Gå til innhold

"Ekle" kyllingfileter fra Sverige; Hva kan jeg lag


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg allerede har fått tips om hva jeg kan bruke biffen sambo kom hjem med til, så kan jeg jo kanskje spørre om kyllingen også.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det til ham, men de billigste filetene er ikke gode.

Likevel har jeg nå en pose i fryseren med slike fileter (merkelig :ler: ).

Filetene er altså ganske snåle i konsistensen. Smaker helt greit, men er geleaktige.

Hvordan får jeg dem "normale"?

Finnes det noen måte å gjøre dette på?

Det er ikke aktuelt å steke dem hele. De blir kuttet i ganske små biter/strimler og brukt i gryteretter m.m. Hjelper det kanskje å steke dem veldig godt eller ka dem koke lenge i sausen/gryteretten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg pleier å bruke disse til taco og gryteretter da blir de nesten krydret ihjel :-) funker ganske fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Selv klarer jeg ikke å bruke slik kylling til noe som helst. Prøvde en gang å bruke dem i en gryterett med masse krydder, men syntes likevel konsistensen var så vemmelig at jeg ikke orka det. 5 kg "kyllingfilet" rett i søpla :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å kaste mat a.............. :fy:

Tenk på de sultne barna i Afrika! :-(

Sier jeg som aaaaldriii kaster mat :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Tenk å kaste mat a..............  :fy:

Tenk på de sultne barna i Afrika!   :-(

Sier jeg som aaaaldriii kaster mat   :oops:

Jeg er enig i at en ikke skal kaste spiselig mat, men barna i Afrika blir ikke mettere av at ubrukelig mat ligger i fryseren min i påvente av neste istid eller i kjøleskapet som rester etter en middag som ikke var spiselig som menneskemat pga dårlige råvarer. Derfor kjøper jeg aldri slik kyllingfilet, men holder meg til et merke jeg vet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker kyllingfilet i panne, og legger dem i ildfast form sammen med fx løk, sopp etc. Setter det inn i ovnen og steker videre der.

Jeg tror ikke mine kyllinger er av gele, men skjønner hva du mener. Tror jeg.

Og i gryte kan du skjære dem i veldig tynne strimler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *anonyma*

Sist gang jeg lagde kyllinggryte (i går) så rullet jeg kylling bitene i godt krydret mel før jeg stekte dem. Blanda litt mel, salt, pepper, curry etc i en pose og slang bitene oppi. Da får de en god stekeskorpe før de haven i gryta. Kanskje det hjelper mot gelefileter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Disse 'gele-filetene', det er da bare pga de har blitt sprøytet inn med vann? Skal være enig i at de ikke ser veldig delikate ut rett ut av posen, men en ting er sikkert - saftigere kylling skal du lete lenge etter!

Jeg steker ikke disse filetene hele, som biffer liksom - men i alle slags gryter, indisk mat, wok, wraps, paella, tex mex, oppskjært i salat, som pålegg, i påleggsalater.... Masse, masse man kan bruke den til! Og når den er gjennomstekt så ser man jo ikke antydning til denne gele-tendensen heller....

Jeg kjøper ikke annet enn den billige 'gele'-kyllingen jeg, synes den absolutt er best på smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bare disse filetene, og har ikke noe problemer med hverken å tilberede eller spise dem. Men dere må IKKE la dem tine før dere skal tilberede dem! Skal de skjæres opp er det best å bare ha dem framme i toppen en halv time før de skjæres opp, skal de stekes hele så gjelder forsåvidt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Jeg klarer ikke å spise disse gelé-aktig filetene fra Sverige. Synes konsistensen og smaken er dårlig. Har kjøpt de en gang og aldri mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Disse 'gele-filetene', det er da bare pga de har blitt sprøytet inn med vann? Skal være enig i at de ikke ser veldig delikate ut rett ut av posen, men en ting er sikkert - saftigere kylling skal du lete lenge etter!

Jeg kjøper ikke annet enn den billige 'gele'-kyllingen jeg, synes den absolutt er best på smak!

Disse kyllingene er sprøytet fulle av salt-/sukkerlake for å få opp vekta, og hvis du synes at dette faktisk smaker godt, så er du for så vidt heldig. Smaken er som baken - jeg synes det smaker guffent og kunstig, og konsistensen gir meg frysninger på ryggen.

Saftig? Kylling skal være saftig av kjøttsaft, ikke innsprøytet lake :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Tro meg.. det er IKKE disse filetene jeg pleier å kjøpe, men sambo har vondt i hukommelsen sin og husker ikke hva vi skal ha.

Tror at jeg skal skjære dem i tynne strimler og marinere dem godt før jeg bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Disse kyllingene er sprøytet fulle av salt-/sukkerlake for å få opp vekta, og hvis du synes at dette faktisk smaker godt, så er du for så vidt heldig. Smaken er som baken - jeg synes det smaker guffent og kunstig, og konsistensen gir meg frysninger på ryggen.

Saftig? Kylling skal være saftig av kjøttsaft, ikke innsprøytet lake :-?

Jammen - den ekle konsistensen (ja den er ekkel i ustekt tilstand!) forsvinner jo når kyllingen stekes? Og filetene blir 'tørrere' i og med at de stekes. Men som du sier, smaken er som baken! Jeg er kjempefornøyd med å betale godt under en hundrings for to kg kyllingfilet som jeg (og alle middagsgjester jeg har servert kylling)synes smaker snadder! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Jammen - den ekle konsistensen (ja den er ekkel i ustekt tilstand!) forsvinner jo når kyllingen stekes? Og filetene blir 'tørrere' i og med at de stekes.

Mulig jeg var ekstra uheldig den gangen jeg var borti slik gele-fileter, men disse var fremdeles rare etter at de var både stekt og kokt. Dermed tar jeg ikke sjansen på de billigste filetene lengre (billig kylling blir dyr når den likevel ikke blir brukt) og holder meg til et bestemt merke heretter når jeg er på svensketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var ekstra uheldig den gangen jeg var borti slik gele-fileter, men disse var fremdeles rare etter at de var både stekt og kokt.

Rare greier! Bruker masse kyllingfilet, og alle gjester vi serverer det til synes det smaker aldeles nydelig...

(Men jeg har aldri prøvd å koke kyllingfilet, er det mulig også altså?!?!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dalwhinnie

Selvfølgelig går det. Alt kjøtt kan både kokes og/eller stekes, alt etter hvilken rett det skal brukes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var ekstra uheldig den gangen jeg var borti slik gele-fileter, men disse var fremdeles rare etter at de var både stekt og kokt. Dermed tar jeg ikke sjansen på de billigste filetene lengre (billig kylling blir dyr når den likevel ikke blir brukt) og holder meg til et bestemt merke heretter når jeg er på svensketur.

De ER fremdeles ekle når de er stekt.. i alle fall når de er stekt hele.

Minner om gele eller lutefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

De ER fremdeles ekle når de er stekt.. i alle fall når de er stekt hele.

Minner om gele eller lutefisk.

Ugh... høres ut som de jeg hadde den gangen. Jeg prøvde til og med å steke dem ganske hardt, slik at de normalt ville blitt knusktørre, men de minnet fremdeles mest om lutefisk. Som sagt, jeg ga opp og kasta resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter bare ikke dette...

Ikke søren at det er snakk om samme greiene, for våre blir allid supre. Og jeg liker IKKE lutefisk og annen gele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...