet du hva vi skal se etter når vi skal finne fra der vårt cruise går fra? Det er sikkert forskjellige porter?

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er så glad jeg opprettet denne tråden! Får jo vite så mye jeg ikke hadde peiling på! :biggrin::takke:

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hva vi skal se etter når vi skal finne fra der vårt cruise går fra? Det er sikkert forskjellige porter?

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Det er en eneste, griselang pir som alle båtene ligger ved. På det meste har jeg telt 7 skip etter hverandre der, så det sier litt om størrelsen :fnise:

Jeg antar at deres vil ligge nesten innerst (altså først) siden dere går ombord der og de trenger å sjekke dere inn et sted (en eller annen form for bygning). Lengst ute er det nemlig ingenting annet enn piren.

Anonym poster: be2f8c0874d4d23fdbe4973de7cac4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg bruker alltid Google Earth til å sjekke hvordan "ståa" er i hver havn, hvor langt det er å gå (og HVOR man går).

Anonym poster: be2f8c0874d4d23fdbe4973de7cac4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utfluktenes karakter så er det utflukter for de som er dårlige til bens og det er utflukter for de spreke. Som sagt tidligere på en uke kunne man velge mellom 102 forskjellige utflukter så det gjelder å sette seg nøye inn i hvordan de forskjellige er og hva man har lyst til å se.

Når det gjelder havner som Palma de Mallorca og Barcelona( mener å huske at du skulle innom her) så legger båten til kai ved byen og det er enkelt å komme seg til sentrum på egen hånd.

Vi lå 2 dager i Palma og valgte en utflukt til Valdemossa og Soller med den spesielle togturen tilbake til Palma og så valgte vi Cueva del Verdes( grottevandringen). Vi kunne selvfølgelig brukt tiden i sentrum og det gjør vi kanskje neste gang,men har man lyst til å komme litt mere rundt og ikke er så flink( det er ikke jeg) til å finne frem på egenhånd på fremmede steder så er det ok å bli med på tur.

Om man er en person som ikke liker å dra i flokk med mange andre og ikke er interresert i å måtte vente på guider som forteller så bør man absolutt ikke velge organisert utflukt.

Personlig så har vi alltid valgt heldagsturene der det er mulig og er på tur ofte 8 til 9 timer. Da har vi også lunsj( som regel inkludert) i løpet av dagen og vi har blitt kjent med mange hyggelige medpassasjerer som har vært på samme turen. Men dette er mye dyrere enn om man kan gjøre det på egenhånd da så mitt råd om man reiser på budsjett er å bli med på tur der båten ligger langt fra byen og heller gå på egenhånd der man ligger ved sentrum eller rett i nærheten. Eventuellt ta en tur om det er noe helt spesiellt man ønsker å være med på.

Når det gjelder gebyr på minibanken ombord så er det vel gebyr på minibanken på land også og jeg har aldri oppdaget at det har vært så mye at jeg har reagert. Javel,kanskje det koster 40 - 60 kroner eller noe slikt men en drink ombord koster omtrent det samme da. Noen ekstra utgifter blir det alltid når man er på tur.

Ville bare nevne at muligheten var der til å ta ut penger ombord og det kan være greit så man slipper å bruke tiden på land til å lete etter en minibank og at om man vil bruke den må huske på at kortet må være åpnet for usa.

I Marseille så er det et stykke fra kai til senturm. Der hadde vi også utflukt og vi besøkte bl.a. den store kirken helt oppe over byen.

Vi hadde også en god stund til egen vandring i sentrum etterpå før vi gikk tilbake til bussen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterer så blekket spruter her :)

- Sjekk inn på forhånd (dog den siden vi bestillte fra se vi ikke kunne gjøre dette TIDLIGERE enn en mpned før??)

- Ta med to bakkort å bruke

-Ta med nødvendige papirer?

- Ta med en sekk/veske til å ha klær, toalettsaker hvis kofferten kommer sent til vårt rom

-Sjekke utfluktprogram før reise, så vi kan planlegge (Var det slik at vi kunne "krysse av" våre utflukter når vi kom til lugaren og levere de i en skranke?)

-Ta tog fra termini til civitavecchia og transferbuss, elller gå til porten/havnen?

-Ta ut penger i minibank i Roma før vi får ombord (satser på det er billigere enn å ta ut inn i skipet)

-Sjekke om bankkortene våre kke har utenladssperre til USA.

Noe mer på å tilføye sjekklista? :P Sikkert glemt mye..

Blir det brukt EURO i Spania, Italia og Frankrike? Eller må vi ta ut andre valutaer også? :)

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg noterer så blekket spruter her :)

- Sjekk inn på forhånd (dog den siden vi bestillte fra se vi ikke kunne gjøre dette TIDLIGERE enn en mpned før??)

- Ta med to bakkort å bruke

-Ta med nødvendige papirer?

- Ta med en sekk/veske til å ha klær, toalettsaker hvis kofferten kommer sent til vårt rom

-Sjekke utfluktprogram før reise, så vi kan planlegge (Var det slik at vi kunne "krysse av" våre utflukter når vi kom til lugaren og levere de i en skranke?)

-Ta tog fra termini til civitavecchia og transferbuss, elller gå til porten/havnen?

-Ta ut penger i minibank i Roma før vi får ombord (satser på det er billigere enn å ta ut inn i skipet)

-Sjekke om bankkortene våre kke har utenladssperre til USA.

Noe mer på å tilføye sjekklista? :P Sikkert glemt mye..

Blir det brukt EURO i Spania, Italia og Frankrike? Eller må vi ta ut andre valutaer også? :)

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Hehe. Ja nå begynner du å bli godt forberedt:).

Det er Euro i alle de landene ja.

Ikke gå fra togstasjonen men ta drosje. Hun over her sa at det ikke var lov til å spasere inn i havneområdet.

Du får en liste med alle utfluktene ja når du kommer ombord og kan da krysse av på de dere vil være med på og levere dette i den resepsjonsdisken som har med dette å gjøre.

Du skulle også kunne gå gjennom dette via din side på nettet( fra der du har bestillt turen) og ofte så kan man også booke de hjemme fra om man heller vil det.

Jeg har gjort dette med St. Petersburg for jeg vet at der må man ha visum hvis man skal på egen hånd, men ikke om man blir med på organisert utflukt så da regner jeg med at det blir rift om de plassene.

Men som regel er det ledig plass på utfluktene hvis man er tidlig ute.

Er man sen så kan det meste være utsolgt da.

Ellers så ser listen din bra ut. Er det noe annet du kommer på så er det bare å spørre., hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe flott! Bare føy på mer om dere kommer på noen vi burde huske! :) <3 KG <3

Anonym poster: 7013c76fc556f1cddb1d0db02bf9bd4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke i farta hvilken klasse legend of the seas er i, men alle skipene har en flott hovedresturant hvor man får en 3 retters middag hver kveld. Her byttes også menyen hver dag. Utsøkt mat og godt utvalg.

Det serveres også middag i bufeen hvis man foretrekker det, eller er der snacbar med burger/polser/pizza tilgjengelig døgnet rundt.

Så kort oppsumert kan du velge ala carte eller buffet som begge er inkludert i prisen, eller velge noen av spesial resturantene og betale litt ekstra,

Personlig er jeg så begeistret for maten i hovedresturanten, at jeg holder meg til det:)

Anonym poster: 8965513af519490e77c2d5bb43dd0682

Samme restaurant HVER dag?

Anonym poster: d8ae3bbdb2b773d4013e898912e1b381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan gå i den samme hver dag, vi gjorde det fordi maten var så god. Vil man ikke det så kan man jo bare velge noen av de andre alternativene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme restaurant HVER dag?

Anonym poster: d8ae3bbdb2b773d4013e898912e1b381

Ja, ikke noe problem det, siden de endrer menyen hver dag:)

Og siden det er buffet til frokost og lunch, syens jeg det var veldig greit.

Men det er jo selvsagt valgfritt:)

Anonym poster: 8965513af519490e77c2d5bb43dd0682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicola

Jeg har litt inntrykk av at cruise ikke lenger er som det var.

Altså ikke så mye glam og luksus, men heller en hel haug briter i flip flops og barnefamilier med skrikende unger. Litt ala charterferiene...

Tar jeg feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt inntrykk av at cruise ikke lenger er som det var.

Altså ikke så mye glam og luksus, men heller en hel haug briter i flip flops og barnefamilier med skrikende unger. Litt ala charterferiene...

Tar jeg feil? :)

Cruise er i grunn hva man gjør det til selv. Forskjellen mellom før og nå er vel at flere og flere har faktisk råd til å dra på cruise, jeg har inntrykk av at det var noe folk bare kunne drømme om tidligere. Ergo betyr jo det at alle typer mennesker kan være cruisepassasjerer.

Men det at barnefamilier eller amerikanere som er ute etter gratis mat og en fin billig drikkepakke er med på cruise gjør det ikke til mindre luksus. Jeg reiste selv med Oasis of the Seas, et av verdens største cruiseskip. Det er mange tusen passasjerer, i alle aldre, farger og nasjonaliteter. Det var bare artig, synes jeg.

Det som imponerte meg aller mest var at jeg faktisk fikk en skikkelig god luksusfølelse. Lugarene var flotte, vi valgte med balkong. Roomservice var gratis, egen butler (eller hva jeg nå skal kalle det), det var middager med krav om kleskode (fin: dvs dress for menn og penere antrekk, gjerne kjole, for kvinner). For meg er det veldig luksus, absolutt ikke noe jeg er vant til hjemmefra!

Jeg ble imponert over at det føltes ut som jeg var alene, selv om det var 6000 passasjerer. Esklusive og fine restauranter gikk i hånd i hånd med snackbarer og mer laidback stil. Det gjorde ingenting, for meg var det ikke mindre eksklusivt av den grunn. Interiøret, måten hele cruiset var lagt opp på gav meg en eksklusiv og lukseriøs følelse.

Dette har også noe med at de delte båten i egne avdelinger. Noen steder var det forbeholdt de over 16 år. Ergo kunne man slippe unna småbarnsmaset og store barnefamilier om en ville det.

Charter kan også være luksus, men igjen: det er hva man gjør det til. At man er cruisepassasjer eller charterturist forhindrer en ikke å oppdage og utforske på egenhånd. Noen av de flotteste hotellene som har gitt meg mest luksusfølelse har vel faktisk vært via charterferie, men det har jo ikke betydd at vi har vært stuck på hotellet. Akkurat som utflukter og andre muligheter for utforskning på cruise gjør at man kan få litt den luksusfølelsen. Som da vi ble tatt med ut til en øde øy i Haiti. Vi var vel rundt 10 stykker på hele stranda, det var nydelig! Vi ble servert små paraplydrinker mens vi satt der og følte oss som de luksusmenneskene. Ihvertfall for meg som ikke er vant til slikt. ;)

Dessuten er det store forskjeller fra cruise til cruise, og cruiseselskap til cruiseselskap.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...